Gravatar

#4541 jessup 15 år siden

#4534 - da jeg så den den i biografen for år tilbage synes jeg det var en irriterende oplevelse. Filmen var lettere usammenhængen og en undskylding for eksplicit vold. Jeg er dog langt fra sikker på at jeg ville være af samme holdning idag.
This is just until June
Gravatar

#4542 filmz-Bruce 15 år siden

Perfume: The Story of a Murderer

Desværre kun DVD udgaven. Er ikke udkommet med engelske undertekster endnu på blu-ray og DET er en skam. Jeg kan kun forestille mig, hvor godt den til tider meget farverige historie, vil gøre sig i HD.

Derudover er det vist nok en film, som skiller vandene, hvor jeg personligt tilhører fortalerne. Historien omhandler Jean Baptiste Grenouilles liv og levned, fra han bliver født på Paris' mest stinkende plads i 1733, et fiskermarked, hvor et sammensurium af kvalmende lugte skærper det lille spædbarns medfødte lugtesans. Han vokser op i svære kår som først forældreløs og dernæst slavearbejder i et læder og indfarvningsværksted og danner ingen relationer med andre mennesker og universet af dufte bliver Grenouilles omdrejningspunkt. Det sværeste ved at skelne verdens dufte er at navngive dem alle. Hans liv tager en makaber drejning, da han en dag opfanger en rødhåret pariser skønheds naturlige duft, som overgår alle andre dufte og han beslutter sig for at lære kunsten at bevare alle dufte i parfumeform.

Nedenstående indeholder ikke nogle store spoilers, men dog forklaringer omkring Grenouille, hans situation og valg, som er der, som gør fortællingen fascinerende for mig.

Fortællingen i sig selv er både interessant og spændende fra et rent underholdningsmæssigt synspunkt, men når filmen er slut, tænker man uvilkårligt nærmere over Grenouilles skæbne. Grenouilles libido, hans kønsdrift er overtaget af lugtesansen. Dufte ophidser Grenouille og naturligt søger han tilfredsstillelsen, orgasmen, som desværre ikke kommer via to ryk og en aflevering. Han er konstant i en tilstand af ophidselse og styret af sin drift og ude af rækkevidde for fornuft, søger han som en voldtægtsforbryder efter orgasmen uden at tænke nævneværdigt over konsekvenserne.

Da han under en lang vandretur mod byen Grasse, kommer forbi en stenhule, på toppen af en bjergtop, befinder han sig et sted, så neutral mht. dufte, at han finder ro og kroppen for første gang kan slappe af. Fornuften indfinder sig og han ser verden og hans muligheder i et nyt lys. Han bliver opmærksom på, at han ikke selv afgiver nogen lugt, en symbolik, som gør ham anonym overfor andre mennesker og som tjener som en forklaring på ensomheden.

Grenouille er således under historiens udfoldelse, en ikke særlig sympatisk figur altid en slave af sine drifter, men latent indeholder han samme egenskaber som enhver anden.

Grenouille opnår til sidst orgasmen og i erkendelse af, at hans drift altid vil søge mod større tilfredsstillelse, men dette er en umulighed, vælger han at selvdestruere.

Film: 8/10.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#4543 MOVIE1000 15 år siden

#4542 enig med karakteren det er en god film, og ja den må da være utrolig flot i HD, Dustin Hoffman gør det fremragende
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#4544 Bony 15 år siden

Det lyder sgu spændende Bruce. Jeg købte filmen her den anden dag på DVD, så den vil jeg da smide på senere i dag. Jeg var vild med bogen, men havde bange anelser omkring filmen. Men nu er jeg da endnu mere spændt og glæder mig til synet. :-)
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#4545 filmz-Bruce 15 år siden

#4544 Så håber jeg det bliver et godt syn :) Jeg har set den en tre gange nu og synes den holder vand, selvom den ikke just blev begravet i gode anmeldelser.
Gravatar

#4546 jessup 15 år siden

New Moon

Teenage liderligheden fortsætter. Jeg fandt den første Twillight mildt underholdende, men nu er jeg sat af.Udviklingen i historien interessere mig ikke en dyt og det er vist en ærlig sag.
This is just until June
Gravatar

#4547 NightHawk 15 år siden

Jeg er helt enig! For mig at se lærer man absolut intet nyt om de tre centrale figurer Bella, Edward og Jacob fra film nr. 1 til 3. Karakterudviklingen er imponerende fraværende. Ligeså variationen i opbygningen af filmenes handling.

Twilight : Bella og Edward kredser om hinanden mens Jacob står på sidelinjen indtil der rundes af med at kamp mod filmens skurk James.

New Moon : Bella og Jacob kredser om hinanden mens Edward står på sidelinjen indtil der rundes af med en kamp mod filmens skurk/skurke The Voltarie.

Eclipse : Hov vent, nu sker der store sager...Bella, Jacob OG Edward kredser om hinanden indtil der rundes af med en kamp mod filmens skurk/skurke Riley & Victoria.

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz, Hey hvorfor lave noget nyt, vi kopiere sgu da bare handlingen fra film 1 og trykker repeat. Manuskriptforfatterens talentløshed skriger jo til himlen, for slet ikke at snakke om dialogen, der lyder som noget hentet fra George Lucas overskudslager. Jeg får lyst til at citere Harrison Ford der engang udtalte ; "You can type this shit George, but you can say it!.

Men målgruppen stiller sig jo tilfreds ved gensynes glæde med figurene og så behøver de jo heller ikke spekulere over om resten er, uopfindsom og repetativt i svær grad. Jeg har på fornemmelsen at Twilight fans ville stille sig tilfreds selvom Bella, Jacob, og Edward brugte 2 timer på at sidde på en bænk midt på blomstermarken og læste op fra telefonbogen.

Så jeg kan sagtens følge dig i at udviklingen ikke interessere dig en dyt, for der er nemlig ingen udvikling til stede i de film.

"Twilight", 2/6, (for fotograferingen og underlægningsmusikken)

"New Moon", 0/6, (fornærmende ringe)

"Eclipse", 2/6, (reddet af et par flashback historier og en glimrende spillet skurkerolle i skikkelse af Riley.)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#4548 filmz-Bruce 15 år siden

#4547 Jeg har en grund til at se disse film, men hvad er din? Kæreste, datter eller anmelder med en chef der har et horn i siden på dig ... :)

Du er ikke i målgruppen og allerede ved bogforlægget havde du ikke noget til overs for trilogien og du spenderer for tre film i biografen. Kunne forestille mig Red Cliff kom i 5 film og jeg efter den 1. stadig kom tilbage. En Rocky'ish præstation :)
Gravatar

#4549 Lord Beef Jerky 15 år siden

#4548 Nu kan jeg kun snakke for mig selv... den første for at se hvad hypen handler om, den anden fordi det kunne være det blev bedre, den tredje pga. instruktøren. Personligt står de to første til 2/6 hos mig, hvor den tredje faktisk var et ganske habilt kapitel, og rammer enten 3 eller 4/6.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#4550 filmz-Bruce 15 år siden

#4549 Men når selve forlægget i den grad nærmest fremstår som fornærmende mod én og dets temaer og underliggende værdier iht. en selv, lyder som værende i direkte opposition, så lyder det ikke som om, at det er chancen for at blive underholdt, som er drivkraften :)

Puha, hvis jeg skulle finde et lignende forlæg, som i den grad kunne bringe mit pis i kog og som jeg alligevel skulle vælge at se, så ville det nok være tæt på en shia muslimsk filmatisering af, hvordan man lever i overensstemmelse med Jihad foreskrifter :) Men det er da interessant at høre, hvad det er der trækker. Det kan jo sagtens være noget filmrelateret.

Skriv ny kommentar: