Lige blevet færdig med den sidste sæson af Dexter. Utroligt så dårlig den serie endte op med at blive. Efter den fænomenale sæson 4, er det kun gået støt ned ad bakke, og når man tror at de har nogle interessant ting oppe i ærmet, så bliver det bare skudt til sink med det samme og erstattet af uinteressante tåbeligheder.
Har forstået det sådan at de fleste Lost-fans synes det går ned ad bakke fra denne sæson. Det forstår jeg overhovedet ikke. Synes det var en fantastisk sæson. Serien har virkelig bevæget sig langt fra hvor den startede, men det er også kun naturligt. Karaktererne er stadigvæk ligeså spændende som de altid har været og det er fantastisk spændende at få svar på nogle af de spørsgmål man har stille siden første sæson. Glæder mig sindsygt til at få serien afsluttet - og se/danne min egen mening om den slutning der eftersigende skiller folket en del.
Jeg har taget et gensyn med Nolan's Batman-trilogi, og ligesom tilfældet var sidst, da jeg genså de to første, blev mit syn på dem vendt på hovedet igen. Batman Begins fremstår nu igen som min favorit af de tre, udelukkende pga. dens rolige tempo. Filmen giver sig tid til at foreklare og fortælle uden det føles langsommeligt eller kedeligt. Der hvor filmen derimod falder lidt igennem, er på dens actionscener, der netop føles en smule rodede - noget jeg altid har haft imod Nolan. The Dark Knight og Rises er på nogenlunde samme niveau af forskellige årsager. The Dark Knight er en glimrende spændingsfilm med en dejlig pessimistisk slutning, hvor Rises formår at samle de tre film til en egentlig trilogi på fornem vis. The Dark Knight har et højt tempo igennem hele dens spilletid, hvilket både taler for og imod den. Det sjældne pusterum gør, at man aldrig keder sig, men det er også derfor, at filmen, dens ellers interessante karakterer og dens tema aldrig bliver udforsket til fuldstændig tilfredshed for mit vedkommende. Rises har derimod et nærmest skizofrent tempo, der hopper op og ned hvert andet øjeblik. Den får aldrig et helt rigtigt fodfæste, men tilgengæld har den Nolan's eneste velfungerende actionscener til dato. Sært nok ville jeg foretrække en mere stramt fortalt historie her, hvor man kunne skære en af bihistorierne fra til fordel for et mere ensartet tempo.
All in all er jeg fortsat glad for de tre film. Den første er dog den eneste, der stadig holder sin karakter efter gensyn.
Batman Begins - 8/10 The Dark Knight - 7/10 The Dark Knight Rises - 7/10
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Jeg må sige, at jeg stadig elsker og vil formentlig altid elske Nolan's Batman-epos, selvom jeg nok et sted ikke helt er oppe og ringe over 3'eren (men stadig meget mere kompetent og værdig end meget andet fra Hollywood i den retning). Overall er det en sublim trilogi, anført af The Dark Knight (6/6) og dernæst Batman Begins (5/6) og TDKR ligger et sted mellem 4-5/6 - må jeg afgøre ved det næste syn. Men jeg betragter TDK som noget af det ypperste indenfor mainstream underholdning, hvor Nolan ikke sætter mange ben forkert. Du er alt for hård, Lord!!
Jeg nappede et gensyn med dem, da "The Dark Knight Rises" kom i biffen og "Batman Begins" står stadig som den stærkeste. Den røg dog en tand ned i min bog, men står stadig som en rigtig god film, mens "The Dark Knight" faldt en del og "The Dark Knight Rises" har jeg ikke engang lyst til at gense.
#15 Well, jeg følte da meget det samme som dig, første gang jeg så The Dark Knight (de to andre er vi umiddelbart enige om, ligner det), men den tabte gevaldigt på gensyn. Nu har jeg så set den en tredje gang, og der tabte den umiddelbart lidt mere igen. Som sagt synes jeg dens mangler hovedsageligt ligger i, at den faktisk har rigtig meget godt, som den ikke får udnyttet til fulde. Jokeren er jo en genial karakter, men jeg mangler den sympati for figuren, som det virker som om, at Nolan prøver at fiske efter et par gange i filmen. Det er ikke pga Ledger (han er fremragende), men fordi at han ikke bliver udforsket grundigt nok. Temaet omkring anarki er ligeledes skideinteressant, men det føles lidt tamt når fortaleren er antagonisten, og sympatien i forvejen mangler her (her foretrækker jeg uden tvivl Fight Clubs indgangsvinkel). Det andet tema om det gode og onde i Batman er ret gennemgående for trilogien, men får lidt mere dybde i denne film - alligevel kommer jeg aldrig i tvivl om hvordan hans indre kamp ender. Det er selvfølgelig lidt småting, for det er en super film, men jeg dømmer den nok hårdt, fordi potentialet er laaangt større end resultatet. En halv times længere film hovedsageligt med udforskning på de nævnte områder, og jeg ville være ovenud begejstret for filmen.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Interessant at høre din erfaring omkring og oplevelse af Nolans tre Batman-film.
Der har også været noget af en udvikling for mit eget vedkommende:
Jeg brød mig ikke om 'Batman Begins' første gang jeg så den, og der skulle gå 1-2 år før den vandt yndest hos mig. Ved tredje gennemsyn måtte jeg erkende, at dette var en bedre Batman-film end Burtons to film fra '89 og '92.
Da så 'The Dark Knight' udkom i biograferne, var jeg overvældet af begejstring og mente i lang tid, at den var den hidtil bedste superhelte-film, og altså også bedre end 'Batman Begins'. Og Jokeren oplevede jeg som den ultimative skurk, langt mere farlig og uberegnelig end den relativt høflige (på overfladen), selvhøjtidelige Ra's Al Ghul.
Op til premieren på 'The Dark Knight Rises' genopfriskede jeg de to første film og så dem begge to gange (altså sådan her: Begins - TDK - Begins - TDK), og nu var det 'Batman Begins' der stod stærkest, fordi den har den største emotionelle slagkraft (med Bruces tab af sine forældre, hans rodløse flakken omkring i verden, den frydefulde, gåsehudsfremkaldende "I'm Batman!"-scene, forud for hvilken skurkene oplever ham som et skræmmende monster), og fordi Nolan springer i tiden på en næsten arthouse-lignende facon. Og så er der det særlige skud med Batman, der som en anden mægtig statue står på toppen af et højhus.
Men så så jeg 'The Dark Knight Rises', som ramte endnu mere plet, også på andre måder. I stedet for at have en skurk, der stod i skyggen af Jokeren, havde den en karismatisk og frygtindgydende skurk, der matchede Heath Ledgers gnækkende galning. Læg dertil en uforlignelig Ann Hathaway som Catwoman/Selina Kyle. 'Rises' trak desuden elegant tråde tilbage til de to foregående film og kombinerede på flere måder elementer fra disse. Hvad der især gjorde indtryk, var den melankolske stemning i starten (og igen i slutningen), og en række scener, der gav uundgåelige associationer til 9/11 og terrorproblemerne i verden. ... Og så formåede 'Rises' uden mindste besvær at gøre 'Begins'-scenen med Batmans første tilsynekomst efter, uden overhovedet at kopiere den. Jeg fik gåsehud, da han dukkede op første gang - det var et stort filmøjeblik ... igen. I det hele taget er 'Rises' spækket med uforglemmelige, ikoniske scener.
Dybest set er jeg nok lige begejstret for alle tre film. De har hver deres styrker og hver deres særlige ingredienser. Men nu for tiden er det 'Rises' jeg nyder allermest.
Nolan har begået tre mesterværker. Jeg har intet set der matcher den skyhøje kvalitet, hans trilogi byder på.
Sjovt som de film kan trække fra og til i kvalitet på gensyn for folk. Det beviser vel bare, at Nolan har en del lag i de film, som kan vinde ind på en ved gensyn eller omvendt. Lidt ligesom hvert gensyn jeg har med Magnolia og Sympathy For Mr.Vengeance.. de har endda skiftet genre for mig efter flere gensyn.
Det er også bare helt okay, Lord. Sådan havde jeg det lidt med hans Inception. Selvom jeg elsker TDK, har Nolan endnu mere potentiale som ofte indfries i de mindre film, indrømmet. Men han kan også de store, så jeg er glad for han bare laver film. Glæder mig dog uendelig meget til Interstellar.
#18711 palooka 12 år siden
1½/6 for sæsonen - 4/6 for serien i en helhed.
#18712 loki 12 år siden
Elendigheden selv - undgå den for alt i verden.
Wait a minute..! Did they just stretch one episode into an entire season?
#18713 Mikkel Abel 12 år siden
Har forstået det sådan at de fleste Lost-fans synes det går ned ad bakke fra denne sæson. Det forstår jeg overhovedet ikke. Synes det var en fantastisk sæson. Serien har virkelig bevæget sig langt fra hvor den startede, men det er også kun naturligt. Karaktererne er stadigvæk ligeså spændende som de altid har været og det er fantastisk spændende at få svar på nogle af de spørsgmål man har stille siden første sæson. Glæder mig sindsygt til at få serien afsluttet - og se/danne min egen mening om den slutning der eftersigende skiller folket en del.
5-6/6.
#18714 Lord Beef Jerky 12 år siden
All in all er jeg fortsat glad for de tre film. Den første er dog den eneste, der stadig holder sin karakter efter gensyn.
Batman Begins - 8/10
The Dark Knight - 7/10
The Dark Knight Rises - 7/10
#18715 Ispep 12 år siden
#18716 Slettet Bruger [2214553310] 12 år siden
Jeg nappede et gensyn med dem, da "The Dark Knight Rises" kom i biffen og "Batman Begins" står stadig som den stærkeste. Den røg dog en tand ned i min bog, men står stadig som en rigtig god film, mens "The Dark Knight" faldt en del og "The Dark Knight Rises" har jeg ikke engang lyst til at gense.
#18717 Lord Beef Jerky 12 år siden
#18718 BN 12 år siden
Interessant at høre din erfaring omkring og oplevelse af Nolans tre Batman-film.
Der har også været noget af en udvikling for mit eget vedkommende:
Jeg brød mig ikke om 'Batman Begins' første gang jeg så den, og der skulle gå 1-2 år før den vandt yndest hos mig. Ved tredje gennemsyn måtte jeg erkende, at dette var en bedre Batman-film end Burtons to film fra '89 og '92.
Da så 'The Dark Knight' udkom i biograferne, var jeg overvældet af begejstring og mente i lang tid, at den var den hidtil bedste superhelte-film, og altså også bedre end 'Batman Begins'. Og Jokeren oplevede jeg som den ultimative skurk, langt mere farlig og uberegnelig end den relativt høflige (på overfladen), selvhøjtidelige Ra's Al Ghul.
Op til premieren på 'The Dark Knight Rises' genopfriskede jeg de to første film og så dem begge to gange (altså sådan her: Begins - TDK - Begins - TDK), og nu var det 'Batman Begins' der stod stærkest, fordi den har den største emotionelle slagkraft (med Bruces tab af sine forældre, hans rodløse flakken omkring i verden, den frydefulde, gåsehudsfremkaldende "I'm Batman!"-scene, forud for hvilken skurkene oplever ham som et skræmmende monster), og fordi Nolan springer i tiden på en næsten arthouse-lignende facon. Og så er der det særlige skud med Batman, der som en anden mægtig statue står på toppen af et højhus.
Men så så jeg 'The Dark Knight Rises', som ramte endnu mere plet, også på andre måder. I stedet for at have en skurk, der stod i skyggen af Jokeren, havde den en karismatisk og frygtindgydende skurk, der matchede Heath Ledgers gnækkende galning. Læg dertil en uforlignelig Ann Hathaway som Catwoman/Selina Kyle. 'Rises' trak desuden elegant tråde tilbage til de to foregående film og kombinerede på flere måder elementer fra disse. Hvad der især gjorde indtryk, var den melankolske stemning i starten (og igen i slutningen), og en række scener, der gav uundgåelige associationer til 9/11 og terrorproblemerne i verden. ... Og så formåede 'Rises' uden mindste besvær at gøre 'Begins'-scenen med Batmans første tilsynekomst efter, uden overhovedet at kopiere den. Jeg fik gåsehud, da han dukkede op første gang - det var et stort filmøjeblik ... igen. I det hele taget er 'Rises' spækket med uforglemmelige, ikoniske scener.
Dybest set er jeg nok lige begejstret for alle tre film. De har hver deres styrker og hver deres særlige ingredienser. Men nu for tiden er det 'Rises' jeg nyder allermest.
Nolan har begået tre mesterværker. Jeg har intet set der matcher den skyhøje kvalitet, hans trilogi byder på.
#18719 Lord Beef Jerky 12 år siden
#18720 Ispep 12 år siden