City of Life & Death var en helt fantastisk flot og grusom oplevelse. En kinesisk s/h film om Japans masakre på Kinas hovedstad Nanjing i '37-38 der får Schindlers Liste til at ligne en Disneyfilm. Utroligt flot instrueret og fotograferet, gode skuespilpræstationer, god lyd og utrolig stemningsfuld musik gjorde den til årets indtil videre bedste filmoplevelse trods de grusomme billeder. Ender nok på ca. 9-10 / 10.
Jeg kan kun erklære mig enig. Fangede den i dag til dens sidste CPH:PIX-visning og var opslugt fra start til slut. En absolut uafrystelig, mesterligt fortalt og fotograferet film uden så meget som en enkelt falsk tone.
"Passchendaele" er noget så sjældent som en film om 1. verdenskrig og endnu mere bemærkelsesværdigt, er det en canadisk produktion, der viser krigen fra et canadisk synspunkt.
Filmen starter med en hård krigsscene, hvor vi møder vores hovedperson og derefter bruges der næsten en time på at opbygge baggrundshistorier for de skæbner vi følger, før vi kommer tilbage til krigshandlingerne og slaget, som filmen er navngivet efter.
Scenerne i skyttegravene er ubehagelige, realistiske og minder mest af alt om en mudret og regnfyldt udgave af et slag fra Braveheart, blot med skydevåben. Soldaterne skyder med rifler, maskingeværer mod fjenden og når de er for tæt på, går man over til bajonetter, knive, hjelme, sten og hvad man ellers kan dræbe med - primitivt, umenneskeligt og virkelig ubehageligt.
Skuespillerne er forholdsvis ukendte for mig, men hovedrolleindehaverne gør et godt indtryk, især den smukke Caroline Dhavernas, der bl.a. kan opleves i "Hollywoodland" og "The Pacific".
Paul Gross, der har filmens mandelige hovedrolle, gør også god figur og filmen lader til at være hans hjertebarn, da han også har instrueret, skrevet og produceret filmen, samt været med til at skrive sangen til efterteksterne.
Tankerne ledes hen imod "Band of Brothers", dels p.g.a. titelskærmen og dels p.g.a. kameraføringen og det visuelle udtryk i filmen, dog er der mere knald på farverne her.
Billedet er der absolut intet at udsætte på, det er en glimrende udgivelse på den front. Ingen tegn på edge enhancement, intet billedstøj , lækre farver og et godt sortniveau. Vi kommer desuden vidt omkring fra grumme krigsbilleder til fantastiske naturbilleder og alt ser glimrende ud.
De engelske undertekster er en kende underlige til tider, hvor man bl.a. skriver "missil eksploderer", selvom det drejer sig om en håndgranat, men det er til at overse.
Lyden er en lækker omgang DTS-HD Master, der i dén grad leverer varen. Dialogen kommer klart og godt igennem, mens subwooferen får noget at arbejde med i krigsscenerne.
Filmen er dog ikke helt uden problemer, da den bliver en kende for sentimental til tider, man har ladet sig inspirere lidt for meget af "Saving Private Ryan" i visse scener og titlen taget i betragtning, er der for lidt fokus på slaget om Passchendaele. Man kunne sagtens have gravet dybere i den ubehagelige krig, som 1. verdenskrig var, med brugen af bl.a. sennepsgas, den håbløst forældede krigsførelse, de fysiske og psykiske følger af skyttegravskrigen o.s.v., men man har altså valgt at bruge mere tid på en forholdsvis velfungerende, men lidt klichefyldt kærlighedshistorie.
Der skal dog ikke herske tvivl om at filmen er værd at tage et kig på, man skal dog gøre sig selv den tjeneste at købe den canadiske BD, da den er i det rigtige billedformat og har det lækre DTS-HD-lydspor. Jeg har selv haft fingrene i den britiske udgave, der ganske vist også er flot på billedsiden, men billedet er cropped og man må nøjes med et DD-lydspor, der ganske vist lyder godt, men slet ikke kan måle sig med lydsporet på den candiske udgave.
7/10
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Der mangler i den grad film om 1. verdenskrig. Selvfølgelig har konflikten ikke de samme interessante taktiske dispositioner eller ekstremt mange lokationer, som 2. verdenskrig. Det var for en stor del, en skyttegravskrig. Men det var også begyndelsen på et opbrud med gamle militær doktriner og traditioner og sidste gang begrebet ære havde hjemme i krig, når luftens helte udkæmpede ridderslag i luften.
Der er lavet store film om krigen, set fra et anti-krigs perspektiv, bl.a. Lewis Milestones "Intet Nyt Fra Vestfronten", Kubricks "Paths of Glory" og Renoirs "La Grande Illusion" og så har vi "En Lang Forlovelse", som indeholder fantastiske scenerier over kampene ved fronten. Men der mangler ligesom det store værk, som i et historisk perspektiv en gang for alle skærer ud i pap, hvorfor dette blev kaldt "Den Store Krig".
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#3895 Jeg fandt lige dette klip [url= Youtube[/url] i op til 1080p fra Intet Nyt Fra Vestfronten. Hvordan det pludselig ligger der i så god kvalitet, det kan man jo kun gisne om, men ville da være lykkelig, hvis den var på vej i HD.
Men meget imponerende scene. Fra 1930 og med originalt gear :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
I det endelige twist vågner gi-jones op og finder ud af, at det var ham selv!!
Ahem, men over til nogle ord om filmene ... 1. halvleg:
Day of the Dead (1985) I forlængelse af Night ... og Dawn ... som åbningsforestillinger til de to foregående Z-dage, lagde vi denne gang ud med den tredje film i Romeros oprindelige trilogi. Mennesket, i denne ombæring opdelt i militær- og videnskabsfolk med hver deres interessefokus og deraf interne konflikter, er nu drevet under jorden af horderne. Aftenens publikum gav, hvis jeg tolkede rigtigt, filmen en noget blandet modtagelse, og en enkelt havde især svært ved filmens drømmemomenter, hehe. Selv synes jeg ikke, filmen lever op til sine suveræne forgængere, men den kan stadig et eller andet, ikke mindst i kraft af nogle mindeværdige splattereffekter. Jeg har lidt blandede følelser omkring den navnkundige zombie Bub, der via en videnskabsmands arbejde med domesticering viser tegn på en form for intelligens og følelser. På den ene side er det et interessant tiltag. På den anden side markerede det sammen med stadig mere karikerede karakterer og et ditto ringere skuespil en uheldig tendens i Romeros videre arbejde med genren ...
Graveyard Alive: A Zombie Nurse in Love Denne film - lavet af og måske også til? - var hovedsagelig på programmet for Thildes skyld, og så kom hun sgu ikke engang! Grrr ... Hvorom alting er bed aftenens publikum i hvert fald ikke på historien om den uanselige sygeplejerske, der sukker efter den flotte, dameglade doktor, men først får hans øjne op for sig, da hun forvandles til en sexet zombie - med appetit på mere end bare det frække. Filmens bevidste overspil og ditto mangel på farver virkede for cyberzed og undertegnede, som morede os udmærket, mens de øvrige deltagere bare rystede på hovedet. Enkelt blev tillige hørt knurre over et par drømmescener også. Der var vist dog enighed om, at slutningen var lidt flad. Min dublet af denne film blev i øvrigt stillet på højkant som gevinst i en lodtrækning, der dog blev droppet; folk var enige om, at cyberzed lige så godt bare kunne få lortet. :P
Pet Sematary Stephen King-filmatisering om faren, der først begraver en død kat og derpå sin døde søn på en gammel, indiansk gravplads, hvorfra begge dele genopstår som nogle ubehagelige sataner. Filmen skød på seriøs vis gang i aftenens underliggende tema om indianerforbandelser og deraf følgende zombieproblemer. Trods visse ganske duelige scener, fik den dog ikke folk op at ringe. Igen var der også noget med nogle drømmescener, som efterhånden var ved at få en unavngiven deltager til at gå ud af sit gode skind. En enkelt udtrykte varme følelser for filmen. For resten af os fornemmer jeg, at den var okay uden at være noget særligt ...
Night of the Living Bread (reprise) Tænk Night of the Living Dead - bare med toastskiver, der i store flokke kaster sig frådende og brutalt over mennesker, som desperat må bekæmpe dem med brødristere og lignende. Vi genså denne kortfilm, da flere blandt denne Z-dags publikum stadig havde den til gode. Den er noget fjollet, men det er svært ikke at more sig, hvis man kender originalen.
Fido Zombiegenrens svar på Lassie foregår i 50'ernes pæne parcelhuskvarterer, hvor man efter en overstået zombieinvasion har fundet ud af at domesticere de levende døde og udnytte dem som arbejdskraft. Der er prestige i at have zombie, så selv om Timmys far er hunderæd for dem, anskaffer Timmys mor alligevel en zombie, der kommer til at fungere som butler i hjemmet - og inden længe også Timmys legekammerat/kæledyr. Fido - filmen såvel som zombien - har både hjerne og hjerte, og hvor Romero i kølvandet på Day of the Dead forkludrede dette, er idéen fremragende forvaltet i den raffinerede komedie Fido, der vakte begejstring hos alle. Der er noget Tim Burton'sk over filmen, lidt Edward Scissorhands som zombie, om end slet ikke så melankolsk. Når filmen samtidig nemt står distancen mod Burtons værker fra de seneste mange år, er det lidt synd, at instruktøren Andrew Currie ikke har været på banen siden. Enhver, der kan lide zombier, bør ignorere det horrible cover på den danske dvd-udgivelse, og anskaffe filmen!
2. halvleg følger! :)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
En af grundene til at WW1 ikke er blevet portrætteret så meget på film, skal nok også ses i lyset af at det stort set var en europæisk krig (lige indtil slutningen) og derfor er den ikke så interessant for det amerikanske marked. Men det er da rigtigt at der mangler nogle flere, selv om dem der bliver nævnt alle er glimrende på hver deres måde. Vi mangler nogle som ser på krigen fra et andet perspektiv.
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
#3891 RFriis 14 år siden
Jeg kan kun erklære mig enig. Fangede den i dag til dens sidste CPH:PIX-visning og var opslugt fra start til slut. En absolut uafrystelig, mesterligt fortalt og fotograferet film uden så meget som en enkelt falsk tone.
#3892 Kruse 14 år siden
#3893 filmz-Utyske 14 år siden
"Passchendaele" er noget så sjældent som en film om 1. verdenskrig og endnu mere bemærkelsesværdigt, er det en canadisk produktion, der viser krigen fra et canadisk synspunkt.
Filmen starter med en hård krigsscene, hvor vi møder vores hovedperson og derefter bruges der næsten en time på at opbygge baggrundshistorier for de skæbner vi følger, før vi kommer tilbage til krigshandlingerne og slaget, som filmen er navngivet efter.
Scenerne i skyttegravene er ubehagelige, realistiske og minder mest af alt om en mudret og regnfyldt udgave af et slag fra Braveheart, blot med skydevåben. Soldaterne skyder med rifler, maskingeværer mod fjenden og når de er for tæt på, går man over til bajonetter, knive, hjelme, sten og hvad man ellers kan dræbe med - primitivt, umenneskeligt og virkelig ubehageligt.
Skuespillerne er forholdsvis ukendte for mig, men hovedrolleindehaverne gør et godt indtryk, især den smukke Caroline Dhavernas, der bl.a. kan opleves i "Hollywoodland" og "The Pacific".
Paul Gross, der har filmens mandelige hovedrolle, gør også god figur og filmen lader til at være hans hjertebarn, da han også har instrueret, skrevet og produceret filmen, samt været med til at skrive sangen til efterteksterne.
Tankerne ledes hen imod "Band of Brothers", dels p.g.a. titelskærmen og dels p.g.a. kameraføringen og det visuelle udtryk i filmen, dog er der mere knald på farverne her.
Billedet er der absolut intet at udsætte på, det er en glimrende udgivelse på den front. Ingen tegn på edge enhancement, intet billedstøj , lækre farver og et godt sortniveau. Vi kommer desuden vidt omkring fra grumme krigsbilleder til fantastiske naturbilleder og alt ser glimrende ud.
De engelske undertekster er en kende underlige til tider, hvor man bl.a. skriver "missil eksploderer", selvom det drejer sig om en håndgranat, men det er til at overse.
Lyden er en lækker omgang DTS-HD Master, der i dén grad leverer varen. Dialogen kommer klart og godt igennem, mens subwooferen får noget at arbejde med i krigsscenerne.
Filmen er dog ikke helt uden problemer, da den bliver en kende for sentimental til tider, man har ladet sig inspirere lidt for meget af "Saving Private Ryan" i visse scener og titlen taget i betragtning, er der for lidt fokus på slaget om Passchendaele. Man kunne sagtens have gravet dybere i den ubehagelige krig, som 1. verdenskrig var, med brugen af bl.a. sennepsgas, den håbløst forældede krigsførelse, de fysiske og psykiske følger af skyttegravskrigen o.s.v., men man har altså valgt at bruge mere tid på en forholdsvis velfungerende, men lidt klichefyldt kærlighedshistorie.
Der skal dog ikke herske tvivl om at filmen er værd at tage et kig på, man skal dog gøre sig selv den tjeneste at købe den canadiske BD, da den er i det rigtige billedformat og har det lækre DTS-HD-lydspor. Jeg har selv haft fingrene i den britiske udgave, der ganske vist også er flot på billedsiden, men billedet er cropped og man må nøjes med et DD-lydspor, der ganske vist lyder godt, men slet ikke kan måle sig med lydsporet på den candiske udgave.
7/10
#3894 filmz-Bruce 14 år siden
Der mangler i den grad film om 1. verdenskrig. Selvfølgelig har konflikten ikke de samme interessante taktiske dispositioner eller ekstremt mange lokationer, som 2. verdenskrig. Det var for en stor del, en skyttegravskrig. Men det var også begyndelsen på et opbrud med gamle militær doktriner og traditioner og sidste gang begrebet ære havde hjemme i krig, når luftens helte udkæmpede ridderslag i luften.
Der er lavet store film om krigen, set fra et anti-krigs perspektiv, bl.a. Lewis Milestones "Intet Nyt Fra Vestfronten", Kubricks "Paths of Glory" og Renoirs "La Grande Illusion" og så har vi "En Lang Forlovelse", som indeholder fantastiske scenerier over kampene ved fronten. Men der mangler ligesom det store værk, som i et historisk perspektiv en gang for alle skærer ud i pap, hvorfor dette blev kaldt "Den Store Krig".
#3895 filmz-Utyske 14 år siden
Helt enig.
Jeg er ikke i tvivl om at det er en film for dig, så se at få købt den canadiske udgave. ;) Jeg fandt den til omkring 100 kr. på Playtrade. :)
#3896 filmz-Bruce 14 år siden
#3897 filmz-Bruce 14 år siden
Men meget imponerende scene. Fra 1930 og med originalt gear :)
#3898 filmz-Utyske 14 år siden
Ja, imponerende scene. Jeg har desværre ikke fået set filmen endnu, men den står på hylden og venter - nu drejer det sig dog om Max Manus. :)
#3899 evermind 14 år siden
Ahem, men over til nogle ord om filmene ... 1. halvleg:
Day of the Dead (1985)
I forlængelse af Night ... og Dawn ... som åbningsforestillinger til de to foregående Z-dage, lagde vi denne gang ud med den tredje film i Romeros oprindelige trilogi. Mennesket, i denne ombæring opdelt i militær- og videnskabsfolk med hver deres interessefokus og deraf interne konflikter, er nu drevet under jorden af horderne.
Aftenens publikum gav, hvis jeg tolkede rigtigt, filmen en noget blandet modtagelse, og en enkelt havde især svært ved filmens drømmemomenter, hehe.
Selv synes jeg ikke, filmen lever op til sine suveræne forgængere, men den kan stadig et eller andet, ikke mindst i kraft af nogle mindeværdige splattereffekter. Jeg har lidt blandede følelser omkring den navnkundige zombie Bub, der via en videnskabsmands arbejde med domesticering viser tegn på en form for intelligens og følelser. På den ene side er det et interessant tiltag. På den anden side markerede det sammen med stadig mere karikerede karakterer og et ditto ringere skuespil en uheldig tendens i Romeros videre arbejde med genren ...
Graveyard Alive: A Zombie Nurse in Love
Denne film - lavet af og måske også til? - var hovedsagelig på programmet for Thildes skyld, og så kom hun sgu ikke engang! Grrr ...
Hvorom alting er bed aftenens publikum i hvert fald ikke på historien om den uanselige sygeplejerske, der sukker efter den flotte, dameglade doktor, men først får hans øjne op for sig, da hun forvandles til en sexet zombie - med appetit på mere end bare det frække.
Filmens bevidste overspil og ditto mangel på farver virkede for cyberzed og undertegnede, som morede os udmærket, mens de øvrige deltagere bare rystede på hovedet. Enkelt blev tillige hørt knurre over et par drømmescener også.
Der var vist dog enighed om, at slutningen var lidt flad.
Min dublet af denne film blev i øvrigt stillet på højkant som gevinst i en lodtrækning, der dog blev droppet; folk var enige om, at cyberzed lige så godt bare kunne få lortet. :P
Pet Sematary
Stephen King-filmatisering om faren, der først begraver en død kat og derpå sin døde søn på en gammel, indiansk gravplads, hvorfra begge dele genopstår som nogle ubehagelige sataner.
Filmen skød på seriøs vis gang i aftenens underliggende tema om indianerforbandelser og deraf følgende zombieproblemer. Trods visse ganske duelige scener, fik den dog ikke folk op at ringe. Igen var der også noget med nogle drømmescener, som efterhånden var ved at få en unavngiven deltager til at gå ud af sit gode skind. En enkelt udtrykte varme følelser for filmen. For resten af os fornemmer jeg, at den var okay uden at være noget særligt ...
Night of the Living Bread (reprise)
Tænk Night of the Living Dead - bare med toastskiver, der i store flokke kaster sig frådende og brutalt over mennesker, som desperat må bekæmpe dem med brødristere og lignende.
Vi genså denne kortfilm, da flere blandt denne Z-dags publikum stadig havde den til gode.
Den er noget fjollet, men det er svært ikke at more sig, hvis man kender originalen.
Fido
Zombiegenrens svar på Lassie foregår i 50'ernes pæne parcelhuskvarterer, hvor man efter en overstået zombieinvasion har fundet ud af at domesticere de levende døde og udnytte dem som arbejdskraft. Der er prestige i at have zombie, så selv om Timmys far er hunderæd for dem, anskaffer Timmys mor alligevel en zombie, der kommer til at fungere som butler i hjemmet - og inden længe også Timmys legekammerat/kæledyr.
Fido - filmen såvel som zombien - har både hjerne og hjerte, og hvor Romero i kølvandet på Day of the Dead forkludrede dette, er idéen fremragende forvaltet i den raffinerede komedie Fido, der vakte begejstring hos alle.
Der er noget Tim Burton'sk over filmen, lidt Edward Scissorhands som zombie, om end slet ikke så melankolsk. Når filmen samtidig nemt står distancen mod Burtons værker fra de seneste mange år, er det lidt synd, at instruktøren Andrew Currie ikke har været på banen siden.
Enhver, der kan lide zombier, bør ignorere det horrible cover på den danske dvd-udgivelse, og anskaffe filmen!
2. halvleg følger! :)
#3900 filmz-jonasgr 14 år siden
'Cause I'm evil"