Gravatar

#8301 MMB 14 år siden

At Taxi Driver og Harry Potter and the Deathly Hallows udkommer på Blu-ray, så jeg kan bestille den sammen med en lang række andre film for at spare portoen. ;)

EDIT: Jeg kan se, at The Hustler kommer på Blu-ray om 2 måneder. Så det venter jeg nu på. :)
Gravatar

#8302 Skeloboy 14 år siden

Et Skrig I Mørke aka A Cry In The Dark aka Evil Angels, 1988
"The dingo's got my baby!"...måske har man hørt det udtryk før. Det er sætningen, der starter hele dramaet er A Cry In The Dark. Meryl Streep og Sam Neill er ægteparret, der er på ferie ved Ayers Rock med deres barn og nyfødte baby. Men freden bliver brudt, da en dingo tilsyneladende har taget babyen, og teltet er fyldt med blod.

Det starter et drama for ægteparret, der går fra at føle hele Australiens sympati til mistro. Genren er retsalsfilmen, og mere skal der ikke siges om handlingen her.

Meryl Streep blev (endnu en gang) nomineret til en oscar for filmen. Og Sam Neill er ikke langt bagfra. Hvor A Cry In The Dark adskiller sig fra andre retsalsdramaer, er i dens realisme. Der er ikke nogen store og vilde følelsesladede taler fra advokaterne, der er ikke nogen hovsa-oplevelser, der fører til pludselig afklaring osv. I stedet er det en af de mest troværdige skildringer af en retssag, jeg har set. Og det virker ret så godt her. Man følger den offentlige mening, som har stor betydning for vores hovedpersoner og retssag. Ikke igennem de normale scener, hvor man ser noget fra nyhederne, men gennem en form for jump cuts, hvor der kort bliver diskuteret et aspekt af retssagen mellem personer, der ikke har noget med handlingen at gøre. Eller mere korrekt, så er de en sidehandling. Det er med til at gøre den meget autentisk.

Det er en af de film, hvor jeg ikke rigtig kan sætte en finger på noget dårligt, men de er måske et par mangler hist og pist. Man følger ikke helt nok for karakterne, og ikke alle sidefigurerne gør sig lige godt. Men Streeps australske accent er absolut fejlfri, og den autentiske historie er skruet ret godt sammen. Fans af retssagsfilm kan roligt købe den her.

8/10
Gravatar

#8303 Collateral 14 år siden

"Legenden om Vogterne: Uglerne fra Ga'Hool" 4/6

Smuk animation - middelmådig historie.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#8304 Riqon 14 år siden

#8302 -

Samtidig er filmen en glimrende opvisning i, hvordan medierne af og til genererer fordomme mod religion for at skabe gode historier på bekostning af menneskers tilværelse. At journalisternes religionsfjendsked kan have så meget magt i retssalene er skræmmende, men med til at gøre filmen så dybt interessant, særligt når den er baseret på sande hændelser.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#8305 evermind 14 år siden

Collateral (8303) skrev:
"Legenden om Vogterne: Uglerne fra Ga'Hool" 4/6

Der endte jeg også; god underholdning og kanonflot lavet uden at være mere. :)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#8306 Collateral 14 år siden

#8305: Helt enig. Anmelder den til bdlive indenfor de nærmeste dage. Eller har skrevet anmeldelsen, men der går lige lidt inden den kommer op. Skal også lige have tjekket ekstramateriale.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#8307 TheEnd 14 år siden

Grundet en uges ferie er det blevet til et par film i de sidste par dage:

Unstoppable
Tony Scotts og Denzel Washingtons 5. samarbejde. Filmen er super klichéfyldt og det er som om at både Washington og Scott er sat på autopilot. Denzel må snart gerne finde en lidt mere udfodrende rolle.
En ting må man dog give filmen: tiden flyver afsted ligesom den løbske tog! Tony Scott kan sit kram, selv på autopilot.
Man on Fire er i mine øjne stadig duoens bedste.
6/10

The Fighter
En overvuderet film, slet og ret! Det eneste der holder i filmen, er skuespillet. Bale er i sandhed en Transformer!
Der en ingen spænding, da slutningen er så godt som givet på forhånd. Jeg tror at jeg har set min sidste boksefilm.
6/10

Butch Cassidy and the Sundance Kid
Fantastisk film, slet og ret! Sammenspillet mellem Redford og Newman er fornøjelse at se, takket være den gudbenådede manuskript! Filmen blander to af mine ynglingsgenrer, nemlig westen og kup-film og resultatet er tangerende til det perfekte.
Filmen har potentiale for at komme på min Top-list.
9/10
A bottle! Don't bother.
Gravatar

#8308 Bruce 14 år siden

The Unforgiven - BD

En af hr. Clints bedste film, var denne tilbage til rødderne western, som portrætterede den velkendte Eastwood anti helt på en tid, hvor den industrielle revolution var på vippen til at slå fredløsheden og den ensomme ulv af banen. Ganske godt timet, set i lyset af genrens nærdødsstatus, kun holdt fra livet af små spredte dødskramper som Silverado, Young Guns og Dances with Wolves.

Eastwood drænede dog sit værk for al overflødig 80'er og 90'er retorik, komik, action og lod en for tiden uhørt realisme og brutalitet gennemsyre filmen, allerede bemærket i introsekvensen omkring horehusets ensemble, som udseendemæssigt ikke bar den store lighed med kvinder fra lignende etablissementer i andre film.

Netop fraværet af periode kitsch og Clintens evne til først at trække i håndbremsen i sidste øjeblik, forevigede ikke kun filmen for eftertiden, men var med til at forny konventionerne for fremtidens westerns, som især det sidste 10 år, har væltet sig i en ny renæssance.

Igår havde jeg så fornøjelsen, at introducere lillepigen for filmen. Man kunne sagtens argumentere for en mere blød introduktion, a la en kronologisk fortælling startende med John Fords Stagecoach og arbejdende sig igennem Ford og Wylers værker, inden Leone og Clinten æraen tog over, men man kan også bekymre sig ihjel.

Det vigtigste ... "den lille" var dybt opslugt af fortællingen og var glad over, at en af hendes favoritter, Morgan Freeman var med, ligesom hun genkendte Harris som Marcus Aurelius :) Rygter om kedsomhed er således stærkt overdrevne ... der var vist noget om en 10 krone :)

Det er efterhånden mange år jeg så den sidst og det var et velkomment gensyn af en stadig, meget effektiv western. Blu-ray udgivelsen gav mig virkelig mulighed for at nyde den fine cinematografi.

Film: 8/10
Video: 8/10

Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#8309 McPeter 14 år siden

#8308 - god anmeldelse. Det er faktisk en af de film jeg først har fået set sidste efterår, men jeg fik den på BD af mine kære forældre til jul, så skal klart have genset det i ikke alt for fjern fremtid. Glæder mig allerede. :-)
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#8310 Skeloboy 14 år siden

Baby Geniuses, 1999
Var meget overrasket over denne lille humørperle. Jeg forstår på ingen måde, hvordan den kun kan have 2.2 på IMDB

Især Kathleen Turner skinner igennem i sit livs rolle som forskeren Elena.

Det er en af de sjældne familiefilm, som rent faktisk er fede, og humøren er lige spot on!

8/10

Skriv ny kommentar: