Gravatar

#3431 HonoDelLoce 14 år siden

Taken

Selvtægtsfilm er altid must-see's for mig.. Jeg tror faktisk, at det fordi, man inderst inde bærer et (måske naivt?) håb om at se en action-thriller, der ikke udelukkende står på præmisser, som man alligevel ikke helt kan sætte sig ind i. Selvfølgelig kan vi ikke sætte os ind i, hvordan det ville være, hvis man pludselig var den eneste, der kunne redde Amerika fra en terrorist eller lignende. Men at nogen tager en af vor kære fra os - det tror jeg de fleste kan sætte sig ind i.

Som så ofte står og falder sådan en film gerne med hovedpersonen. Eller rettere skuespilleren bag hovedpersonen. Først skal kærligheden til de eller det familiemedlem, der mistes, etableres overbevisende. Og derefter skal hadet til den eller de personer, der står bag, etableres lige så overbevisende. Er det første ikke gjort ordentligt, vil det andet heller ikke virke troværdigt. Og omvendt.
- Heldigvis har man i Liam Neeson en erfaren skuespiller, der, trods et par halvlunkne one-liners der tydeligvis er proppet ind i manuskriptet alene for at kunne bruge det i en trailer, er upåklagelig som den pensionerede CIA-agent - eller Preventer, som han kalder det. Hans "ondskab" og menneskelig ligegyldighed over for de modstanderer, der står i hans vej, er lige så overbevisende som smerten ved ikke at være nok sammen med sin datter i filmens indledning. En enkelt gang tog jeg mig selv i at sige "sådan" da han på et tidspunkt bruger et knapt så fint trick (noget med en pistol og en skulder) for at få en korrupt betjent til at tale. Der er ingen tvivl om, at han vil gøre alt for at fjerne alle forhindringer i en jagt på bagmændene og - forhåbentligt - sin datter..

Jeg læste, kort efter at have set filmen, biograf-anmeldelsen herinde. Og må sige, jeg er meget uenig. I anmeldelsen ses f.eks. datterens drøm om en popsanger-karriere som et problem for alvorligheden i historien. Tvært imod synes jeg, at det sætter tingene i relief. Vi taler her om en akkurat 17årig pige, der stadig har sine barnedrømme og livsglæde i behold, der lever et godt og trygt liv, med sin mor og rige stedfar samt en "overbeskyttende" far. Kontrasten fra det liv til narko-tynget sex-salgs-objekt i den europæiske undergrund er enorm, og det gør hele pop-drømmen meget vedkommende.
At slutningen viser faren tage datteren med til en eller anden pop-diva, der kan hjælpe hende, er måske lige i overkanten af feel-good, men ikke desto mindre synes jeg, at det igen hjælper til at minde en om de store kontraster.

En gennemført film, der sagtens kan ses igen, trods den kommer lidt nemt om nogle problemer (som f.eks. - hvordan ved hovedpersonen hvilken byggeplads han skal tage ud til, da han bare hører om en byggeplads, hvorpå der foregår noget snavs?).

5/6 for den bedste selvtægtsfilm siden Man on Fire - jeg er måske ene om at synes så meget om de to film, men det er jo heldigvis mit fjernsyn - mit hus - mit liv :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#3432 Lord Beef Jerky 14 år siden

#3431 Selvom jeg måske synes du roser den lige lovligt meget, så var det sateme en underholdende film. Jeg elsker film der giver mig en form for uro i kroppen, når good guyen endelig får ramt på nogle bad guys... jeg oplevede det meget som kid med f.eks. Van Dammes film, men Taken gav mig følelsen igen.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#3433 HonoDelLoce 14 år siden

Lord Beef Jerky (3432) skrev:
#3431 Selvom jeg måske synes du roser den lige lovligt meget, så var det sateme en underholdende film. Jeg elsker film der giver mig en form for uro i kroppen, når good guyen endelig får ramt på nogle bad guys... jeg oplevede det meget som kid med f.eks. Van Dammes film, men Taken gav mig følelsen igen.

Men jeg roser den skam kun så meget, fordi jeg synes det vitterlig er en god film :)

Det bliver måske også lidt ekstra, fordi jeg ingen forventninger havde til den :) Havde intet godt eller ondt hørt om filmen inden, så jeg var slet ikke forberedt på at få andet end et par timers tidsfordriv :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#3434 Lord Beef Jerky 14 år siden

honodelloce (3433) skrev:
Men jeg roser den skam kun så meget, fordi jeg synes det vitterlig er en god film :)

Det bliver måske også lidt ekstra, fordi jeg ingen forventninger havde til den :) Havde intet godt eller ondt hørt om filmen inden, så jeg var slet ikke forberedt på at få andet end et par timers tidsfordriv :)

Heh, det var skam ikke kritik, for jeg blev også positivt overrasket, da jeg heller ingen forventninger havde. Personligt synes jeg dog det mere er en 4/6-film end en 5/6-film, men vi er enige om, at den er vildt underholdende.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#3435 elwood 14 år siden

Halvlunkne oneliners eller ej, så synes jeg det er fedt at hele den der The best of the best, blir sagt af ham selv, istedte for og lave det som i Rambo, Bourne eller andre film.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#3436 HonoDelLoce 14 år siden

Lord Beef Jerky (3434) skrev:

Heh, det var skam ikke kritik, for jeg blev også positivt overrasket, da jeg heller ingen forventninger havde. Personligt synes jeg dog det mere er en 4/6-film end en 5/6-film, men vi er enige om, at den er vildt underholdende.

Tog det skam nu heller ikke som kritik :) Der er vel ingen der er i sin gode ret til at kritisere andre folks filmsmag? :)

elwood (3435) skrev:
Halvlunkne oneliners eller ej, så synes jeg det er fedt at hele den der The best of the best, blir sagt af ham selv, istedte for og lave det som i Rambo, eller andre film.

Hehe, ja, selvtilliden fejler intet hos ham :D
Gravatar

#3437 elwood 14 år siden

Og det er præcis det som er det fede, han er faktisk lidt "kæphøj" 8-)

Altså Bourne har også selvtillid, men hans best of the best leveres af en anden person.

Der er så også klassikeren, hvor man twister hele best of the best delen. Indiana Jones anyone ?
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#3438 filmz-Bruce 14 år siden

honodelloce (3436) skrev:
Der er vel ingen der er i sin gode ret til at kritisere andre folks filmsmag? :)

Intet er helligt, gode ret eller ej! :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#3439 HonoDelLoce 14 år siden

bruce (3438) skrev:
Intet er helligt, gode ret eller ej! :)

Korrekt ! :)
Gravatar

#3440 BN 14 år siden

elwood (3435) skrev:
Halvlunkne oneliners eller ej, så synes jeg det er fedt at hele den der The best of the best, blir sagt af ham selv, istedte for og lave det som i Rambo, Bourne eller andre film.

Ja, og så er hans "The best of the best"-tale jo bare baseret på de tørre facts, idet essensen af hvad han siger, er:

'Jeg har ingen penge, men jeg har nogle særlige evner.'
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: