#8801: Jamen har som sagt haft den stående et godt stykke tid, men har ingen afspiller i huset der kan afspille R1. Kunne vel strengt taget se den på pc, men det er sgu ikke rigtig det samme synes jeg.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Vent med "Nostalghia". Tarkovskij har dog blot instrueret 7 spillefilm, så hvorfor ikke se dem alle i kronologisk rækkefølge? Ellers brug "Stalker" og "Zerkalo" som introduktion, da disse umiddelbart vil give det bedste indblik i, hvorledes hans kompromisløshed bidrager til opnåelsen af ekvilibrium og transcendens.
"Stalker" er nok et nemmere at starte. Hvor meget de to instruktører har tilfælles kan diskuteres, men Bergman er ikke tilnærmelsesvis på højde med Tarkovskij, nej.
Jeg har stadig min første Tarkovsky film tilgode, men jeg har lidt på fornemmelsen at jeg kommer til at else den mand! Tror at jeg snart giver mig i kast med Stalker :)
Forvent ikke, hvad du normalt elsker ved en film (jvf. "kriterierne" i din profil). Selvom "Stalker" er en af Tarkovskijs lettere film, kræver den en vis dedikation for at kunne nydes. Ikke nødvendigvis analytisk dedikation, men mere en klargørelse af din "spiritualitet".
I øvrigt er det interessant, at du netop kommer fra Armenien, når du forbereder dig til Tarkovskij. Dennes spirituelle sidestykke er nemlig dem armenske Sergei Parajanov, som blandt andet har instrueret mesterværkerne "Sayat Nova" og "Tini zabutykh predkiv".
Har du ikke set "Faccia a faccia"? Det er Sollimas mesterværk, hvis du spørger mig.
"10.000 dollari per un massacre", "Da uomo a uomo", "Keoma", "I giorni dell'ira", "Il mercenario", "Il ritorno di Ringo", "Quella sporca storia nel west", "Quién sabe?", "Une corde, un Colt..." og "Vamos a matar, compañeros" ligger også i den bedre ende, hvis vi snakker spaghettiwesterns.
Jeg har kun set den ene Sollima-film. Ham og Corbucci skal jeg have set flere film af på et tidspunkt.
#8801 BN 14 år siden
Ups! :-D
Jeg omformulerer lige:
En filmfan der ikke har set Unforgiven o.s.v.?! Jeg troede ikke, der fandtes sådan nogle!
Chokerende! Forargende! [indsæt selv flere overdrevne, lettere paniske og hysteriske udtryk]
#8802 Slettet Bruger [4112912599] 14 år siden
#8803 Collateral 14 år siden
#8804 Bruce 14 år siden
BL
PoG
#8805 Antlion 14 år siden
Vent med "Nostalghia". Tarkovskij har dog blot instrueret 7 spillefilm, så hvorfor ikke se dem alle i kronologisk rækkefølge? Ellers brug "Stalker" og "Zerkalo" som introduktion, da disse umiddelbart vil give det bedste indblik i, hvorledes hans kompromisløshed bidrager til opnåelsen af ekvilibrium og transcendens.
#8806 TheEnd 14 år siden
Jeg har stadig min første Tarkovsky film tilgode, men jeg har lidt på fornemmelsen at jeg kommer til at else den mand! Tror at jeg snart giver mig i kast med Stalker :)
#8807 Fellaheen 14 år siden
1) Spejlet
2) Andrei Rublev
3) Offret (nr. 3 fordi denne nok er lidt af en hade/elske-film.)
#8808 Antlion 14 år siden
Forvent ikke, hvad du normalt elsker ved en film (jvf. "kriterierne" i din profil). Selvom "Stalker" er en af Tarkovskijs lettere film, kræver den en vis dedikation for at kunne nydes. Ikke nødvendigvis analytisk dedikation, men mere en klargørelse af din "spiritualitet".
I øvrigt er det interessant, at du netop kommer fra Armenien, når du forbereder dig til Tarkovskij. Dennes spirituelle sidestykke er nemlig dem armenske Sergei Parajanov, som blandt andet har instrueret mesterværkerne "Sayat Nova" og "Tini zabutykh predkiv".
#8809 BN 14 år siden
;-)
#8810 Fellaheen 14 år siden
Jeg har kun set den ene Sollima-film. Ham og Corbucci skal jeg have set flere film af på et tidspunkt.