Gravatar

#5161 wimmie 15 år siden

The Omen (1976)

Dejligt stemningsfuldt gys fra dengang hvor gyserfilm havde en vis status blandt amerikansk film (dette ved man især når både musikken og sangen fra filmen var nomineret til en oscar - især fordi sangen "Ave Satani" er MEGET gyser-agtigt og meget atypisk oscar-sang-materiale ;)
Hovedrollerne spilles blændende af Gregory Peck og Lee Remick.
Selvom jeg synes remaket var ganske ok, så når det altså ikke originalen til sokkeholderne - mest fordi det er så svært at fange stemningen fra en 70'er gyser, men også fordi at Julia Stiles og Liev Schreiber ikke var troværdige nok som ægteparret Thorn.

5/6

Angels and Demons

Jeg var ok underholdt af The Davinci Code, men jeg synes faktisk at Angels and Demons var bedre - mere spænding og et par danskere ;)
Dog har filmen da også sine svagheder (slutningen især), men alt i alt en hæderlig spændingsfilm.

4/6

Guess who's coming to dinner

Herligt cast og et tidsløst emne; en hvid ung kvinde vil gifte sig med en sort mand i USA i 60'erne - i en tid hvor et sådan ægteskab stadig var forbudt i mange stater; dog ikke i Californien hvor filmen foregår - her var det bare "anderledes".

Selvom USA på mange måder er kommet langt siden da, så er vi slet ikke kommet langt nok, og derfor er emnet da stadig relevant. For hvor mange5/6 Hollywoodfilm ser man i dag hvor hovedpersonerne er et ægtepar af blandet race (især sort/hvid-kombinationen) - og hvor fokus ikke er på dette? Ægteskaber mellem sorte og hvide er stadig lidt af et tabu - selv i underholdningsindustrien hvor man er bange for at sende en sådan film ud i USA pga. det konservative publikums reaktioner....

Anyway, en god film men superbe skuespilspræstationer; især fra Katharine Hepburn og Spencer Tracy.

5/6
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#5162 Skeloboy 15 år siden

#4161 - Guess Who's Coming To Diner er en af favoritterne. Stanley Kramer var kendt for at tage lidt mere kontroversielle emner op. Faktisk var ægteskab mellem sort og hvid ulovligt under Hollywood Production Code(1930/34-1968)
Gravatar

#5163 DarkLight 15 år siden

evermind (5160) skrev:
Er på vej i seng efter at have genset First Blood, denne gang med kæresten, som lige skulle have et skvæt kultur - og heldigvis kunne hun godt lide den. Det kunne jeg - som altid - også. Helt fantastisk film, hvis slutning altid giver mig en tåre i øjenkrogen! 6/6

Havde hun ikke set den før? What the?
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#5164 misuma 15 år siden

The Believer - Barsk film om den agressive, men intelligente nynazist som bag klæderne faktisk er jøde. Ryan Gosling spiller overbevisende, svært at tro han startede i en håbløs Disney tv-serie.
5/6

One Hour Photo - Robin Williams præstation, filmens brug af farve og ambiente lyde gør det til en yderst potent og foruroligende oplevelse.

5/6
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#5165 Batsy 15 år siden

5155# den skal da ses så!, men det med CGI blodet, øv! det skal jo være som Gladiator, reel BLODDY MASCARE!

Btw elsker os sværd og sandaler film!
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#5166 BN 15 år siden

misuma (5164) skrev:

One Hour Photo - Robin Williams præstation, filmens brug af farve og ambiente lyde gør det til en yderst potent og foruroligende oplevelse.

5/6

Ja, han er meget klammere her end i 'Insomnia'.
Af billeder der har sat sig fast på nethinden hos mig, vil jeg specielt fremhæve mareridtet med de blødende øjne, den kæmpe fotosamling, hans væg er fyldt med, og hans stivnede krop, da lygterne fra politibilerne blænder ham. ... Og så kan jeg godt lide, at hans aggression mod den utro ægtemand er af en anden slags end forventet, samt at hele forklaringen på hans adfærd og psyke, ligger i én eneste sætning, hvor tingene endda kun er antydet, ikke udpenslet.

5/6
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#5167 MOVIE1000 15 år siden

#5166 kunne ikke være mere enig :), men nu var hans figur i insomnia heller ikke klam, bare en der måske går for meget i panik.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#5168 misuma 15 år siden

Præcis BN.

Jeg fandt hans figur Sy skræmmende, mere pga det som kunne anes bag hans ydre end hans egentlige handlinger. Jeg tillod mig endda at ha' sympati for manden. Det er lidt af en præstation at være skræmmende OG sympatisk.
Gravatar

#5169 BN 15 år siden

misuma (5168) skrev:
Det er lidt af en præstation at være skræmmende OG sympatisk.

Ja, man kan ikke lade være med at have både sympati og medlidenhed med ham, selvom man føler sig alt andet end tryg ved ham. ... I mine øjne er det Robin Williams' hidtil bedste præstation. Jeg kan virkelig godt lide ham i seriøse roller, mens jeg finder ham ret monoton og anstrengende i hans sædvanlige komiske roller.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#5170 misuma 15 år siden

^^

Enig.

Har du set ham i The Night Listener?

Skriv ny kommentar: