Hvad stiller man egentlig op, når livet er faldet helt fra hinanden? Konen er for længst rejst, sønnen er en fremmed, den yngste datter netop giftet bort... At være biavler i en lang kæde af biavlere er heller ikke det muntreste, "sidste år var vi ti." siger en af de fem, som er tilbage. Romantikken ved rejsen rundt i Grækenland, så bierne kan sammenblande guldsaft i blomsternes frodigste tid, er for længst død.
Der skal ikke svares, blot skildres, mens naturen belægges af den nyeste tid, mens kulturen får ny mennesker, mens de gamle dør i desperat længsel efter elskov med ungdommens vitalitet.
En af de stærkeste scener forekommer mig at være den ved havet, hvor de tre ungdomsvenner nok en gang er samlet til et lille symposium, hvor, synligt skønne i fællesskabet, minderne om drømmenes uendelighed bruser ikke helt stille i deres sind. Men de er udlevede, de havde deres tid og den tid er forbi. Mens den ene af vennerne stadig kan baske frimodigt løs, nøgen og fri i vandet, klamrer de andre to sig til hinanden. Den ene i senil angst, den anden i overgangens venten på døden som ses. Evigheden er en anden end man forventede, ligeså drømmenes pris. Denne scene, blandt andre da, får Spyros kamp efter livet til at virke desto mere grusomt håbløs og giver en umådelig pondus til filmens afslutningsscene.
#6552 - enig. Vil dog også give Kruse ret i, at han måske bør vente lidt tid med videre udforskning af Malick. Ærlig talt så tror jeg det er svært for alvor at værdsætte ham, hvis man betragter Martin Scorsese som filmkunstens pioner (og hvor arrogant det end lyder er det ikke ment som en fornærmelse, bare en konstatering af, at Malick stilmæssigt er utrolig langt fra Scorsese)
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Denne film er en fast juletradition hos mig. Jeg ser den hver den 24. Filmen er Brian Hensons udgave af Charles Dickens juleeventyr med de kære Muppets.
Michael Caine og Kermit the Frog spiller hovedrollerne i denne film. Caine er den onde Mr. Scooged som hader alt ved julen og kun tænker på at tjene penge. Julenat bliver han opsøgt af de tre jule ånder som viser han fortiden, nutiden og fremtiden.
5/6 (mest fordi filmen er en tradition og jeg har mange gode minder)
Jeg har svært ved at vælge imellem "The Thin Red Line" og "Badlands" når det kommer til Malick. Det er begge to fantastiske, men jeg tror at jeg lige præcist hælder lidt mere til "Badlands" :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Kruse, jeg glemte lige at nævne et par film sidst, (da jeg skrev om "The Four-Faced Liar"), som jeg gerne vil anbefale dig at tjekke ud i stedet for, hvis du er på udkig efter noget i samme genre og med New York som kulisse. :) De er i mine øjne begge klart bedre film :
Jeg er generelt ikke til gys og horror, hvilket har betydet at jeg har holdt mig væk fra Alien filmene... indtil nu. Den stor filmelsker som jeg (hvis i spøger mig), så kunne jeg ikke længere tillade mig at se bort fra dem. De har trods alt en klassiker status blandt mange filmentusiaster. Jeg er dog før blevet skuffet af andre såkaldte klassiker (af Kubrick og Hitchcock), så jeg var lidt skeptisk. Men skeptismen blev gjort til skamme både i Alien (1979) og Aliens (1986). Alien var ikke så uhyggeligt, som jeg havde frygtet. Historien var fænomenalt, filmen ufattelig godt gennemført: 9/10. (Kan ikke udelukkes at den ryger å et 10-tal med tiden) Aliens var meget mere action præget og igen et fantastisk godt håndværk: 9/10.
Jeg vil gerne spørge folket om noget: Synes i at det er værd at se de 2 sidste også? Har nemlig erfaret at de ikke måler sig med de 2 første. AVP filmene har jeg afskrevet!
Hold dog fast, hvor jeg nu glæder mig til de to prequel af Scott himself!
#6551 Muldgraver 15 år siden
Hvad stiller man egentlig op, når livet er faldet helt fra hinanden? Konen er for længst rejst, sønnen er en fremmed, den yngste datter netop giftet bort... At være biavler i en lang kæde af biavlere er heller ikke det muntreste, "sidste år var vi ti." siger en af de fem, som er tilbage. Romantikken ved rejsen rundt i Grækenland, så bierne kan sammenblande guldsaft i blomsternes frodigste tid, er for længst død.
Der skal ikke svares, blot skildres, mens naturen belægges af den nyeste tid, mens kulturen får ny mennesker, mens de gamle dør i desperat længsel efter elskov med ungdommens vitalitet.
6/6
#6552 Skeloboy 15 år siden
#6553 RasmusFL 15 år siden
#6554 knipsknips 15 år siden
Denne film er en fast juletradition hos mig. Jeg ser den hver den 24.
Filmen er Brian Hensons udgave af Charles Dickens juleeventyr med de kære Muppets.
Michael Caine og Kermit the Frog spiller hovedrollerne i denne film.
Caine er den onde Mr. Scooged som hader alt ved julen og kun tænker på at tjene penge.
Julenat bliver han opsøgt af de tre jule ånder som viser han fortiden, nutiden og fremtiden.
5/6 (mest fordi filmen er en tradition og jeg har mange gode minder)
#6555 Kruse 15 år siden
Rettet ;)
#6556 RasmusFL 15 år siden
#6557 Kruse 15 år siden
#6558 NightHawk 15 år siden
Kruse, jeg glemte lige at nævne et par film sidst, (da jeg skrev om "The Four-Faced Liar"), som jeg gerne vil anbefale dig at tjekke ud i stedet for, hvis du er på udkig efter noget i samme genre og med New York som kulisse. :) De er i mine øjne begge klart bedre film :
Kissing Jessica Stein
http://www.imdb.com/title/tt0264761/
Puccini For Beginners
http://www.imdb.com/title/tt0492481/
#6559 MMB 15 år siden
Med min anmeldelse mente jeg ikke, at Mallick gloficerer tingene, men derimod at Holly glorificerer tingene. Dette var dog uklart.
Med hensyn til at se andre Mallick film, så har jeg allerede bestilt The Thin Red Line, og hvis jeg ikke finder den god, så får han en pause. :)
#6560 TheEnd 15 år siden
Jeg er generelt ikke til gys og horror, hvilket har betydet at jeg har holdt mig væk fra Alien filmene... indtil nu. Den stor filmelsker som jeg (hvis i spøger mig), så kunne jeg ikke længere tillade mig at se bort fra dem. De har trods alt en klassiker status blandt mange filmentusiaster. Jeg er dog før blevet skuffet af andre såkaldte klassiker (af Kubrick og Hitchcock), så jeg var lidt skeptisk.
Men skeptismen blev gjort til skamme både i Alien (1979) og Aliens (1986).
Alien var ikke så uhyggeligt, som jeg havde frygtet. Historien var fænomenalt, filmen ufattelig godt gennemført: 9/10. (Kan ikke udelukkes at den ryger å et 10-tal med tiden)
Aliens var meget mere action præget og igen et fantastisk godt håndværk: 9/10.
Jeg vil gerne spørge folket om noget: Synes i at det er værd at se de 2 sidste også? Har nemlig erfaret at de ikke måler sig med de 2 første. AVP filmene har jeg afskrevet!
Hold dog fast, hvor jeg nu glæder mig til de to prequel af Scott himself!