#6909: Det var det nemlig. I øvrigt mangler der (i samtlige udgivelser på dvd) ifølge Midnight Video desværre følgende fra slutningen af netop den scene:
The scene where Adjani miscarries in the subway station is missing a frame where she sees a pair of eyes in the slime of her miscarriage.
Dybt fascinerende film - jeg synes ikke, at den er prætentiøs (i ordets negative forstand) men kan sagtens forstå, hvorfor andre kan opleve den som sådan. Isabelle Adjani beundrer jeg mere og mere for hver gang, jeg ser hende på film. Det er bare ærgerligt, at jeg tilsyneladende ikke har set en eneste af dem, hun har medvirket i siden den aldeles rædsomme "Ishtar" fra 1987.
Det er pudsigt for jeg følte også, at der manglede et eller andet i den scene. Vi behøver ikke at se mere end antydningen af et væsen, men et eller andet lidt mere konkret bør der næsten være. Men hvilken stærk præstation! Man tør dårligt tænke på, hvilken kæmpeanstrengelse det må have været for hende at lave den film.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Jeg kan nu godt lide tvetydigheden i den scene men vil til enhver tid foretrække, at den fremstår som Zulawski ønskede det, hvilket der er delte meninger om:
jerkface2k: i have the original US VHS tape and i was wondering what had happened to the scene where in the tunnel the palms of Adjani's hands split open and eyeballs appear. i have the dvd double feature of Possession/ Shock that came out awhile ago and the director makes no comment about that scene being missing or added by its US distributors... any ideas what's going on with that?
GleamingMemory: The removal of the scene in the European market may have been for reasons of allowing the film the ambiguity of Adjani's "exorcism" - which was basically her internal fears/desires coming to the fore in the form of a "monster". This scene may have made the point too obvious and detract from the sadness that the scene in fact exhibits. The US market was going for the straightforward horror flick, so they thought nothing of adding this scene in. I believe there were other moments in the subway tunnel scene that were cut. Incidently, the version shown at Cannes was shown in its entirety. Mondo-Vision will be releasing Possession on DVD in a restored version sometime in the future (a version that will include far more features than the Anchor Bay version). Perhaps they will also restore all missing scenes that you are talking about.
danse-manatee: In an interview feature included with the recent UK DVD release of Possession, Zulawski complains about how the film was promoted in the US. In his opinion, the film is not a horror movie and should never be discussed as such. He says the American distributors were "idiots" trying to market and promote this as a horror film. It is possible that the shot of the eyes was never intended to be used by Zulawski, but was included by the American distributors to push the grotesque/horror element even further.
I would imagine this to be the case since any such shot has been totally absent from all subsequent DVD versions, all of which have been approved, to some extent, by Zulawski himself.
Hvis det var Zulawskis intention, at det skulle være med i scenen, burde han vel have nævnt det på kommentarsporet, men det kan selvfølgelig også være, at han har glemt eller overset det. Det er dog lidt svært at blive klog på, så længe spekulationerne hverken bliver be- eller afkræftet. Jeg vil meget gerne have fat i den britiske udgivelse, for dokumentaren om filmens tilblivelse skulle være særdeles informativ og interessant, selv om ovenstående ikke bliver opklaret i den.
Benway (6912) skrev:
Men hvilken stærk præstation! Man tør dårligt tænke på, hvilken kæmpeanstrengelse det må have været for hende at lave den film.
Jeg er fuldstændig enig; det er en rystende stærk præstation. Det siges også, at Adjani har udtalt, at det tog hende flere år at komme sig over den rolle. Jeg tror det gerne. I et interview bragt i Marie Claire i 1994 (i forbindelse med premieren på "La reine Margot"), taler hun bl.a. om lidenskabens natur, og de erfaringer hun har gjort sig gennem sin lange karriere: ]http://morganea.free.fr/Interviews/marieinteng.html
Tvetydigheden er der selvfølgelig også i forhold til hele filmen. Den føles næsten mere som en feberdrøm end noget som helst forsøg på at fortælle en sammenhængende historie. Jeg var forøvrigt også meget begejstret over scenen, hvor lastbilen taber en bil, mens hun prøver på at flygte. Hele klipningen i den sekvens var fantastisk. Helt abrupt og uventet. Man havde en sær følelse af, at lastbilen i virkeligheden ikke var der - hvilket den selvfølgelig måske heller ikke er. :)
Tak for linksene. Det er spændende læsning.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Jeg håber virkelig de bliver bedre, for jeg er kun to film inde i serien og jeg er allerede ved at køre træt. Synes hverken at den er bedre eller værre end den første, det er bare mere af det samme og det er egentlig heller ikke så sært, når det også er Columbus der står bag denne efterfølger. Igen er der lidt for mange fjollede episoder og bi-karakterer, som tester min tålmodighed en smule for at være ærlig. Specielt mange af de nye karakterer så som Dobby, Gilderoy Lockhart, Moaning Myrtle og den fandens møgunge der spiller fotografen, irriterer mig usandsynligt meget.
Dog synes jeg mysteriet om Tom Riddle og hemmelighedernes kammer er nogenlunde spændende, men en mere fokuseret handling med lidt mere fremdrift ville bestemt ikke have skadet.
Jeg ved ikke... den er vel okay, men på en måde føler jeg også, at jeg har set nok Harry Potter for i år. :S
#6917 jeg har været dum nok til at se dem allesammen, men det er også ved at være en del år siden jeg så de første 2.
Men jeg ved at mange synes rigtig godt om 3'eren så kan være du kan lide den, selvom jeg personligt kedede mig, fandt den dog stadig bedre end de 2 første.
Nikko was easy. Now it's your turn. One night you'll close your eyes, and when they open I'll be there. It'll be time to die
#6911 Highland Park 15 år siden
Dybt fascinerende film - jeg synes ikke, at den er prætentiøs (i ordets negative forstand) men kan sagtens forstå, hvorfor andre kan opleve den som sådan.
Isabelle Adjani beundrer jeg mere og mere for hver gang, jeg ser hende på film. Det er bare ærgerligt, at jeg tilsyneladende ikke har set en eneste af dem, hun har medvirket i siden den aldeles rædsomme "Ishtar" fra 1987.
#6912 Benway 15 år siden
#6913 Highland Park 15 år siden
Hvis det var Zulawskis intention, at det skulle være med i scenen, burde han vel have nævnt det på kommentarsporet, men det kan selvfølgelig også være, at han har glemt eller overset det. Det er dog lidt svært at blive klog på, så længe spekulationerne hverken bliver be- eller afkræftet. Jeg vil meget gerne have fat i den britiske udgivelse, for dokumentaren om filmens tilblivelse skulle være særdeles informativ og interessant, selv om ovenstående ikke bliver opklaret i den.
Jeg er fuldstændig enig; det er en rystende stærk præstation. Det siges også, at Adjani har udtalt, at det tog hende flere år at komme sig over den rolle. Jeg tror det gerne. I et interview bragt i Marie Claire i 1994 (i forbindelse med premieren på "La reine Margot"), taler hun bl.a. om lidenskabens natur, og de erfaringer hun har gjort sig gennem sin lange karriere:
]http://morganea.free.fr/Interviews/marieinteng.html
#6914 Benway 15 år siden
Tak for linksene. Det er spændende læsning.
#6915 Bobby Singer 15 år siden
Jeg håber virkelig de bliver bedre, for jeg er kun to film inde i serien og jeg er allerede ved at køre træt. Synes hverken at den er bedre eller værre end den første, det er bare mere af det samme og det er egentlig heller ikke så sært, når det også er Columbus der står bag denne efterfølger. Igen er der lidt for mange fjollede episoder og bi-karakterer, som tester min tålmodighed en smule for at være ærlig. Specielt mange af de nye karakterer så som Dobby, Gilderoy Lockhart, Moaning Myrtle og den fandens møgunge der spiller fotografen, irriterer mig usandsynligt meget.
Dog synes jeg mysteriet om Tom Riddle og hemmelighedernes kammer er nogenlunde spændende, men en mere fokuseret handling med lidt mere fremdrift ville bestemt ikke have skadet.
Jeg ved ikke... den er vel okay, men på en måde føler jeg også, at jeg har set nok Harry Potter for i år. :S
3(små)/6
#6916 MouseMickey 15 år siden
#6917 Bobby Singer 15 år siden
#6918 Batsy 15 år siden
#6919 MouseMickey 15 år siden
Men jeg ved at mange synes rigtig godt om 3'eren så kan være du kan lide den, selvom jeg personligt kedede mig, fandt den dog stadig bedre end de 2 første.
#6920 MMB 15 år siden
2'eren er den værste af filmene, bare tolig. De bliver bedre (og især fra 5'eren mere voksen venlig)