First off - jeg er kæmpe fan af Verhoevens Total Recall, så det kan ikke siges at have været med store forventninger, da jeg i går satte Wisemans "remake" / "retake" på i går.
Men jeg blev dog - i det store og hele - positivt overrasket.
Jeg kunne godt lide, den ekstra vægt der var på hele delen med tvivlen omkring hvorvidt historien var fantasi eller virkelighed. Jeg kan så forstå, efter at have læst lidt op på det på nettet, at Theatrical Cut ikke lagde nær så meget vægt på det emne. I det lys er det jo så nok meget heldigt, at jeg så Extended Cut (som Wiseman da også selv har udtalt er meget tættere på hans vision - at han netop gerne ville lave filmen, fordi han fandt virkelighed-kontra-fantasi-delen fascinerende og interessant).
Største ankepunkter:
- Til tider ualmindeligt følelsesløse action-scener (i hvert fald på lyddelen). Både musikken og lyd-billedet føles ofte, som om den slet slet ikke passer til situationen på skærmen, og det tager en del intensitet ud af oplevelsen.
- The Fall - jeg døber uden tøven denne for Sci-Fi-historien's dårligste idé nogensinde.
- Kate Beckinsale fik ALT for hurtigt bukser på !
Største lyspunkter:
- Kunne utroligt godt lide hele setup'et (udover The Fall). At lade historien, der fundementalt er den samme som i Verhoevens udgave, foregå på jorden er et godt træk - ikke blot for at skabe afstand til Verhoevens film, men også for at gøre det mere.... Identificérbart som tilskuer. - Billedsiden! Jeg var vildt med især designet af den dystopiske The Colony. - Farrell gør det, i min bog, faktisk overraskende godt. En mand, der tidligere ellers ikke har formået at overbevise mig 100% om, at han er skuespiller. Især en scene, hvor vennen Harry forsøger at overbevise Quaid om, at det hele er fantasi (som jeg kan forstå ikke er med i Theatrical Cut) viser flere gode facetter af Farrells talent.
Alt i alt lander jeg på en 7/10. En fin actionflick, der faktisk også efterlader lidt til tankevirksomheden bagefter.
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Ministry of Fear (1944) - 8/10 Mørk paranoia og stigende frygt, effektivt og lettere gådefuldt iscenesat af tyske Frits Lang. Historien og stilen, i denne i øvrigt flotte noir thriller, kan måske minde mere om en film Hitchcock kunne have stået bag, men det er jo absolut ingen kritik og Hitchcock kan næppe undsige sig, at have hentet lærdom fra præcis Frits Lang. Så på den måde giver det fint mening.
Dejligt at høre, og jeg er ganske enig. Det minder på sin vis lidt om Saboteur, som du også nævner, men jeg synes, at Ministry of Fear er lidt bedre. Indflydelsen har du for øvrigt fuldstændig ret i. Som en fb-ven fornyeligt skrev: Uden Lang ingen Hitchcock. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Det bør den. Nu ingen skam at minde om. Jeg finder dem begge ca. lige gode. Lang's film lidt mere krævende, før den folder sig ud og man forstår hvordan tingene måske hænger sammen og det vinder den på. Saboteur vinder så lidt på, at jeg synes historien fungerer lidt bedre og i at virke troværdig. Men to ganske fine film synes jeg. Scenen med røgen foran fabrikken i Saboteur står dog virkelig skarpt. Kæft en enkelt genialt billede.
Benway (17652) skrev:
Som en fb-ven fornyeligt skrev: Uden Lang ingen Hitchcock
Var det måske dig selv der skrev det til en anden?)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Nej, det var skam en anden end mig, og jeg behøvede ikke engang bestikke ham eller noget. ;) Men rent filmhistorisk er det mit indtryk, at der er en stor konsensus om, at Hitchcock har lært rigtig meget af Lang.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
jeg behøvede ikke engang bestikke ham eller noget. ;)
Ha....Ellers kan du købe den mening her:)
Benway (17654) skrev:
Men rent filmhistorisk er det mit indtryk, at der er en stor konsensus om, at Hitchcock har lært rigtig meget af Lang.
Intet har givet mig det modsatte indtryk i hvert fald. Gad vide hvad Lang havde skabt af værker, hvis han havde haft samme adgang til at lave film på bedre budgetter osv som Hitchcock. Ved godt det er ren spekulation, men som jeg har sagt til dig før, er jeg imponeret over Lang's bundniveau og særligt under de forhold han så vidt jeg forstod på dig i sin tid, undertiden blev budt. Nu har jeg set 6-7 af mandens film og den værste af dem, The Return Of Jesse James, var endda ganske god.
#17655 Det er et rigtig godt spørgsmål, som vi - som du nævner - aldrig for at vide. Han ville bl.a. gerne havet lavet en sci-fi film mere, men han fik aldrig mulighed for det. Men nogle europæiske instruktører så som Hitchcock var gode til at begå sig i Hollywood, og andre så som Lang havde meget vanskeligt ved at tilpasse sig. På sin vis er situationen ikke så anderledes nu. I betragtning af hvor skidte manuskripterne han fik ofte var, og at det sædvanligvis aldrig var råd til de store stjerner, klarede Lang sig dog trods alt forbløffende godt. "Ministry of Fear" er på papiret også lidt noget rod, men på en eller anden magisk vis får han den alligevel til at virke.
Den amerikanske film som han havde mest frie hænder med var for øvrigt "Scarlet Street", som jeg måske synes er hans bedste amerikanske film overhovedet. Så der er nok ikke urimeligt at sige, at han sandsynligvis havde et par mesterværker mere i ærmet, hvis han havde fået chancen.
Den amerikanske film som han havde mest frie hænder med var for øvrigt "Scarlet Street",
Den er nu også ret fremragende og jeg er helt enig i, at der må have været gemt et mesterværk eller to, for det er påfaldende, at han på trods af at han havde svært ved at tilpasse sig (gå på kompromis?) og svage produktionsforhold, stadig kunne trække en kanin op af hatten i alle de film, jeg indtil videre har set fra ham og ramme en dragende stemning, hvor en eller anden form for kaos hersker, om det så kun er mentalt.
Bar' kort, jeg kan godt forstå sammenligningen med "Dreed" eller omvendt, da en del aspekter ligger ret tæt på hinanden, men når det er sagt, synes jeg, at det er to vidt forskellige actionfilm.
Jeg må erkende, at jeg ikke er så vild med den, måske var mine forventninger bare skyhøje, da den er blevet anbefalet voldsomt fra flere sider. Det er ikke en dårlig film, slet ikke, men det er heller ikke en film, jeg har behov for at se igen.
Det var i øvrigt den første blu-ray på min nye afspiller og jeg testede med nogle dvd'er og den slags, den performer rigtigt godt på dvd-siden og den føles virkelig lækker at arbejde med, i forhold til min gamle LG.
Det er ligefør jeg er fristet til at give 3D et nyt forsøg med den. Nå ja, så er det rart at se, at Denon har fået et bedre brugerinterface, der faktisk er til at forstå. :p
#17651 HonoDelLoce 12 år siden
First off - jeg er kæmpe fan af Verhoevens Total Recall, så det kan ikke siges at have været med store forventninger, da jeg i går satte Wisemans "remake" / "retake" på i går.
Men jeg blev dog - i det store og hele - positivt overrasket.
Jeg kunne godt lide, den ekstra vægt der var på hele delen med tvivlen omkring hvorvidt historien var fantasi eller virkelighed. Jeg kan så forstå, efter at have læst lidt op på det på nettet, at Theatrical Cut ikke lagde nær så meget vægt på det emne. I det lys er det jo så nok meget heldigt, at jeg så Extended Cut (som Wiseman da også selv har udtalt er meget tættere på hans vision - at han netop gerne ville lave filmen, fordi han fandt virkelighed-kontra-fantasi-delen fascinerende og interessant).
Største ankepunkter:
- Til tider ualmindeligt følelsesløse action-scener (i hvert fald på lyddelen). Både musikken og lyd-billedet føles ofte, som om den slet slet ikke passer til situationen på skærmen, og det tager en del intensitet ud af oplevelsen.
- The Fall - jeg døber uden tøven denne for Sci-Fi-historien's dårligste idé nogensinde.
- Kate Beckinsale fik ALT for hurtigt bukser på !
Største lyspunkter:
- Kunne utroligt godt lide hele setup'et (udover The Fall). At lade historien, der fundementalt er den samme som i Verhoevens udgave, foregå på jorden er et godt træk - ikke blot for at skabe afstand til Verhoevens film, men også for at gøre det mere.... Identificérbart som tilskuer.
- Billedsiden! Jeg var vildt med især designet af den dystopiske The Colony.
- Farrell gør det, i min bog, faktisk overraskende godt. En mand, der tidligere ellers ikke har formået at overbevise mig 100% om, at han er skuespiller. Især en scene, hvor vennen Harry forsøger at overbevise Quaid om, at det hele er fantasi (som jeg kan forstå ikke er med i Theatrical Cut) viser flere gode facetter af Farrells talent.
Alt i alt lander jeg på en 7/10. En fin actionflick, der faktisk også efterlader lidt til tankevirksomheden bagefter.
#17652 Benway 12 år siden
Dejligt at høre, og jeg er ganske enig. Det minder på sin vis lidt om Saboteur, som du også nævner, men jeg synes, at Ministry of Fear er lidt bedre. Indflydelsen har du for øvrigt fuldstændig ret i. Som en fb-ven fornyeligt skrev: Uden Lang ingen Hitchcock. :)
#17653 Hr. Nielsen 12 år siden
#17654 Benway 12 år siden
Nej, det var skam en anden end mig, og jeg behøvede ikke engang bestikke ham eller noget. ;) Men rent filmhistorisk er det mit indtryk, at der er en stor konsensus om, at Hitchcock har lært rigtig meget af Lang.
#17655 Hr. Nielsen 12 år siden
Intet har givet mig det modsatte indtryk i hvert fald. Gad vide hvad Lang havde skabt af værker, hvis han havde haft samme adgang til at lave film på bedre budgetter osv som Hitchcock. Ved godt det er ren spekulation, men som jeg har sagt til dig før, er jeg imponeret over Lang's bundniveau og særligt under de forhold han så vidt jeg forstod på dig i sin tid, undertiden blev budt. Nu har jeg set 6-7 af mandens film og den værste af dem, The Return Of Jesse James, var endda ganske god.
#17656 Benway 12 år siden
Den amerikanske film som han havde mest frie hænder med var for øvrigt "Scarlet Street", som jeg måske synes er hans bedste amerikanske film overhovedet. Så der er nok ikke urimeligt at sige, at han sandsynligvis havde et par mesterværker mere i ærmet, hvis han havde fået chancen.
#17657 Hr. Nielsen 12 år siden
#17658 Skeloboy 12 år siden
Endelig en fed X-Men film! Den holder faktisk på langt de fleste punkter.
8/10
#17659 Slettet Bruger [2214553310] 12 år siden
Bar' kort, jeg kan godt forstå sammenligningen med "Dreed" eller omvendt, da en del aspekter ligger ret tæt på hinanden, men når det er sagt, synes jeg, at det er to vidt forskellige actionfilm.
Jeg må erkende, at jeg ikke er så vild med den, måske var mine forventninger bare skyhøje, da den er blevet anbefalet voldsomt fra flere sider. Det er ikke en dårlig film, slet ikke, men det er heller ikke en film, jeg har behov for at se igen.
Det var i øvrigt den første blu-ray på min nye afspiller og jeg testede med nogle dvd'er og den slags, den performer rigtigt godt på dvd-siden og den føles virkelig lækker at arbejde med, i forhold til min gamle LG.
Det er ligefør jeg er fristet til at give 3D et nyt forsøg med den. Nå ja, så er det rart at se, at Denon har fået et bedre brugerinterface, der faktisk er til at forstå. :p
#17660 Sweetiebellefan 12 år siden
For folk der vil se gys uden håndholdt kamera og computereffekter.
Adamthewoo har vist hvor filmen er optaget, og stedet er næsten forsvundet efter filmoptagelserne.
7/10