Gravatar

#5001 chronaden 15 år siden

Er selve historien, den er flot men den fanger ikke én. Altså det er ikke Nick Cave's skyld, blamer instruktøren.
Svært at sætte ord på, den minder mig lidt om en film som "The Village, flot at se på, solide skuespiller præstationer, men ultimativt virker den bare ikke ordenligt helstøbt.

Ville hellere have haft en lidt mere sammenhængende film, en der griber en lidt mere. På nogen måder minder den lidt om Deadwood, mht. det visuelle igen og skuespiller præstationerne, men Deadwood virker så til gengæld!

Som jeg sagde i min oprindelige post, filmen virker ligegyldig og ½ kedelig, og man tager i sidste ende til takke med det visuelle og de rå karakterer og den rå vold, hvor den så heller ikke går på kompromi.

Ved ikke om det gav mening overhovedet... :P
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#5002 Skeloboy 15 år siden

Broken Blossoms, 1919
Efter at have lavet de to gigantproduktioner, Birth of A Nation og Intolerance, kom D.W. Griffith den lille lækkerbisken. Som så ofte , er det med Lillian Gish i hovedrollen. Hun spiller en underkuet pige, hvis far tæsker hende. Hun møder dog naboen, en buddhistiske kineser, hvor hun for første gang oplever lidt lykke.

Det er en lille poetisk og grum størrelse. Selv i dag er det sjældent at se en far, der pisker sin datter. Lillian Gish spiller den skræmte pige helt perfekt.

Rørende og grumt.

8/10
Gravatar

#5003 Kruse 15 år siden

Fucking Åmål

Jeg har lige set denne fremragende film, som virkelig ramte mig dybt. Sjældent har jeg set ungdom, kærlighed og hele identitetskrisen hos unge fortalt så spot on og perfekt. Det hele bliver fortalt med en ærlighed i hver en scene og hvert et udtryk. De unge skuespillere gør en glimrende indsats, og især Rebecka Liljeberg som Agnes og Alexandra Dahlström som Elin har en naturlighed som skinner klart igennem i filmen. Det er virkelig en smuk og velfortalt kærlighedshistorie, som ramte helt plet hos mig.

5/6
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#5004 NightHawk 15 år siden

# 5003 -

Helt enig i din bedømmelse. Men hvad er så grunden til, at du ikke giver den 6/6. ?
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#5005 Kruse 15 år siden

#5004: Jeg ved det faktisk ikke. Jeg kan faktisk ikke få filmen ud af tankerne, så jeg jeg tror nok at jeg revurdere min karakter til 6/6. Det hang egenligt nok sammen med at jeg prøvede at vurdere den overfor nogle af mine andre favoritfilm som har fået 6/6, hvor mange af dem er i en anden genre, hvilket gør en sammenligning overflødigt. Den skal jo egenligt dømmes ud fra sine egne kvaliteter og ikke andre films.

Revurderet anmeldelse:

Fucking Åmål

Jeg har lige set denne fremragende film, som virkelig ramte mig dybt. Sjældent har jeg set ungdom, kærlighed og hele identitetskrisen hos unge fortalt så spot on og perfekt. Det hele bliver fortalt med en ærlighed i hver en scene og hvert et udtryk. De unge skuespillere gør en glimrende indsats, og især Rebecka Liljeberg som Agnes og Alexandra Dahlström som Elin har en naturlighed som skinner klart igennem i filmen. Det er virkelig en smuk og velfortalt kærlighedshistorie, som ramte helt plet hos mig.

6/6

Jeg tror faktisk at det er en film jeg vil elske endnu mere ved gensyn :)
Gravatar

#5006 NightHawk 15 år siden

# 5005 -

Kruse (5005) skrev:
6/6

Jeg tror faktisk at det er en film jeg vil elske endnu mere ved gensyn :)

Jeg ku' ikke være mere enig i den karakter. Lukas Moodyson har nemlig i mine øjne lavet den suverænt bedste ungdoms film, jeg nogensinde har set. Et gennemført mesterværk.

Det er helt afgjort en film, som du med tiden bliver rigtig glad for at ha' stående i din samling. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#5007 filmz-Utyske 15 år siden

Jeg er ganske enig, "Fucking Åmål" er en fantastisk ungdomsfilm, måske også den bedste jeg har set.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#5008 Lord Beef Jerky 15 år siden

Jeps, Fucking Åmål er fremragende... sikkert også til 6/6 her. Jeg så den satme en del gange da den kom ud.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#5009 Skeloboy 15 år siden

Lukas Moodyson er klart en af Skandinaviens mest interessante instruktører(sammen med Trier og Staho). Fucking Åmål

Ett Hål I Mitt hjärta, 9/10
Lilja-4-Ever, 9/10
Fucking Åmål, 9/10
Container, 7/10
Tilsammans, 6/10
Gravatar

#5010 Kruse 15 år siden

Jeg glæder mig i hvert fald til at få set "Lilja 4-ever" som jeg har stående på hylden.

Skriv ny kommentar: