Interessant perspektiv og måske du har ret, men jeg har alligevel svært ved at se handlingen som et individuelt udviklingsforløbet. Vi får ikke ret meget at vide om deres udgangspunkt - foruden at Faith er semi-religiøs og at de alle gerne vil væk på ferie - men deres personlighed ændres sig ikke ret meget undervejs. Det virker mere som om de i højere grad får fastlåst og cementeret deres startkarakter:
Faith er den uskyldige/gode/naive person, og den som først springer fra, da tingene bliver lidt for farlige. Hun når ikke at udforske ret mange side af sig selv - foruden at konstateret, at hun ikke er seksuelt moden endnu - og jeg har svært ved at se, hvordan hun får ændret sig fra udgangspunktet. De 2 sidste tøser - Brit & Candy tror jeg - får på samme måde fastlåst den personlighed de har fra starten: de er nogle rebelske (og romantiserede som du skriver) gangsterspirer. Det er jo dem som laver overfaldet i restauranten for at skaffe lidt startkapital, så spørgsmålet er, i hvor høj grad de har forandret sig, mere end de "bare" er blevet som de altid har været, men på en dybere måde. Du kan sige de får udforsket deres seksualitet sammen med Alien, men så vidt jeg kan læse mig frem til, så er gennemsnitsalderen på virkelighedens Springs Breakers omkring de 20 år, så jeg har svært ved at acceptere emnet som noget særdeles nyt for dem ;)
Ham her ser også filmen som et udtryk for Nihilisme overfor nutidens tomgangs pop-kultur.
#18202 Jeg er enig i, at deres personlighed ikke ændres meget undervejs, men for Faith og nok især Britt og Candy erkender de i langt højere grad, hvem de egentlig er, og kan således bedre forholde sig til sig selv, og mere intuitivt forstå, hvor de hører hjemme. Deres personligheder nuanceres, både for os og for dem selv. Det er muligt de ikke sætter så mange ord på, men jeg sidder efterfølgende med en fornemmelse af, at de har emotionelt har forstået afgørende mere af sig selv end tidligere. Også Faith, men vi får ikke fortalt, hvordan hun bearbejder de erfaringer hun gør sig, når hun kommer hjem. Måske fordyber hun sig mere i religionen eller måske søger hun helt andre veje, vi ved det ikke med sikkerhed.
Jeg synes der er en væsentlig pointe med at påpege det nihilistiske udgangspunkt, men at konkludere nihilistisk anser jeg for mangelfuldt, da nihilisme blot er et tvivlsfænomen, hvor personlige værdier er fremmedgjorte, og som sådan mere er en følelse end et paradigme. En nihilistisk konklusion er statisk, og vil ikke kunne forholde sig til sociale erkendelsesfænomener, der kan skildre de subjektive værdier menneskets handling tilpasser sig og forstår sig selv med, og som er en realitet om end ikke erkendt.
Individet kan sagtens være fremmedgjort overfor sig selv og sin omverden og samtidig have et værdisæt, hvilket jeg mener de fire piger har. Værdisættets fundament er indledningsvist dog så plat og uselvstændigt som den kultur, der omgiver dem, og hvilken de endnu ikke har taget egentlig stilling til og gjort helt op med, for derefter at kunne vende tilbage til (jf. Faith og Cotty). Mest fordi de endnu ikke har gjort sig særlig mange erfaringer med andre kultursubstanser.
Dette gælder i øvrigt også på det seksuelle område, der for mig at se er meget uerfarent, og handler mere om liderlighed end erotik. Den seksualitet som udleges under Spring Break er et forsøg på at udleve en banal (og ret diskriminerende) reklameseksualitet, ikke en selvstændig og frigjort.
Tematisk skildres udvikling for så vidt ikke som ændring, men som erkendelse.
God bless America..........................5/10 Flashforward...............................6-7/10 Kokken BD..................................5-6/10 The devils own................................6/10 Asterix og Obelix i kamp mod Cæsar.5-6/10 Asterix og Obelix: Mission Cleopatra..4-5/10 Asterix og de olympiske lege.............3/10 Hostel.............................................5/10 Hostel 2.......................................5-6/10
Film jeg ikke har set før nu:
Hostel 3..........................5-6/10 Asterix og Obelix og Briterne.5/10 Albert Nobbs.......................6/10 Laputa slottet i himlen..........7/10 Lolita..................................8/10 Gummi-T.............................3/10 The Lost future.....................2/10 Get the gringo......................6/10
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
The Idiot, Akira Kurosawa, 1951 Et trekantsdrama uden alt for meget drama. Der er en del gode scener, men den er også lidt for lang. Og slutningen er alt, alt for banal.
7/10
----
Frau Im Mond, Fritz Lang, 1929 En dejlig tidlig sci-fi, som faktisk er ret fremsynet. Langs komplekse historie kan sagtens bære de 165 minutter
8/10
----
Panic In The Streets, Elia Kazan, 1950 Richard Widmark i en tidlig film og Jack Palances første film. Panic In The Streets er en ret intens film noir. I en person bliver fundet død i havnen, og det viser sig, at han er smittet med en form for pest. Nu går jagten ind på at finde morderen inden den katastrofale epidemi bryder ud. En lidt skarpere slutning havde sikret filmen en plads i top250.
Det her er dog for det meste en Kazan i topform, og når han er i topform, er han en mester!
9/10
----
Antichrist, Lars Von Trier, 2009 Fangede den lige på DR K, fordi kæresten skulle se den. Det var 3. gang jeg så den, og den er stadig genial. Faktisk giver jeg den en karakter ekstra, så den nu får topkarakter.
Virkelig, virkelig fed! Det er lang tid siden jeg har set originalen, men jeg synes bestemt dette remake retfærdiggør sin "fader." Der er ændret lidt i historien, mest med karaktererne hvor den største forskel nok er skiftet fra Ash til Mia. Jeg er ingen die-hard fan af originalen, så det rører mig ikke specielt at man har taget dette valg, da det også fungerer rigtigt. Ellers følger historien ganske fint originalen, men formår stadig af blive sin egen og det er en fornøjelse at se alle "referancerne" til originalen, store som små. At man har valgt at lave alle special-effectsne 100% uden CGI(med få undtagelser) kan jeg kun have evig respekt og for fanden det er flot udført. Gore når det er bedst.
Evil Dead og Cabin In The Woods beviser at det stadig er muligt at lave en god gyserfilm, som går uden om alle de tåbelige klicheér.
Jeg var mesterligt underholdt og skal helt sikkert havde set de originale igen.
5/6
----------
Dogtooth
Holy shit... Jeg er målløs. Jeg troede jeg havde set mærkelige film, men jeg tog fejl. Med sine 90 minutter burde den tage ingen tid, men det er simpelthen den længste/og langsomste film jeg har set i mit liv. Var ved at give op flere gange! Filmen har nogle ubehagelige scener såvel som sjove, men ja... Jeg savnede simpelthen en eller anden form for konfliktoptrapning, klimaks eller noget. I stedet føltes det bare som en lang montageklipning. Jeg er ikke i tvivl om at der sikkert ligger en kæmpe betydning i filmen og dens budskab, og jeg synes selve ideen er spændende, men den skal stadigvæk gerne kunne underholde hvilket jeg ikke følte den kunne. Af positive ting vil jeg sige at den er vildt flot æstetisk. Elsker det rå look og arbejdet med beskæringerne og man føler aldrig at instruktøren er i tvivl om hvad han vil.
Holy shit... Jeg er målløs. Jeg troede jeg havde set mærkelige film, men jeg tog fejl. Med sine 90 minutter burde den tage ingen tid, men det er simpelthen den længste/og langsomste film jeg har set i mit liv. Var ved at give op flere gange! Filmen har nogle ubehagelige scener såvel som sjove, men ja... Jeg savnede simpelthen en eller anden form for konfliktoptrapning, klimaks eller noget. I stedet føltes det bare som en lang montageklipning. Jeg er ikke i tvivl om at der sikkert ligger en kæmpe betydning i filmen og dens budskab, og jeg synes selve ideen er spændende, men den skal stadigvæk gerne kunne underholde hvilket jeg ikke følte den kunne. Af positive ting vil jeg sige at den er vildt flot æstetisk. Elsker det rå look og arbejdet med beskæringerne og man føler aldrig at instruktøren er i tvivl om hvad han vil.
2-3/6
Hvis det er den langsomste film du har set, så har du nogle film til gode :) Syntes Dogtooth ligner lidt for meget en Haneke klon. Jeg giver den selv 6/10
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
#18201 HelmerJ 12 år siden
#18202 loki 12 år siden
Interessant perspektiv og måske du har ret, men jeg har alligevel svært ved at se handlingen som et individuelt udviklingsforløbet. Vi får ikke ret meget at vide om deres udgangspunkt - foruden at Faith er semi-religiøs og at de alle gerne vil væk på ferie - men deres personlighed ændres sig ikke ret meget undervejs. Det virker mere som om de i højere grad får fastlåst og cementeret deres startkarakter:
Ham her ser også filmen som et udtryk for Nihilisme overfor nutidens tomgangs pop-kultur.
#18203 Muldgraver 12 år siden
Jeg er enig i, at deres personlighed ikke ændres meget undervejs, men for Faith og nok især Britt og Candy erkender de i langt højere grad, hvem de egentlig er, og kan således bedre forholde sig til sig selv, og mere intuitivt forstå, hvor de hører hjemme. Deres personligheder nuanceres, både for os og for dem selv. Det er muligt de ikke sætter så mange ord på, men jeg sidder efterfølgende med en fornemmelse af, at de har emotionelt har forstået afgørende mere af sig selv end tidligere. Også Faith, men vi får ikke fortalt, hvordan hun bearbejder de erfaringer hun gør sig, når hun kommer hjem. Måske fordyber hun sig mere i religionen eller måske søger hun helt andre veje, vi ved det ikke med sikkerhed.
Jeg synes der er en væsentlig pointe med at påpege det nihilistiske udgangspunkt, men at konkludere nihilistisk anser jeg for mangelfuldt, da nihilisme blot er et tvivlsfænomen, hvor personlige værdier er fremmedgjorte, og som sådan mere er en følelse end et paradigme. En nihilistisk konklusion er statisk, og vil ikke kunne forholde sig til sociale erkendelsesfænomener, der kan skildre de subjektive værdier menneskets handling tilpasser sig og forstår sig selv med, og som er en realitet om end ikke erkendt.
Individet kan sagtens være fremmedgjort overfor sig selv og sin omverden og samtidig have et værdisæt, hvilket jeg mener de fire piger har. Værdisættets fundament er indledningsvist dog så plat og uselvstændigt som den kultur, der omgiver dem, og hvilken de endnu ikke har taget egentlig stilling til og gjort helt op med, for derefter at kunne vende tilbage til (jf. Faith og Cotty). Mest fordi de endnu ikke har gjort sig særlig mange erfaringer med andre kultursubstanser.
Dette gælder i øvrigt også på det seksuelle område, der for mig at se er meget uerfarent, og handler mere om liderlighed end erotik. Den seksualitet som udleges under Spring Break er et forsøg på at udleve en banal (og ret diskriminerende) reklameseksualitet, ikke en selvstændig og frigjort.
Tematisk skildres udvikling for så vidt ikke som ændring, men som erkendelse.
#18204 MOVIE1000 12 år siden
Flashforward...............................6-7/10
Kokken BD..................................5-6/10
The devils own................................6/10
Asterix og Obelix i kamp mod Cæsar.5-6/10
Asterix og Obelix: Mission Cleopatra..4-5/10
Asterix og de olympiske lege.............3/10
Hostel.............................................5/10
Hostel 2.......................................5-6/10
Film jeg ikke har set før nu:
Hostel 3..........................5-6/10
Asterix og Obelix og Briterne.5/10
Albert Nobbs.......................6/10
Laputa slottet i himlen..........7/10
Lolita..................................8/10
Gummi-T.............................3/10
The Lost future.....................2/10
Get the gringo......................6/10
#18205 Giraffen 12 år siden
Nøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøj hvor var den ringe!
Men der var en, måske to gange, den fremtvang et lille smil, så helt uduelig er den måske ikke, men det er dælme tæt på.
2/6
#18206 Skeloboy 12 år siden
The Idiot, Akira Kurosawa, 1951
Et trekantsdrama uden alt for meget drama. Der er en del gode scener, men den er også lidt for lang. Og slutningen er alt, alt for banal.
7/10
----
Frau Im Mond, Fritz Lang, 1929
En dejlig tidlig sci-fi, som faktisk er ret fremsynet. Langs komplekse historie kan sagtens bære de 165 minutter
8/10
----
Panic In The Streets, Elia Kazan, 1950
Richard Widmark i en tidlig film og Jack Palances første film. Panic In The Streets er en ret intens film noir. I en person bliver fundet død i havnen, og det viser sig, at han er smittet med en form for pest. Nu går jagten ind på at finde morderen inden den katastrofale epidemi bryder ud. En lidt skarpere slutning havde sikret filmen en plads i top250.
Det her er dog for det meste en Kazan i topform, og når han er i topform, er han en mester!
9/10
----
Antichrist, Lars Von Trier, 2009
Fangede den lige på DR K, fordi kæresten skulle se den. Det var 3. gang jeg så den, og den er stadig genial. Faktisk giver jeg den en karakter ekstra, så den nu får topkarakter.
Mesterværk!
10/10
#18207 Mikkel Abel 12 år siden
Virkelig, virkelig fed! Det er lang tid siden jeg har set originalen, men jeg synes bestemt dette remake retfærdiggør sin "fader." Der er ændret lidt i historien, mest med karaktererne hvor den største forskel nok er skiftet fra Ash til Mia. Jeg er ingen die-hard fan af originalen, så det rører mig ikke specielt at man har taget dette valg, da det også fungerer rigtigt. Ellers følger historien ganske fint originalen, men formår stadig af blive sin egen og det er en fornøjelse at se alle "referancerne" til originalen, store som små.
At man har valgt at lave alle special-effectsne 100% uden CGI(med få undtagelser) kan jeg kun have evig respekt og for fanden det er flot udført. Gore når det er bedst.
Evil Dead og Cabin In The Woods beviser at det stadig er muligt at lave en god gyserfilm, som går uden om alle de tåbelige klicheér.
Jeg var mesterligt underholdt og skal helt sikkert havde set de originale igen.
5/6
----------
Dogtooth
Holy shit... Jeg er målløs. Jeg troede jeg havde set mærkelige film, men jeg tog fejl. Med sine 90 minutter burde den tage ingen tid, men det er simpelthen den længste/og langsomste film jeg har set i mit liv. Var ved at give op flere gange! Filmen har nogle ubehagelige scener såvel som sjove, men ja... Jeg savnede simpelthen en eller anden form for konfliktoptrapning, klimaks eller noget. I stedet føltes det bare som en lang montageklipning.
Jeg er ikke i tvivl om at der sikkert ligger en kæmpe betydning i filmen og dens budskab, og jeg synes selve ideen er spændende, men den skal stadigvæk gerne kunne underholde hvilket jeg ikke følte den kunne.
Af positive ting vil jeg sige at den er vildt flot æstetisk. Elsker det rå look og arbejdet med beskæringerne og man føler aldrig at instruktøren er i tvivl om hvad han vil.
2-3/6
#18208 Kisbye 12 år siden
Hvis det er den langsomste film du har set, så har du nogle film til gode :)
Syntes Dogtooth ligner lidt for meget en Haneke klon.
Jeg giver den selv 6/10
#18209 elwood 12 år siden
Jeg var nu ganske godt underholdt af den, især af Josh Brolin, længder bedre end den horrible 2'er, men der sku heller ikke så meget til :)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#18210 Sweetiebellefan 12 år siden
Audrey Tatou er med i denne film hvor hun skal finde sin kæreste der var med i 1. verdenskrig.
En af de bedste film fra sidste årti.
10/10