Gravatar

#8651 Highland Park 14 år siden

Whispering Horse (8642) skrev:
Altså det er en komplet genindspilning klip-for-klip...
Der er dog naturligvis visse forskelle, som demonstreret i følgende:
[url= Games comparison: eggs scene"[/url]
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#8652 Muldgraver 14 år siden

Heh, ja det er jo ikke overvældende sådan scenisk, men jeg synes det virker til den tyske udgave synes at fremstille en mere fjoget og tilfældig a'la doven skurkagtighed? Eller?

Fandt du forskellene nævneværdige?
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#8653 Highland Park 14 år siden

Muldgraver (8652) skrev:
Fandt du forskellene nævneværdige?
Da jeg så genindspilningen, var det 10 år siden, jeg havde set originalen i biffen, så selv om jeg huskede den ret tydeligt, bemærkede jeg ikke de store forskelle med undtagelse af karaktererne og skuespillet. Især Peter, som du er inde på, fremstilles betydeligt anderledes, og i originalen kommer Paul adskillige gange med nedsættende bemærkninger om Peters vægt og kropsbygning, bl.a. fordi han i scenen i stuen fortæller ofrene små historier fra Peters liv. Netop det sam- og modspil mangler fuldstændig i genindspilningen.

Bemærk f.eks. forskellene i denne scene (bl.a. at der i den amerikanske udgave klippes fra Ann til Paul et par gange, hvorimod der i originaludgaven udelukkende fokuseres på og dvæles ved Annas lidelse):
[url= Games 1997 - 2008 comparison"[/url]
Gravatar

#8654 Muldgraver 14 år siden

Netop spændingen mellem Tom & Jerry (og hvad de ellers hedder) synes jeg underbyggede ondskabens uafhængighed og var med til at gøre de to til et på en gang alsidigt og arketypisk par, hvorfor det undrer mig Haneke ikke har overført det element til genindspilningen. Jeg tror helt sikkert jeg må holde mig fra '07'eren. Tak for info.
Gravatar

#8655 Collateral 14 år siden

I har helt ret i at Pitt også leverer 100% i filmen. Den kvindelige hovedrolle er også ret cool.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#8656 Highland Park 14 år siden

#8654: Jeg kan se, at jeg ikke har helt ret, hvad den interne mobning angår, for i det klip jeg har tilføjet i mit forrige indlæg, kalder Paul faktisk Peter for Tubby. Så vidt jeg husker er historierne dog udeladt i genindspilningen og mobningen knap så hyppigt forekommende.

Genindspilningen er skam god, men den blegner i sammenligning med originalen - bl.a. fordi Michael Pitt, selv om han gør det godt, ikke kan måle sig med Arno Frischs umenneskelige kolde og omskiftelige natur.
Gravatar

#8657 Highland Park 14 år siden

Muldgraver (8654) skrev:
Netop spændingen mellem Tom & Jerry (og hvad de ellers hedder) synes jeg underbyggede ondskabens uafhængighed...
Sådan oplever jeg det også, og som sagt mener jeg ikke, at det friktionsfyldte forhold optræder lige så markant i genindspilningen.
Gravatar

#8658 Muldgraver 14 år siden

Jamen det skulle også være underligt hvis Haneke kunne ødelægge sit eget forlæg :) Skuespillet og det dvælende kamera, der leger kispus med beskueren og nogle gange nægter at vise volden og holder en fin, men morbid, spænding derved, mens vi andre gange må betragte det martrede menneskes afmagt grusomt længe, virkede for mig suverænt i '97'eren, foruden de dyssociales på en gang dumme og smarte udtryk yderligere fungerer kvæstende, er så stærkt, og når du og flere siger disse sider ikke fungere helt så optimalt i den amerikanske udgave, så takker jeg nej og nøjes :)

På en måde må jeg alligevel respektere Haneke for genindspilningsbeslutningen, for selvom den nyere film fremstår svagere, kan jeg forstå på dig (og andre), at filmen stadig er godt lavet og dens væsentlige anke ved underholdningsindustriens præmisser intakt og det kompromis kan jeg egentlig godt forstå, også selvom jeg ikke har tænkt mig at se filmen.

Nok en gang tak for din perspektivdelagtighed :)
Gravatar

#8659 Highland Park 14 år siden

Muldgraver (8658) skrev:
På en måde må jeg alligevel respektere Haneke for genindspilningsbeslutningen, for selvom den nyere film fremstår svagere, kan jeg forstå på dig (og andre), at filmen stadig er godt lavet og dens væsentlige anke ved underholdningsindustriens præmisser intakt og det kompromis kan jeg egentlig godt forstå, også selvom jeg ikke har tænkt mig at se filmen.
Ja, set fra hans synspunkt er det en fornuftig beslutning, men jeg havde nu hellere set en nyfortolkning - af selvsamme eller et anderledes tænkende individ.

Muldgraver (8658) skrev:
Nok en gang tak for din perspektivdelagtighed :)
Min delagtighed er din meddelagtighed (et ord der tilsyneladende officielt ikke eksisterer) - og vice versa. :)

Forresten kan jeg ret godt lide udtrykket "ondskabens uafhængighed". Der spindes tanker...
Gravatar

#8660 Sweetiebellefan 14 år siden

Father of the Pride

Omkring 2004 udkom denne tegnefilmsserie fra Dreamworks om Siegfried og Roy's løver, men denne tegnefilm for voksne blev hurtig aflivet.

Jeg har DVD'en som er Region 1, men jeg kan ikke finde den PC Region 1 afspiller jeg havde engang.
Twilight Sparkle: "Real friends don't care what your cover is. Friendship is a wondrous and powerful thing.

Skriv ny kommentar: