Det er også rigtig sjovt at se, at Scorsese selv er med i filmen. Dog var han kun med, fordi skuespilleren, der skulle have spillet hans rolle, blev syg den dag, hvor de skulle optage scenen. :)
Coraline og hendes forældre er lige flyttet ud på landet, så de kan få tid og ro til at skrive på deres nye havebog. Problemet er bare at de bruger så meget tid på deres arbejde, at de stort set ikke ligger mærke til Coraline og som om det ikke er nok, skal hun også trækkes med den nye mærkelige nabo Wyborne, der giver hende en dukke som bærer en uhyggelig lighed med Coraline. Da hun går på opdagelse i hendes nye hjem finder hun en hemmelig dør, som viser sig at være en portal til en parallel verden, hvor alt tilsyneladende er perfekt, måske lidt for perfekt.
”Coraline” er instrueret af Henry Selick, der også stod bag den fremragende stop-motion klassiker ”The Nightmare Before Christmas”, og det skinner tydeligt igennem, at dette er en herre der ved hvordan teknikken skal anvendes på bedste vis. ”Coraline” er en ubeskrivelig flot oplevelse. Hver en bevægelse og hvert et ansigts udtryk er nøje gennemtænkt og lige så er omgivelserne som vores karakterer befinder sig i. Det hele er propfyldt med små finurlige detaljer og filmen kræver nærmest at man ser den flere gange for at få det hele med og det er mildest talt et overvældende univers som Henry Selick og Co. har skabt.
Hvor er det i det hele taget dejligt forfriskende at se en animationsfilm, der giver sig tid til at fortælle sin historie uden brug af vanvittige jokes eller action scener hver andet sekund. ”Coraline” besidder derimod en sjælden sælsom atmosfære, som de færreste film kan prale af at have.
Det er en fremragende film og efter min mening en at sidste års bedste film, hvis ikke den bedste jeg har set fra det forgangne år.
Der er absolut ingen tvivl i mit sind om at ”Coraline” har potentiale til at blive lidt af en kultklassiker med årene, ligesom det var tilfældet med ”The Nightmare Before Christmas”.
#2723 Nej jeg har desværre ikke set den i 3D, eftersom jeg gik glip af den i biografen og den 3D version der følger med på BD'en er mildest talt elendig. Så den eneste mulighed for at jeg ser den i 3D er hvis den bliver taget op i biograferne igen og det tror jeg ikke lige sker foreløbig.
Glemte helt at nævne Bruno Coulais score, der er ganske stemningsfuldt og bidrager mindst lige så meget som de flotte billeder til filmens specielle og til tider uhyggelige stemning.
Af ren nysgerrighed, hvad er det så der gør at du "kun" vil give filmen 5 i stedet for 6 stjerner? :)
#2724 jeg synes den havde en kedelig start, men eftersom jo mere man så jo mere ville man se, og jeg forstår ikke hvorfor forældrene skulle have knapper som øjne da det skulle forestille sig at være en verden hun kunne lide at være i, men stemningen var go og jeg synes også at en del af figurerne hakkede lidt nogengange, så jeg synes kun det kunne blive til 5/6
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Jeg så Indy 4 for anden gang i går, og jeg blev ret skuffet. Første gang synes jeg, den var helt i top, og den stemning jeg kom ud af biografen med, var helt fantastisk.
Denne gang får den kun 6/10 af mig.
Da jeg så den, stod jeg helt af da
indy overlever at være endt i en atomprøvespræning, ved at lægge sig ind i et køleskab. Min fysikviden siger at atombomben nok at trænge igennem et køleskab
Synes Taxi Driver er M. Scorsese bedste film og den er ikke mindre end fantastisk!
Jeg var også voldsomt irriteret over køleskabsscenen i Indy 4, men for mig var det absolut værste i filmen, jagten gennem "junglen". Aldrig har en jungle og baggrund set så falsk ud! Det trak mig fuldtændigt ud af oplevelsen. Selvom at det skal siges at jeg i forvejen ikke var særligt investeret i filmen.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
En amerikansk komedie af den danske instruktør Jonas Elmer ('Nynne', 'Monas verden' m.fl.). Handlingen kunne ikke være mere enkel: Forretningskvinden Lucy Hill fra Miami (Renee Zellweger) bliver af sin ledelse forflyttet til en lille by i Minnesota, hvor hun skal lede den lokale fabrik. Her oplever hun, at folk både er og gør ting en smule anderledes end hun har været vant til i Miami. En af disse er brandmanden Ted Mitchell (Harry Connick Jr.), som hun kommer yderst skævt ind på - ihvertfald til at begynde med.
Jeg må indrømme, at da jeg her til aften skulle til at se denne film (en låner), var jeg på forhånd meget negativt stemt overfor den, eftersom det var endnu en komedie med Renée Zellweger, og fordi jeg for et par dage siden, under første forsøg på at se filmen, faldt i søvn på stuesofaen efter blot 10 minutter (hvilket ikke skyldtes filmen, men søvnmangel + at jeg lige havde spist), og under min lur vågnede flere gange pga. af nogle irriterende popsange af den slags der typisk anvendes i feel good-komedier.
Men filmen er faktisk ganske god pga. humoren i den. Det er en hverdagskomedie - og her mener jeg hverdagen som den plejer at se ud i den gængse amerikanske feel good-komedie, hvilket kun delvis har noget med realisme at gøre. Selvom filmen måske nok indeholder en del klichéer, som gør at man i store træk kan forudsige hele handlingen fra først til sidst, er der dog undervejs tilstrækkeligt med pudsige og morsomme situationer - og hele tiden af den mere jordnære slags - til at man føler sig godt underholdt. Tag blot Lucy's andet møde med føromtalte Ted under et aftensmåltid: En herlig dialog baseret på hvor lynhurtigt fordomme kan føre til taktløse bemærkninger og deraf følgende fjendskab. Og så er der også en scene hvor Ted vil skjule overfor sin netop hjemvendte datter, at han lige har kissemisset med Lucy - en situation mange vil kunne nikke genkendende til. De mange gode skuespillere, der udfylder birollerne, sørger for at man får rørt lattermuskerne adskillige gange, og Renee Zellweger's timing som komedienne fornægter sig bestemt ikke på noget tidspunkt i filmen.
Jeg ved godt, der er lavet mange film af den her slags, men 'New in Town' forsøger heller ikke at være mere end den er, og måske netop derfor besidder den en vis uimodståelig charme, som - kombineret med følelsen af, at skuespillerne har hygget sig med deres roller - gør den seværdig.
I øvrigt opdagede jeg, at der også var et par GODE popsange med i filmen, og at en af dem blev anvendt på en ironisk måde. Men jeg bliver aldrig tilhænger af udstrakt brug af popsange i komedier, for jeg synes, at det som oftest giver en film en banal tone, og desuden bliver det nemt klamt, når en sødladen sang spilles oveni i en sørgmodig eller romantisk scene - her foretrækker jeg (behersket) traditionel underlægningsmusik.
#2721 MMB 14 år siden
Det er også rigtig sjovt at se, at Scorsese selv er med i filmen. Dog var han kun med, fordi skuespilleren, der skulle have spillet hans rolle, blev syg den dag, hvor de skulle optage scenen. :)
#2722 Bobby Singer 14 år siden
Coraline og hendes forældre er lige flyttet ud på landet, så de kan få tid og ro til at skrive på deres nye havebog. Problemet er bare at de bruger så meget tid på deres arbejde, at de stort set ikke ligger mærke til Coraline og som om det ikke er nok, skal hun også trækkes med den nye mærkelige nabo Wyborne, der giver hende en dukke som bærer en uhyggelig lighed med Coraline. Da hun går på opdagelse i hendes nye hjem finder hun en hemmelig dør, som viser sig at være en portal til en parallel verden, hvor alt tilsyneladende er perfekt, måske lidt for perfekt.
”Coraline” er instrueret af Henry Selick, der også stod bag den fremragende stop-motion klassiker ”The Nightmare Before Christmas”, og det skinner tydeligt igennem, at dette er en herre der ved hvordan teknikken skal anvendes på bedste vis. ”Coraline” er en ubeskrivelig flot oplevelse. Hver en bevægelse og hvert et ansigts udtryk er nøje gennemtænkt og lige så er omgivelserne som vores karakterer befinder sig i. Det hele er propfyldt med små finurlige detaljer og filmen kræver nærmest at man ser den flere gange for at få det hele med og det er mildest talt et overvældende univers som Henry Selick og Co. har skabt.
Hvor er det i det hele taget dejligt forfriskende at se en animationsfilm, der giver sig tid til at fortælle sin historie uden brug af vanvittige jokes eller action scener hver andet sekund. ”Coraline” besidder derimod en sjælden sælsom atmosfære, som de færreste film kan prale af at have.
Det er en fremragende film og efter min mening en at sidste års bedste film, hvis ikke den bedste jeg har set fra det forgangne år.
Der er absolut ingen tvivl i mit sind om at ”Coraline” har potentiale til at blive lidt af en kultklassiker med årene, ligesom det var tilfældet med ”The Nightmare Before Christmas”.
6/6
#2723 MOVIE1000 14 år siden
#2724 Bobby Singer 14 år siden
Glemte helt at nævne Bruno Coulais score, der er ganske stemningsfuldt og bidrager mindst lige så meget som de flotte billeder til filmens specielle og til tider uhyggelige stemning.
Af ren nysgerrighed, hvad er det så der gør at du "kun" vil give filmen 5 i stedet for 6 stjerner? :)
#2725 MOVIE1000 14 år siden
#2726 Wangsgaard 14 år siden
Da jeg så den, stod jeg helt af da
Synes Taxi Driver er M. Scorsese bedste film og den er ikke mindre end fantastisk!
#2727 MMB 14 år siden
Jep, der står en del her: http://doctorpion.blogspot.com/2008/05/physics-err...
#2728 HonoDelLoce 14 år siden
#2729 Kruse 14 år siden
#2730 BN 14 år siden
En amerikansk komedie af den danske instruktør Jonas Elmer ('Nynne', 'Monas verden' m.fl.). Handlingen kunne ikke være mere enkel: Forretningskvinden Lucy Hill fra Miami (Renee Zellweger) bliver af sin ledelse forflyttet til en lille by i Minnesota, hvor hun skal lede den lokale fabrik. Her oplever hun, at folk både er og gør ting en smule anderledes end hun har været vant til i Miami. En af disse er brandmanden Ted Mitchell (Harry Connick Jr.), som hun kommer yderst skævt ind på - ihvertfald til at begynde med.
Jeg må indrømme, at da jeg her til aften skulle til at se denne film (en låner), var jeg på forhånd meget negativt stemt overfor den, eftersom det var endnu en komedie med Renée Zellweger, og fordi jeg for et par dage siden, under første forsøg på at se filmen, faldt i søvn på stuesofaen efter blot 10 minutter (hvilket ikke skyldtes filmen, men søvnmangel + at jeg lige havde spist), og under min lur vågnede flere gange pga. af nogle irriterende popsange af den slags der typisk anvendes i feel good-komedier.
Men filmen er faktisk ganske god pga. humoren i den. Det er en hverdagskomedie - og her mener jeg hverdagen som den plejer at se ud i den gængse amerikanske feel good-komedie, hvilket kun delvis har noget med realisme at gøre. Selvom filmen måske nok indeholder en del klichéer, som gør at man i store træk kan forudsige hele handlingen fra først til sidst, er der dog undervejs tilstrækkeligt med pudsige og morsomme situationer - og hele tiden af den mere jordnære slags - til at man føler sig godt underholdt. Tag blot Lucy's andet møde med føromtalte Ted under et aftensmåltid: En herlig dialog baseret på hvor lynhurtigt fordomme kan føre til taktløse bemærkninger og deraf følgende fjendskab. Og så er der også en scene hvor Ted vil skjule overfor sin netop hjemvendte datter, at han lige har kissemisset med Lucy - en situation mange vil kunne nikke genkendende til. De mange gode skuespillere, der udfylder birollerne, sørger for at man får rørt lattermuskerne adskillige gange, og Renee Zellweger's timing som komedienne fornægter sig bestemt ikke på noget tidspunkt i filmen.
Jeg ved godt, der er lavet mange film af den her slags, men 'New in Town' forsøger heller ikke at være mere end den er, og måske netop derfor besidder den en vis uimodståelig charme, som - kombineret med følelsen af, at skuespillerne har hygget sig med deres roller - gør den seværdig.
I øvrigt opdagede jeg, at der også var et par GODE popsange med i filmen, og at en af dem blev anvendt på en ironisk måde. Men jeg bliver aldrig tilhænger af udstrakt brug af popsange i komedier, for jeg synes, at det som oftest giver en film en banal tone, og desuden bliver det nemt klamt, når en sødladen sang spilles oveni i en sørgmodig eller romantisk scene - her foretrækker jeg (behersket) traditionel underlægningsmusik.
Karakter: 4/6