Efter at en rumfærge styrter ned (hvorfor hedder det egentlig ikke en rumflyver?), bliver jordens befolkning smittet med en spore bakterie. Den forvandler menneskeheden fra at være i følesernes vold, til at ende som robotter. Nu er det op til psykiateren Carol Bennell og hendes kollega Ben at redde verden.
Dette er det nu tredie gang at man lave remake af den orginale Invasion of the body snatchers, heller ikke denne gang er det en vellykket film. Hvis man absolut skal fremhæve en af dem må det være den fra 1978, inden vi må vende blikket mod orginalen. Mens vi ikke skal komme ind på udgaven fra 1993 her.
Nicole Kidman spiller psykiateren Carol Bennell, hun før bevist at hun virkelig er en karakter skuespiller, men det virker mere som om hun kører den gennem på rutinen, hun viser dog en smule af det hun kan under en middagsscene hvor hun har en dialog med Roger Rees, men det er intet mod hvad hun kan. Daniel Craig spiller hendes mandlige modstykke Ben Driscoll, men Craig virker ikke som om han overhovedet er til stede i filmen, måske han har lidt mere travlt med at tænke på hans næste projekt.
Silver og Hirshbiegel har begge forsøgt med en ny tilgangsvinkel til filmen, men alligevel falder den til jorden. Den suspence som der har været i de to første er helt væk, det er som om at det er vigtigere at vi får fokus på Nicole Kidman, ganske vist kvittere hun med at gå rundt letpåklædt i et kort øjeblik, men det kan ikke løfte hele filmen. Jeg håber inderligt at Hirschbiegel finder tilbage til sin kreative side som vi så med Der Untergang. Joel Silver finder nok på noget at lave, manden er jo helt ligeglad med hvad det er, bare det giver nogle dollars til ham. Det hele ender i noget under middel.
Lyd og billede er tilgengæld godt, men der er jo ikke så meget ved at fremhæve det, når selve filmen ikke er det.
#2404: Det kan knap nok kaldes Hirschbiegels film:
http://www.imdb.com/title/tt0427392/trivia skrev:
Originally wrapped in early 2006, the film underwent massive reshooting in 2007. The reason for this was the studio which didn't liked the cut director Oliver Hirschbiegel delivered. To change that, Andy Wachowski and Larry Wachowski were brought in for rewrites and James McTeigue to direct the new scenes.
Jep, det her er 30% Outlands, 10% Silent Running, 20% Blade Runner, 20% A Space Odyssey og så lidt Alien med de velkendte 6 kantede gange, så umiddelbart er denne lille indie film på samme farlige kurs, som Sunshine, der også lånte kraftigt fra genrens øvrige forlæg. Men hvor Sunshines cast og mission mislykkes på fornem vis, så behøver Moon kun Sam Rockwell til at guide skibet sikkert i havn og tyveriet føles som reel homage, fordi det centrale plot er originalt tænkt og vedbliver at være i centrum.
For satan hvor spiller han overbevisende, hr. Sam Rockwell og debutinstruktøren, David Bowies søn, Duncan Jones har en sikker hånd på rattet. Dialogen føles frisk og realistisk og på intet tidspunkt forsøger man at overspille sine kort, a la påføre historien mere suspense end den kan klare og historien flyder ubesværet fremad.
Og hvor er det FUCKING herligt at se en produktion bruge modeller, endda med Bill Pearson, som var med på Alien settet. Igen viser det, hvor overlegen modeller er digital animation, når det bliver brugt rigtigt. Månebasen og især harvesterne på månen var flot lavet. Kevin Spacey som computeren Gerty bragte selvfølgelig minder til HAL, men igen var der ingen små underlige twists, for at holde historien i live. Gerty havde små gode momenter undervejs, som byggede på den gode historie.
Produktions budget+ $5 mill. Småpenge. Men desværre tjente filmen ikke sig selv hjem i biograferne, bl.a. fordi dansk biografdistribution stadig sidder med hovederne sikkert begravet oppe i røvhullets mainstream depot og kaster det samme lort ud i alle biografer. Og synd den ikke er blevet hypet mere rundt omkring i verden, for det fortjener den sgu! Filmen har dog fået fantastiske reviews og forhåbentlig bliver dens skæbne en anden vha. mund til mund metoden. Duncan Jones har allerede en idé klar til en efterfølger og jeg er mere end klar til at se mere.
En af de bedste filmoplevelser jeg har haft hele året og Sam Rockwell SKAL nomineres til en Oscar. Alt andet er ufortjent!
Den visuelle kvalitet er tilfredsstillende på disken. Jo billedet KUNNE have været skarpere. Jo, det ville have været flot med prikken over i'et, hvis kontrasten var som i Space Cowboys, men her er månen med til at oplyse sceneriet, så formentlig er det et ultra realistisk syn vi får. Lyden var DTS HD Master Audio og væsentlig bedre end jeg havde troet. Der var DYB punch i bassen, flot separation i kanalerne og dialogen var god. Intet at klage over.
Sådan skal sci-fi skæres!!!
NU har jeg lyst til at se Outlands!!!
Film: 9/10 Video: 8/10 Audio: 8/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#2406 Moon er en fin lille film. Historien er dog for banal til at få mig helt oppe at ringe. Til gengæld gør Sam Rockwell det ganske fint, men tvivler dog på en nominering til ham. Rollen er ikke spændende nok. Kulisserne er lavet rigtig flotte og vandringerne ude i landskabet er fantastisk flotte og ikke mindst virker de overbevisende.
Så en rigtig flot film, god præstation af Sam Rockwell, men desværre en banal historie.
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
# 2406 - Jeg vidste du også ville falde for den - Håber vi sammen kan tage en gennemsyn af den en dag :)
Gensyn med et par af mine favorit film i nye transfers ...
Wings of Desire - Criterion Collection
To trenchcoat-klædte skytsengle iagttager Berlin og dens befolkning i smukke sort/hvide billeder. De kan se og høre menneskenes tanker og drømme, men de kan ikke tale med dem eller opfatte virkeligheden i dens komplekse farverigdom. 'Himlen over Berlin' er en poetisk og blændende smuk meditation over livet, tiden og forgængeligheden, og den synes at forudsige Berlin-murens fald to år senere. Wim Wenders skiller sig ud fra andre tyske instruktører i sin generation ved ikke at være direkte politisk orienteret, men snarere poetisk og eksistentielt søgende. Filmen har et tilsvarende sanseligt billedsprog, der er skabt af fotografen Henri Alekan, der også var fotograf på Jean Cocteaus 'Skønheden og udyret'. 'Himlen over Berlin' indbragte Wim Wenders prisen for bedste instruktion ved Cannes-festivalen i 1987.
Film: 9/10 Video: 8/10 Audio: 6/10
Homicide - Criterion Collection
Joe Mantegna spiller den dedikerede betjent Bobby Gold, der er kendt for at gøre alt, hvad der skal til for at få jobbet gjort. En dag får han til opgave at efterforske en rutinesag, mordet på en ældre jødisk forretningsindehaver. Under arbejdet med sagen må Bobby konfrontere sin egen herkomst og han opdager en helt ny verden af lærde, klassiske sprog og lidenskabelig troende. Det går op for ham, at sagen er en del af en større anti-jødisk sammensværgelse og hans loyalitet bliver sat på en hård prøve, ikke mindst i forholdet til sin makker Sullivan (William H. Macy). David Mamet har skrevet og instrueret denne klassiske thriller, som udover være almindeligt spændende, stadig holder pga. en fantastisk dialog og mange evigt gyldige problemstillinger den også tager op.
Film: 9/10 Video: 6/10 Audio: 6/10
House of Games - Criterion Collection
En kvindelig psykiater (David Mamets daværende kone Lindsay Crouse) opsøger, for at hjælpe en af sine patienter, en spillebule og møder her en charmerende hasardspiller (endnu engang spillet Joe Mantegna) og storsvindler og inddrages i spil og bedrag i et omfang, som sætter hendes psykologiske talenter på en skrap prøve.
David Mamet har igen både skrevet og instrueret en film som ligesom ovennævnte er fyldt med knivskrap dialog og intens spænding. Så skal du se en lidt anderledes Poker-film, er her hen god kandidat.
Film: 9/10 Video: 6/10 Audio: 6/10
The Double Life of Veronique - Criterion Collection
Weronika i Polen og Veronique i Frankrig, begge spillet af Irene Jacob - Hende fra Kieslowskia "Rød" ligner hinanden som 2 dråber vand, men de er hverken i familie med hinanden eller kender til hinanden. Både når det kommer til udseende, sind og evner er de som enægede tvillinger separeret ved fødslen, så måske er der er en eller anden form for bånd som binder dem sammen dem. Deres veje krydses en dag tilfældigt og da den enekort efter dør, begynder den anden et nyt liv.
En på papiret måske kryptisk handling, men ikke desto mindre meget smuk film hvor billede, lyd og historie går op i en højere enhed. Efter min beskedne mening Krzysztof Kieslowskis bedste film.
Film: 8/10 Video: 8/10 Audio: 6/10
Sur r** at filmene skulle afleveres tilbage for de måtte gerne blive i samlingen ift. de udgaver jeg selv har for de bliver ikke ikke set mere efter gennemsynet af CC-udgaver :(
#2401 Skeloboy 14 år siden
#2402 filmz-Bruce 14 år siden
#2403 Lord Beef Jerky 14 år siden
#2404 Kiksmann 14 år siden
Efter at en rumfærge styrter ned (hvorfor hedder det egentlig ikke en rumflyver?), bliver jordens befolkning smittet med en spore bakterie. Den forvandler menneskeheden fra at være i følesernes vold, til at ende som robotter. Nu er det op til psykiateren Carol Bennell og hendes kollega Ben at redde verden.
Dette er det nu tredie gang at man lave remake af den orginale Invasion of the body snatchers, heller ikke denne gang er det en vellykket film. Hvis man absolut skal fremhæve en af dem må det være den fra 1978, inden vi må vende blikket mod orginalen. Mens vi ikke skal komme ind på udgaven fra 1993 her.
Nicole Kidman spiller psykiateren Carol Bennell, hun før bevist at hun virkelig er en karakter skuespiller, men det virker mere som om hun kører den gennem på rutinen, hun viser dog en smule af det hun kan under en middagsscene hvor hun har en dialog med Roger Rees, men det er intet mod hvad hun kan. Daniel Craig spiller hendes mandlige modstykke Ben Driscoll, men Craig virker ikke som om han overhovedet er til stede i filmen, måske han har lidt mere travlt med at tænke på hans næste projekt.
Silver og Hirshbiegel har begge forsøgt med en ny tilgangsvinkel til filmen, men alligevel falder den til jorden. Den suspence som der har været i de to første er helt væk, det er som om at det er vigtigere at vi får fokus på Nicole Kidman, ganske vist kvittere hun med at gå rundt letpåklædt i et kort øjeblik, men det kan ikke løfte hele filmen.
Jeg håber inderligt at Hirschbiegel finder tilbage til sin kreative side som vi så med Der Untergang. Joel Silver finder nok på noget at lave, manden er jo helt ligeglad med hvad det er, bare det giver nogle dollars til ham.
Det hele ender i noget under middel.
Lyd og billede er tilgengæld godt, men der er jo ikke så meget ved at fremhæve det, når selve filmen ikke er det.
2½/6
#2405 Highland Park 14 år siden
#2406 filmz-Bruce 14 år siden
Jep, det her er 30% Outlands, 10% Silent Running, 20% Blade Runner, 20% A Space Odyssey og så lidt Alien med de velkendte 6 kantede gange, så umiddelbart er denne lille indie film på samme farlige kurs, som Sunshine, der også lånte kraftigt fra genrens øvrige forlæg. Men hvor Sunshines cast og mission mislykkes på fornem vis, så behøver Moon kun Sam Rockwell til at guide skibet sikkert i havn og tyveriet føles som reel homage, fordi det centrale plot er originalt tænkt og vedbliver at være i centrum.
For satan hvor spiller han overbevisende, hr. Sam Rockwell og debutinstruktøren, David Bowies søn, Duncan Jones har en sikker hånd på rattet. Dialogen føles frisk og realistisk og på intet tidspunkt forsøger man at overspille sine kort, a la påføre historien mere suspense end den kan klare og historien flyder ubesværet fremad.
Og hvor er det FUCKING herligt at se en produktion bruge modeller, endda med Bill Pearson, som var med på Alien settet. Igen viser det, hvor overlegen modeller er digital animation, når det bliver brugt rigtigt. Månebasen og især harvesterne på månen var flot lavet. Kevin Spacey som computeren Gerty bragte selvfølgelig minder til HAL, men igen var der ingen små underlige twists, for at holde historien i live. Gerty havde små gode momenter undervejs, som byggede på den gode historie.
Produktions budget+ $5 mill. Småpenge. Men desværre tjente filmen ikke sig selv hjem i biograferne, bl.a. fordi dansk biografdistribution stadig sidder med hovederne sikkert begravet oppe i røvhullets mainstream depot og kaster det samme lort ud i alle biografer. Og synd den ikke er blevet hypet mere rundt omkring i verden, for det fortjener den sgu! Filmen har dog fået fantastiske reviews og forhåbentlig bliver dens skæbne en anden vha. mund til mund metoden. Duncan Jones har allerede en idé klar til en efterfølger og jeg er mere end klar til at se mere.
En af de bedste filmoplevelser jeg har haft hele året og Sam Rockwell SKAL nomineres til en Oscar. Alt andet er ufortjent!
Den visuelle kvalitet er tilfredsstillende på disken. Jo billedet KUNNE have været skarpere. Jo, det ville have været flot med prikken over i'et, hvis kontrasten var som i Space Cowboys, men her er månen med til at oplyse sceneriet, så formentlig er det et ultra realistisk syn vi får. Lyden var DTS HD Master Audio og væsentlig bedre end jeg havde troet. Der var DYB punch i bassen, flot separation i kanalerne og dialogen var god. Intet at klage over.
Sådan skal sci-fi skæres!!!
NU har jeg lyst til at se Outlands!!!
Film: 9/10
Video: 8/10
Audio: 8/10
#2407 Kiksmann 14 år siden
#2408 Highland Park 14 år siden
Selv om han ikke har instrueret store dele af filmen. Hans navn skulle vel bruges til at sælge den.
Mon ikke han savner Alan Smithee? ;)
#2409 filmz-jonasgr 14 år siden
Så en rigtig flot film, god præstation af Sam Rockwell, men desværre en banal historie.
'Cause I'm evil"
#2410 Takfornu 14 år siden
Gensyn med et par af mine favorit film i nye transfers ...
Wings of Desire - Criterion Collection
To trenchcoat-klædte skytsengle iagttager Berlin og dens befolkning i smukke sort/hvide billeder. De kan se og høre menneskenes tanker og drømme, men de kan ikke tale med dem eller opfatte virkeligheden i dens komplekse farverigdom. 'Himlen over Berlin' er en poetisk og blændende smuk meditation over livet, tiden og forgængeligheden, og den synes at forudsige Berlin-murens fald to år senere. Wim Wenders skiller sig ud fra andre tyske instruktører i sin generation ved ikke at være direkte politisk orienteret, men snarere poetisk og eksistentielt søgende. Filmen har et tilsvarende sanseligt billedsprog, der er skabt af fotografen Henri Alekan, der også var fotograf på Jean Cocteaus 'Skønheden og udyret'. 'Himlen over Berlin' indbragte Wim Wenders prisen for bedste instruktion ved Cannes-festivalen i 1987.
Film: 9/10
Video: 8/10
Audio: 6/10
Homicide - Criterion Collection
Joe Mantegna spiller den dedikerede betjent Bobby Gold, der er kendt for at gøre alt, hvad der skal til for at få jobbet gjort. En dag får han til opgave at efterforske en rutinesag, mordet på en ældre jødisk forretningsindehaver. Under arbejdet med sagen må Bobby konfrontere sin egen herkomst og han opdager en helt ny verden af lærde, klassiske sprog og lidenskabelig troende. Det går op for ham, at sagen er en del af en større anti-jødisk sammensværgelse og hans loyalitet bliver sat på en hård prøve, ikke mindst i forholdet til sin makker Sullivan (William H. Macy). David Mamet har skrevet og instrueret denne klassiske thriller, som udover være almindeligt spændende, stadig holder pga. en fantastisk dialog og mange evigt gyldige problemstillinger den også tager op.
Film: 9/10
Video: 6/10
Audio: 6/10
House of Games - Criterion Collection
En kvindelig psykiater (David Mamets daværende kone Lindsay Crouse) opsøger, for at hjælpe en af sine patienter, en spillebule og møder her en charmerende hasardspiller (endnu engang spillet Joe Mantegna) og storsvindler og inddrages i spil og bedrag i et omfang, som sætter hendes psykologiske talenter på en skrap prøve.
David Mamet har igen både skrevet og instrueret en film som ligesom ovennævnte er fyldt med knivskrap dialog og intens spænding. Så skal du se en lidt anderledes Poker-film, er her hen god kandidat.
Film: 9/10
Video: 6/10
Audio: 6/10
The Double Life of Veronique - Criterion Collection
Weronika i Polen og Veronique i Frankrig, begge spillet af Irene Jacob - Hende fra Kieslowskia "Rød" ligner hinanden som 2 dråber vand, men de er hverken i familie med hinanden eller kender til hinanden. Både når det kommer til udseende, sind og evner er de som enægede tvillinger separeret ved fødslen, så måske er der er en eller anden form for bånd som binder dem sammen dem. Deres veje krydses en dag tilfældigt og da den enekort efter dør, begynder den anden et nyt liv.
En på papiret måske kryptisk handling, men ikke desto mindre meget smuk film hvor billede, lyd og historie går op i en højere enhed. Efter min beskedne mening Krzysztof Kieslowskis bedste film.
Film: 8/10
Video: 8/10
Audio: 6/10
Sur r** at filmene skulle afleveres tilbage for de måtte gerne blive i samlingen ift. de udgaver jeg selv har for de bliver ikke ikke set mere efter gennemsynet af CC-udgaver :(