Utvandrarna, Jan Troell, 1971 Max Von Sydow og Liv Ullmann er sammen i denne tre timers lange saga om en familie, der drager til USA. Den er superrealistisk, rigtig godt lavet og godt spillet. Både det svenske samfund, de amerikanske land og sejlturen er autentisk.
8/10
----
Nybyggarna, Jan Troell, 1972 Fortsættelsen om livet i Amerika. Meget af autenticiteten er bevaret, men desværre er klipning helt ad helvede til nogen gange. En historie fortalt i flashbacks ødelægger lidt flowet og historien, og derfor er den ikke helt så god som forgængeren.
6/10
Cool! De er skrevet bag øret. Eller i hvert fald den første. :)
Synes den er ret god, men indrømmer at jeg synes klart den bedste halvdel er den første. Den har en herlig atmosfære, og vi bliver varmet op på rigtig Alien maner. Dog går det ret amok til sidst, og mange af personerne i filmene mister deres troværdigheder for deres dumheder.
Min største anke ved det hele er nok Biologi duden og den "jeg er sej" Sten elskeren, kan de overhovedet ikke komme ud af det sted? What.
Men ellers synes jeg filmen har mange plusser, et soundtrack med hjælp fra Harry Gregson Williams levere et dejligt soundtrack som ikke virker for over dramtiseret og er mest af alt i baggrunden. Kulisserne er virkelig lavet med kærlighed, kudos til Scott for det og det håber jeg JJ Abrhams gør i den næste star wars, masser af kulisser og detaljer! Effekterne er også virkelig imponerende især skibet.
Skuespillet er fra til godt til forglemmeligt, men der ingen der tager mig ud af universet. Edris Elba, Noomi Rapace og Michael fassbender er klart noget af det der trækker den lidt skuffende historie op for mig.
Håber på at forsættelsen letter lidt på spørgsmålene, og ikke stiller alt for mange spørgsmål igen for seeren. Selvom filmen skal have den ære at det en af de mest debatterede film i de sidste mange år, og hvor man virkelig tænkte sine egne teorier.
Jeg blev underholdt i stor grad da jeg så den, så giver den 7/10 selvom jeg vil give den 8 men der ting der bare trækker ned og det er en skam.
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".
Selvom filmen skal have den ære at det en af de mest debatterede film i de sidste mange år,
Det kan næppe kun være af de gode grunde. For hvad er det egentlig der også har været diskuteret? Filmens store problemer. Hør lige denne 23min analyse:
Det kan næppe kun være af de gode grunde. For hvad er det egentlig der også har været diskuteret? Filmens store problemer. Hør lige denne 23min analyse:
Okay det kan vel tages som et subjektiv mening, men jeg fandt den god netop fordi den fik ens tanker igang. Om så det er skidt eller ej, så har den dog fået mange tilhænger og såvel folk som gik meget op i at finde fejl og forklarer det logisk. Ved du er en stor kritiker mod den, men skal se om jeg kan huske at se klippet!
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".
Det er ihvertfald en interessant (kritisk) analyse af filmen, som jeg ihvertfald er enig i. Jeg ville ønske jeg ikke var. Men jo, filmen har skabt en debat - jeg ville blot påpege, hvad jeg føler snakken har gået mest ud på. Jeg skal ikke kunne afvise at nogle tillægger filmen større værdi, men jeg føler ikke filmen er "omdiskuteret" af gode grunde, men mere pga. manglerne.
5 film i streg - 5 næsten-topkarakterer! Det hører til en sjældenhed :)
Amour, 9/10 - og den første film i et stykke tid, der kommer på top250-listen. Rust & Bone, 9/10 The Perks of Being A Wallflower, 9/10 Elite Squad, 9/10, (gensyn) Elite Squad: The Enemy Within, 9/10
Hehe, der kan man snakke om en god dag! :) Den eneste jeg har set af dem er faktisk TPOBAW, og er fuldstændig enig i karakteren. Vil anbefale at læse bogen, den giver lige et ekstra lag og er særdeles fænomenal. Også lidt sjovt, at forfatteren også har instrueret filmen.
#19111 MMB 12 år siden
Cool! De er skrevet bag øret. Eller i hvert fald den første. :)
#19112 Skeloboy 12 år siden
#19113 Mikkel Abel 12 år siden
Værste filmoplevelse jeg mindes at have haft.
1/6.
#19114 Batsy 12 år siden
Synes den er ret god, men indrømmer at jeg synes klart den bedste halvdel er den første. Den har en herlig atmosfære, og vi bliver varmet op på rigtig Alien maner. Dog går det ret amok til sidst, og mange af personerne i filmene mister deres troværdigheder for deres dumheder.
Min største anke ved det hele er nok Biologi duden og den "jeg er sej" Sten elskeren, kan de overhovedet ikke komme ud af det sted? What.
Men ellers synes jeg filmen har mange plusser, et soundtrack med hjælp fra Harry Gregson Williams levere et dejligt soundtrack som ikke virker for over dramtiseret og er mest af alt i baggrunden. Kulisserne er virkelig lavet med kærlighed, kudos til Scott for det og det håber jeg JJ Abrhams gør i den næste star wars, masser af kulisser og detaljer! Effekterne er også virkelig imponerende især skibet.
Skuespillet er fra til godt til forglemmeligt, men der ingen der tager mig ud af universet. Edris Elba, Noomi Rapace og Michael fassbender er klart noget af det der trækker den lidt skuffende historie op for mig.
Håber på at forsættelsen letter lidt på spørgsmålene, og ikke stiller alt for mange spørgsmål igen for seeren. Selvom filmen skal have den ære at det en af de mest debatterede film i de sidste mange år, og hvor man virkelig tænkte sine egne teorier.
Jeg blev underholdt i stor grad da jeg så den, så giver den 7/10 selvom jeg vil give den 8 men der ting der bare trækker ned og det er en skam.
#19115 Ispep 12 år siden
#19116 Batsy 12 år siden
#19117 Ispep 12 år siden
Det er ihvertfald en interessant (kritisk) analyse af filmen, som jeg ihvertfald er enig i. Jeg ville ønske jeg ikke var. Men jo, filmen har skabt en debat - jeg ville blot påpege, hvad jeg føler snakken har gået mest ud på. Jeg skal ikke kunne afvise at nogle tillægger filmen større værdi, men jeg føler ikke filmen er "omdiskuteret" af gode grunde, men mere pga. manglerne.
#19118 Skeloboy 12 år siden
Amour, 9/10 - og den første film i et stykke tid, der kommer på top250-listen.
Rust & Bone, 9/10
The Perks of Being A Wallflower, 9/10
Elite Squad, 9/10, (gensyn)
Elite Squad: The Enemy Within, 9/10
#19119 Mikkel Abel 12 år siden
Den eneste jeg har set af dem er faktisk TPOBAW, og er fuldstændig enig i karakteren.
Vil anbefale at læse bogen, den giver lige et ekstra lag og er særdeles fænomenal.
Også lidt sjovt, at forfatteren også har instrueret filmen.
#19120 Skeloboy 12 år siden
Det er ikke kun i dag - så tre af dem i går :)