Gravatar

#3751 Skeloboy 14 år siden

#3750 - ikke pege fingre, når man har Gladiator og Harry Potter-filmene på sin favoritliste ;)

Ed Wood, 1994
Der er ingen tvivl om, at Ed Wood kandiderer til titlen som verdens dårligste instruktør overhovedet. Men der er heller ingen tvivl om, at der er en vis dragende effekt ved den type z-film.

Ed Wood handler om den meste kendte periode i instruktørens liv; fra Glen or Glenda til Plan 9 From Outer Space(1953-1959). Den behandler Ed Wood med en kærlig humor. Der bliver ikke lagt skjult på, at det er dårlig film, men det er gjort med kærlighed til en vanvittig filmskaber. Det virker næsten som om, Tim Burton har skabt den sande histore om Ed Wood. Det er selvfølgelig slet ikke tilfældet, men det er jo sådan set ligemeget, når bare følelsen af autenticitet er der.

Tim Burton er som oftest god til at skabe atmosfære, men hvad der virkelig er imponerende er skuespillerne og deres lighed med de originale. Martin Landau skal selvfølgelig især nævnes som Bela Lugosi. Men også scenerne fra Glen or Glenda er udført med stor præstation. Som den sidste skal nævnes George 'The Animal' Steele som Tor Johnson, det er fandeme godt ramt. Jeg nævner også lige Johnny Depp, Patricia Arquette og Sarah Jessica Parker som ganske seværdige.

Jeg har set 5 Ed Wood-film, og der er rigtig sjovt at se scenerne bliver optaget. Selvfølgelig er det ikke autentisk, men genkendelighedens glæde er stadig stor. Der er endda indlagt et par små trivia-ting, som man kan nikke genkendende til.

9/10
Gravatar

#3752 Kruse 14 år siden

#3750: Og det er måske værre end at overvurdere en stor del Scorsese-film?
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#3753 MMB 14 år siden

Gladiator er da væsentligt bedre end Troy endda på rigtige mange punkter, og Harry Potter filmene er ikke så meget på grund af sine filmiske kvaliteter, men nærmere fordi de har betydet meget for mig og været en stor del af min opvækst.

Men hey, man skal ikke pege fingre af en, der peger fingre, når man har United 93 på sin favoritliste. ;)

Hvilke film? :)
Gravatar

#3754 Kruse 14 år siden

#3753: Nu kan jeg ikke lide huske, hvilke af dem som jeg synes at du overvurderede, men det var nu heller ikke pointen i mit indlæg. Jeg ville bare illustrere den samme provokerende tone du brugte overfor g.i. jones, men det er jo slet ikke engang sjovt når du tager et så pænt ;)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#3755 MMB 14 år siden

Det var nu egentlig ikke provokerende ment til G.I. Jones, jeg ville bare gerne vide, om det var Troy fra 2004, han snakkede om, fordi jeg ikke finder den specielt imponerende, omend den vel nok er over middel.
Gravatar

#3756 Lord Beef Jerky 14 år siden

Jeg er nu også en smule i chok.... Troy er for mig under middel (2/6), hvor Gladiator er på middel (3/6... nu når den lige skulle hives frem). Den eneste af de nye af den slags film, der siger mig noget, er Kingdom Of Heaven i Director's Cut udgaven, som nok ville lande en 5/6 karakter.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#3757 gi-jones 14 år siden

Men ja, jeg snakker om Troy med Brad Pitt (tror ikke der er andre). Vidste også godt at det var flamebait :) Men helt ærligt så synes jeg den er voldsomt undervurderet. Indenfor sværd & sandal genren deler den helt klart førstepladsen med Gladiator på min skala. Det er i øvrigt to vidt forskellige film, som begge har en topkarakter herfra.

Men helt ærligt, så vil jeg gerne høre modargumentationen. Jeg synes den jordnære fortolkning af Illiaden (som jeg skal indrømme at jeg ikke har læst) er meget interessant og den beskæftiger sig med et tema (mænds jagt på udødelighed) der ikke er tærsket til døde.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#3758 AP 14 år siden

Jeg er faktisk enig med dig. Jeg synes bestemt også at Troy er undervurderet. Jeg er helt enig med dig i at castet er godt og temaet er interessant. Det er ikke ligefrem en af mine favorit film og jeg synes en del bedre om Gladiator, men jeg synes også at fortolkningen af historien virker ret troværdig.

Gravatar

#3759 McPeter 14 år siden

#3757 - hehe reelt set har de jo netop tærsket det tema siden oldtidens grækenland, men forstår godt hvad du mener. :-)

Personligt er de tre omtalte film nok rangeret:
1. Gladiator
2. KoH:DC
3. Troy
hvor 1 og 2 ligger ret tæt, med et lidt længere stykke ned til 3'eren. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal fremføre som argumenter ud over at de to første bare fangede mig meget bedre. :-) Men kunne da godt være jeg skulle smide min Troy bluray på snart igen og genopleve den.
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#3760 Lord Beef Jerky 14 år siden

#3757 Modargumentationen for mig må være ligegyldighed. Filmen er jo ekstremt overfladisk i sin skildring af karaktererne, og tilbage står den ligegyldige underholdning, som virkede dybt uoriginal og kedelig på mig. Der var da til tider hvor den var en smule ufrivillig komisk, og det er netop derfor jeg ikke ville give den bundkarakter.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"

Skriv ny kommentar: