Gravatar

#6031 filmz-Myrepip 14 år siden

Winters Bone - BD

Allerede en af årets mest kritiker roste amerikanske film og således en seriøs udfordrer til én af de 10 nomineringer for bedste film ved næste års Oscar.

Som i den socialrealistiske engelske Fish Tank, er vi her "rock bottom" på USA's rangstige. Det bliver ikke mere "white trash" end denne udørk, Ozark i Arkansas, Bill Clintons hjemstat, hvor man allerede i highschool tager konsekvensen af de trøstesløse fremtidsudsigter og fokuserer på hæren og ikke uddannelse og arbejde, som vejen væk fra den sociale lortearv. Befolkningen nedstammer alle fra de såkaldte Ulster Scots i Nordirland, som begyndte udvandring i midten af 1800 tallet.

Kort fortalt omhandler historien den 17 årige Ree Dolly, som alene forsøger at opdrage og brødføde sine søskende, lillebror og lillesøster på 12 og 6 på en gård i Ozark. Moderen er mentalt syg og faderen, gammelkending af politiet og amtets store hjemmebrænderi konge udi crack, er savnet, efter at have fået stillet kaution ifbm. kriminalitet og derefter flygtet. Således "down" kæmper Ree en kamp for ikke at blive "out", men faderens kaution skal inddrages og myndighederne kan nu gøre udlæg i den unge families eneste eksistensgrundlag, huset.

Ree tvinges udi at efterforske omstændighederne omkring faderens forsvinding og gå på walkabout i en egn, hvor snushaner ikke tolereres, selvom man har nok så gode bagvedliggende intentioner og man nærmest er i familie med halvdelen af amtet. Men Ree lader sig ikke skræmme. Er faderen død, vil beviser kunne stoppe evt. udlæg.

Winters Bone er, tør man sige det, dyster. Er man typen, som fryder sig over andres ulykke, så er her alletiders chance for at komme i julestemning. Det er gedigent skuespil der leveres og udover den unge hovedrolleindehaver er det især John Hawkes som Teardrop (Sol Star fra Deadwood), der imponerer. Det er intense situationer vi udsættes for og filmens styrke er ikke så meget plotudviklingen som det er personskildringerne og enkelte stærke sekvenser, som efter filmen står stærkest indprentet.

I filmens mest geniale scene, tager den 17 årige Ree over på skolen, for at tale med en hvervnings repræsentant fra hæren. Hun ser 5 år i hæren og udsigten til $40.000 som en udvej, men formår ikke at tænke scenariet til ende og hvorledes hun vil passe på børnene imens. Den på alle måder standardiserede sjant fra hæren viser sig imidlertid at have den rette psykologiske indsigt og på enkel, ja nærmest rørende vis, får han forklaret Ree situationens omfang. Det er de små eksempler på empati og hjælpsomhed vi oplever undervejs, som man uvilkårligt fokuserer mere på, end normalt.

Hvor godt eksekveret og spillet historien end er, kan jeg dog ikke undsige mig, at historien ikke lige gav mig det fornødne kick, som f.eks. Fish Tank gav mig. Der er ikke en finger at sætte på håndværket, men der mangler lige det sidste for, at jeg vil reservere en plads blandt årets 10 film. Men en stor anbefaling skal den få!

Film: 7-8/10
Video: 8/10
Audio: 8-9/10
"Know what the plural of pussy is? Puss-aiiii"
Gravatar

#6032 MOVIE1000 14 år siden

Predator BD

Predator er en utrolig spændende og action fyldt sci/fi film, som nok er Arnolds bedste film, (udover Terminator 2).
Men nu kan denne fantastiske film opleves på BD, og det er pengene værd at investere i den, lyden lægger man først pog fremmest mærke til at det er forbedret utrolig meget endda, billedet er også godt, men også skidt visse steder, blandt andet en scene hvor Arnold hopper ud fra en klippe og ned i noget vand, og nogle små steder i filmen, men det ødelægger ikke oplevelsen, man bliver bare en smule skuffet over de scener hvor det er så tydeligt.
Til dem der ikke kender/har set den, bør storme ud i forretningerne og købe den. 4-5/6

Predator 2 BD

Predator 2 er stort set en skuffelse, for det meste, den har stadig en stemning der minder om den første, men det er bare som om den er lavet om til en slags krimi end en sci/fi film.
Men der er dog stadig gode scener i den som er værd at se igen og igen, især den sidste halve time af filmen begynder det at ligne noget.
Ligesom den første er denne her også udgivet på BD, og her lyden/billedet 100% i top.
Predator 2 er ikke absolut ikke den bedste, men helt klart værd at eje hvis man er fan af serien. 3/6

Predators BD

Nu er den her endelig på BD, dette længe ventede kapitel som alle Predator fans har ventet på, desværre er den en skuffelse. Karakterene er tomme, replikkeren kan man endda sige med på og den har slet ikke samme stemning med at man følger Predatorerne ligesom i de 2 første, men det der virkelig irreterede mig i filmen var at mennerskerne var på en anden planet og de virkede nærmest ligeglade også selvom de mødte væsner og ting de aldrig havde drømt om at møde, Predatorerne ser vi egentlig ikke noget nyt til udover at vi ser hvordan de jager.
Der er dog også nogle positive ting ved filmen og det er at den er på en måde opbygget på samme måde som Predator er, og det gør det spændende at følge dem, og se hvad de møder, men man bliver nærmest ligeglad med hvad de støder ind på, fordi de ordner bare tingene så hurtigt ligesom at knipse med fingrene. Billedet og lyden er dog utrolig godt og flot at se på.
I forhold til de andre 2 mhs. til slutning så brød jeg mig sgu ikke om slutningen, de 2 andre sluttede helt, mens denne her slutter åbent, så der er mulighed for en Predators 2, men jeg håber at det ikke er noget de overvejer at gøre.

Egentlig en skuffende oplevelse, ikke en jeg vil anbefale at folk købte med mindre at man som fan ikke kan undvære den. 2/6

Predator Trilogi

Købte denne boks på BD for ialt 350 kr, en pris som jeg vil ærklære for overvurderet, trilogien er max 250 kr værd på BD, og boksen giver ikke noget ekstra som man ikke kan finde i de enkelte udgivelser, medmindre at man venter til denne her boks udkommer

http://cdon.dk/film/predator_trilogy_-_mask_box_(b...

Hele trilogien for 4/6 for selvom der er en del huller i jorden er jeg sgu stadig underholdt af hele trilogien.

til slut er der lige Predator Themet fra Predators som jeg egentlig godt kan lide fordi den lyder mere brutal, men den er stort set ens med de 2 første, og sangen fra Predator og Predators ;)

The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#6033 Antlion 14 år siden

Skeloboy (6030) skrev:
City of Women, 1980
Min blot 3. Fellini-film efter 8½ og La Strada...

Det var også et dumt valg til din 3. Fellini-film. Tjek "Amarcard", "Giulietta degli spiriti", "I vitelloni, "Le notti di Cabiria", "La dolce vita" og eventuelt "Satyricon" i stedet!
Gravatar

#6034 Antlion 14 år siden

Antlion (6033) skrev:
Skeloboy (6030) skrev:
City of Women, 1980
Min blot 3. Fellini-film efter 8½ og La Strada...

Det var også et dumt valg til din 3. Fellini-film. Tjek "Amarcord", "Giulietta degli spiriti", "I vitelloni, "Le notti di Cabiria", "La dolce vita" og eventuelt "Satyricon" i stedet!
Gravatar

#6035 Skeloboy 14 år siden

#6033 - Har I vitelloni, og La Dolce Vita og Le Notti di Cabiria er også på ønskesedlen. Men jeg fik Kvindebyen af en kollega, og så skulle den jo ses :)
Gravatar

#6036 Antlion 14 år siden

#6035:

Så kan du passende se dem i kronologisk rækkefølge, hvor du starter med "I vitelloni", "Le notti di Cabiria" og afslutter med mesterværket "La dolce vita". :)
Gravatar

#6037 Skeloboy 14 år siden

#6036 - hehe. Der er meget, meget lavvande i kassen, så får ikke La notti og La Dolce Vita foreløbig.
Gravatar

#6038 Batsy 14 år siden

King arthur, Directors cut

En rigtig undervuderet underholdene sværd og sandaler film

Syndes den her kan sagtens slå Scotts Robin Hood i lange længder især i underholdnings værdien.

Clive owen er fin som King arthur måske ikke lige mit valg. Resten af ridderne gør det rigtig godt især Ioan Groffurd bedere kendt som Mr Fantastisc i Tim Storys udgave af Fantatisc four.

God Sværd action film, som underholder værd gang, Gode Sværd kamp scener især med Mads Mikkelsen vs Stellan Skarsgaard er imponernde.

4/6
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#6039 Broomie 14 år siden

Hot Tub Time Machine
Jeg er som regel glad for disse bromance comedy film, men denne skuffer. Middelmådigt skuespil, klichéfyldt historie og grinene var der alt for få af. Bestemt intet nyt under solen i denne komediefilm.

4/10

The Book of Eli
En film omkring en mand og en bog. Så enkelt kan plottet vel egentlig beskrives?
Denzel Washington gør det egentlig fint som Eli, dog uden at være prangende. Mila Kunis, som jeg elskede i Forgetting Sarah Marshall, gør det også ganske fint, dog igen uden at være alt for prangene. Der i mod, mener jeg, at Gary Oldman er den, som giver den bedste præstation i denne film.
Begyndte desværre at kede mig i løbet af filmen, formentlig pga. det til tider utroligt langsomme tempo. Actionsekvenserne synes jeg heller ikke fungerer optimalt.
Filmen har dog sine kvaliteter, derfor ender jeg på:

6/10
Gravatar

#6040 Lord Beef Jerky 14 år siden

Lige en anbefaling... jeg ser ret mange film uden at skrive om dem her, men jeg har netop været vidne til et mesterværk ved navn Bad Boy Bubby. Det er på samme tid en enestående, chokerende, provokerende og varm film til 6/6. Sæt i gang!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"

Skriv ny kommentar: