Gravatar

#7901 JannikAnd 15 år siden

"Dersu Uzala" er så sandelig hans hovedværk!
Gravatar

#7902 Skeloboy 15 år siden

2/10
Dodes’ka-Den

4/10
Madadayo

5/10
Livvagten

6/10
Kagemusha
Bad Sleep Well, The
Ran

7/10
Ikiru
Sanjuro
Rashomon
Den Skjultne Fæstning
Blodets Trone
Heaven & Hell
De Som Træder På Tigerens Hale
Drunken Angel

8/10
Dreams

9/10
De Syv Samuraier
Nora Inu
Rødskæg

Han er ikke en instruktør, jeg er helt oppe at ringe over...
Gravatar

#7903 IK 15 år siden

JannikAnd (7901) skrev:
"Dersu Uzala" er så sandelig hans hovedværk!

Et hovedværk er vel mere objektivt end subjektivt. Kurosawas mest kendte, succesfulde og indflydelsesrige film er Seven Samurai, og derfor også hans hovedværk. Det kan godt være man synes at manden har lavet bedre film, men et hovedværk er ikke nødvendigvis den bedste (eller er den?).

Gravatar

#7904 IK 15 år siden

Ja, der er mange film som jeg skal se. Er heldigvis stadig ung, og har forhåbentlig tid til at se dem alle. :)
Gravatar

#7905 BN 15 år siden

Knocked Up

Så fik jeg set 'Knocked Up' (lejede den via tdc film), og jeg må indrømme, at jeg blev noget skuffet, da Kruses topkarakter til og anbefaling af filmen havde givet mig ret positive forventninger til den.

Jeg synes, der var en del vellykkede momenter i den, herunder et par scener der fint demonstrerede, at det ikke just var den store intelligens der prægede hash-kollektivet (hehe), samt en scene henimod slutningen hvor Seth Rogen
trådte i karakter overfor sin kærestes noget emsige veninde.
... Men derudover synes jeg, at filmens rytme var meget ujævn, og at der manglede en form for udvikling i plottet med hensyn til forholdet mellem Katherine Heigl og Seth Rogen. Og mange af filmens visuelle og verbale jokes var decideret platte og sjofle - d.v.s. sjofle på den teenageagtige, lumre måde. (Den eneste rigtigt morsomme var den med Seth Rogens bekymring om, hvorvidt et samleje ville medføre, at barnet fik knubs.)

Seth Rogen er efter min mening heller ikke den store skuespiller eller komiker. Han irriterede mig med sin grødede, dybe stemme, hvad enten den var bevidst tillavet eller ej. Hans virkemidler synes også begrænsede. Næ, så synes jeg, at Katherine Heigl er noget bedre og mere nuanceret. Men da manuskriptet virker noget flagrende, kommer hendes karakter også til at gøre det. Jeg kunne i lang tid ikke finde ud, om hendes mimik skulle udtrykke væmmelse ved Seth Rogen eller blot ligegyldighed - faktisk virkede det allermest som væmmelse, så da hun på et tidspunkt ytrede, at hun kunne lide ham, troede jeg ikke virkelig på det.

Når jeg har set en virkelig god komedie, plejer jeg i dagene efter at gå og komme i tanker om sjove scener, replikker og situationer derfra og grine indvendigt. Det er ikke sket i tilfældet med 'Knocked Up'. Så nogen rigtigt vellykket komedie synes jeg ikke det er.

Jeg vil nok ikke kategorisere 'Knocked Up' som en romantisk komedie, for romantik er der praktisk talt ikke noget af i filmen. Det er snarere en parforhold/graviditets-komedie. Hvorom alting er, blev det ikke den her film, der kom til at rokke ved min generelle opfattelse af, at tidligere tiders romantiske komedier var langt bedre og morsommere og mere langtidsholdbare.

5/10
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#7906 Kruse 15 år siden

BN (7905) skrev:
Knocked Up
5/10

Jeg behøver som sagt bare at sige at jeg er uenig :)

Men humor er jo også om noget endnu mere "smag og behag" end film i det hele taget er. Hvad der fungerer for nogen fungerer ikke for andre.

Og jeg havde også på fornemmelsen at du ville synes om den sådan som du gjorde, da du også gav en lignende karakter til "The 40-year Old Virgin", og den minder på mange måder om "Knocked Up" i både stil og humor. Så jeg kan heller ikke helt forstå at du fik så høje forventninger på grund af min anbefalelse, da jeg jo også skrev at jeg var ret vild med "The 40-year Old Virgin".

Jeg vil dog stadig anbefale dig at tjekke "Forgetting Sarah Marshall" ud, da den trods alt ikke er instrueret af Judd Apatow og er en smule anderledes end både "The 40-year Old Virgin" og "Knocked Up", men prøv ikke at få alt for høje forventninger denne gang ;)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#7907 BN 15 år siden

Kruse (7906) skrev:
jeg kan heller ikke helt forstå at du fik så høje forventninger på grund af min anbefalelse, da jeg jo også skrev at jeg var ret vild med "The 40-year Old Virgin".

Nah, nu skrev jeg jo "ret positive forventninger", modsat f.eks. "meget store forventninger", og det var mit (mislykkede) forsøg på at modificere, så det kunne fremgå, at jeg ikke havde skyhøje forventninger, men alligevel "ret positive" forventninger. (For mig er der også forskel på en "ret god" film og en "vildt god" film. Men det er selvfølgelig ikke sikkert, at andre vil opfatte "ret god" på samme måde. hehe)

Det er desuden sjældent, at filmz-brugere giver 6/6 til romantiske komedier, så derfor tænkte jeg, at det ikke kunne gå helt galt med din anbefaling. ... Det gjorde det så heller ikke, for filmen var da seværdig. Det er ikke sådan, at jeg føler, at jeg har mistet de berømte 1½-2 timer af mit liv. ;-D

Jeg kan bedre lide 'The 40-Year Old Virgin', hvori selv de frække jokes indeholder en absurditet, som morede mig en del. Og så er Steve Carell med i den, og han har et nærmest medfødt komisk talent og kan slippe afsted med de mest vanvittige ting, uden at det bliver plat. Den måde hvorpå han kan veksle mellem at være afdæmpet og forsagt og totalt udflippet, finder jeg meget morsom. På 10-skalaen vil jeg placere filmen et sted midt imellem 6/10 og 7/10, næsten alene på grund af Steve Carell, som et godt stykke henad opvejer filmens svagheder (visse dårlige jokes og døde øjeblikke).

Kruse (7906) skrev:
Jeg vil dog stadig anbefale dig at tjekke "Forgetting Sarah Marshall" ud

Det vil jeg gøre ... og i mellemtiden har jeg RELATIVT positive forventninger til den. ;-)
Gravatar

#7908 ota123 15 år siden

#7907 Jeg kan også varmt anbefale "Forgetting Sarah Marshall". Nu er jeg også selv ret begejstret for både "The 40-Year Old Virgin" og "Knocked up", men tror alligevel, at Forgetting henvender sig til et bredere publikum end de to andre film :)
Gravatar

#7909 Skeloboy 15 år siden

Her følger en anmeldelse af Eclipse Series 11: Larisa Shepitko

Wings, 1966 (Krylya)
Nadezdha er en tidligere kvindelig WWII-pilot, hvor hun opnåede heltestatus. Nu er hun forstander på en skole, og er ikke tilfreds med hendes liv. Hendes adoptiv-datter(hun ved ikke, hun er adopteret) er gift med en mand, hun ikke elsker, og mor og datter her ikke det bedste forhold. Nadezdha længes efter hendes frihed. Det bliver illustreret ved, at scenerne er meget klaustrofobiske, og det står i kontrast til de frie billeder af den åbne himmel. Oven i købet har hun problemer med en dreng på skolen.

Historien er i sig selv ikke noget specielt, men filmen har en suveærn flydende rytme. Den handler om generationskløfter, som her er meget stor: dem, der har oplevet 2. Verdenskrig og dem, der ikke engang var født.

Maya Bulgakova spiller Nadezdha som en simpel og håndfast kvinde, men med et glimt i øjet. Det er helt sikkert en værdig debutfilm.

8/10

The Ascent (Voskhozhdeniye), 1977
Vores to hovedpersoner bliver sendt ud på en mission for at redde deres gruppe. Vi følger dem, mens de traver igennem det russiske landskab under WWII. På deres færd møder de forskellige mennesker, der repræsenterer forskellige aspekter af Rusland og dens befolkning. Men de bliver fanget af nazisterne, og deres egen styrke og moral sættes på prøve.

Det er en mesterlig fortælling, der holder en tryllebundet. En stor del skyldes de smukke scener i det snebelædte russiske landskab. Men allermest fylder historien om heltemod, modstand og overlevelse.

9/10

De to film i Eclipse Series 11: Larisa Shepitko hænger fint sammen. Desværre har hun kun lavet fire reelle spillefilm, hvoraf det kun er disse to, der er tilgængelige. Og det er brandærgeligt, for det er knaldhamrende godt håndværk.

Eftersom det er en del af Eclipse-serien, er der ikke noget ekstramateriale. Men derfor er det alligevel pengene værd!
Gravatar

#7910 BN 15 år siden

ota123 (7908) skrev:
#7907 Jeg kan også varmt anbefale "Forgetting Sarah Marshall". Nu er jeg også selv ret begejstret for både "The 40-Year Old Virgin" og "Knocked up", men tror alligevel, at Forgetting henvender sig til et bredere publikum end de to andre film :)

Det er hermed taget til efterretning. :-)

Skriv ny kommentar: