Gravatar

#2001 Thomsen 15 år siden

Ha, ups...! :-)
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#2002 davenport 15 år siden

Ja, det er vidst hende den tykke her du tænker på:
http://www.wallpaperbase.com/wallpapers/celebs/jes...
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#2003 filmz-jonasgr 15 år siden

Af en eller anden grund vil jeg altid have det til at være Eliza Dushku som spiller med i denne film, men det er nok fordi jeg så Wrong Turn på samme tid og så forveksler filmene og skuespillerne.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#2004 filmz-Bruce 15 år siden

En aften med demoer og et par film.

OSS 117 - Rio Ne Repond Pas - BD
Agent OSS 117 blev populær som bog fictions ikon i Frankrig før 007 blev det i England. Under præsident De Gaulle var atmosfæren præget af nationalisme og snigende racisme og OSS 117 var en tydelig eksponent for disse bevægelser. I 2006 blev karakteren omsat til film med Jean Dujardin i hovedrollen i filmen OSS 117: Cairo, Nest of Spies, som foregik i slutningen af 50'erne.

Men bevæbnet med humor, satire og selvironi blev der istedet taget godt grundigt fis på forlæggets præmisser og jeg skal være den sidste til at begræde dette. Nest of Spies indeholdt glimrende komik, hvilket skyldes en helt igennem uovertruffen Jean Dujardin, som trækker paralleller direkte til Peter Sellers Inspector Clouseau og faktisk også Leslie Nielsens Frank Drepin figur, uden at være kopivare. Dujardin har som OSS 117 så meget karisma, at han ikke behøver at blive sammenlignet med andres præstationer. Men hvor Naked Gun tog udgangspunkt i komik uden pauser, er den franske af slagsen mere forfinet og er afhængig af, at publikum tror på Dujardin.

Og i guder, hvor er han eminent. Han er absolut uvidende om politik på andet end et overskriftsplan og styres af fordomme om racer, religion, nationaliteter og køn, hvilket ofte får ham bragt i ikke særligt misundelsesværdige situationer overfor muslimer, jøder og kvinder. I Nest of Spies pander han direkte en muezzin (en oplæser til bøn i en moské) ned, da denne forstyrrer hans søvn og i den nye, Rio Doesn't Answer forklarer han overfor Mossad (israelsk efterretningstjeneste) agenter, at jøder jo altid kan genkendes på visse fysiologiske tegn. Alt afleveres med en timing, som nærmest piller alvoren ud af emnerne og får os til at grine, fremfor at være så pokkers politisk korrekte. Det er fantastisk i en tid, hvor det nærmest er tabubelagt for film producenter at lave engelsktalende film, som satirisk går i flæsket på disse emner og nærmest tilkendegiver, at den humoristiske arv fra Monty Python og Dave Allen, hører en anden tid til. Gudskelev for Hubert Bonisseur de La Bath alias OSS 117, som ikke har noget problem med at gå i Louis De Funés fodspor.

Rio Doesn't Answer er ikke den sædvanlige 2'er for at tjene penge. Hvor forgængeren kostede over kr. 100 mio. er budgettet ikke blevet mindre denne gang, hvor handlingen er forlagt til ... Rio i 60'erne, hvor OSS 117 skal købe en liste over franske nazi kollaboratører fra en gammel flygtet nazist. Filmen er skudt på 35MM og med en farvenøgle, som er tro mod den opfattelse man har af (hvis den slags eksisterer), et decideret 60'er look. Der er blevet gjort brug af split-screen sekvenser til et uhyrligt niveau. Omgivelserne, mode og frisurer fuldbyrder illusionen. Dertil kommer en gennemført piratkopiering af 60'ernes trends. Bernard Hermann musik, køreture foran filmlærred, Hitchcock teknikker, Bond positurer, flere direkte spoofs på Connery sekvenser fra Bond og en genial brug af lys og skygger. Er man ikke til den franske form for humor, så må man tage hatten af for eksekveringen af hele pivtøjet.

Alt er ikke fryd og gammen. Der forekommer døde perioder hist og pist og noget af komikken falder til jorden. Men OSS 117 sætter flere fødder rigtigt, end der trædes forkert og jeg ser gerne denne franchise få et kapitel eller to mere til fortællingen.

Film: 7/10
Billed: 9/10
Lyd: 8/10 (DTS HD Master Audio)

Drag Me To Hell - BD
Sam Raimi tog ferie i 7 år fra filmbranchen og valgte at gå på indtjeningsrunde, med indtil videre tre ligegyldige film, om en tudetøs i superhelte tøj. Fuldstændigt forglemmelige, måtte man vilkårligt stille sig spørgsmålet, om manden for evigt havde mere interessant filmisk at byde på. Med Drag Me To Hell, burde den slags spekulationer for en tid forstumme, for her er der dømt tilbagevenden til det, som Raimi gør bedst. Skrue horror og komedie sammen til et virkningsfuldt hele, med vægten lagt på filmhistoriens dummies for directors ABC bog, "Simple effects that works".

Der behøves ingen 3D. Ingen nytænkning omkring rysteture med kameraet. Ingen nyudviklede CGI million dollar effekter, som skal få os til at kede os endnu mere. Blot 99 minutters forventning, "hvornår får jeg det næste chok?". Disse chok er inkorporeret i en historie om en sød lille bankdame med ambitioner om at blive forfremmet og hendes afvisning af en gammel sigøjnerkvindes ønske om at få henstilling af et lån. Da den søde lille bankdame under uheldige omstændigheder ikke opfylder dette, kastes der en forbandelse over hende, som ikke just fører guld og grønne skove med sig.

Det er simpelt. Det er effektivt. Det er ikke noget vi ikke har set før. Og det er hamrende underholdende og emmer af horrorkvalitet fra Raimis Evil Dead dage.

Læg dertil er meget flot billede transfer og ikke mindst et af de mest ONDSKABSFULDE, medlevende og helt igennem omsluttende soundtracks, jeg til dato har mødt på blu-ray og der er tale om 99 minutters filmoplevelse, du ikke har lyst til at passere din næse forbi. Hvordan mon man nedkaster en forbandelse over Peter Parker?

Film: 8/10
Billed: 9/10
Lyd: 10/10

Equilibrium - BD
Det bør lige nævnes, at Utyske havde medbragt sit japanske eksemplar af Equilibrium. Jeg kender ikke til kvaliteten af det canadiske eksemplar på markedet. Har kun hørt det har sine svagheder, hvilket jeg kan skrive under på, at den japanske udgave IKKE har.

Jo, jeg var misundelig og nåede ikke at få ombyttet min DVD udgave med denne. Billedet så helt igennem fejlfrit ud, med flotte detaljer og et super sortniveau og lyden har absolut ikke været bedre end den er her!!! Kan kun købes i Japan, dyrt, men for fans, er det en no-brainer!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#2005 Thomsen 15 år siden

Tak for tippet omkring OSS 117, Bruce. Dem må jeg have fat på. Har du nogensinde set nogle af de gamle filmatiseringer? Jeg ved bare, at de eksisterer, fordi jeg er stødt på plakaterne fra dem fra tid til anden.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#2006 filmz-Bruce 15 år siden

#2005 De findes på Amazon.fr, men det er formentlig uden undertekster:

http://www.amazon.fr/Coffret-Int%C3%A9grale-Oss-11...

http://www.amazon.fr/OSS-117-LInt%C3%A9grale-Coffr...

Jeg har ikke selv set nogle af dem.
Gravatar

#2007 Kruse 15 år siden

Pineapple Express

Stort set alt hvad Judd Apatow efterhånden rører ved bliver til guld. Han og hele hans Apatow-gang har efterhånden give et frisk pust til komedie genren, og det takker jeg ham mange gange for. Seth Rogen og James Franco styrer løjerne i denne weed/action/bromance/comedy, og det gør de helt perfekt. Det er en fornøjelse at følge dem, og jeg ville ikke have noget imod at filmen fortsatte et par timer mere. Humoren er helt i top, som også er kendetegnet ved Apatow-produktionerne. Jeg grinte højlydt mange gange, og sad generelt med det største smil på hele vejen igennem. Jeg nød den så meget, at jeg efter at have set den, straks så alt ekstramateriale, og i løbet af et par omgange også fik set hele filmen igen med kommentarspor fra hele banden. Det sjoveste og mest underholdende kommentarspor jeg har set/hørt.

Alt i alt en vandvittigt underholdende og hysterisk sjov film.

5/6
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#2008 wimmie 15 år siden

Ganske enig med anmeldelsen.
Jeg har ikke haft de højeste tanker om James Franco efter Spiderman-filmene hvor hans surmuleri går mig på nerverne - men her laver han da lige et u-turn af 1. rang og han er simpelthen det allerfedeste ved filmen :D

Også 5/6 fra mig :)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#2009 filmz-Bruce 15 år siden

Gravatar

#2010 wimmie 15 år siden

Så længe han ikke teenage-surmuler... :)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”

Skriv ny kommentar: