Gravatar

#8041 JannikAnd 15 år siden

Jeg vil nødigt negligere dine to gode oplevelser med Truffaut. Men det er jo også to af hans ypperste værker, og for at citere von Trier (meget løst), så skal man virkelig tage det sure med det søde, hvis man skal igennem hele filmografien. Der er virkelig et par sure bolcher iblandt.
Gravatar

#8042 RasmusFL 15 år siden

#8041 - jeg tror jeg er villig til at tilgive meget på bekostning af disse to film. Men tak for varslen. :)

Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#8043 JannikAnd 15 år siden

Det er i orden. Det er jo det, jeg kan: sætte en dæmper på folks eufori :)
Gravatar

#8044 Antlion 15 år siden

#8040:

Velsagtens den eneste Antoine Doinel film der er noget værd, selvom de andre da også har en gemt charme over sig.

"La Peau douce" betragtes som sagt af undertegnede for værende Truffauts store mesterværk. Ellers er "Les deux Anglaises et le continent", "Tirez sur le pianiste" og delvist "La Nuit américaine" også rigtig gode.
Gravatar

#8045 RasmusFL 15 år siden

'Jules og Jim' kan slet ikke følge med her overhoved eller hvad? synes umiddelbart det lyder som den af hans film, der burde tiltale mig mest (bittersøde kærlighedsfilm har det med at ramme mig hårdt)
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#8046 Benway 15 år siden

The Naked Spur (1953)

Nervepirrende western af Anthony Mann. James Stewart, Robert Ryan, Ralph Meeker, Janet Leigh og Millard Mitchell udgør en ualmindelig formidabel ensemble-besætning af skuespillere. Stewart indtager hovedrollen som benhård dusørjæger, men er umiddelbart så egoistisk og uheroisk, at vi er mere tilbøjelig til at holde med den jagede spillet af Ryan. En meget usikker magtbalance opstår, da den lille gruppe beslutter sig for sammen at bringe Ryan til rettergang og få dusøren, og Mann lader mesterligt sympatien springe frem og tilbage, mens den mørkere side af de forskellige personer kommer frem for dagens lys, og vi konstant må revurdere filmens figurer. Da en af personerne udbryder, at han ikke længere ved, hvem han skal pege riflen mod, taler han på mange måde også for os som publikum. Formidabel er også Manns brug af naturlandskaberne som baggrund for konflikterne - der vises ikke et eneste bygningsværk gennem hele historien, hvilket er med til at understøtte den mytiske og isolerede følelse i filmen.

Hvor den visuelle side er virkelig flot, så er dvd'en desværre noget tåget i det. Det er en film, jeg meget gerne så en ordentlig blu-ray udgave af.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#8047 elwood 15 år siden

A scanner darkly

Aftens film endte med rotoscoping helvede (tænker på de timer af arbejder der har ligget bag) A Scanner Darkly, en lille weird film fra Philip K. Dick, jeg ku egentlig godt li den RDJ var i sit es med sin sindsyge dialog, som den paranoide/lettere sindsyg Barrison, samtalen omkring the note at the door var rent guld 8-)

og Keanue reeves spillede sin rolle ganske godt også, Woody Harrelson var nu også ret sjov, han har et par gode quotes også. Wionna Ryder kan man heller ikke overse.

Måske ikke en film for alle, den er meget speciel, men jeg synes den var ganske underholdende og spændende, med sin hel egen visuelle stil.

Dens visuelle stil vil man nok endte havde eller elske/synes om, synes det var en anderledes måde og lave film på, men damm det må da ha været et sandt helvede og lave, jeg ku nærmest høre en gi-jones skrige højlydt for mig, hvis jeg så den med ham 8-)

Et lille spørgsmål til slutningen, spoiler of course.

Der til sidst, hvor man finder ud af hele ide'en med Bob Arctor/Fred/Bruce, at han skulle infiltrer plantagen for at bevise at New Path selv fremstillede Substance D, hvem er det som Donna/Hank snakker med, synes ikke lige jeg ku huske, hvem han var, han fortæller at selv han har prøvet og komme ind på plantagen, og det var ikke lykkedes, er ikke sikker på han var en speciel karakter, eller om det bare var noget jeg gik udfra fordi hun snakkede med ham.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#8048 BN 15 år siden

Benway (8046) skrev:
The Naked Spur (1953)

Nervepirrende western af Anthony Mann. James Stewart, Robert Ryan, Ralph Meeker, Janet Leigh og Millard Mitchell udgør en ualmindelig formidabel ensemble-besætning af skuespillere. Stewart indtager hovedrollen som benhård dusørjæger, men er umiddelbart så egoistisk og uheroisk, at vi er mere tilbøjelig til at holde med den jagede spillet af Ryan. En meget usikker magtbalance opstår, da den lille gruppe beslutter sig for sammen at bringe Ryan til rettergang og få dusøren, og Mann lader mesterligt sympatien springe frem og tilbage, mens den mørkere side af de forskellige personer kommer frem for dagens lys, og vi konstant må revurdere filmens figurer. Da en af personerne udbryder, at han ikke længere ved, hvem han skal pege riflen mod, taler han på mange måde også for os som publikum. Formidabel er også Manns brug af naturlandskaberne som baggrund for konflikterne - der vises ikke et eneste bygningsværk gennem hele historien, hvilket er med til at understøtte den mytiske og isolerede følelse i filmen.

Hvor den visuelle side er virkelig flot, så er dvd'en desværre noget tåget i det. Det er en film, jeg meget gerne så en ordentlig blu-ray udgave af.

'The Naked Spur' er en af mine yndlings-westerns og med på min Top 200, så det er interessant at læse en andens vurdering af den, da jeg ikke tidligere er stødt på nogen herinde, der havde set den.

Absolut en fremragende film!
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#8049 Kiksmann 15 år siden

Already dead - DVD

Trailer

Thomas Archer har alt hvad man kan ønske sig, godt job, smuk kone og en søn han elsker overalt på jorden. Men det hele falder i ruiner under et indbud hvor hans søn dør, hans kone mishandles. Politiet må henlægge sagen som uopklaret. For at komme videre i livet, går han til en terapeut, som til sidst henviser til et bureau som kan fange den skyldige.

Joe Otting som har instrueret denne thriller, er fortrinsvis ukendt, og han skal i i hvert fald oppe sig meget hvis han forsat skal instruere thrillers. Denne film her er ikke noget at råbe hurra for.
Ganske vist er Christopher Plummer på rolle listen, men han er knap med i 6 minutter samlet. Resten af skuespillerne levere en middel præstation, og det er også der filmen ender. Den er ikke en revolution, men heller ikke et mak værk.

5/10

Deathwatch - DVD

Trailer

Under 1 verdenskrig kæmper englænderne og tyskerne skyttegravskrig. Tyskerne benytter flittigt gas, hvilket kompagni Y for at mærke. De får forvildet sig bag fjendes linier, hvor det lykkes dem at indtage en bunker, og fanger en enkelt overlevende.
Men snart opdager de at de ikke er alene.

Filmen er instrueret af Michael J. Basset (som lige nu laver Silent Hill Revelation), og han har lavet en middelmådig film om 1 verdenskrig. Det er faktisk kun Jamie Bell som skinner en smule igennem.

5/10

Predator Triology - BD

Der kommer ingen trailer eller referat til disse film, det er da vist lidt for overflødigt.

Predator (Ultimate Edition)

Filmen er instrueret af John McTiernan, som gennem tiden har givet os nogle solide actionbrag.
Predator på BD er virkelig en oplevelse af de positive, og der følger godt med ekstra materiale med.
Predator er stadig en af mine favoritter fra 80'erne, og med BD udgivelsen er den blot blevet farverne i junglen blot blevet mere fremtrædende, billedet er simpelthen super.

9/10

Predator 2

Anden runde af Man VS Predator blev instrueret af Stephen Hopkins. Og i stedet for blot at fortsætte i næsten samme spor, flyttede man jagten ind på menneskets næste naturlige område. Men for mig virker det som om noget af den "magi" der var i den første film, er væk. Og helt ærligt så syntes jeg ikke at Danny Glover rigtigt passer ind i den rolle, ikke at han på nogen måde er en dårlig skuespiller.
Igen står billedet flot, og BD'en er også spækket med ekstra materiale.

6/10

Preators

Den sidste film i denne omgang er instrueret af Nimród Antal, som har et par ganske spændende film bag sig. Filmen er nok mere kendt for at have Robert Rodriguez tilknyttet.
Men jeg syntes at der er lånt lige rigeligt fra den første.

6/10

Night of the living dead - BD

Med filmen Night of the living dead, gjorde George A. Romero det lidt mere fedt at være død, nu var det slut med at de døde blot ligger på kirkegården. Men samtidig gav han også horror grenen et skub i en ny retning, som han sidenhen har styret med sine film om de levende døde.

Til trods for sine 43 år på bagen, er det stadig denne film som jeg vil fremhæve som værende den bedste zombie film, den næste i rækken fra Romero er ganske vist også god, mens resten er af lidt mere tvivlsom kvalitet. Det er måske ikke Romero's mesterværk, men det er hans mest inspirerende film nogen siden.

Udgaven som jeg har set er "den hvide" BD, og kvaliteten overraskede mig meget, da det er en film fra Optium, som tidligere har udgivet The Fog og Escape from New York. Der følger også en ganske interessant dokumentar om tilblivelse af selve Night of the living dead.
Billedesiden har fået et pænt løft, og det står i mærkbar kontrast til den DVD udgave som jeg har.

9/10

Alien - BD

Ridley Scott's mesterlige film er simpelthen SUVERÆN på BD, hold da helt kaje!!!!

Filmen har stadig sin magi over sig. Der er kun en til at tilføje, har du ikke Alien på BD, ejer du ikke en BD afspiller? Så er det her grunden til at købe en ASAP!

10/10

Gone baby gone - DVD

Ben Affleck's debut so instruktør for en boxoffice, er et lille mesterværk. Det eneste jeg nu håber er, at denne karriere ikke ender som hans skuespiller karriere.

Filmens handling drejer rundt om opklaringen af en kidnapning af en lille pige, hvor opdagerne Patrick og Angie forsøger at finde den lille pige inden tiden rinder ud for hende. De opdager hurtigt at dette ikke er det som de er vandt til at lave, og tingene er lidt mere alvorlige end ellers.

Affleck har fundet et meget flot cast til filmen, Casey Affleck er fantastisk i rollen som en hungrende retfærdighedsforkæmper (ja næsten som en superhelt kan man sige), som sætter retfærdigheden så højt, at han ikke ser de menneskelige konsekvenser det må medfører, et genialt træk til karakteren. Amy Ryan hun stjæler billedet når hun får lov.
Et sjovt lille gensyn (for mit vedkommende) var John Ashton, de fleste vil huske ham som Taggert fra Beverly Hills Cop 1 + 2. Jeg håber snart at se ham igen.

Som tidligere er det Boston som ligger ramme om filmens handling, nøjagtigt som The Town og Good Will Hunting gør det.

Filmen kan stille spørgsmål om hvad vi som mennesker mener er moralske begreber om retfærdighed og korrekthed, og hvad er da bedre end at bruge børn til det?
Jeg nægter at tro der er mange forældre der vil anfægte den handling som Patrick udfører i "huset". Mens hans valg ved slutningen nok ville få mange til at tvivle, eller vælge anderledes.

9/10

Brief Encounter - DVD

I Brief Encounter, mødes Celia og Trevor ved en tilfældighed, men kærligheden blusser ved første øjekast. Skæbnen smiler til dem for en kort stund, hvor de oplever forelskelse. Men de er begge midaldrende og har familie, men trangen til den anden rokker i deres sind, men skyldfølelsen trænger sig på og truer deres nyvundende forbudte kærlighed.

De fleste kender nok David Leander fra The bridge on the river Kwai, Lawrence of Arabia og Docotr Zhivago, og til dem kan jeg kun sige, at hvis de førnævte er noget som falder i deres smag, se Brief Encounter, den skuffer ikke. David Leaner var fortjent nomineret for til en Oscar for denne film, vandt den desværre ikke, men fik fortjent ved Cannes Grad Prize.
Celia Johnson og Trevor Howard er formidable som de forelskede midaldrende pæne mennesker, som ganske enkelt er fortabt i deres daglig dags trivialitet.

Filmen er senere genindspiller i 1984, med titlen Falling in lov.
Men originalen er den bedste, det kan man ikke rigtigt røre ved.

10/10

Hollywoodland - DVD

Trailer

Hollywoddland hander om Georg Reeves, som var kendt for sin rolle som iconet Superman 1952 - 58, men han dør da han begår selvmord, eller var det nu også det. Detektiven Louis Simo bliver hyret til at efterforske hans død.

Ben Affleck er formidable som den forsmåede George Reeves, mens Diane Lane er fortryllende som Toni Mannix, når de to er sammen er der gnister i luften, men det er desværre bare ikke længe nok de er det.
Adrien Brody levere en stabil præstation, mens Bob Hoskins har en mindre rolle, som passer godt til ham. Joe Spano bliver bedre med årene, og mindre roller passer godt til hans karakter.
Alt i alt er det ganske god film, med et roligt tempo, og der passer handlingen også godt ind, men engang imellem, er det lige før det hele bliver for roligt.
Er der nogen som har set denne her på BD?

Til sidst lige et lille minde om [url= Reeves[/url]

8/10

Appaloosa - BD - gensyn!

For kort tid siden så jeg denne western på DVD, jeg var meget begejstret for filmen, nu har jeg set den på BD, og billedesiden er virkelig fantastisk.
Jeg blev bedt om at se lidt mere på historien, hvilket jeg også har gjort.
Jeg må derfor også komme med en ny karakter, for jeg vil indrømme at jeg var forblændet af billederne jeg så sidste gang.

7/10
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/kiksmann
Gravatar

#8050 Slettet Bruger [4112912599] 15 år siden

#8049 Og i forhold til de film du nævner med Lean, så er det en anderledes minimalistisk film.

Jeg kan også rigtig godt lide filmen og nu når der bliver snakket chick-flick i en anden tråd, vil jeg næsten tro at denne falder under den kategori.
Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth.

Skriv ny kommentar: