Gravatar

#17961 Ispep 12 år siden

Måske ikke, nej. Den stritter måske i alle mulige retninger og kan ikke afkodes uanset hvad. Ihvertfald ikke entydigt. Men pointen var også, at ligeså snart man finder "nøglen" som er dækkende for personlig tolkning, så har man jo nået en konklusion. Det behøver man ikke altid, men slutscenen tvinger tilskueren til at kigge nøje efter, hvem der møder hvem, og hvorfor. Den har også indrømmet nogle løse ender, men det er en del af legen.
Gravatar

#17962 Muldgraver 12 år siden

Netop. Den kan afkodes på flere måder, og fordi der fra fortællerens hånd ikke foregives nogen endegyldig fortolkning, kan vi fastholde dem alle med hvert deres perspektiv. Vi bliver som tilskuere mangedoblede. Vort selvs konstruerede ensidighed bliver lige så skjult i mangfoldigheden, som det bliver afsløret.

Har du set meget Haneke, Ispep?
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#17963 Ispep 12 år siden

Uden tvivl en raffineret thriller, der ikke kun er en hjernevrider, men mestrer også de mere dybereliggende aspekter af vold og skyld. Ser frem til et gensyn!

Muldgraver (17962) skrev:
Har du set meget Haneke, Ispep?

Ikke meget, men har da set lidt og flere skal ses :D Jeg har set begge Funny Games, Caché og Det Hvide Bånd (som er hans bedste film). Funny Games er også fantastisk! Meget foruroligende og nådesløs film om psykisk terror og leg med tilskuerens forventninger. Ja, Heneke viser ingen nåde og bryder konventioner. Ekstrem kynisk instruktør, lidt a la Fincher og Kubrick!
Gravatar

#17964 elwood 12 år siden

Funny games den originale den der 15-20 min lange scener, hvor
der stortset intet sker Der hvor offrene sidder bundet, efter at de to herre er gået for en bemærkning
er noget af det mest nervepirrende, og ubehagelige jeg har set, egentlig utroligt at man ikke tænker nærmere over at der jo intet rigtig sker i den scene.

Jeg ku også nævne æg scenen, men det er nærmest blot den alle nævner, og ja den er effektiv også.

Men dammm en ubehagelige film.

Breaking the fourth wall har aldrig være fremvist mere grumt!
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#17965 Muldgraver 12 år siden

Ok, så har du meget godt i vente. Fortæl endelig, hvad du synes, eftersom du får set hans film.

Jeg kunne også godt lide Funny Games. Jeg husker den som ret enkel i sine præmisser, plot og struktur. Men på trods af disse lighedspunkter med så mange andre voldsdrevne film, var selve volden ret raffineret, og lige så meget et sprogligt anliggende som et fysisk, hvilket til tider gjorde ret ondt at blive uomgængeligt delagtiggjort i gennem Hanekes lumske forening af tilskuer og voldsmænd. Ikke nær så ambitiøs som Det hvide bånd, men den er nu engang også umulig at sammenligne med.

Nu du er så glad for alt det mellemliggende, og demonstrationerne af den mangfoldige psykologi, kan du roligt glæde dig til Time of the Wolf og Amour, måske især sidstnævnte, som jeg mener på sin vis er lige så ambitiøs som Det hvide bånd, om end demografien er en anden.
Gravatar

#17966 Skeloboy 12 år siden

Mangler at se en del Haneke, men er ikke ubetinget begejstret...

Code Unknown, 3/10
Hidden, 6/10
Paino Teacher, The, 7/10
Time of the Wolf, The, 4/10
Det Hvide Bånd, 9/10

Men han laver dog film af sådan en karakter, at jeg gerne vil se alle hans film.
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Skeloboy
Gravatar

#17967 Muldgraver 12 år siden

Skeloboy (17966) skrev:
Time of the Wolf, The, 4/10

Gisp!?
Gravatar

#17968 Ispep 12 år siden

Dem vil jeg holde øje med. Det var planen at se Amour, men da den lokale blockbuster lukkede, kort tid efter filmen udkom, løb det lidt ud i sandet. Men helt sikkert en der skal ses på et tidspunkt.
Gravatar

#17969 Slettet Bruger [4112912599] 12 år siden

Jeg er meget vild med Haneke. Han laver en type som alle på en eller måde lægger op til diskussion. Caché viser meget godt hvad Hanekes fremgangsmåde er, nemlig at stille en masse spørgsmål uden nødvendigvis at komme med svar på dem. Han mener jo selv at det er kedeligt hvis instruktøren skal komme med konklusionerne og svarene. Livet er for komplekst til den slags og det er i virkeligheden at gøre grin med seerens intelligens. Nå ja og så det at der skal være et svar. Mange spørgsmål har ikke et svar, i hvert fald ikke et endegyldigt et. Det er op til seeren at komme til deres egen konklusioner, hvis der er nogle.

Udover det er han en mester i manipulation. Det er egentlig ikke særlig meget eksplicit vold i Hanekes film. Selv i Funny Games foregår meget af volden udenfor kameralinserne, hvilket også gør scenerne meget mere voldsomme. Det man ikke ser kan ofte være mere voldsomt end det man ser. Og ikke mindst det at han aldrig bruger underlægningsmusik i hans film. Jeg kan især huske en scene i Benny's Video, hvor der er komplet stilhed i lang tid. Det var for mig en grum scene.
Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth.
Gravatar

#17970 MMB 12 år siden

MikkelAbel (17957) skrev:

Fedt med Wolf of Wall Street trailer! Uden tvivl en af de film jeg ser mest frem til lige pt. :)

I morgen 12 AM PST for at være mere præcis. Det bliver så 9 om morgenen her så vidt jeg kan regne ud.

Skriv ny kommentar: