Gravatar

#241 NightHawk 15 år siden

# 238 -

Det behøver skam heller ikke at være en tro kopi af serien. Jeg synes bare, at når man vælger at lave en filmudgave over en tv-serier, og vel at mærke en af de mest populære action/krimi serier, ja så har dem der gør det, i det her tilfælde Michael Mann, en forpligtigelse til i det mindste blot at bevare lidt af den gamle vibe, selv om det nu foregår i et opdateret miljø.

Miami er jo en farvestrålende by og dens kulørte baggrund blev udnyttet med maksimal effekt i tv-serien som en slags ekstra karakter med alt hvad det udstrålede af liv og energi, men som samtidig også udstillede samme miljøs slibrige side. I Manns vision er Miami en farveløs og trist kolos, der på ingen måde har nogen særlig indflydelse.

Karaktererne, (og lad os nøjes med Crockett og Tubbs for ellers kan det her godt blive et meget langt indlæg), minder på ingen måde om dem man kender, ej heller fra de senere og mere dystre episoder, hvor der stadigvæk var plads til lidt humoristiske bemærkninger. Et træk som også går igen i mange politiserier og som er en indlysende og nødvendig del hos disse karakterer for at holde moralen oppe midt i alle de forbrydelser og afskyelige personer, de har med at gøre dagligt. I stedet har Mann forvandlet makkerparret til et par tørvetrillere af guds nåde, som sumper deprimerede rundt stort set hele tiden. Venskabet mellem dem er også meget svært at få øje på. For pokker altså,…de her to karakterer har gået så meget igennem sammen på godt og ondt, men det er ikke noget man lægger mærke til fordi, Mann helt har fjernet kemien/pingpongen imellem dem.

Det kendte tema ku' måske også ha' været brugt i indledningen og det havde ikke gjort mig noget havde det været i en ny variant. Men man kan sgu ikke bare sån vælge helt at ignorere det. Ligeledes benyttede serien sig også af, at la’ forskellige sange være en del af fremdriften i handlingen, men heller ikke det trick gider Mann at bruge i sin udgave. Jeg savner også generelt noget mere action, og en biljagt gennem Miamis gader havde heller ikke været nogen dårlig ide. Alle disse ting jeg nævner, ku’ sagtens ha' været integreret i den nye udgave sammen med billedæstetikken og den psykologiske skildring af personerne og så havde alle været tilfredse.

Synes for øvrigt det er helt forket, sådan som det bliver udlagt i artiklen i # 231. I følge den er det åbenbart kun Michael Mann, der ku' ha' lavet denne film... alle andre ku' modsat kun ha’ lavet noget der minder om "Bad Boys". Ah hva? Tror nu nok der er en flok instruktører derude, som sagtens ku' finde ud af at lave en underholdende og intelligent action/krimi uden, at der automatisk ville gå Michael Bay i det hele.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#242 duuk74 15 år siden

#241

Så er der jo altid Vice City at kaste sig over :)
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#243 filmz-Bruce 15 år siden

#241 Apropos sange, så havde Mann faktisk et par steder genbrugt, blot i nye versioner. Der sætter jeg min lid til Navarre3's soundtrack øre, som med det samme spottede gengangerne i nye klæder :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#244 NightHawk 15 år siden

# 239 -

Nu var serien jo meget mere end blot farverigt tøj og sjovt hår og selvfølgelig sku' ingen af delene ha' været at finde i den nye udgave. Det hører en bestemt tid til og det havde været helt forkert at la' karakterene rende rundt med samme look. Nej, nå jeg snakker om at gøre tv-serien ære, så er det ang. de ting jeg nævner i # 238. :)

Mht. fordelingen og udnyttelsen af actionscenerne, så kan jeg ikke forstå du, ved at sige at "Miami Vice" er på højde med "Heat" og "Collateral", sidestiller de tre films action med hinanden. Som jeg ser det er der en verden til forskel på kvaliteten, hvad det angår. Tempoet er jo også langsomt i "Heat" og Collateral", men i de film er det ikke noget jeg spekulerer over fordi skuespillet, handlingen og billedkompositionerne flyder så elegant sammen. Det gør de, imo, slet ikke i "Miami Vice". De to historier her hænger dårligt sammen, der mangler generelt kemi mellem skuespillerne og actionelementet er lavet med en doven venstrehånd.

Synes ogå normalt Mann plejer af være et geni til at caste sine film, men her er der gået et eller andet helt galt. Med undtagelse af James Foxx som gør det hæderligt som Tubbs, så er resten fejlcastede i mine øjne, værst af alle Collin Farrell og den rædsomt ucharmerende Gong Li'.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#245 filmz-Bruce 15 år siden

#244 Jep, men de ting (#238) bliver vi næppe enige om, ved at diskutere mere :)

Du rammer iøvrigt på kornet i resten af dit indlæg. Ordet "imo", som i min mund er direkte forskellig fra din opfattelse af de samme ting du påpeger. Og så må jeg tilstå, at jeg synes Gong Li' var fantastisk charmerende og netop ikke en jeg vil betragte som en decideret skønhed.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#246 NightHawk 15 år siden

Må lige rette mig selv i # 244.

...så er det ang. de ting jeg nævner i # 238. :)


Der sku' selvfølgelig ha' stået...i # 241.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#247 DarkLight 15 år siden

Entourage 5x01
En længe ventet premiere for mit vedkommende. En af de serier som er på min personlige Top 5, over serier denne sæson.
Starten var et glædeligt gensyn, men der blev da ikke indført noget nyt under solen. En meget jævn og sikker start, men fornøjelsen er absolut i top. The boys are back in town!

8 / 10

Sarah Connor Chronicles 2x01
Siden 2-3 afsnit hele i Sæson 1, har denne serie bare vokset og vokset. Hvor inden troede på den, har den bevist, at den ret faktisk godt kan klare sig, trods odds'ene. Og klare sig godt. Jeg må indrømme, at jeg var meget begejstret for serien i sidste sæson, og starten skuffer overhovedet ikke. Tværtom. Det ér forbandet underholdningende. Og som Burn Notice, er det som at se en lille film hver uge.

8 / 10
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#248 cansi 15 år siden

# 247

hahaha, I´m gonna skull fuck you, som ari sagde... eller den bedste Aquaman is back til sidst, jep elsker også den serie og har så også frem til hvad der ville ske efter Medellin Cannes tur.. Håbede på at man lige så Billy Walsh men mon han ikke kommer senere...

Prison Break 4x01-02
God start, lidt for mange twist. Men fuck hvor er ham den store sorte anton chigurh godt castet.... 5/6
Gravatar

#249 DarkLight 15 år siden

Ja, men er virkelig overbevist om at han kan finde på alt.
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#250 Takfornu 15 år siden

Udover over jeg kun kan bakke Bruce op i hans kritik af Miami Vice filmen, vil jeg lige for dem som ikke helt er klar over hvilke numere, som findes i en opdatteret kan jeg oplyse at det bl.a. drejer sig om ...

1. De første takter i nummeret "Crockett's Theme" bruges kan høres i det nye nummer "A-500" der spilles da Crockett og Tubbs går ombord på flyet for at hente stofferne hjem.

2. In The Air Tonight er denne gang ikke fremført af Phil Collins men Nonpoint og spilles kort før slut opgøret

Begge findes på soundtracket.

Desuden genbruger Mann musik fra både Heat og Collateral ...

Fra Heat - "Daniel" af James Newton Howard

Fra Collateral "Fate Scrapes" - af Elliot Goldenthal

Begge findes ikke på soundtracket.
A Life Lived in Fear - Is a Life Half Lived !

Skriv ny kommentar: