Exit Through the Gift Shop 6 af 6 Dammit, jeg elsker den allerede, ikke noget fantastisk og storslået mesterværk, men lille og elegant på sin egen måde. Den er lavet af graffitikunstneren Banksy der er blevet verdensberømt for sine graffitier og hans værker bliver solgt for mio. men hans virkelige identitet er stadig ukendt, mit gæt er Bruce Wayne. Men det er ikke bare en lille trist indspist film om graffiti og graffitimiljøet, den kalder sig selv for en dokumentar der vil fortælle historien om Thierry Guetta og hvordan han med et filmkamera dokumenterer street art kunstnere som Invader, Zevs, Shepard Fairey og Banksy. Hovedpersonen, Thierry Guetta, en lille mand med store bakenebarder og tyk fransk accent og så karikeret at han ikke kan eksisterer i virkeligheden, men så alligevel måske gør han.... Det er det der er det fede ved filmen, den balancere på kanten mellem at være en dokumentarisk film om en lille franskmand der er hylende grinagtig der forsøger at skabe sig et navn Mr. Brainwash indenfor graffitimiljøet og kunstverdenen eller en dokumentation af en stor iscenesættelse af graffitikunstneren Banksy og hans venner, der så har valgt at tage pis på massemedierne, kunsteliten og resten af samfundet. Hilarious. Under alle omstændigheder er filmen en dokumentar spørgsmålet er bare hvad den dokumentere. Jeg elsker denne form for leg med mediet, når de griber ind i virkeligheden på en måde så man bliver i tvivl om hvad der er virkeligt og sidder tilbage som et stort spørgsmålstegn når filmen er færdig og lige bliver nød til google lidt for at komme nærmere ind de forskellige virkelighedslag.
[url= Som man dog ikke får meget ud af [url= fra filmen[/url]
Og til dem der ikke kender Banksy: Hans hjemmeside Og så har han lavet en intro til/couch gag til The Simpsons som kom blev vidst fornyligt i usa: [url=
Havde ikke troet jeg ville føle nogen form for spænding i kroppen da jeg skulle se denne film. Jeg var nysgerrig og spændt på at se om en film om en mand der er spærret inde i en begravet kiste kunne holde mig underholdt hele vejen. De første 20 minutter var jeg ikke så sikker, jeg tænkte det kunne godt gå hen og blive en lang aften...Men filmen bliver mere og mere intens og man kan ikke lade være med at lade sig rive med. Aldrig har jeg spist så lidt slik eller drukket så lidt cola til en film - det var meget troværdigt - sindssygt godt skuespil af Ryan Reynolds. Den er meget tankevækkende.
#5743 Helt enig i alt inkl. bedømmelsen. Det er vist ikke mange film, hvis overhovedet andre, jeg har givet topkarakter indtil videre i år =)
EDIT - Well, uenig i at det ikke er noget stort mesterværk.. det er den første film jeg har set, som får mig til at betvivle, om alt kunst kan kaldes kunst.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
#5746 Jeg mener at det er et mesterværk, men et lille og elegant et der twister og overrasker, klassisk Banksy, det jeg skriver er at det ikke er et fantastisk og storslået mesterværk, dvs. det er ikke det man forventer der er det geniale ved den.
Enig. Og jeg kan iøvrigt så ligeså godt anbefale to andre film der dokumenterer kunstprojekter: The Yes Men og The Yes Men Fix the World, det er så ikke så meget kunstinstitutionerne og mig selv der måske...måske ikke bliver taget ved næsen, men de store "onde" globale virksomheder, og det er super morsomt.
#5749 Jeg har aldrig set noget med The Yes Men, men der var godt nok mange plakater for deres film for et par år siden til Berlinalen... har altid undret mig over om de var noget værd.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
#5741 misuma 14 år siden
#5742 misuma 14 år siden
#5743 vanilla_ice 14 år siden
6 af 6
Dammit, jeg elsker den allerede, ikke noget fantastisk og storslået mesterværk, men lille og elegant på sin egen måde. Den er lavet af graffitikunstneren Banksy der er blevet verdensberømt for sine graffitier og hans værker bliver solgt for mio. men hans virkelige identitet er stadig ukendt, mit gæt er Bruce Wayne.
Men det er ikke bare en lille trist indspist film om graffiti og graffitimiljøet, den kalder sig selv for en dokumentar der vil fortælle historien om Thierry Guetta og hvordan han med et filmkamera dokumenterer street art kunstnere som Invader, Zevs, Shepard Fairey og Banksy. Hovedpersonen, Thierry Guetta, en lille mand med store bakenebarder og tyk fransk accent og så karikeret at han ikke kan eksisterer i virkeligheden, men så alligevel måske gør han....
Det er det der er det fede ved filmen, den balancere på kanten mellem at være en dokumentarisk film om en lille franskmand der er hylende grinagtig der forsøger at skabe sig et navn Mr. Brainwash indenfor graffitimiljøet og kunstverdenen eller en dokumentation af en stor iscenesættelse af graffitikunstneren Banksy og hans venner, der så har valgt at tage pis på massemedierne, kunsteliten og resten af samfundet. Hilarious. Under alle omstændigheder er filmen en dokumentar spørgsmålet er bare hvad den dokumentere. Jeg elsker denne form for leg med mediet, når de griber ind i virkeligheden på en måde så man bliver i tvivl om hvad der er virkeligt og sidder tilbage som et stort spørgsmålstegn når filmen er færdig og lige bliver nød til google lidt for at komme nærmere ind de forskellige virkelighedslag.
[url= Som man dog ikke får meget ud af
[url= fra filmen[/url]
Og til dem der ikke kender Banksy:
Hans hjemmeside
Og så har han lavet en intro til/couch gag til The Simpsons som kom blev vidst fornyligt i usa: [url=
#5744 Chili bom bom 14 år siden
Havde ikke troet jeg ville føle nogen form for spænding i kroppen da jeg skulle se denne film. Jeg var nysgerrig og spændt på at se om en film om en mand der er spærret inde i en begravet kiste kunne holde mig underholdt hele vejen.
De første 20 minutter var jeg ikke så sikker, jeg tænkte det kunne godt gå hen og blive en lang aften...Men filmen bliver mere og mere intens og man kan ikke lade være med at lade sig rive med. Aldrig har jeg spist så lidt slik eller drukket så lidt cola til en film - det var meget troværdigt - sindssygt godt skuespil af Ryan Reynolds. Den er meget tankevækkende.
Jeg gir filmen 4/6. Absolut se-værdig!
#5745 misuma 14 år siden
#5746 Lord Beef Jerky 14 år siden
EDIT - Well, uenig i at det ikke er noget stort mesterværk.. det er den første film jeg har set, som får mig til at betvivle, om alt kunst kan kaldes kunst.
#5747 vanilla_ice 14 år siden
Jeg mener at det er et mesterværk, men et lille og elegant et der twister og overrasker, klassisk Banksy, det jeg skriver er at det ikke er et fantastisk og storslået mesterværk, dvs. det er ikke det man forventer der er det geniale ved den.
#5748 Lord Beef Jerky 14 år siden
#5749 vanilla_ice 14 år siden
Enig.
Og jeg kan iøvrigt så ligeså godt anbefale to andre film der dokumenterer kunstprojekter: The Yes Men og The Yes Men Fix the World, det er så ikke så meget kunstinstitutionerne og mig selv der måske...måske ikke bliver taget ved næsen, men de store "onde" globale virksomheder, og det er super morsomt.
#5750 Lord Beef Jerky 14 år siden