Så er vi såvidt enige om, at der er et punkt, hvor Clausewitz har ret :)
Ja, på sin vis. Tilværelsen er til tider så uendeligt kompliceret, at det kan være svært at stå stejlt på sine principper i hver eneste tilfælde. Jeg er f.eks. glad for, at vi ikke har dødsstraf i Danmark, men når jeg læser om en ung mand (fra Texas), der første voldtog og derefter myrdede sin egen bedstemor, så har jeg svært ved at føle den dødsstraf, der blev tildelt ham, som noget forkert.
Jeg går heller ikke ind for vold i dagligdagen, men hvis en eller anden idiot på gaden kom hen og slog min kone i hovedet, garanterer jeg ikke for følgerne.
Nil By Mouth, 1997 En dybt ubehagelig film, der desværre ikke fører den helt ud.
Ray(spillet af Ray Winstone) er en alkoholisk og voldelig. Således tæsker han både kone og svoger. Sidstnævnte har et stofproblem. Ray og hans kammerat Mark er så distanceret fra livet, at ikke engang et dødsfald rører dem.
Filmen går helt tæt på, og skåner ikke seeren. Dog tager den heller ikke problemstillingen helt til grænsen, og det er ærgeligt. Nogen scener er lidt for lange, men for det meste er det et intenst drama om en terroriserende mand.
7/10
The Kite Runner, 2007 Amir og Hassan er som små drenge venner. Mange år efter Amir er flygtet fra Afghanistan, bliver hn nødt til at konfronteres med fortiden.
Historien giver sig fin tid uden at være for langsom. Den er følelsladet uden at være overdrevet. Dog er der et meget underlig, underlig ting: når Amir tager tilbage til Pakistan, tales der engelsk. Men det er ikke noget, der ødelægger filmens helhed: en utrolig rørende og spændende historie, hvor handlingens gang er lidt for belejligt til tider.
Taliban/Islam-kritiske film kan være meget ensidige, men der er plads til lidt mere eftertanke her. Det er ikke den stærkeste film om Afghanistan og Taliban, jeg har set. Der ligger de iranske film i toppen(især Buddha Collapsed Out of Shame og Turtles Can Fly). Men det er en slagkraftig historie, der berører en.
Like Water For Chocolate, 1992 Tita er den yngste datter af tre, og skal passer moren indtil hun dør, og hun må aldrig giftes. Men Tita falder for Pedro og omvendt, derfor vælger Pedro en af søstrene for at være tæt på Tita. For at kanalisere hendes følelser et andet sted hen, kaster Tita sig over madlavningen. Så sker der pludselige magiske og mystiske ting.
Det er magisk realisme blandet med en tragisk kærlighedshistorie og familiesaga- og det er en rigtig god blanding. Man skal kunne acceptere en historie, der er helt realistisk, bortset fra nogle enkelte scener. Kan man det, så er Like Water For Chocolate et interessant bekendtskab og ikke mindst en rigtig god film.
Die Welle, 2008 Der er noget underligt ved Die Welle. Det er på en gang en utrolig god historie, der i sidste ende før for lidt ud af sit potentiale. Men det er også en historie, der til tider gør for meget ud af sit grundlag, og simpelthen bliver for voldsom. Mellem disse to poler er der dog en rigtig god fortælling om massepsykologi.
Den er rigtig spændende hele vejen igennem, dog er jeg ikke den store fan af slutningen. Men den skyller sig lige op på:
Så den i biografen idag. Historien og traileren havde tiltalt mig inden, men jeg havde ikke regnet med at den ville fange mig så meget. Super fortjent oscar til Sandra Bullock - god realistisk, aktuel og autentisk historie hvor man svingede imellem at grine og være ved at fælde en lille tåre.
#4141 lyspunkt 15 år siden
Pandorum
En blanding af Event Horizont og The Descent. Har sine øjeblikke og ganske underholdende.
3/6
#4142 BN 15 år siden
Sådan en fredsforstyrrer! Braser bare ind her og taler om film --- nå, nej, vent ... øhhh...
#4143 BN 15 år siden
Ja, på sin vis. Tilværelsen er til tider så uendeligt kompliceret, at det kan være svært at stå stejlt på sine principper i hver eneste tilfælde. Jeg er f.eks. glad for, at vi ikke har dødsstraf i Danmark, men når jeg læser om en ung mand (fra Texas), der første voldtog og derefter myrdede sin egen bedstemor, så har jeg svært ved at føle den dødsstraf, der blev tildelt ham, som noget forkert.
Jeg går heller ikke ind for vold i dagligdagen, men hvis en eller anden idiot på gaden kom hen og slog min kone i hovedet, garanterer jeg ikke for følgerne.
Ingen regel uden undtagelse, som man siger.
#4144 filmz-Bruce 15 år siden
#4145 BN 15 år siden
:-D
#4146 chronaden 15 år siden
Du har ret i den blanding der, men jeg blev noget mere underholdt end jeg regnede med.
4.5/6 herfra
#4147 Skeloboy 15 år siden
En dybt ubehagelig film, der desværre ikke fører den helt ud.
Ray(spillet af Ray Winstone) er en alkoholisk og voldelig. Således tæsker han både kone og svoger. Sidstnævnte har et stofproblem. Ray og hans kammerat Mark er så distanceret fra livet, at ikke engang et dødsfald rører dem.
Filmen går helt tæt på, og skåner ikke seeren. Dog tager den heller ikke problemstillingen helt til grænsen, og det er ærgeligt. Nogen scener er lidt for lange, men for det meste er det et intenst drama om en terroriserende mand.
7/10
The Kite Runner, 2007
Amir og Hassan er som små drenge venner. Mange år efter Amir er flygtet fra Afghanistan, bliver hn nødt til at konfronteres med fortiden.
Historien giver sig fin tid uden at være for langsom. Den er følelsladet uden at være overdrevet. Dog er der et meget underlig, underlig ting: når Amir tager tilbage til Pakistan, tales der engelsk. Men det er ikke noget, der ødelægger filmens helhed: en utrolig rørende og spændende historie, hvor handlingens gang er lidt for belejligt til tider.
Taliban/Islam-kritiske film kan være meget ensidige, men der er plads til lidt mere eftertanke her. Det er ikke den stærkeste film om Afghanistan og Taliban, jeg har set. Der ligger de iranske film i toppen(især Buddha Collapsed Out of Shame og Turtles Can Fly). Men det er en slagkraftig historie, der berører en.
8/10
#4148 Skeloboy 15 år siden
Tita er den yngste datter af tre, og skal passer moren indtil hun dør, og hun må aldrig giftes. Men Tita falder for Pedro og omvendt, derfor vælger Pedro en af søstrene for at være tæt på Tita. For at kanalisere hendes følelser et andet sted hen, kaster Tita sig over madlavningen. Så sker der pludselige magiske og mystiske ting.
Det er magisk realisme blandet med en tragisk kærlighedshistorie og familiesaga- og det er en rigtig god blanding. Man skal kunne acceptere en historie, der er helt realistisk, bortset fra nogle enkelte scener. Kan man det, så er Like Water For Chocolate et interessant bekendtskab og ikke mindst en rigtig god film.
8/10
#4149 Skeloboy 15 år siden
Der er noget underligt ved Die Welle. Det er på en gang en utrolig god historie, der i sidste ende før for lidt ud af sit potentiale. Men det er også en historie, der til tider gør for meget ud af sit grundlag, og simpelthen bliver for voldsom. Mellem disse to poler er der dog en rigtig god fortælling om massepsykologi.
Den er rigtig spændende hele vejen igennem, dog er jeg ikke den store fan af slutningen. Men den skyller sig lige op på:
7/10
#4150 Chili bom bom 15 år siden
Så den i biografen idag. Historien og traileren havde tiltalt mig inden, men jeg havde ikke regnet med at den ville fange mig så meget.
Super fortjent oscar til Sandra Bullock - god realistisk, aktuel og autentisk historie hvor man svingede imellem at grine og være ved at fælde en lille tåre.
Jeg gir den 5/6. ;)