Nåede lige at få fanget Terry Gilliams "Doctor Parnassus", inden den bliver taget af plakaten, og hvilken uventet fornøjelse det var. Efter den rædsomme "Tideland" er det virkelig skønt at se Gilliam tilbage i fin form. Det er en noget ujævn og mildt sagt rodet fortælling, men for pokker hvor den indeholder mange fremragende ideer og sprudlende fantasi. Tom Waits er en herlig djævel, og Ledger var selvfølgelig fremragende. Trist det blev hans sidste rolle.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Har lige set den udvidede Gladiator på BD. Som bekendt er det ikke verdens flotteste HD-transfer med mange forskellige slags problemer, herunder en ganske voldsom og fuldstændig unødvendig skarphedsforøgelse og diverse lidt sære farveskift. Det er dog stadig et skridt op fra DVD'en og filmen er stadig fantastisk. Jeg var positivt overrasket over de nye scener. Selvom jeg godt forstår hvorfor de oprindeligt blev klippet ud, synes jeg at de giver nyt liv til en film man ellers kender til hudløshed. De uddyber en lang række karakterers motivation og ikke mindst Connie Nielsens rolle får en helt ny dimension. Ingen af dem er pinlige og man har aldrig fornemmelsen af, at de blev klippet ud pga. kvaliteten af hverken skuespil eller manuskript.
Jeg glæder mig meget til at finde tid til ekstramaterialet.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Jeg var positivt overrasket over de nye scener. Selvom jeg godt forstår hvorfor de oprindeligt blev klippet ud, synes jeg at de giver nyt liv til en film man ellers kender til hudløshed. De uddyber en lang række karakterers motivation og ikke mindst Connie Nielsens rolle får en helt ny dimension.
Vil du uddybe det lidt, evt. i en spoiler-ramme? Jeg lejede den udvidede udgave via Lovefilm, men den udgave, jeg fik tilsendt, var bare biograf-udgaven. Så jeg har ikke rigtig fået stillet min nysgerrighed.
Vil du uddybe det lidt, evt. i en spoiler-ramme? Jeg lejede den udvidede udgave via Lovefilm, men den udgave, jeg fik tilsendt, var bare biograf-udgaven. Så jeg har ikke rigtig fået stillet min nysgerrighed.
Der er sådan set ikke det helt store at spoile. Det er især Commodus og Connie Nielsen (kan sgu ikke lige huske karakterens navn) der bliver gravet lidt dybere i. Man ser hvordan hun i højere grad arbejder for at underminere ham i det skjulte, og hvordan hans sindsyge udvikler sig hen ad vejen. Ligeledes er der nogle mindre scener med Proximo hvor man for en uddybning af hele gladiator-verdenen. Jeg har jo kun set den een gang, så jeg kan ikke lige sætte fingeren på hver eneste scene.
Nå, men det giver da et udmærket billede af hvori forskellen bestå. Tak for info.
Sidst jeg så en 'Director's Cut' eller "Extended Edition" der virkelig gør en forskel, var i tilfældet med 'Donnie Brasco', hvor de tilføjede scener næsten udelukkende er karakterscener, og hvor det efter min mening er en markant forbedring, at Johnny Depp's undercover-agents følelsesmæssige kvaler og stress i forhold til jobbet fremgår tydeligere, og at man ser mere til hans kone og fornemmer, hvordan hemmelighedskræmmeriet påvirker hende.
Jeg synes der er mange gode eksempler (har aldrig fået set Donnie Brasco). I de fleste tilfælde er det dog noget jeg først sætter pris på efter at have set originalen. Jeg forstår som oftest godt at de klipper ting ud, for pacets skyld, men hvis man virkelig holder af en film er det også tit fedt med en lidt udvidet version.
I de fleste tilfælde er det dog noget jeg først sætter pris på efter at have set originalen.
Det samme her. For mit vedkommende afstedkommer det så altid, at jeg skiller mig af med den korte udgave/originalen - ellers ville jeg bare sidde og tænke på de scener, der "mangler". :-)
Kun i et enkelt tilfælde (det eneste overhovedet) har jeg gjort mig tanker om, hvorvidt jeg skulle gå tilbage til den korte udgave, nemlig i forbindelse med Redux-udgaven af 'Apocalypse Now', hvor jeg især synes, at det lange ophold hos franskmændene og hovedpersonens bryder den ellers så konsekvens mørke og dystre stemning, der er i filmen. Følelsen af dels en rejse ind i en jungle hvor død og rædsel lurer lige om hjørnet, dels en rejse ind i menneskesindets afkroge, bliver efter min mening sat på stand-by på en uheldig måde som følge af denne scene + et par andre overflødige scener.
#2751 filmz-Narniabæver 14 år siden
Den episke historie om en gangster familie, hvor en ung mand står til at overtage sin fars trone under stor drama.
En fortjent Oscar for bedste film.
10/10
#2752 Benway 14 år siden
Nåede lige at få fanget Terry Gilliams "Doctor Parnassus", inden den bliver taget af plakaten, og hvilken uventet fornøjelse det var. Efter den rædsomme "Tideland" er det virkelig skønt at se Gilliam tilbage i fin form. Det er en noget ujævn og mildt sagt rodet fortælling, men for pokker hvor den indeholder mange fremragende ideer og sprudlende fantasi. Tom Waits er en herlig djævel, og Ledger var selvfølgelig fremragende. Trist det blev hans sidste rolle.
#2753 Nicki52 14 år siden
Hvad gir du den så?
Jeg vil hellere se Depp fuldt ud i rollen, i stedet for de fem minutter. Jeg har opdaget jeg ikke bryder mig om Ledger, og slet ikke i den rolle.
#2754 gi-jones 14 år siden
Jeg glæder mig meget til at finde tid til ekstramaterialet.
#2755 BN 14 år siden
#2756 filmz-Narniabæver 14 år siden
Næsten ti år er gået siden denne tegnefilm udkom med historien om en drengs venskab med en robot.
Desværre blev filmen ikke det helt store hit.
9/10
#2757 gi-jones 14 år siden
#2758 BN 14 år siden
Nå, men det giver da et udmærket billede af hvori forskellen bestå. Tak for info.
Sidst jeg så en 'Director's Cut' eller "Extended Edition" der virkelig gør en forskel, var i tilfældet med 'Donnie Brasco', hvor de tilføjede scener næsten udelukkende er karakterscener, og hvor det efter min mening er en markant forbedring, at Johnny Depp's undercover-agents følelsesmæssige kvaler og stress i forhold til jobbet fremgår tydeligere, og at man ser mere til hans kone og fornemmer, hvordan hemmelighedskræmmeriet påvirker hende.
#2759 gi-jones 14 år siden
#2760 BN 14 år siden
Det samme her. For mit vedkommende afstedkommer det så altid, at jeg skiller mig af med den korte udgave/originalen - ellers ville jeg bare sidde og tænke på de scener, der "mangler". :-)
Kun i et enkelt tilfælde (det eneste overhovedet) har jeg gjort mig tanker om, hvorvidt jeg skulle gå tilbage til den korte udgave, nemlig i forbindelse med Redux-udgaven af 'Apocalypse Now', hvor jeg især synes, at det lange ophold hos franskmændene og hovedpersonens bryder den ellers så konsekvens mørke og dystre stemning, der er i filmen. Følelsen af dels en rejse ind i en jungle hvor død og rædsel lurer lige om hjørnet, dels en rejse ind i menneskesindets afkroge, bliver efter min mening sat på stand-by på en uheldig måde som følge af denne scene + et par andre overflødige scener.