Gravatar

#5131 Antlion 15 år siden

#5130:

Tja, obskure titler som kun er udgivet i begrænset oplag eller på VHS kan være svære at finde, og du er ofte tvunget til at handle med private sælgere. Men langt de fleste film, inklusiv Béla Tarrs, kan købes via de populære internet-firmaer som Amazon, AxelMusic, Play et cetera.

Personligt benytter jeg mig mest af Amazon UK, hvor du også kan handle via markedspladen, hvis Amazon selv ikke varen på lager eller er for dyre.

Mange vil muligvis skræmmes væk af "Sátántangó": 7 timers lang depressiv komedie på ungarsk, filmet i sort/hvid som alle hans film (med undtagelse af "Öszi almanach", der også er et magisk mesterværk). Men med de 7 timer skaber han et diabolsk mesterstykke, der ved hjælp af kompleks tidsstruktør, unikt koreograferede lange indstillinger og fotografi, kreerer en sarkastisk skildring af kollektivets bedrageri og umenneskelighed. Vi foragtes, men alligevel er vi dybt engageret i at følge disse eksistensers gøren og laden. Som Rosenbaum har udtalt, så er den 7 timers lange spilletid ikke er nødvendig, fordi Tarr har så uendeligt meget at sige, men fordi han vil sige det rigtigt.

Flere kritikere har kaldt ham en afspiritualiseret Tarkovskij (han kan sammenlignes med mange, heriblandt: Antonioni, Bartas, Cassavetes, Kiarostami, Ming-liang, Reygadas, Serra, Sokurov, Weerasethakul og naturligvis Van Sant), men der ligger så meget mere i hans film end forståelsen for en scenes opbygning og anatomi. Den monokrome æstetik og den absurde tilværelse præger alle hans film, og han kommenterer/kritiserer/studerer ikke blot på filmens fortælling og tilstand, men verdens!

Hvis du endnu ikke har mod på "Sátántangó", bør du starte ud med "Werckmeister harmóniák", som velsagtens er Tarrs mest hædrede film. Et moderne mesterværk!

Tjek åbningsscenen ud [url= og se om det er noget for dig. :)

PS: "Werckmeister harmóniák" er heller ikke så dyr via Amazon UK (link).
Gravatar

#5132 Skeloboy 15 år siden

Så fik jeg da lige købt The Man From London, som er en af de to Tarr-film, jeg mangler. Den anden er Almanac of the Fall
Gravatar

#5133 lagoni 15 år siden

The Box. De første ca. 50 minutter er gode nok, men så begynder det at blive underligt på den dårlige måde. Jeg kan forestille mig historien har fungeret fint som novelle, men nogle historier virker bare ikke på film. Ikke en elendig, bare lidt ligegyldig.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#5134 Åkepool 15 år siden

lagoni (5133) skrev:
The Box. De første ca. 50 minutter er gode nok, men så begynder det at blive underligt på den dårlige måde. Jeg kan forestille mig historien har fungeret fint som novelle, men nogle historier virker bare ikke på film. Ikke en elendig, bare lidt ligegyldig.

Nogenlunde samme følelse jeg havde med den film.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#5135 wimmie 15 år siden

#5133 + 5134

Så skal I læse novellen hvis I ikke har gjort - den er på ca. 6 sider ;)

I øvrigt fungerer den utroligt godt - langt bedre end filmen som jeg dog fandt ganske fed uden at være noget sindsoprivende. Min største anke ved filmen er at den ryger ud på et plan hvor den får svært ved at finde tilbage til den oprindelige handling. Jeg ville gerne have skåret 15 minutter af filmens sidste have time og sprunget direkte til den endelige konklusion.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#5136 Antlion 15 år siden

#5132:

Har du set hans TV-film "Macbeth"? Ret interessant film som udkom samme år som "Panelkapcsolat", hvori Tarrs forkærlighed for lange indstillinger virkelig skinner igennem. Der er to indstillinger i den, en på 5 minutter og en på 67 minutter.

Så det er næsten Shakespeares mesterværk i et take. :)
Gravatar

#5137 NightHawk 15 år siden

# 5135 -

Jeg synes nu handlingen hænger glimrende sammen og når perfekt sin forløsning, da den fornemt vender tilbage til udgangspunktet og det etiske/moralske dilemma i forhold til Boxen og dens betydning i den samlede kontekst.

Jeg mener heller ikke, at man overhovedet skal sammenligne filmen kvalitetsmæssigt ved at sætte den op imod den blot 6 siders lange novelle, for her har Richard Kelly for længst gjort det klart, at den kun er brugt som én ud af mange brikker i et langt større puslespil i en historie, der også handler om mange andre ting.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#5138 Muldgraver 15 år siden

Mageløst, mange tak! Du har til dels ret i de syv timer er skræmmende, for det er ikke så tit jeg lige har syv timer til min frie disposition, men man må jo så bare fravriste livet dem, måske et godt håndkantsslag ville være på sin plads. Din beskrivelse af filmen og instruktøren lyder jo så overvældende lovende, at jeg har ladet mig forføre og nu bestilt filmen, samt Damnation (hvem kan stå for sådan titel?), Man from London og Werckmeister Harmonies (+ Van Sants Elephant og Last Days + en vis František Vlácils The Valley of the Bees (jeg kender intet til manden, men forsiden af DVDen var nydelig, og så går jeg hen og bliver fordømmende og tænker at så er indholdet nok også godt, ak ak ak)).

Jeg har desuden lige kigget på din profil, og mon ikke jeg kommer til at undersøge de instruktører som du der har stående. Vel, du har i hvert fald fået mine forventninger helt hen i vejret...
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#5139 Sweetiebellefan 15 år siden

Juno

En teenager er gravid, og hun vil give den kommende baby væk til et ægtepar.

Udmærket komedie, og selvom sangene i filmen ikke er min stil er det til at holde ud.

Elsk eller had Juno.

7/10
Twilight Sparkle: "Real friends don't care what your cover is. Friendship is a wondrous and powerful thing.
Gravatar

#5140 Åkepool 15 år siden

Narniabæver1973 (5139) skrev:
Elsk eller had Juno.

Skriver du, hvorefter du vælger at give en lidt over middel karakter ;)
So, at last we meet for the first time for the last time.

Skriv ny kommentar: