Gravatar

#7891 Lord Beef Jerky 15 år siden

Hobgoblins - 4/10 (Sjov til tider men sateme også alt for dragging i perioder)
Mumitroldene og Jagten på Kometen - 7/10 (Foretrækker stadig tegnefilmen men den har sateme sin egen charme... og virkelig sært voice cast til den engelske version - Mads Mikkelsen, Peter Stomare, Stellan Skarsgård og Max Von Sydow)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#7892 Bruce 15 år siden

#7890 Jeg er sjældent uenig med Benway, men kan konstatere, at vi har haft to vidt forskellige oplevelser af filmen. Jeg er ret enig med den 3. historie "om drengen". Den var ikke særlig interessant, den løb for meget i ring og jeg sad hele tiden og ønskede mig tilbage til de "to andre", som jeg så til gengæld nød. Det er mere en stemnings- end en filmoplevelse for mig, hvor jeg bliver revet med af de indre kampe, som jeg kan føle karaktererne gennemgår og som er med til at præge og drive deres liv i andre retninger, med nye valg. Nogle gange behøver man ikke få sat ord på de involveredes overvejelser, for billederne gør arbejdet.

Jeg læser ikke så mange danske anmeldelser. Det ser ud til, at den har fået 3, 3, 4, 4, 5, 5 og 6 stjerner i de store danske aviser og det er ikke så ringe endda af det jeg vil kalde en "skille vandene" film.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#7893 Skeloboy 15 år siden

Bruce (7892) skrev:
"skille vandene" film.

Eller en film, der skiller vandene!

Havde kun læst lidt herinde i nogle tråde og filmz-anmeldelsen, så troede egentlig den generelt havde fået dårlige anmeldelser.
Gravatar

#7894 Wangsgaard 15 år siden

Jeg er ikke religiøse eller tror på liv efter døden, men kunne godt købe præmisen og det var ikke selve temaet men måden det bliver behandlet på. Når Clint har lavet film som Mystic River og Gran torino( får at nævne få af de mesterværker han har lavet), må man godt forvente lidt mere end hvad Hereafter levere.

I starten prøver filmen en seriøs overnaturlig tilgang med Matt Damons karakter og er par scener efter følger man drengen som gør grin med dem som påstår de kan snakke med de døde. Dette forvirrende mig i at finde Clint budskab i filmen. Slutningen synes jeg er lidt tam. At de tilfældigvis lige alle er samlet i London, fordi det lige passede med historien
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#7895 Kruse 15 år siden

IK (7889) skrev:

Jeg husker Ran som mere tragedie-agtig end action-præget. Har jeg ret?

Jo, det har du bestemt ret i, selvom at der dog også er nogle store velorkestrerede kampscener.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#7896 Bruce 15 år siden

Jeg er ikke religiøse eller tror på liv efter døden, men kunne godt købe præmisen og det var ikke selve temaet men måden det bliver behandlet på. Når Clint har lavet film som Mystic River og Gran torino( får at nævne få af de mesterværker han har lavet), må man godt forvente lidt mere en hvad Hereafter levere.

Hereafter er så ulig noget Clinten har lavet før. Hans signatur skinner igennem med brugen af musik, men ellers kan jeg, heldigvis, ikke relatere filmen til andre af hans værker. Synes det er dejligt at se en 80 årig instruktør prøve kræfter af med nyt materiale.

I starten prøver filmen en seriøs overnaturlig tilgang med Matt Damons karakter og er par scener efter følger man drenge som gør grin med dem som påstår de kan snakke med de døde. Dette forvirrende mig i at finde Clint budskab i filmen. Slutningen synes jeg er lidt tam. At de til heldigvis lige pulselig alle er samlet i London, fordi det lige passede med historien

Filmen er seriøs omkring det "overnaturlige", som en indikation for, at der ER mere mellem himmel og jord og på denne vis introduceres vi ikke for en anden virkelighed, andre muligheder, end man kan støde på i vores egen. Fænomenerne er der, spørgsmålet er, hvorledes vi relaterer til dem.

Som Clinten også viser os, er den spirituelle verden besat med charlataner og svindlere og indimellem er der så de uforklarlige fænomener, som Matt Damon repræsenterer, som filmen hverken dømmer eller kategoriserer. Filmen fokuserer mere på følelser, som initiereres af det uforklarlige for mennesker. Utryghed og usikkerhed, der kommer til udtryk på forskellig vis i karakterernes reaktionsmønster som afvisning, fortrængelse, hån etc. eller som hos andre fører til reflektioner over prioriteter, valg og søgning efter svar.

At veje til sidst krydses, er den sædvanlige multihistorie stereotyp, som vi kender det fra Pulp Fiction, Babel og andre. Jeg er ikke så negativ over selve metoden, som det er eksekveringen, der interesserer mig. Det var således ikke så interessant for mig, hvorvidt de mødes, som det er, at de hver især opnåede en slags erkendelse, som gjorde dem istand til at komme videre med deres liv.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#7897 lagoni 15 år siden

Book of Eli

Endnu en rolle perfekt til Denzel Washington, han hiver klart en allerede god film op. Filmens tema er ellers et jeg ikke er den helt store fan af, men den måde det bruges på er troværdig og veludført. God western-stil.

Det at biblen/religion egentlig ikke bruges som religion, men som et måde at samle et folk og lede det mod en ny verden, er egentlig ret flot og interessant som illustration på hvordan det er blevet brugt før: som trøst (selv efter man har forsaget det) og samlepunkt. Som Carnegie siger (i bedste BSG-stil), så er det sket før og det vil ske igen.

Hans
blindhed
var ret interessant lavet også. Nu kan jeg tydeligt se der har været rigtig mange indikationer på det, men tænkte ikke over det i løbet af filmen. Den er måske ikke helt gennemført, men jeg køber det :)

Som ofte før ved sådanne film, så skuffer de sidste 10-15 minutter dog lidt.

8/10
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#7898 Antlion 15 år siden

#7883:

Godt du ikke blev skuffet! :)

Er det boksen fra Sandrew Metronome, du har? I så fald bør du også kigge på film noir-boksen der indeholder "Heaven and Hell", "The Bad Sleep Well" (velsagtens min favoritfilm af Kurosawa) og "Drunken Angel".
Gravatar

#7899 IK 15 år siden

Det er denne boks fra BFI jeg har. Billedsiden er markant bedre end Sandrew Metronome boksen, mens lyden er nogenlunde den samme. De tre film du nævner skal absolut også ses. ;-) Jeg har faktisk "Ikiru" stående på hylden, men har endnu ikke taget mig sammen til at se den.
Gravatar

#7900 Antlion 15 år siden

#7899:

Nå ja, nu kan jeg godt huske, du købte boksen fra BFI.

"Ikiru" er også fantastisk, ligeledes er "Akahige", "Dersu Uzala", "Donzoko", "Ikimono no kiroku", "Nora inu" m.fl. - der er altså mange film at tage fat på. :)

Skriv ny kommentar: