Hamburger Hill, 1987 Denne film er ofte overset blandt de mere kendte Vietnam krigsfilm, som udkom i slutningen af firserne, formentlig fordi den ikke havde en velkendt instruktør eller berømte skuespillere som Stanley Kubricks "Full Metal Jacket" eller Oliver Stone's "Platoon". Selvom Hamburger Hill ikke er på højde med de førnævnte titler, er den seværdig, og er den mest realistiske af de tre film. Hamburger Hill er ikke blandt de bedste krigsfilm jeg set, men den er virkelig underholdende og er forfriskende klicheforladt. Bestemt et kig værd. 4/6 eller 7/10
Enig i din vurdering, har du set den på BD eller er det DVD versionen?
"The Apartment" er min femte Billy Wilder-film og hans høje niveau bliver ved med at imponere mig. Faktisk vil jeg kun vurdere "The Apartment" til fjerde bedst af de fem Wilder-film jeg har set, men det siger nu mere noget Billy Wilders høje niveau end om niveauet af "The Apartment". For det er en yderst fremragende film og en af den slags rom-coms som man desværre ikke rigtigt ser længere. Den gode slags, that is! Som i en hver anden Wilder-film er dialogen skarp, underholdende og i top. Skuespillet er også fremragende og det er svært ikke at nyde selskabet med Jack Lemmon og Shirley MacLaine. Jack Lemmon har en fremragende komisk timing og formår samtidigt at være en fremragende skuespiller. Man kan se de følelser der brænder inde i hans karakter, C.C. Baxter. Shirley MacLaine er også virkelig vidunderlig som den skønne og anderledes selvstændige kvinde, Fran Kubelik, der dog på trods af sin selvstændige natur, alligevel falder for chefen Jeff Sheldrakes listige charme, på trods af at han er en gift mand. Alt føles så gennemført i en Billy Wilder-film, og "The Apartment" er ikke nogen undtagelse. Dog mener jeg ikke helt at den kan måle sig med hans bedste film, "Sunset Boulevard" og "Double Indemnity". Den ligger sig nok lige en anelse under "Some Like It Hot", men det må bestemt også kaldes noget af en bedrift.
8-9/10
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
#7751 Kiksmann 15 år siden
Enig i din vurdering, har du set den på BD eller er det DVD versionen?
#7752 IK 15 år siden
På dvd i en 20th anniversary udgave. Jeg fandt den for 25kr i Rema 1000. :)
#7753 Åkepool 15 år siden
Tak for anmeldelsen. Skal se om jeg kan komme forbi en Rema 1000 en af de næste dage.
#7754 Kruse 15 år siden
"The Apartment" er min femte Billy Wilder-film og hans høje niveau bliver ved med at imponere mig. Faktisk vil jeg kun vurdere "The Apartment" til fjerde bedst af de fem Wilder-film jeg har set, men det siger nu mere noget Billy Wilders høje niveau end om niveauet af "The Apartment". For det er en yderst fremragende film og en af den slags rom-coms som man desværre ikke rigtigt ser længere. Den gode slags, that is! Som i en hver anden Wilder-film er dialogen skarp, underholdende og i top. Skuespillet er også fremragende og det er svært ikke at nyde selskabet med Jack Lemmon og Shirley MacLaine. Jack Lemmon har en fremragende komisk timing og formår samtidigt at være en fremragende skuespiller. Man kan se de følelser der brænder inde i hans karakter, C.C. Baxter. Shirley MacLaine er også virkelig vidunderlig som den skønne og anderledes selvstændige kvinde, Fran Kubelik, der dog på trods af sin selvstændige natur, alligevel falder for chefen Jeff Sheldrakes listige charme, på trods af at han er en gift mand. Alt føles så gennemført i en Billy Wilder-film, og "The Apartment" er ikke nogen undtagelse. Dog mener jeg ikke helt at den kan måle sig med hans bedste film, "Sunset Boulevard" og "Double Indemnity". Den ligger sig nok lige en anelse under "Some Like It Hot", men det må bestemt også kaldes noget af en bedrift.
8-9/10
#7755 Bruce 15 år siden
#7756 Wangsgaard 15 år siden
har længe vil se den, men er ikke kommet så langt på den front :)
#7757 Skeloboy 15 år siden
Har set følgende:
5/10
Apartment, The
Bag Pigtråd I Stalag 17
7/10
Sabrina
Some Like It Hot
9/10
Double Indemnity
Lost Weekend, The
Sunset Boulevard
#7758 Bruce 15 år siden
Double Indemnity
Sunset Boulevard
9/10
Some Like it Hot
The Apartment
8/10
Witness for the Prosecution
The Lost Weekend
Stalag 17
One, Two, Three
7/10
Irma La Douce
Sabrina
Avanti
The Seven Year Itch
The Front Page
Og så mangler jeg Ace in the Hole
#7759 Skeloboy 15 år siden
Er nok den, jeg mangler mest af hans film.
Skal have set The Apartment igen, men er helt sikker på, at Stalag 17 vil jeg ikke ændre holdning til.
#7760 Bruce 15 år siden