Damn, Roger Wises film af Rodgers & Hammesteins musical rammer mig lukt i solar plexus hver gang. Det må være over 10. gang jeg nu ser den og denne gang med min datter og nevøer ved siden, som skulle introduceres for noget ordentlig filmkvalitet. Og operationen lykkedes over al forventning.
Simpelthen et fantastisk soundtrack og endnu engang ikke et øje tørt. Når en film efter så mange gange stadig holder 100%, ikke føles kedelig og stadig åbner tårekanalerne, så er ratingen derefter. Jeg glæder mig godt nok til at få denne i HD.
Film: 10/10
Leon
Og så kunne jeg samtidig konstatere, at Leon også stadig holder vand. Den kommer snart på BD og det bliver uden tvivl et blindkøb. Gary Oldmans præstation er stadig ... intens og overbevisende og Portmans præstation som 13 årig imponerende. Jean Reno er bare ... Leon.
Film: 8/10
Terminator - BD
Uden tvivl har Terminator aldrig fremstået så flot som den gør i BD udgaven, men det er tydeligt, at filmen sagtens kunne klare en restaurering og en BD-50 skive fremfor en single-layer. Der er mange ridser og hvide pletter undervejs. Sortniveauet og kontrast har aldrig været bedre, men det er stadig problemfyldt, nøjagtigt som transferet fra Aliens fra 1986 også lider. Effekterne begynder efterhånden at fremstå noget gammeldags, selvom stopmotion sekvenserne faktisk er ganske godt lavet. Diverse close-ups af Arnolds fjæs er dog ikke for gode. Lydsporet er PCM 5.1 og lossless, men actionsekvenserne er stadig tynde, selvom man har gjort en god indsats for at presse citronen og tweake surround effekter ud.
Film: 7/10 Billed: 6/10 Lyd: 6/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#1479 Ja jeg synes nu heller ikke det er hans bedste film, men det er jo stadigvæk Hitchcock så det er bedre end det meste. Et godt råd, se ikke de andre film i serien. Jo måske 2'eren som er OK. Nummer 3 og 4 er elendige og desværre har de også en tydeligt syg Perkins i hovedrollen. Jeg fik det sgu helt dårligt af at se ham sådan.
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
Jeg synes at "Psycho" er bedre end "Vertigo", "Rear Window" og "Dial M for Murder". "Dial M for Murder" er efter min mening en god film, men af de Hitchcock-film som jeg indtil videre har set("Dial M for Murder", "Strangers on a Train", "North by Northwest", "Vertigo", Psycho, "Notorious", "Rear Window" og "Rope") betragter jeg "Dial M for Murder" som den "svageste" film.
"Vertigo" skal jeg have genset, men da jeg så den havde jeg præcis den samme oplevelse som du havde af "Psycho".
Men filmsmag er heldigvis sjældent fuldstændig ens ;)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Osaka Elegy, 1936 Avako bliver sin chefs elsker, for at kunne hjælpe sin far. Hun sender også penge til hendes bror. Hun er kølig og beregnende, og filmen virker meget foran for sin tid. Handlingen er dog ikke videre interessant, men det er heller ikke det vigtigste.
Sisters of Gion, 1936 To søskende, begge geishaer. Den ældste er traditionel og oplært i musik, dans og forførsel. Den yngste vil ikke lade sig binde af normer.
Den ældste søster, Umekichi, hjælper sin patron efter han er gået fallit. Omocha, den yngste søster, overtaler hende til at få ham skaffet af vejen og i stedet finde nogle rige mænd, der kan forsøge dem.
Women of the Night I efterkrigens Japan er pengene knappe. Hvad gør man som kvinde når ens mand er faldet i krigen, eller er narko-smugler, og ikke kan forsørge ordentligt? De tre kvinder, vi følger her tyer til prostitution og dermed moralsk forfald.
Streets of Shame Mizoguchis svanesang. Prostitution blev gjort ulovligt i Japan få måneder efter. Kvinderne på bordellet har håb og drømme, men forholdene gør, at de er tvunget til deres liv i prostitution.
In conclusion: De tidlige Mizoguchi er smukke, men knap så stærke som hans største film. Kvinderne lever i moralsk og forfald, og selvom de er stærke, har de ingen vej ud. Mizoguchis faldne kvinder er alle et billede på deres rolle i det japanske samfund. Selvom de er 20 år i mellem Osaka Elegy og Street of Shame, er kvinderne stadig underlagt mændene og dømt til prostitution. Det er ikke deres egen skyld, men omstændighederne. Han er en af de største feministiske fortalere i filmens historie.
Alle film er gode, men ingen når op på siden af Ugetsu, Sansho, Life of O-Haru og 47 Ronin. Hvis man skal starte med Mizoguchi vil jeg anbefale Ugetsu eller Sansho The Bailiff, og så kan man senere købe denne her, som alt i alt er en rigtig god boks med interessante film.
Jeg går ikke så meget op i teknik, men til jer der gør det: det er ikke en superudgave. Efter hvad jeg har læst, er Eclipse-serien fra Criterion Collection ikke om nyrestaurering, men om at udgive svært tilgængelige film.
Har sagt det før: der er en kasse øl til den, der kan finde eller gider oversætte Story of the Late/Last Chrysanthemums(Zangiku monogatari)
#1481 filmz-Bruce 15 år siden
Damn, Roger Wises film af Rodgers & Hammesteins musical rammer mig lukt i solar plexus hver gang. Det må være over 10. gang jeg nu ser den og denne gang med min datter og nevøer ved siden, som skulle introduceres for noget ordentlig filmkvalitet. Og operationen lykkedes over al forventning.
Simpelthen et fantastisk soundtrack og endnu engang ikke et øje tørt. Når en film efter så mange gange stadig holder 100%, ikke føles kedelig og stadig åbner tårekanalerne, så er ratingen derefter. Jeg glæder mig godt nok til at få denne i HD.
Film: 10/10
Leon
Og så kunne jeg samtidig konstatere, at Leon også stadig holder vand. Den kommer snart på BD og det bliver uden tvivl et blindkøb. Gary Oldmans præstation er stadig ... intens og overbevisende og Portmans præstation som 13 årig imponerende. Jean Reno er bare ... Leon.
Film: 8/10
Terminator - BD
Uden tvivl har Terminator aldrig fremstået så flot som den gør i BD udgaven, men det er tydeligt, at filmen sagtens kunne klare en restaurering og en BD-50 skive fremfor en single-layer. Der er mange ridser og hvide pletter undervejs. Sortniveauet og kontrast har aldrig været bedre, men det er stadig problemfyldt, nøjagtigt som transferet fra Aliens fra 1986 også lider. Effekterne begynder efterhånden at fremstå noget gammeldags, selvom stopmotion sekvenserne faktisk er ganske godt lavet. Diverse close-ups af Arnolds fjæs er dog ikke for gode. Lydsporet er PCM 5.1 og lossless, men actionsekvenserne er stadig tynde, selvom man har gjort en god indsats for at presse citronen og tweake surround effekter ud.
Film: 7/10
Billed: 6/10
Lyd: 6/10
#1482 Bobby Singer 15 år siden
#1483 filmz-Bruce 15 år siden
#1484 filmz-jonasgr 15 år siden
'Cause I'm evil"
#1485 Kruse 15 år siden
Jeg synes at "Psycho" er bedre end "Vertigo", "Rear Window" og "Dial M for Murder". "Dial M for Murder" er efter min mening en god film, men af de Hitchcock-film som jeg indtil videre har set("Dial M for Murder", "Strangers on a Train", "North by Northwest", "Vertigo", Psycho, "Notorious", "Rear Window" og "Rope") betragter jeg "Dial M for Murder" som den "svageste" film.
"Vertigo" skal jeg have genset, men da jeg så den havde jeg præcis den samme oplevelse som du havde af "Psycho".
Men filmsmag er heldigvis sjældent fuldstændig ens ;)
#1486 RasmusFL 15 år siden
#1487 Bony 15 år siden
#1488 rockysds 15 år siden
That's just crazy talk. :)
Men ellers er jeg enig, at "Psycho" ikke helt er på niveau med Hitchcocks bedste.
#1489 El vez 15 år siden
Se "hvad modtog du" tråden :)
#1490 Skeloboy 15 år siden
Osaka Elegy, 1936
Avako bliver sin chefs elsker, for at kunne hjælpe sin far. Hun sender også penge til hendes bror. Hun er kølig og beregnende, og filmen virker meget foran for sin tid. Handlingen er dog ikke videre interessant, men det er heller ikke det vigtigste.
4/6
IMDB
Sisters of Gion, 1936
To søskende, begge geishaer. Den ældste er traditionel og oplært i musik, dans og forførsel. Den yngste vil ikke lade sig binde af normer.
Den ældste søster, Umekichi, hjælper sin patron efter han er gået fallit. Omocha, den yngste søster, overtaler hende til at få ham skaffet af vejen og i stedet finde nogle rige mænd, der kan forsøge dem.
4/6
IMDB
Women of the Night
I efterkrigens Japan er pengene knappe. Hvad gør man som kvinde når ens mand er faldet i krigen, eller er narko-smugler, og ikke kan forsørge ordentligt? De tre kvinder, vi følger her tyer til prostitution og dermed moralsk forfald.
5/6
IMDB
Streets of Shame
Mizoguchis svanesang. Prostitution blev gjort ulovligt i Japan få måneder efter. Kvinderne på bordellet har håb og drømme, men forholdene gør, at de er tvunget til deres liv i prostitution.
4/6
IMDB
In conclusion: De tidlige Mizoguchi er smukke, men knap så stærke som hans største film. Kvinderne lever i moralsk og forfald, og selvom de er stærke, har de ingen vej ud. Mizoguchis faldne kvinder er alle et billede på deres rolle i det japanske samfund. Selvom de er 20 år i mellem Osaka Elegy og Street of Shame, er kvinderne stadig underlagt mændene og dømt til prostitution. Det er ikke deres egen skyld, men omstændighederne. Han er en af de største feministiske fortalere i filmens historie.
Alle film er gode, men ingen når op på siden af Ugetsu, Sansho, Life of O-Haru og 47 Ronin. Hvis man skal starte med Mizoguchi vil jeg anbefale Ugetsu eller Sansho The Bailiff, og så kan man senere købe denne her, som alt i alt er en rigtig god boks med interessante film.
Jeg går ikke så meget op i teknik, men til jer der gør det: det er ikke en superudgave. Efter hvad jeg har læst, er Eclipse-serien fra Criterion Collection ikke om nyrestaurering, men om at udgive svært tilgængelige film.
Har sagt det før: der er en kasse øl til den, der kan finde eller gider oversætte Story of the Late/Last Chrysanthemums(Zangiku monogatari)