Gravatar

#3761 Antlion 14 år siden

"Troy" er jo ikke kun en fortolkning af "Illiaden", men flere oldgræske epos. og jeg må indrømme, at denne gennemgang er et rimeligt resumé af den trojanske krig. Og meget underholdende! Jeg vil dog aldrig betragte den som værende mere end en middelmådig actionfilm. Få steder steder er filmen kvalmende amerikaniseret; f. eks. bliver den onde achaier, Menelaos, dræbes af Hektor, og Helena lever lykkeligt videre med Paris.

Hvis vi ser bort fra fortolkningen af "Æneiden", handler "Iliaden" essentielt om Achilleus' vrede. Brad Pitt portrærer ganske vist en vred kriger, men denne vrede er blot pakket ind en overfladisk og utroværdig voldsomhed, således den subtile del undlades. Atmosfæren er ødelagt!
Gravatar

#3762 gi-jones 14 år siden

McPeter (3759) skrev:
#3757 - hehe reelt set har de jo netop tærsket det tema siden oldtidens grækenland, men forstår godt hvad du mener. :-)

Personligt er de tre omtalte film nok rangeret:
1. Gladiator
2. KoH:DC
3. Troy
hvor 1 og 2 ligger ret tæt, med et lidt længere stykke ned til 3'eren. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal fremføre som argumenter ud over at de to første bare fangede mig meget bedre. :-) Men kunne da godt være jeg skulle smide min Troy bluray på snart igen og genopleve den.

Alle tre film er rigtigt fede, men KoH hører ikke rigtigt under sværd & sandal synes jeg :) Hvilken der er bedst kan jeg ikke sige.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#3763 McPeter 14 år siden

#3762 - er nu ellers ret sikker på de har sandaler på og jeg ved at de helt sikkert har sværd. ;-)
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#3764 Skeloboy 14 år siden

Der er et par gode elementer i Troy, men for det meste er det bare overfladisk action med stereotype mænd i bare maver...og det er fandeme kun Bruce Willis, der kan trække den :)

Hvorvidt det er en fortolkning eller ej, er jeg fuldstændig ligeglad med.

Gladiator er virkelig, virkelig ringe. Synes den var helt fin 1. gang, men det er bare gået ned af bakke siden...lidt ligesom at knalde med jomfruer...eller noget...

1: KoH DC - fantastisk forbedring
Et stykke ned
2: Troy
Laaaangt nede
3: Gladiator
Gravatar

#3765 Kiksmann 14 år siden

Jeg er helt uenig med jer, hvor er Spartacus, som er totalt über sandal film???
Romere med digiure kicker alt andet væk :)
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/kiksmann
Gravatar

#3766 wimmie 14 år siden

Var det ikke i Ben Hur de havde ure på? Eller det er måske en generel fejl i den slags film :p
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#3767 Lord Beef Jerky 14 år siden

#3765 Nu snakkede vi jo lidt om de nyere af slagsen, men Spartacus er naturligvis utallige længder bedre end de nævnte.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#3768 Kiksmann 14 år siden

wimmie (3766) skrev:
Var det ikke i Ben Hur de havde ure på? Eller det er måske en generel fejl i den slags film :p

Det var vist generelt
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/kiksmann
Gravatar

#3769 filmz-Bruce 14 år siden

Gladiator og Troy er gode gedigne Hollywood sværd og sandal spektakler, hvor det primære er underholdning. Gladiator har en protagonist med overflod af rå karisma og et væld af recitervenlige one liners. Cinematografien er som sædvanlig top notch, når Ridley Scott står bag og Oliver Reed og Robert Harris gør det godt i deres roller. Phoenix og Connie er habile, men hele den underliggende tråd belyses banalt og en dimensionelt, hvilket vi efterhånden har fået fortalt utallige gange er ganske ok, blot det hele eksekveres effektivt.

Og underholdningsmæssigt set er dette da en vældig mainstreams kick ass film af slagsen. Fundamentet er for mig blot papirstyndt, med et aldrig tilfredsstillende fungerende ensemble fordi de fleste karakterers funktioner i historien blot er sidekicks, som kommer ind fra højre, fyrer lidt replikker af og så er væk igen.

Jeg kan ikke komme under 7 for den professionelle eksekvering, men jeg kan heller ikke kommer over. For mange scener formidles uden at skabe spænding om indholdet og derved er det hele tiden Russel Crowes tilstedeværelse, som skal redde helheden hjem.

Troy er ikke værre end Gladiator på den konto, måske endda en smule bedre, til at gøre noget interessant ud af flere af birollerne ... hvor Peter O'Toole totalt stjæler billedet i sine scener ... og give et godt overblik over den trojanske konflikt. Udover velproportioneret krop, som sjovt nok lige står i de rette positurer filmen igennem, har Brad Pitt INTET af den udstråling, som Russel Crowe har, i rollen som alletiders krigshelt. Eric Bana og Brian Cox spiller fint, men jeg vender mig nok ikke til lyden af så gennemtrængende skotsk accent på en græsk slette i oldtiden. Apocalypto og Passion of the Christ har vist vejen med autentiske sprog. Det virker, men det kræver selvfølgelig en meget høj form for dedikering.

Kampscenerne lever højt på den evindelige copy/paste af skibe og fodfolk, men synes noget ordinære i infight ifht. Ridley Scotts kompositioner. Fin ramasjang, men meget Wolfgang Petersen'sk, som stadig ikke formår at tackle storproduktioner mere end tilfredsstillende.

Kingdom of Heaven D.C. vinder på (næsten) alle områder. Ridley Scotts visuelle øje. Masser af tid til at udvikle karakterer i et stort velspillende ensemble. En historie som holdes i kog med interessante sub-plots, politiske intriger og en behandling af overmåde aktuelle religiøse temaer og værdisæt. Orlando Bloom er måske den selvsamme achilleshæl, han skød over i Troy, men det er nærliggende at tro, at et mere sikkert valg som Russel Crowe eller lignende, havde væltet balancen fra ensemble til one man show.

Der er ikke noget at sige til, at D.C. udgaven nærmest er blevet skamrost af de fleste kritikere, som afskrev biografversionen. Større forskel mellem to cut af samme film findes ikke.

KoH DC: 9/10
Gladiator: 7/10
Troy: 6/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#3770 filmz-jonasgr 14 år siden

Bruce (3769) skrev:
hvor Peter O'Toole stjæler totalt billedet i sine scener, og give et godt overblik over den trojanske konflikt

Jeg har ikke set "Troy", men det der gør at jeg er kommet tættere på engang at se filmen.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"

Skriv ny kommentar: