Glimrende lille drama med en stærk præstation af ham, hvis navn jeg ikke kan stave til (ham der spiller Nixon), og ham kan jeg personligt godt lade slippe af sted med en oscar nominering. Til gengæld synes jeg ikke rigtigt, man kommer under huden på Frost-karakteren, og i en "versus"-film som denne er det en skam, at han ikke fyldte mere. For min del måtte den gerne have taget et skridt mere i sin digteriske frihed end den gjorde, hvis det kunne have givet hovedpersonen lidt mere kød. På en eller anden måde er skildringen for forsigtig, men altså stadigvæk jævnt underholdende. Men det er glimrende fortalt, ingen scener virker decideret overflødige. Men hvorfor blev den nomineret til "bedste film"? 5/6.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Aaargh! Havde lige skrevet laaaange anmeldelser og så kommer jeg til at klikke væk fra siden :( Mig = spasser.
Oh well, prøver lige igen:
The Kids are allright
En sød og hyggelig lille film der fokuserer på homoseksualitet på en forfriskende naturlig måde - med fokus på familie, alder og selvværd. Helt igennem velspillet, selvom jeg dog mener at hvis Anette Bening fortjener en Oscar-nominering, så gør Julianne Moore bestemt også - efter min mening var hun mindst lige så god...hvis ikke bedre. Mark Ruffalo er altid seværdig, men hans rolle her synes jeg ikke var så mindeværdig og jeg tror ikke han har en chance for at vinde - dog tror jeg bestemt ikke at dette bliver hans sidste nominering ;)
Alt i alt en fin og rørende lille film.
4/6
127 Hours
Indtil videre den bedste kandidat til 'Årets film' til Oscar-uddelingen. Det skal så lige siges at jeg kun har set 4 af filmene endnu. James Franco får måske svært ved at slå Colin Firth i år, men han fortjener bestemt prisen; hans præstation var helt fantastisk og 100% overbevisende. I modsætning til hvad jeg har læst andre skrive, så synes jeg at Aron's hallucinationer, drømme og tanker er meget vedkommende og rigtig godt skildret - både det visuelle men også symbolikken i dem. Danny Boyle har endnu engang lavet en enormt flot, fængende, rørende og nervepirrende film.
5/6 (en stor 5'er)
Easy A
Endelig en fornøjelig teenage-komedie - dem har der ikke været så mange af siden 80'erne ;) Emma Stone er sød og charmerende i hovedrollen og det er i høj grad hende der bærer filmen. Selve historien/handlingen er ikke specielt troværdig - dét at det skulle være skandaløst at en teenagepige på 16-17 år har sex virker lidt mærkeligt...mon ikke rygterne om hende havde svirret meget mere hvis hun ikke havde? :p
Oh well, filmen er underholdende og humoren forfalder aldrig til at være alt for plat. Tankerne bliver ledt hen på andre (mere eller mindre) nyere teen-komedier i den bedre ende; 'Ten things I hate about you', 'Clueless' og 'Superbad' for at nævne nogle stykker.
4/6
The Pianist
Jeg skammer mig lidt over ikke at have set denne film før; Polanski plejer ikke at skuffe og med 'The Pianist' har han virkelig skabt en helt igennem fantastisk smuk, chokerende, tragisk og rørende skildring af jødernes forfølgelse Warshawas ghetto under 2. verdenskrig. Jeg tog mig selv i at blive meget vred og trist over den uretfærdige og umenneskelige behandling af jøderne (og andre); det er helt ufatteligt at mennesker kan være så onde og hensynsløse. Men selvom filmen måske ikke ligefrem var en feel-good movie, så var det alligevel en skildring af menneskelig styrke, overlevelse og håb.
Adrien Brody fortjente i den grad sin Oscar for bedste hovedrolle; en kraftpræstation af dimensioner :)
6/6
Red
En lidt sløv og rodet start, men filmen er ganske underholdende - dog ikke blandt de bedste i action-komedie genren. Malkovich og Mirren havde klart de fedeste roller og det var især pga. dem at filmen underholdte i dén grad den gjorde.
3,5/6
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Jeg har endda haft 'The Pianist' stående på BD i over et år - jeg tror måske det handlede om at jeg vidste at jeg skulle være i et bestemt humør for at se den; den er jo ikke så let at sluge; flere gange gør den temmelig ondt at se.
Nåja, har da også fået set:
Fish Tank
Godt og særdeles velspillet (især af debutanten Katie Jarvis) socialrealistisk drama om en 15-årig piges tilværelse i et trist boligblok-område i England. På trods af at hovedpersonen, Mia, ikke er en typiske sympatiske "heltinde", så føler man med hende og man ønsker at hun slipper ud af den triste hverdag og væk fra den usle mor. En alt for overset film imo.
5/6
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
#7405 Ja Fish Tank er utrolig velspillet. Har set den et par gange og Katie laver en fantastisk debut. Man fandt hende på en tog station i nærheden, hvor hun stod og skændtes og man besluttede sig for, at det skulle være hende :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
#7401 Chili bom bom 15 år siden
Haha nej jeg går straight to the point ;D
Det lyder fint med pineapple den har jeg heller ikke fået set endnu :)
#7402 Riqon 15 år siden
Glimrende lille drama med en stærk præstation af ham, hvis navn jeg ikke kan stave til (ham der spiller Nixon), og ham kan jeg personligt godt lade slippe af sted med en oscar nominering. Til gengæld synes jeg ikke rigtigt, man kommer under huden på Frost-karakteren, og i en "versus"-film som denne er det en skam, at han ikke fyldte mere. For min del måtte den gerne have taget et skridt mere i sin digteriske frihed end den gjorde, hvis det kunne have givet hovedpersonen lidt mere kød. På en eller anden måde er skildringen for forsigtig, men altså stadigvæk jævnt underholdende. Men det er glimrende fortalt, ingen scener virker decideret overflødige. Men hvorfor blev den nomineret til "bedste film"? 5/6.
#7403 wimmie 15 år siden
Mig = spasser.
Oh well, prøver lige igen:
The Kids are allright
En sød og hyggelig lille film der fokuserer på homoseksualitet på en forfriskende naturlig måde - med fokus på familie, alder og selvværd. Helt igennem velspillet, selvom jeg dog mener at hvis Anette Bening fortjener en Oscar-nominering, så gør Julianne Moore bestemt også - efter min mening var hun mindst lige så god...hvis ikke bedre.
Mark Ruffalo er altid seværdig, men hans rolle her synes jeg ikke var så mindeværdig og jeg tror ikke han har en chance for at vinde - dog tror jeg bestemt ikke at dette bliver hans sidste nominering ;)
Alt i alt en fin og rørende lille film.
4/6
127 Hours
Indtil videre den bedste kandidat til 'Årets film' til Oscar-uddelingen. Det skal så lige siges at jeg kun har set 4 af filmene endnu.
James Franco får måske svært ved at slå Colin Firth i år, men han fortjener bestemt prisen; hans præstation var helt fantastisk og 100% overbevisende.
I modsætning til hvad jeg har læst andre skrive, så synes jeg at Aron's hallucinationer, drømme og tanker er meget vedkommende og rigtig godt skildret - både det visuelle men også symbolikken i dem.
Danny Boyle har endnu engang lavet en enormt flot, fængende, rørende og nervepirrende film.
5/6 (en stor 5'er)
Easy A
Endelig en fornøjelig teenage-komedie - dem har der ikke været så mange af siden 80'erne ;)
Emma Stone er sød og charmerende i hovedrollen og det er i høj grad hende der bærer filmen. Selve historien/handlingen er ikke specielt troværdig - dét at det skulle være skandaløst at en teenagepige på 16-17 år har sex virker lidt mærkeligt...mon ikke rygterne om hende havde svirret meget mere hvis hun ikke havde? :p
Oh well, filmen er underholdende og humoren forfalder aldrig til at være alt for plat.
Tankerne bliver ledt hen på andre (mere eller mindre) nyere teen-komedier i den bedre ende; 'Ten things I hate about you', 'Clueless' og 'Superbad' for at nævne nogle stykker.
4/6
The Pianist
Jeg skammer mig lidt over ikke at have set denne film før; Polanski plejer ikke at skuffe og med 'The Pianist' har han virkelig skabt en helt igennem fantastisk smuk, chokerende, tragisk og rørende skildring af jødernes forfølgelse Warshawas ghetto under 2. verdenskrig.
Jeg tog mig selv i at blive meget vred og trist over den uretfærdige og umenneskelige behandling af jøderne (og andre); det er helt ufatteligt at mennesker kan være så onde og hensynsløse.
Men selvom filmen måske ikke ligefrem var en feel-good movie, så var det alligevel en skildring af menneskelig styrke, overlevelse og håb.
Adrien Brody fortjente i den grad sin Oscar for bedste hovedrolle; en kraftpræstation af dimensioner :)
6/6
Red
En lidt sløv og rodet start, men filmen er ganske underholdende - dog ikke blandt de bedste i action-komedie genren. Malkovich og Mirren havde klart de fedeste roller og det var især pga. dem at filmen underholdte i dén grad den gjorde.
3,5/6
#7404 Bruce 15 år siden
#7405 wimmie 15 år siden
Jeg har endda haft 'The Pianist' stående på BD i over et år - jeg tror måske det handlede om at jeg vidste at jeg skulle være i et bestemt humør for at se den; den er jo ikke så let at sluge; flere gange gør den temmelig ondt at se.
Nåja, har da også fået set:
Fish Tank
Godt og særdeles velspillet (især af debutanten Katie Jarvis) socialrealistisk drama om en 15-årig piges tilværelse i et trist boligblok-område i England. På trods af at hovedpersonen, Mia, ikke er en typiske sympatiske "heltinde", så føler man med hende og man ønsker at hun slipper ud af den triste hverdag og væk fra den usle mor.
En alt for overset film imo.
5/6
#7406 Bruce 15 år siden
#7407 wimmie 15 år siden
Jamen hun er også enormt god til at spille vred :D
#7408 Bruce 15 år siden
#7409 Kruse 15 år siden
God anmeldelse og jeg må heller få den set snarligt. Jeg har også haft den stående på hylden i meget lang tid, så det er bare om at komme i gang :)
#7410 misuma 15 år siden