#8748: Har kun set "A Fistful of Dollars" og "Once Upon a Time in the West". Men jeg tvivler på at nogle af de andre film kan overgå sidstnævnte. Det skal selvfølgelig komme an på en prøve på et tidspunkt.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Nu har du jo også set den dårligste af filmene og den næstbedste. :) (har godt nok ikke set Duck, You Sucker). Men altså, TGTBATU er trods alt ratet højere på IMDb end OUTITW. Ikke fordi det er endbetydende med, den er bedre, men det bør da give dig nogle forhåbninger om, at det er en verdensklassefilm.
Har lige set Tangled 3D og er ret så undervældet af 3D'en :( Jeg synes der var ret så meget ghosting i den og den var til tider for mørk til dens eget bedste. Jeg ved ikke om min projektor har haft en dårlig dag, men vil prøve igen og holde den op mod A Christmas Carol en anden dag og sikre, at der ingen problemer er med den titel.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Nej, de nærmeste westerns ligger et godt stykke nede. Disse vil desuden umiddelbart være af Ford og Sollima, ikke Leone (hvis jeg går efter én film pr. instruktør-princippet).
Hvorvidt du ville kunne springe ud i "Offret" er svært at svare på. De fleste af Tarkovskijs film har forsøgt at befinde sig i et transcenderende ekvilibrium. Hans sidste film optager dette sindelag til en taiji af atomkrig, Bach, Pushkin, selvofrelse mv., søgende efter kunstens ultimative mål. Dens poetisk-vægtede dramatik adskiller sig lidt fra hans tidligere film, fordi den netop vil befinde sig i fuldstændig ekvilibrium og transcendens, ikke impressionistisk struktureret.
"Offret" er en kompleks parabel, Tarkovskijs har stræbt efter i hele sin senere filmografi. Du behøver ikke nødvendigvis at have set hans tidligere film, selvom disse (som nævnt ovenfor) naturligvis har betydning, men bered dig på en dedikeret tilgang til filmen.
#8755 - Hvordan fortolker du egentlig begyndelsen og afslutningen med "Ordet". Jeg har aldrig været sikker på, hvad det betød. Skal ordet forstås som det usunde, civilisatoriske eller som Gud ("I begyndelsen var ordet, og ordet var hos Gud")? Er den lille dreng Nietzsches dværg? Der er mange af den slags ting der er så usandsynligt dunkle i den film - også referencen til Da Vinci f.eks. - men det altafgørende er selvfølgelig Offret, ofringen af Tarkovskij selv, af det moderne menneske, af individet som sådan og det er jo filmen.
Thomas: jeg snakker om at give en film så mange chancer. Du misforstår min pointe.
Fair nok, men det var bare ikke det du skrev og som jeg responderede på. Der skrev du at du spildte din tid. Hvis du mener du spilder din tid på et gensyn, så kan jeg blot referere til det samme svar, at jeg ikke nødvendigvis kan se at det for en filmelsker kan være spild af tid. Der må jo være en grund til at give filmen endnu en chance tænker jeg.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
#8751 Collateral 14 år siden
#8752 MMB 14 år siden
Nu har du jo også set den dårligste af filmene og den næstbedste. :) (har godt nok ikke set Duck, You Sucker). Men altså, TGTBATU er trods alt ratet højere på IMDb end OUTITW. Ikke fordi det er endbetydende med, den er bedre, men det bør da give dig nogle forhåbninger om, at det er en verdensklassefilm.
#8753 Bruce 14 år siden
#8754 Babo Rises 14 år siden
#8755 Antlion 14 år siden
Nej, de nærmeste westerns ligger et godt stykke nede. Disse vil desuden umiddelbart være af Ford og Sollima, ikke Leone (hvis jeg går efter én film pr. instruktør-princippet).
Hvorvidt du ville kunne springe ud i "Offret" er svært at svare på. De fleste af Tarkovskijs film har forsøgt at befinde sig i et transcenderende ekvilibrium. Hans sidste film optager dette sindelag til en taiji af atomkrig, Bach, Pushkin, selvofrelse mv., søgende efter kunstens ultimative mål. Dens poetisk-vægtede dramatik adskiller sig lidt fra hans tidligere film, fordi den netop vil befinde sig i fuldstændig ekvilibrium og transcendens, ikke impressionistisk struktureret.
"Offret" er en kompleks parabel, Tarkovskijs har stræbt efter i hele sin senere filmografi. Du behøver ikke nødvendigvis at have set hans tidligere film, selvom disse (som nævnt ovenfor) naturligvis har betydning, men bered dig på en dedikeret tilgang til filmen.
#8756 Fellaheen 14 år siden
#8757 Hr. Nielsen 14 år siden
#8758 MMB 14 år siden
Hmm.... Jeg tror, jeg vil gemme den til en anden god gang. :)
#8759 Collateral 14 år siden
#8760 Neranders 14 år siden
Jamen, jeg er jo i Dubai til og med den 28. maj. Ellers havde jeg da også fået den set, for jeg har hørt meget godt om den herinde. :)
"That's rough, buddy."