Gravatar

#4421 DarkLight 15 år siden

Breaking Bad

Well. Imdb siger "A drama about a high school chemistry teacher who's suffering from the world's worst case of mid-life crisis and becomes a criminal."

Bag et par linier gemmer sig en serie som langsomt, men stødt, har udviklet sig til at være en af de allerbedste serier jeg har set.

Bryan Cranston spiller Walter, en kemi-lærer som får konstateret kræft og nogle få måneder tilbage at leve i. Han beslutter sig for det mest fornuftige valg, man kan træffe: Sikre sin familie økonomisk ved at producere Meth. Han slår sig sammen med en gammel elev Jesse(Spillet af Aaron Paul), og sammen forsøger de at få styr på livet som meth-handler.

Umiddelbart virker plotten en smule simpelt, letkøbt, og som noget vi har set før, men der er en række faktorer, som gør, dette bliver en serie, men bestemt bør give en chance.

Bryan Cranston gør det intet mindre end fantastisk som Walter, det til at starte med foretager et nødtvunget valg, men langsomt bliver trukket dybere og dybere ned. Han forsøger hele tiden at gøre det "fornuftige" udfra sin egen optik, og jo mere han kæmper for at gøre forløbet kort og til en økonomisk succes, jo længere kommer han ud, hvor han ikke kan kommer tilbage fra. Dette portrætteres eminent af Bryan. Velfortjent med 2 emmy-priser for serien.

Fuldt på højde er Aaron Paul, som smalltime pusher, kommer langt ud hvor han ikke kan bunde, da Walter får lavet meth som tiltrækker større forbrydere. Han er blevet nomineret 2 gange for rollen, og burde have vundet begge gange.

Noget andet man bemærker at måden historien bliver fortalt på. Hvert afsnit starter stort set hvor det foregående slap, og giver et enormt intenst forløb. Der er ikke noget pusterum. Vi skal med hele vejen.

"For all its bleakness and darkness, there's a glowing exhilaration about this series: It's a feel-good show about feeling really bad."

"Breaking Bad is indeed so flat-out superb it appears to be operating at a different level than just about everybody else save AMC's own "Mad Men" and maybe a couple of shows over at FX."

9.5 / 10 for serien optil nu.

[url=

9 pund på Play for Sæson 1

Hvad venter I på?
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#4422 chronaden 15 år siden

#4421 Lige set 3 sæson færdig, den er max herlig den serie :)
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#4423 lagoni 15 år siden

Så fik jeg set North Country. Retsalsscenen hen mod slutningen kammede ldit oevr, men ellers en supergod film. Og giv nu Richard Jenkins en Oscar, hvis han spiller bare halvt så godt i alt andet, må den da være fotjent.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#4424 jessup 15 år siden

#4421 - en rigtig fin serie
This is just until June
Gravatar

#4425 Batsy 15 år siden

disney's Dinosaurene,

er rent faktisk overasskende god, og dino'erne er slet ik så dårligt lavt mere end sagte flot lavet dog aberne er lidt falske i det. Er mest glad for dens musik og The bad dino's! de nok dem som jeg syndes er gjort mest ud af! Jeg syndes det godt disney prøvede noget nyt!, den er stadig lidt spooky for de små så en voksen skal nok værre til stede.

4/6 for den
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#4426 gi-jones 15 år siden

#4425: Indledningen med ægget er og bliver en fantastisk scene. Bare lidt ærgerligt at filme aldrig topper den. Det er lidt ned ad bakke derfra :)
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#4427 Batsy 15 år siden

4426# Ja, enlig men når Carnotruserne kommer ind( The bad dino'er de store) syndes jeg det højdepunket kan bare lide de 2 røde frygtingdene kødædene øgler
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#4428 RasmusFL 15 år siden

Hunger(2008)

En utrolig filmoplevelse.

Debutanten Steve McQueens værk føles både intimt og monumentalt.

Brugen af kameralinsens dybdefokus er tydeligvis noget, McQueen har taget med sig blandt erfaringerne som videokunstner og måske knap så imponerende i sig selv. Måden han får det til at fungere i et trøstesløst nordirsk fængsel er til gengæld intet mindre end overvældende. Teknisk er 'Hunger' et studie i underlig (og ikke altid forståelig) spontanitet og en ro, der får filmen til at hvile i sig selv.

Strukturmæssigt er 'Hunger' tillige en af de mest afbalancerede og velkonstruerede jeg til dato har lagt øjne til. Filmen er stort set tredelt og dens determinationspunkt nøje placeret halvvejs - en 17-minutter lang, non-cuttede samtale mellem sultestrejkeren og en præst - har en overrumblende cinematisk kraft a lá 'Rumrejsen år 2001' over sig. Man sidder simpelthen lamslået tilbage.

Filmens sidste akt er lige så ubehagelig som dens første, men samtidig sin helt egen oplevelse. 'Hunger' skal ses for at kunne forstås. Eller i hvert fald for at få bevist, at den transcendente filmskabelse stadig praktiseres med bravur i det 21. århundrede.

6/6 - en af det forgangne årtis 5 bedste film ifølge mig.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#4429 wimmie 15 år siden

Tak for anmeldelsen - jeg har selv filmen stående på hylden og venter lige på at blive i humør til at se den. Kunne godt tænke mig at høre lidt om Michael Fassbenders præstation? Nogen har sammenlignet den lidt med Christian Bales i "The Machinist"
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#4430 Kruse 15 år siden

Har fået set første afsnit af Dead Set og det lover ganske lovende :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."

Skriv ny kommentar: