Ganske finurlig oplevelse og til tider ganske rørende oplevelse, som jeg egentlig ikke kan sige så meget om, men som jeg på en måde alligevel har lyst til at anbefale. Og i øvrigt positivt at se en så moderne film tage kristendommen (den orthodkse gren i hvert fald) alvorligt, ikke blot som kulturelt referencepunkt, men også som paradigme.
Det afsidesliggende russisk orthodokse kloster kommer fint til at virke som enten refugium, underdanig landsby eller purgatorium alt efter hvilken af karaktererne man for øjeblikket er hos. Historien og dramaet er såmænd klassisk nok i sine bestanddele og det er ikke fordi filmens opgør med misbrug af ideer er revolutionerende, men jeg synes alligevel fortællingen og karaktererne er så tilpas charmerende og budskabet så almindeligt nødvendigt, at filmen sagtens kan anbefales.
En underlig omstændighed er musikken som bliver brugt i filmen. Den får af og til et nærmest ironisk twist, hvilket giver et besynderligt skær over en film som det ellers er vanskeligt som helhed at forstå som en ironisk kommentar, omend der er masser af velvalgte udstillinger af ironiske forhold.
Men jeg ved at mange synes rigtig godt om 3'eren så kan være du kan lide den, selvom jeg personligt kedede mig, fandt den dog stadig bedre end de 2 første.
Jeg vil også mene, at hvis man har set de 2 første, så er det et ærgerligt sted at opgive Harry Potter, netop fordi 3'eren var væsentligt bedre.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Ligger syg, så der er da blevet set lidt film de sidste par dage.
E.T. – IMDB Havde et gensyn med denne eventyrs familiefilm fra 1982, instrueret af Steven Spielberg. En dag får den lille dreng besøg fra det ydre rum og et særligt bånd viser sig mellem dem. Men problemerne lurer lige under overfladen, for hvem er det der vil have fat i E.T.? Det var mange år siden jeg sidst havde set den, så jeg var ret spændt på gensynet. Det viste sig dog, at være et godt gensyn med en god film, men jeg kunne godt mærke, at noget af barndommens magi var forsvundet. Dog var jeg langt mere imponeret over Drew Barrymore ved dette syn end jeg nogensinde tidligere har været. Hun passer perfekt i rollen som drengen Elliots lillesøster. Jeg fristes næsten til at sige, at hendes skuespillertalent toppede omkring '82. Det er lige i skabet og er humoristisk, med god timing og overskygger rent flere andre komiske indslag i filmen.
5/6
The Road – IMDB Så blev det til John Hillcoats postapokalyptiske drama fra 2009, baseret på en roman af Cormac McCarthy, der også er kendt for, at have forfattet den firedobbelte Oscarvinder No Country For Old Men. En mand og hans søn begiver sig over det ødelagte landskab, hvor farer lurer alle steder. Det er en kamp for overlevelse. En unavngiven katastrofe har gjort U.S.A. fuldstændig øde, dræbt størstedelen af dyrelivet og plantelivet og med ét er mennesket tilbage til jæger- og samlersamfundet i sin evige jagt efter føde og ly for natten. Jeg er personligt rigtig glad for romanen af Cormac McCarthy og jeg havde da også mine bange anelser omkring filmatiseringen og om John Hillcoat kunne ramme stemningen. Det lykkedes efter min mening fint og resultatet er udmærket. Landskabet bliver serveret koldt og goldt, menneskets ondskab viser sine bidske tænder. Båndet og kærligheden mellem far og søn er stærkt. Det kan man desværre ikke sige om moderens rolle i foretagendet. Man får aldrig en følelse af, at hun er en del af gruppen og derfor rører hendes valg ikke en i samme grad som de f.eks. gør i romanen. Man tillægger hende simpelthen ikke nær så meget betydning, da hun på mange måder simpelthen virker alt for anonym.
4.5/6
The Naked Gun: From the Files of Police Squad! – IMDB Første del af David Zuckers trilogi om den kiksede politibetjent Frank Drebin. Første film er fra 1988 og udover Leslie Nielsen i rollen som Drebin er også O.J. Simpson, Priscilla Presley og George Kennedy med. Jeg har længe set frem til, at se disse film da jeg har hørt rigtig godt om dem. Spoof filmenes konge Leslie Nielsen, der desværre måtte forlade os i november sidste år, spiller rollen som den uheldige, inkompetente og direkte kiksede politibetjent Frank Drebin. I første del af trilogien skal Frank Drebin og resten af Police Squad! forhindre et attentat på Dronning Elizabeth II. Lad mig bare gå direkte til sagen; jeg var ikke umiddelbart skuffet, men jeg havde bestemt forventet mere. Den levede slet ikke op til mine forventninger og der var kun få steder hvor jeg reelt grinede og ikke bare trak på smilebåndet. Flere af de gags man så virkede alt for opsat og søgt, så man mistede simpelthen overraskelsens glæde over det sjove påfund, da man allerede vidste hvad der ville ske. Den kører også lidt efter devisen om, at hvis noget er sjovt, så skal det gentages, for så bliver det med garanti dobbelt så sjovt. Det er selvfølgelig bare ikke tilfældet. Dialogen er dog lige i skabet. Filmen(e) er fyldt med sjove citater, der i høj grad løfter filmen(e) op på et lidt højere niveau.
3/6
The Naked Gun 2½: The Smell of Fear – IMDB Samme grundelementer som i den forrige film, dog er humoren om muligt på et endnu lavere stadie i dette andet kapitel fra 1991. Denne gang skal Frank Drebin stoppe en kidnapning af en kendt solenergi forsker, da onde olie-, kul og atomkraft forskere ønsker ham gjort stille, da han er en trussel mod deres videre forretninger. Historien lyder ganske langt ude og det er lige præcis hvad den er. Samme kritikpunkt omkring humoren i den første film, men som nævnt, er det lige før at den er endnu mere langt ude end den foregående films humor. Jeg kan ikke mindes, at jeg grinte en eneste gang, dog trak jeg flere gange på smilebåndet. Mono- og dialogen i filmen er stadig et af højdepunkterne, dog var der en tendens til, at skuespillerne skulle blinke med øjnene, kigge på kameraet eller lignende, for ligesom at underbygge det sagte og humoren i scenen. Det faldt efter min mening gevaldigt til jorden, så det virkede blot ligeså kikset som hovedpersonen selv – på den ufede måde.
2/6
Naked Gun 33 1/3: The Final Insult – IMDB Sidste del af trilogien om Frank Drebin. Denne gang vil onde terrorister bombe Oscar-showet, så Police Squad! må træde til og redde dagen. Den tredje film er fra 1994 og har samme persongalleri som i de to foregående film. Hvis man koger de to foregående ”anmeldelser” ned, så har man også en fyldestgørende tekst om det tredje kapitel i serien. Den kører fuldstændig efter samme skabelon, samme kritikpunkter og samme ros til mono- og dialogen. Muligvis en anelse mere ”falden-på-halen” end de foregående film.
2/6
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Tjah, dér kan man bare se! Nogle af verdens morsommeste film, som lige fra første til sidste film har al den sprudlende veloplagthed og opfindsomhed, som alle senere spoof-film og vel nok også de fleste andre nyere komedier mangler ... og så bliver de mødt med så lave karakterer og næsten ingen af de samme latterbrøl, som jeg og millioner andre filmfans har sat op!
Men hvad kan jeg sige? Humor er jo ligeså forskellig som smag og behag. Latter skal komme af sig selv - og hvis den ikke kommer, så er det andre komedier man skal have fat.
Men hvad kan jeg sige? Humor er jo ligeså forskellig som smag og behag. Latter skal komme af sig selv - og hvis den ikke kommer, så er det andre komedier man skal have fat.
Lige præcis. Jeg mindes også, at du er fan af Amin Jensen.
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
#6921 Muldgraver 15 år siden
Ganske finurlig oplevelse og til tider ganske rørende oplevelse, som jeg egentlig ikke kan sige så meget om, men som jeg på en måde alligevel har lyst til at anbefale. Og i øvrigt positivt at se en så moderne film tage kristendommen (den orthodkse gren i hvert fald) alvorligt, ikke blot som kulturelt referencepunkt, men også som paradigme.
Det afsidesliggende russisk orthodokse kloster kommer fint til at virke som enten refugium, underdanig landsby eller purgatorium alt efter hvilken af karaktererne man for øjeblikket er hos. Historien og dramaet er såmænd klassisk nok i sine bestanddele og det er ikke fordi filmens opgør med misbrug af ideer er revolutionerende, men jeg synes alligevel fortællingen og karaktererne er så tilpas charmerende og budskabet så almindeligt nødvendigt, at filmen sagtens kan anbefales.
En underlig omstændighed er musikken som bliver brugt i filmen. Den får af og til et nærmest ironisk twist, hvilket giver et besynderligt skær over en film som det ellers er vanskeligt som helhed at forstå som en ironisk kommentar, omend der er masser af velvalgte udstillinger af ironiske forhold.
5/6
#6922 Riqon 15 år siden
Jeg vil også mene, at hvis man har set de 2 første, så er det et ærgerligt sted at opgive Harry Potter, netop fordi 3'eren var væsentligt bedre.
#6923 Steffan Rasmussen 15 år siden
Original titler tak. :-)
Kunne ikke lige få det til at passe på Scarlett Johansson filmen.
#6924 Collateral 15 år siden
#6925 Bony 15 år siden
E.T. – IMDB
Havde et gensyn med denne eventyrs familiefilm fra 1982, instrueret af Steven Spielberg.
En dag får den lille dreng besøg fra det ydre rum og et særligt bånd viser sig mellem dem. Men problemerne lurer lige under overfladen, for hvem er det der vil have fat i E.T.?
Det var mange år siden jeg sidst havde set den, så jeg var ret spændt på gensynet. Det viste sig dog, at være et godt gensyn med en god film, men jeg kunne godt mærke, at noget af barndommens magi var forsvundet. Dog var jeg langt mere imponeret over Drew Barrymore ved dette syn end jeg nogensinde tidligere har været. Hun passer perfekt i rollen som drengen Elliots lillesøster. Jeg fristes næsten til at sige, at hendes skuespillertalent toppede omkring '82. Det er lige i skabet og er humoristisk, med god timing og overskygger rent flere andre komiske indslag i filmen.
5/6
The Road – IMDB
Så blev det til John Hillcoats postapokalyptiske drama fra 2009, baseret på en roman af Cormac McCarthy, der også er kendt for, at have forfattet den firedobbelte Oscarvinder No Country For Old Men.
En mand og hans søn begiver sig over det ødelagte landskab, hvor farer lurer alle steder. Det er en kamp for overlevelse. En unavngiven katastrofe har gjort U.S.A. fuldstændig øde, dræbt størstedelen af dyrelivet og plantelivet og med ét er mennesket tilbage til jæger- og samlersamfundet i sin evige jagt efter føde og ly for natten.
Jeg er personligt rigtig glad for romanen af Cormac McCarthy og jeg havde da også mine bange anelser omkring filmatiseringen og om John Hillcoat kunne ramme stemningen. Det lykkedes efter min mening fint og resultatet er udmærket. Landskabet bliver serveret koldt og goldt, menneskets ondskab viser sine bidske tænder. Båndet og kærligheden mellem far og søn er stærkt. Det kan man desværre ikke sige om moderens rolle i foretagendet. Man får aldrig en følelse af, at hun er en del af gruppen og derfor rører hendes valg ikke en i samme grad som de f.eks. gør i romanen. Man tillægger hende simpelthen ikke nær så meget betydning, da hun på mange måder simpelthen virker alt for anonym.
4.5/6
The Naked Gun: From the Files of Police Squad! – IMDB
Første del af David Zuckers trilogi om den kiksede politibetjent Frank Drebin. Første film er fra 1988 og udover Leslie Nielsen i rollen som Drebin er også O.J. Simpson, Priscilla Presley og George Kennedy med.
Jeg har længe set frem til, at se disse film da jeg har hørt rigtig godt om dem. Spoof filmenes konge Leslie Nielsen, der desværre måtte forlade os i november sidste år, spiller rollen som den uheldige, inkompetente og direkte kiksede politibetjent Frank Drebin. I første del af trilogien skal Frank Drebin og resten af Police Squad! forhindre et attentat på Dronning Elizabeth II. Lad mig bare gå direkte til sagen; jeg var ikke umiddelbart skuffet, men jeg havde bestemt forventet mere. Den levede slet ikke op til mine forventninger og der var kun få steder hvor jeg reelt grinede og ikke bare trak på smilebåndet. Flere af de gags man så virkede alt for opsat og søgt, så man mistede simpelthen overraskelsens glæde over det sjove påfund, da man allerede vidste hvad der ville ske. Den kører også lidt efter devisen om, at hvis noget er sjovt, så skal det gentages, for så bliver det med garanti dobbelt så sjovt. Det er selvfølgelig bare ikke tilfældet. Dialogen er dog lige i skabet. Filmen(e) er fyldt med sjove citater, der i høj grad løfter filmen(e) op på et lidt højere niveau.
3/6
The Naked Gun 2½: The Smell of Fear – IMDB
Samme grundelementer som i den forrige film, dog er humoren om muligt på et endnu lavere stadie i dette andet kapitel fra 1991. Denne gang skal Frank Drebin stoppe en kidnapning af en kendt solenergi forsker, da onde olie-, kul og atomkraft forskere ønsker ham gjort stille, da han er en trussel mod deres videre forretninger. Historien lyder ganske langt ude og det er lige præcis hvad den er. Samme kritikpunkt omkring humoren i den første film, men som nævnt, er det lige før at den er endnu mere langt ude end den foregående films humor. Jeg kan ikke mindes, at jeg grinte en eneste gang, dog trak jeg flere gange på smilebåndet. Mono- og dialogen i filmen er stadig et af højdepunkterne, dog var der en tendens til, at skuespillerne skulle blinke med øjnene, kigge på kameraet eller lignende, for ligesom at underbygge det sagte og humoren i scenen. Det faldt efter min mening gevaldigt til jorden, så det virkede blot ligeså kikset som hovedpersonen selv – på den ufede måde.
2/6
Naked Gun 33 1/3: The Final Insult – IMDB
Sidste del af trilogien om Frank Drebin. Denne gang vil onde terrorister bombe Oscar-showet, så Police Squad! må træde til og redde dagen. Den tredje film er fra 1994 og har samme persongalleri som i de to foregående film.
Hvis man koger de to foregående ”anmeldelser” ned, så har man også en fyldestgørende tekst om det tredje kapitel i serien. Den kører fuldstændig efter samme skabelon, samme kritikpunkter og samme ros til mono- og dialogen. Muligvis en anelse mere ”falden-på-halen” end de foregående film.
2/6
#6926 BN 15 år siden
Tjah, dér kan man bare se! Nogle af verdens morsommeste film, som lige fra første til sidste film har al den sprudlende veloplagthed og opfindsomhed, som alle senere spoof-film og vel nok også de fleste andre nyere komedier mangler ... og så bliver de mødt med så lave karakterer og næsten ingen af de samme latterbrøl, som jeg og millioner andre filmfans har sat op!
Dog er det stadig ufatteligt ....
;-)
P.S. Fik jeg sagt, at det er ufatteligt?
#6927 Bony 15 år siden
Lige præcis. Jeg mindes også, at du er fan af Amin Jensen.
#6928 BN 15 år siden
... i
#6929 BN 15 år siden
Jo, blandt (nulevende) stand-up-komikere er han min absolutte favorit.
Men toppen af al stand-up- og tv-komik vil for mig altid være Dave Allen og Monty Python.
#6930 Skeloboy 15 år siden
ET: 9/10
The Road: 8/10
Naked Gun: 4/6
Naked Gun 2½: 3/6
Naked Gun 3 1/3: 3/6
Eller...så enig var jeg måske ikke :)