Gravatar

#5121 Michael Andersen 15 år siden

#5119-20 Yikes, jeg troede lige først I talte om "The Expendables" 8-)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#5122 Twister 15 år siden

dobbelt post.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#5123 misuma 15 år siden

Genså Outlander på Bluray - Jeg ved ikke om det er dialogen, skuespillet eller blot klipningen, men visse sekvenser skriger bare amatør. Jeg er dog efterhånden god til at tilpasse mig filmens tvivlende kvalitet og følte mig nogenlunde underholdt.
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#5124 chronaden 15 år siden

Tak for et godt review af en af mine favorit film, er også enig i de fleste af dine punkter.
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#5125 Muldgraver 15 år siden

Gerry

Altså... en sådan på den fede måde underlig film, som på en måde virker mere som et landkabshaiku læst langsomt op over halvanden time, måske gentaget et par gange, hver gang med en ny tone, mere eller mindre ildevarslende end sidst, men altid langsomt og sådan forløsningsløst
selv slutningen giver ikke plads til fred, men vi afbrydes i tung samvittighed og noget lignende en apatisk choktilstand, fordi Gerry (1 eller 2) har gennemgået døden selv, den ydre som den indre, og hvordan skal man så kunne genfinde sig selv blandt de levende?
. Hatten af for Van Sant og både Affleck og Damon, for at lave sådan en film, hvor alt er minimalt, plot som udsigelsen, men hvor alt samtidig er så kolossalt fordi naturen er kolossal (faktisk lidt samme fornemmelse som da jeg så Alien, og disse lydløse billeder af verdensrummet var som et blik ind i en kold uendelighed (ditto Rumrejsen 2001)), og ørkennaturen får lov til at være den egentlige hovedperson.

Jeg kunne desuden meget godt lide de af-og-til-ne beskrivelser af Gerryernes udmattelse og de fysiske (heri medregnet mentale) konsekvenser den fik for dem. Hvordan de udmattes ligesom og forskelligt fra den anden. Specielt kortscenen (kortet de tegner på jorden) var gribende uhyggelig.

6/6

Tak til et par brugere her på filmz jeg ikke helt kan huske hvem er, men som vakte min interesse for filmen.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#5126 Twister 15 år siden

chronaden (5124) skrev:

Tak for et godt review af en af mine favorit film, er også enig i de fleste af dine punkter.

Så lidt :)
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#5127 Twister 15 år siden

Never Talk to Strangers
Filmen er instrueret af Peter Hall og har Antonio Banderas og Rebecca De Mornay i hovedrollerne. Filmen følger Kriminalpsykologen Dr. Sarah Taylor gennem hendes hverdag efter hun møder den charmerende Toni Ramirez. Sarah forelsker sig tilsyneladende og alt synes godt indtil mærkelige begivenheder begynder at forekomme omkring hende.

På DVD-coveret til denne film kalder filmen sig selv en "Hitchcock'sk" film. Det er dog heller ikke svært at se hvordan filmen sigter efter at benytte samme elementer, lige fra den tekniske til den fortællermæssige side, som flere af Hitchcocks bedste Thrillere. "Never Talk To Strangers" store problem er dog at det hele føles falsk og påklistret. Dette kræver en uddybning.

Jo, hvis man starter med at kigge på selve historien har vi den klassiske dame-i-nød situation (og bevar mig vel om hun ikke også er blond i ægte Hitchcock stil). Samtidig er mange af "skræmme-scenerne" overordnet set bygget op på samme måde som Hitchcock filmene og retter sig imod publikums evne til at føle "suspense". Det store problem er dog at filmen ikke formår at diske op med nogle rigtig gode suspense-scener, der for alvor formår at chokere. Istedet virker det hele forudsigeligt og som før nævnt falsk. Historien skrider planmæssigt frem og ikke engang twistet til sidst formår at imponere. Tværtimod virker mange af scenerne til at forsøge at påtvinge publikum at blive bange og forundret ift. til Hitchcocks film der på en foruroligende naturlig måde bare var meget suspense-fyldte film. Der er enkelte scener der fungerer udmærket, men det forbliver på det jævne-til-lave niveau.

Rebecca De Mornay spiller på sin vis ganske udmærket, omend jeg mener hun til tider overspiller lidt for meget. Samme kan siges om Antonio Banderas. Skuespillernes største problem er dialogen som virker karikeret og malplaceret i mange scener. Men ellers jævne præstationer filmen igennem.

I det hele taget er der tale om en generelt middelmådig film. Hvis man holder meget af denne genre kan jeg anbefale filmen til en dag, hvor man ikke lige kan overskue at se de intelligente og meget gennemførte suspense-thrillers som mange af Hitchcocks film eksempelvis er. Hvis man ikke er meget interesseret i genren vil jeg dog råde folk til at springe denne film over.

5/10
Gravatar

#5128 RasmusFL 15 år siden

#5125 - enig hele vejen igennem. Denne ligger også højt over de bedste film, jeg nogensinde har set. Eller vi hvert fald dem, der har gjort størst indtryk på mig.

'Elephant' og især 'Paranoid Park' er mere Gus van Sant-kræs for tilhængere af denne slags meditative stemningsfilm. 'Last Days' er også et kig værd. En meget inspirerende instruktør.

Min egen anmeldelse kan læses her: http://rasmusfl.blogspot.com/search/label/Gerry

Det er vel nærmest bare din med andre ord. : )
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#5129 Antlion 15 år siden

#5125:

Nu skal du bare videre til Tarrs œuvre, "Sátántangó" i særdeleshed. :)
Gravatar

#5130 Muldgraver 15 år siden

Cool. Og tak for linket til din anmeldelse, den kunne jeg godt lide, og den fik mig til at tænke, med en vis skam, at jeg helt glemte at udtrykke min begejstring over den geniale brug af Arvo Pärt. Desuden tak for anbefalingerne, jeg må helt sikkert se flere af hans film.

#5129:
Mange tak for anbefalingen. Navnet alene vækker jo en vis interesse. Hvor køber du film?/Har du et sted du kan anbefale mig at købe kunstfilm?
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl

Skriv ny kommentar: