Gravatar

#1881 filmz-Utyske 15 år siden

The Inglorious Bastards

Ganske underholdende omgang camp, der faktisk minder om "The Dirty Dozen" på mange måder og det er bestemt ikke en dårlig ting.

Skuespillet er som skuespillet skal være i den type film, effekterne er cheesy, ganske som de skal være, dog tror jeg ikke at..
.. det helt er meningen at slutscenen med toget der eksploderer skal være ufrivilligt morsom, men det er en nu, fordi det er helt tydeligt at det er en modeljernbane der bliver blæst i luften.

Den ryger sikkert på igen og kvaliteten af dvd-udgivelsen var der heller ikke noget i vejen med, især ikke når den kun har kostet 40 kr.

7/10
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#1882 filmz-Bruce 15 år siden

En rigtig god filmaften og en overraskende én af slagsen.

Hannibal - BD

En af mine gode venner fra way back when og jeg bestemte os for at give Ridley Scott og Hannibal en ny chance, siden vi så den sidst for 8 år siden. Ude i en blu-ray trilogi med Man Hunter og Silence of the Lambs, sprang vi kronologien over, gik direkte til desserten og gentog hin dag i 2001 i håbet om, at vi måske havde taget fejl.

Taget fejl, i den kontekst, at vi begge mente, at slutningen var mislykket og filmen skuffende. Heldigvis kunne vi ikke huske så meget af handlingen, men en ting stod ganske klart efter filmen. At vi må have været nogle ynkelige actionhungrende knægte på 37, som åbenbart havde håbet på et forløsende shoot out.

Hannibal er formidabelt godt filmet og de første 90 minutter er karaktermæssigt nedtonet, uden nogen form for antydning af kommende actionsekvens. Ridley holder spændingen i kog via enkle virkemidler og intelligent skuespil af Anthony Hopkins og Gary Oldman, samt den altid gode birolle skuespiller Giancarlo Giannini. Julianne Moore i Jodie Fosters hovedrolle som Clarice Starling er mere ordinær, men det formåede ikke at lægge en dæmper på nydelsen af Ridley Scotts øje for det makabre, iblandet umådeligt underholdende vid.

Hannibal er ... ja, makaber og i nogle scener på kanten af det anstødelige, hvilket jeg kan huske var en anstødsten for mig "sidste gang". Mit andet ankepunkt var en af slutscenerne, hvor jeg åbenbart havde ventet noget "spektakulært", men som meget simpelt og enkelt blev "til noget helt andet". Hvad der denne gang, fik det hele til at gå op i en højere enhed, var simpelthen replikskifterne fra Anthony Hopkins og Gary Oldman og måden Ridley formår at iscenesætte deres afleveringer. Firenze's sceneri og referencerne til Dante, er passende. Dertil skal lige nævnes, at det er David Mamet som har stået for manuskriptet og det er i mine øjne sjældent en dårlig ting.

Det var en total fryd at opleve Hannibal på ny. Det er en komplet anderledes oplevelse end Silence of The Lambs, som (Hannibal) fokuserede på og gav langt flere eksempler på psykologien bag Hannibals væsen og drivkraft. Fremfor at forsøge gentagelsens kedelige kunst og gå Silence efter i bedene gjorde Ridley det eneste rigtige i eksekveringen af Hannibal, men der skulle gå nogle år, førend jeg helt kunne værdsætte indsatsen.

Film: 8-9/10
Video: 7-8/10
Lyd: 7-8/10

The Hurt Locker - BD

Intet nyt fra vestfronten. Et hurtigt nyt syn kan ikke ændre på, at dette er den bedste film, jeg har set vedrørende USA's engagement i Irak. Intelligent manuskript. Spændende og uden store armbevægelser.

Film: 8-9/10
Video: 7-8/10
Lyd: 8-9/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#1883 evermind 15 år siden

#1882 Ah, så er jeg ikke alene med mit bløde punkt for Hannibal. Jeg ville måske ikke give den 8-9, men jeg har altid syntes, den kunne et eller andet og var uretfærdigt hårdt vurderet af publikum. Kunne ske, jeg snart skulle gense den. :)

Hehe, jeg elsker, da Mason Verger tørt kommenterer
sin selv-vansiring
med "it seemed like a good idea at the time ..." :P
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#1884 filmz-Bruce 15 år siden

#1883 Ja fantastisk kommentar, leveret som Oldman nu engang kan levere den slags :)
Gravatar

#1885 McPeter 15 år siden

Kunne enormt gerne tænke mig at se The Hurt Locker, men den går kun i Palads så vidt jeg ved så tror bare jeg venter til den udkommer på blu-ray. Apropos - hvordan har du fået fat i din på blu-ray så tidligt? På play udkommer den først til december?
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#1886 filmz-Bruce 15 år siden

#118 DVD.it i Italien! Den udkom dér for over en måned siden.
Gravatar

#1887 Skeloboy 15 år siden

The Proposition

Dette var et gensyn. Og den var meget bedre end 1. gang.

De voldelige scener står i skærende kontrast til det poetiske landskab og Nick Caves musik.

Historien er hamrende godt skruet sammen, skuespillet er helt i top, og for helvede, hvor er det en god film. Den er fri for klicheer, der ingen decideret good-guys, og generelt er den bare pissefed...nuff said. EOD...:)

5½/6
Gravatar

#1888 wimmie 15 år siden

Kunne ikke være mere enig.
Bluray eller dvd?
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#1889 filmz-Bruce 15 år siden

Fik set en smule demo'er af blu-ray film.

The Prisoner første afsnit. Ikke meget at tilføje til de to anmeldelser, som allerede florerer. Superflot restaureret billede. Totalt syret setup og en historie med masser af symbolik og fortolkningsmuligheder ud fra sin samtid med revolution og popkultur, hvilket farvenøgle og settings også bærer præg af. Psykedelisk er et godt ord.

Flot Studio Canal udgave, Le Mepris af Godard, med Brigitte Bardot. Igen et meget flot billede, som man slet ikke kan forestille sig er over 40 år gammel.

Murnaus Sunrise (a film about to people and a woman)i to forskellige versioner. MovieTone 1.20:1 og et tjekkisk print i 1.37:1 format. De er henholdsvis 1:34 og 1:19 lange. Det tjekkiske print er fabelagtig flot, meget skarpt og MovieTone overlegent. Men der er for mangle klip og bortklippede sekvenser ifht. MovieTone versionen, så det er klart førstnævnte, som skal ses først. Denne er stadig i god stand, blot viser det tjekkiske print, hvor flot en 82 år gammel film kan stå.

Requiem for a Dream. Også denne .... WOW! Flot billed, flot 7.1 Master Audio lydspor. Filmen som leverede soundtrack til 60 efterfølgende film.

Derudover lidt Gladiator (buuuuh og brææææk) og Braveheart, for at konstatere, hvad der allerede er sagt og skrevet.
Gravatar

#1890 Skeloboy 15 år siden

#1888 - jeg er slet ikke så moderne, så DVD :)

#1889 - det minder mig da om, at CD-WOW ikke har givet mig Sunrise endnu...

Skriv ny kommentar: