Jeg vil absolut opfordre dig til at tilsidesætte dine forbehold og give Unbreakable en chance! På trods af Shyamalans twist-tendens, synes jeg faktisk, denne har mere at byde på og en god gensynsværdi, og så viser filmen sig faktisk undervejs at bekende sig til et tema, jeg er meget glad for, og behandle det på en interessant måde.
Hehe, jeg skal nok lige se om jeg kan finde den ultra billigt et sted derude. Så skal jeg nok få den set. Men jeg er alligevel lidt overrasket over de flotte roser til M. Night Shyamalan. Selvfølgelig lige den ene film jeg ikke har set. ;-)
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Jeg slutter op om alle andre. Unbreakable skuffede mig noget, da jeg først så den, men det er faktisk den af Shyamalans film, der lader til at have mest staying power bagefter.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Jeg er allermest til Den 6. Sans - også ved gensyn, men Unbreakable er meget tæt på den. The Village og Signs kan jeg begge godt lide selvom de langt fra er perfekte film. Lady in the Water skuffede meget, men jeg synes nu den har sin charme. The Happening var en stor stinkende omgang bæ - dog med et par fede sekvenser og skuespillere som jeg normalt godt kan lide - men som ikke skulle have medvirket ;)
Den 6. Sans 5½/6 Unbreakable 5/6 Signs 4/6 The Village 4/6 Lady in the Water 3/6 (en lille 3'er) The Happening 2/6
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
En omgang "senest set"-anmeldelser - kort men godt :)
Harold and Maude
Har længe ønsket at se denne lille kultklassiker, og jeg blev bestemt ikke skuffet. Det er uden tvivl én af de bedste film jeg længe har set - sød og sjov og med masser af sort humor. Faktisk noget nær en perfekt lille film. Karakterne Harold og Maude er helt genialt skrevet og helt perfekt spillet af Bud Cort og Ruth Gorden (som af mystiske årsager ingen oscarnominering fik...).
5½/6
Up in the Air
Jeg nåede lige at få set denne inden Oscar-uddelingen og jeg synes klart det var én af de bedste film dette år - synd at den intet vandt med alle de nomineringer. George Clooney, Vera Farmiga og Anna Kendrick fortjente alle deres nomineringer. Clooney er som sædvanlig charmerende og underspillende; han gav én fornemmelsen af en ensom mand der på trods af et forholdsvis usympatisk og utaknemmeligt job formår at være en sympatisk og varm person - og stadigvæk på en troværdig måde. (telefonsamtalen med Alex i slutningen af filmen alene var en nominering værdig) Derudover gav filmen et godt indblik i jobsituationen i USA anno 2009/2010 - og vi synes vi havde det slemt herhjemme :/
Er jeg den eneste der synes at Anna Kendrick minder lidt om Amy Adams? (ikke udseende men skuespils-mæssigt)
5/6
An Education
De viste denne inden Oscar-showet i biografen og jeg må sige at det var en meget positiv overraskelse. Jeg havde forventet mere drama og mindre humor, men hele salen (inklusiv mig selv) grinede masser af gange. En sød og sjov lille film med en helt fænomenal Carey Mulligan som højst sandsynligt ikke har fået sin sidste oscarnominering.
Også trist at denne ikke vandt noget i søndags, for det fortjente den. Sjovt nok er det min første Lone Scherfig-film, men hvis hendes danske film er bare halvt så gode skulle jeg måske give dem en chance?
5/6
The Children's Hour
Et fint lille drama med en altid dejlig og god Audrey Hepburn - dog er det efter min mening Shirley MacLaine der stjæler billedet. Jeg har vist aldrig set en "ældre" film med hende, og hun imponerede mig virkelig. Man kunne godt have ønsket at filmen havde været en anelse mere vovet i sit tema...men på den anden side var året jo 1961 - mere vovethed ville sikkert have skabt fuore og "bans" i USA. Den kan godt nogle gange føles lidt som en tv-film.
4½/6
My Sister's Keeper
Jeg var instillet på en sentimental tudefilm af dimensioner, og jeg er normalt ikke sart, men denne film fik mig alligevel - på trods af at den bruger alle de "billige tricks" for at fremkalde den berømte klump i halsen ;) Tror måske det var en blanding af smukt skuespil fra de to unge skuespillerinde Sofia Vassilieva og Abilgail Breslin og den overraskende realistiske skildring af en ung pige med leukæmi. For selvom filmen er en anelse sentimental så er den også barsk og realistisk.
5/6
The Life befor her eyes
En rigtig smuk film der var langt bedre end forventet (havde faktisk hørt et par negative ting om den) - jeg var i hvert fald positiv overrasket. Godt skuespil - især fra Evan Rachel Wood og Eva Amurri (Susan Sarandons smukke datter). Har hørt en del kritik omkring slutningen, men jeg kunne godt lide den ;)
5/6
Death Race 2000
Og så til noget helt andet - denne film er hverken smuk eller specielt god - men ganske underholdende. Fyldt til randen med sort humor og masser af 70'er exploitaion-feel ;) Stallone er sjov at se som usympatisk selvglad italiener og filmen byder på masser af fjollethed og dårlige one-liners.
4/6 (for underholdningsværdien)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
"Harold & Maude" lyder ret underholdende og med den top karakter, så blev den fluks sat på min wish list. :)
Mht. "The Children's hour" så tjek min anmeldelse ud i Top 200 tråden, hvis du vil vide lidt mere om, hvorfor de ikke ku' være mere vovet med filmens tema. Det samme gjorde sig også gældende med en anden LGBT klassiker fra 60'erne, "Victim", hvor de dog gik en tand længere og rent faktisk åbenlyst talte om homoseksualitet. Men det blev også kun ved snakken, for fysisk kontankt mellem to mænd på det hvide lærred var ikke tilladt dengang.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Jennifer tager væk fra storbyen New York, for at skrive på hendes debut roman. Hun kommer til det idylliske landsted, hvor hun hurtigt finder sig til rette, og begynder sit arbejde. Men fire mænd har bemærket denne nye kvinde fra New York. Snart begynder Jennifers mareridt med masse voldtægt og ydmygelser. Men Jennifer er en kvinde af storbyen og snart lærer hun mændene at man ikke skal lege ustraffet med hende.
Er man fan af Last house on the left eller for den sags skyld En mand ser rødt (filmen kunne ligeså godt hedde en kvinde er rødt), er der en chance for at man vil kunne lide denne film. De har begge det samme tema hævn, selvom der i denne her er flere temaer som adskiller sig. Filmen ville nok gøre sig godt på kvindernes kampdag (så har jeg vist ikke sagt for meget). Når man ser på forsiden, reklamere den med hvor mange lande den har været forbudt i, men kigger man nærmere på de nævnte, finder man også ud af, at det er de samme lande som idag har nogle strege krav til film, så en fake reklame der. Skuespillet er desværre ikke fantastisk, Camille Keaton (hun har spillet med i en film som hedder Kung Fu Cannibals :D) som spiller hovedrollen gør en ganske fin indsats, men det er ikke nok til at hæve niveauet op på The last house. Filmen er blot overført fra vhs til dvd og det bærer kvaliteten også præg af, ikke at jeg tror det havde forbedret filmen meget at kører den gennem det store maskineri for at gøre den digital. Af ekstra materiale er der en ordentlig omgang trailers.
Som guf her på falderebet kan jeg tilføje at denne film naturligvis ikke er gået forbi det store Hollywood genindspilnings uhyre, den står til post-production (gid de ville lade være).
#3411 Bony 14 år siden
Hehe, jeg skal nok lige se om jeg kan finde den ultra billigt et sted derude. Så skal jeg nok få den set. Men jeg er alligevel lidt overrasket over de flotte roser til M. Night Shyamalan. Selvfølgelig lige den ene film jeg ikke har set. ;-)
#3412 dyg 14 år siden
#3413 Benway 14 år siden
#3414 wimmie 14 år siden
Lady in the Water skuffede meget, men jeg synes nu den har sin charme.
The Happening var en stor stinkende omgang bæ - dog med et par fede sekvenser og skuespillere som jeg normalt godt kan lide - men som ikke skulle have medvirket ;)
Den 6. Sans 5½/6
Unbreakable 5/6
Signs 4/6
The Village 4/6
Lady in the Water 3/6 (en lille 3'er)
The Happening 2/6
#3415 Highland Park 14 år siden
Ja! Jeg elsker den film som bare fanden. Et mesterværk uden lige. :)
#3416 Kiksmann 14 år siden
#3417 wimmie 14 år siden
Harold and Maude
Har længe ønsket at se denne lille kultklassiker, og jeg blev bestemt ikke skuffet. Det er uden tvivl én af de bedste film jeg længe har set - sød og sjov og med masser af sort humor. Faktisk noget nær en perfekt lille film.
Karakterne Harold og Maude er helt genialt skrevet og helt perfekt spillet af Bud Cort og Ruth Gorden (som af mystiske årsager ingen oscarnominering fik...).
5½/6
Up in the Air
Jeg nåede lige at få set denne inden Oscar-uddelingen og jeg synes klart det var én af de bedste film dette år - synd at den intet vandt med alle de nomineringer. George Clooney, Vera Farmiga og Anna Kendrick fortjente alle deres nomineringer. Clooney er som sædvanlig charmerende og underspillende; han gav én fornemmelsen af en ensom mand der på trods af et forholdsvis usympatisk og utaknemmeligt job formår at være en sympatisk og varm person - og stadigvæk på en troværdig måde.
(telefonsamtalen med Alex i slutningen af filmen alene var en nominering værdig)
Derudover gav filmen et godt indblik i jobsituationen i USA anno 2009/2010 - og vi synes vi havde det slemt herhjemme :/
Er jeg den eneste der synes at Anna Kendrick minder lidt om Amy Adams? (ikke udseende men skuespils-mæssigt)
5/6
An Education
De viste denne inden Oscar-showet i biografen og jeg må sige at det var en meget positiv overraskelse. Jeg havde forventet mere drama og mindre humor, men hele salen (inklusiv mig selv) grinede masser af gange. En sød og sjov lille film med en helt fænomenal Carey Mulligan som højst sandsynligt ikke har fået sin sidste oscarnominering.
Også trist at denne ikke vandt noget i søndags, for det fortjente den. Sjovt nok er det min første Lone Scherfig-film, men hvis hendes danske film er bare halvt så gode skulle jeg måske give dem en chance?
5/6
The Children's Hour
Et fint lille drama med en altid dejlig og god Audrey Hepburn - dog er det efter min mening Shirley MacLaine der stjæler billedet. Jeg har vist aldrig set en "ældre" film med hende, og hun imponerede mig virkelig.
Man kunne godt have ønsket at filmen havde været en anelse mere vovet i sit tema...men på den anden side var året jo 1961 - mere vovethed ville sikkert have skabt fuore og "bans" i USA. Den kan godt nogle gange føles lidt som en tv-film.
4½/6
My Sister's Keeper
Jeg var instillet på en sentimental tudefilm af dimensioner, og jeg er normalt ikke sart, men denne film fik mig alligevel - på trods af at den bruger alle de "billige tricks" for at fremkalde den berømte klump i halsen ;)
Tror måske det var en blanding af smukt skuespil fra de to unge skuespillerinde Sofia Vassilieva og Abilgail Breslin og den overraskende realistiske skildring af en ung pige med leukæmi. For selvom filmen er en anelse sentimental så er den også barsk og realistisk.
5/6
The Life befor her eyes
En rigtig smuk film der var langt bedre end forventet (havde faktisk hørt et par negative ting om den) - jeg var i hvert fald positiv overrasket. Godt skuespil - især fra Evan Rachel Wood og Eva Amurri (Susan Sarandons smukke datter).
Har hørt en del kritik omkring slutningen, men jeg kunne godt lide den ;)
5/6
Death Race 2000
Og så til noget helt andet - denne film er hverken smuk eller specielt god - men ganske underholdende. Fyldt til randen med sort humor og masser af 70'er exploitaion-feel ;)
Stallone er sjov at se som usympatisk selvglad italiener og filmen byder på masser af fjollethed og dårlige one-liners.
4/6 (for underholdningsværdien)
#3418 McPeter 14 år siden
Enig! Fantastisk film!
#3419 NightHawk 14 år siden
"Harold & Maude" lyder ret underholdende og med den top karakter, så blev den fluks sat på min wish list. :)
Mht. "The Children's hour" så tjek min anmeldelse ud i Top 200 tråden, hvis du vil vide lidt mere om, hvorfor de ikke ku' være mere vovet med filmens tema. Det samme gjorde sig også gældende med en anden LGBT klassiker fra 60'erne, "Victim", hvor de dog gik en tand længere og rent faktisk åbenlyst talte om homoseksualitet. Men det blev også kun ved snakken, for fysisk kontankt mellem to mænd på det hvide lærred var ikke tilladt dengang.
#3420 Kiksmann 14 år siden
Jennifer tager væk fra storbyen New York, for at skrive på hendes debut roman. Hun kommer til det idylliske landsted, hvor hun hurtigt finder sig til rette, og begynder sit arbejde. Men fire mænd har bemærket denne nye kvinde fra New York. Snart begynder Jennifers mareridt med masse voldtægt og ydmygelser. Men Jennifer er en kvinde af storbyen og snart lærer hun mændene at man ikke skal lege ustraffet med hende.
Er man fan af Last house on the left eller for den sags skyld En mand ser rødt (filmen kunne ligeså godt hedde en kvinde er rødt), er der en chance for at man vil kunne lide denne film. De har begge det samme tema hævn, selvom der i denne her er flere temaer som adskiller sig. Filmen ville nok gøre sig godt på kvindernes kampdag (så har jeg vist ikke sagt for meget).
Når man ser på forsiden, reklamere den med hvor mange lande den har været forbudt i, men kigger man nærmere på de nævnte, finder man også ud af, at det er de samme lande som idag har nogle strege krav til film, så en fake reklame der.
Skuespillet er desværre ikke fantastisk, Camille Keaton (hun har spillet med i en film som hedder Kung Fu Cannibals :D) som spiller hovedrollen gør en ganske fin indsats, men det er ikke nok til at hæve niveauet op på The last house.
Filmen er blot overført fra vhs til dvd og det bærer kvaliteten også præg af, ikke at jeg tror det havde forbedret filmen meget at kører den gennem det store maskineri for at gøre den digital.
Af ekstra materiale er der en ordentlig omgang trailers.
Som guf her på falderebet kan jeg tilføje at denne film naturligvis ikke er gået forbi det store Hollywood genindspilnings uhyre, den står til post-production (gid de ville lade være).
2/6