Gravatar

#3591 Kiksmann 14 år siden

Inglourious Basterds (BD)

En gruppe special soldater spreder skræk og rædsel bag de tyske linier under 2. verdenskrig. Alt mens en hævngerrig ung kvinde planlægger sin hævn over officeren som udryddede hendes familie i en massakre. Men alle veje fører til Paris.

Jeg ved næsten ikke hvor jeg skal starte eller hvor jeg skal slutte. Men filmen er et festfyrværkeri uden lige fra Tarantino's hånd. Rart at komme ud af de gængse gange med habitklædte mafia stereo typer eller samurai kvinder, ikke at det ændre på dialogerne som er en form for varemærke for Tarantino. Dialogerne er velskrevet og har en stor betydning for filmens sammenhæng.
Filmen er smækket med mesterlige præstationer fra skuespillere som jeg aldrig har set før, Brad Pitt er genial som den lidt tossede løjtnant med en anelse storhedsvanvid (hans bedste rolle siden Snatch, mangler at se Babel:P), mens Christoph Waltz er genial som SS officeren (eller detektiv som han kalder sig selv), han fremførelse af denne perfektionist er ganske enkelt den Oscar værdig som han modtog for rollen. Sidst men ikke mindst er Mélanie Laurent en ganske habil skuespillerinde.
Måden som filmen er opbygget på, både visuelt og musikalsk rigtig godt, i starten fik jeg fornemmelsen af at have sat en western på i forklædning af Sergio Leone (var der nogen der sagde: Once upon a time in France under the second WWII???), blandingen af western musik og Für Ilise er genialt sammensat. Da Laurent stod i sin røde kjole med David Bowie syngende i baggrunden kunne jeg ikke lade være med at trække en lille tråd til Sin City (er det fordi at Rodriguez ikke er med i projektet?).
Filmen er klart en af Tarantinos bedre film, og det er rart at se hans arbejde i storform efter den lidt mere lunkne Grindhouse film. Det er klart at Tarantino kan sit kram, jeg ville ønske, at han måske ville lade være med at lade hans venner besule hans navn, med nogen af deres middelmådige projekter selvom han gerne vil hjælpe dem. Det skader ham mere end det gavner ham. Film i denne kvalitet vil jeg gerne se mere af fra ham.

Film: 5/6
Video: 5/6
Audio: 5/6
Ekstra materiale: 5/6

Det bliver en ren 5'er fra min side, jeg syntes ikke at den når samme højder som nogen af hans andre film, Reservoir dogs er stadig sammen med Pulp Fiction og Kill Bill Vol. 1 de bedste film fra ham, men han er på vej tilbage og jeg glæder mig. LAD MANDEN LAVE EN BOND FILM !!!!!!!!!
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/kiksmann
Gravatar

#3592 Skeloboy 14 år siden

#3589 - 9/10 er ikke et mesterværk. Det er bare superfede og fejlfrie film :)

#3590 - har set Elephant, L'Enfant, Il y a longtemps que je t'aime og Les amants du Pont-Neuf.

Bagdad cafe, Drengene fra 4. Sal og Vers la Sud ser rigtig spændende ud.
Gravatar

#3593 AP 14 år siden

#3592 de kan i hvert tilfælde anbefales :-)

25th hour

Super god film. Både billede og klip er meget anderledes, men det fungerer ret godt. Filmen skal ikke nå noget eller skynde sig igennem et manuskript. Den tager sig derimod tid til detaljer og dyrker stemninger. Den formår også at dykke ned i de enkelte personer på ret glimrende vis. Edward Norton, Philip Seymour Hoffman og Barry Pepper spiller virkelig godt. Deres skuespil er yderst troværdigt og medrivende.

5/6

Det eneste der generer mig er slutningen, som kunne være forkortet en del.

Gravatar

#3594 jessup 14 år siden

#3593 en af de bedste amerikanske film i dette årtusinde efter min mening.
This is just until June
Gravatar

#3595 Lord Beef Jerky 14 år siden

#3588 - Listen er helt ukorrekt.

A Serious Man, 8/10
An Education, 8/10
Inglourious Basterds, 7/10
Up, 7/10
District 9, 7/10
Up in the Air, 6/10
The Blind Side, 5/10
The Hurt Locker, 5/10
Precious, 3/10
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#3596 RasmusFL 14 år siden

#3593 bestemt og én af mine personlige favoritfilm
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#3597 chronaden 14 år siden

Hurt Locker 5/10..? ejejejejejej
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#3598 duuk74 14 år siden

Ja den skal i hvert tilfælde have 6/10!
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#3599 wimmie 14 år siden

Nu prøver jeg lige 10-skalaen ;)

An Education, 8/10
Up in the Air, 8/10
The Hurt Locker 7/10
Inglourious Basterds, 7/10
Up, 7/10
District 9, 7/10
The Blind Side (ikke set)
Precious (ikke set)
A Serious Man (ikke set)

Tror jeg... :)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#3600 filmz-jonasgr 14 år siden

Jeg mangler Precious, An Education og Avatar. Indtil videre er jeg mest begejstret for "Up in the Air".
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"

Skriv ny kommentar: