The Consequences of Love (Le conseguenze dell'amore) 2004
Langt om længe fik jeg omsider set den på disse sider så ofte nævnte film. Jeg vidste meget lidt om handlingen i forvejen, hvilket viste sig at være en fordel, så jeg vil kun berøre den ganske kort. Filmen centrerer sig omkring den middelaldrene Titta Di Girolamo, en pertentlig klædt herre, der ved først øjekast ligner en hvilken som helst af den slags forretningsmænd man støder på rundt og omkring i hoteller og lufthavne. Disse anonyme skæbner der med et neddæmpet svagt bedrøvet udtryk, synes i evig transit et eller andet sted hen. Det bliver dog hurtigt tydeligt at et eller andet yderligere er galt. Vi får at vide at Titta, stort set ikke har forladt hotellet i adskillige år, og hans eneste aktivitet synes at være, at han med jævne mellemrum transporter en kuffert fuld af penge til en nærliggende bank. Resten af tiden henslæber han i evig zombielignende resignation. Hvem han er og hvad han egentlig laver er et komplet mysterium. Alt dette ændrer sig dog langsomt ved mødet med den smukke servitrice Sofia, som Titta begynder at få øjnene op for.
Italienske film er mildt sagt ikke hvad de har været, så det er en fornøjelse af se denne film som slet og ret er den bedste nyere italienske jeg har set i lang, lang tid. Filmen er delvis en kærlighedshistorie delvis en slags thriller, men først og fremmest helt sin egen. Tittas ulastelige overflade finder sin pedant i filmens billedside, der er fuldstændig bjergtagende. Hvert billede sidder lige i skabet med en kølig perfektion, der vækker glade minder om Kubrick og Antonioni. Jeg tror ikke jeg har været så betaget af en billedside siden jeg så "There Will Be Blood", og denne film er ærlig talt flottere. En bestemt sekvens hvori kameraet foretager et 180 grader sving tæt henover Titta, fik særlig min underkæbe til at ramme jorden. Musikken supplerer fotograferingen formidabelt, og skifter mellem rolige melankolske toner og fuld knald med en hast der får seeren til at hoppe i sædet.
Det er ikke let at fange tomhed på lærredet uden at filmen i sig selv bliver tom, men Paolo Sorrentino formår det med denne perle af en film, som jeg uden tvivl vil vende tilbage til i fremtiden. Amazon.co.uk har den i øjeblikket til meget billige penge. Det er et særdeles godt køb for enhver med blot den mindste smag for filmiske ambitioner.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
#114 Det lyder faktisk meget interessant. Hvis Shyamalan faktisk formår at komme i dybden med nogle eksistentialistiske problemstillinger (og det, du beskriver, er i den grad et eksistentialistisk problem), så kan det blive en meget interessant film.
Jeg har ligget syg et par dage, så er det jo godt man kan nyde en TV-serie eller to. Denne gang blev det til "Brotherhood" der er produceret af kabel-tv-stationen Showtime, der velfortjent er blevet kaldt "det nye HBO", med henvisning til den succesrige kanal bag serier som fx "Sopranos", "Six Feet Under" og ikke midst "Deadwood". Showtime har senest markeret sig med den sexede historiskeserie "The Tudors", den stilfulde seriemorder-serie "Dexter" og den ganske morsomme "Californication". Så der er hverken sparet teknisk, på volden eller gode instruktører eller skuespillere, hvilket gør den til en rigtig god og spændende serie.
Tommy er politiker. Michael er gangster. Men måske er de to brødre mindre forskellige, end Tommy har lyst til at indse.
Seriens omdrejningspunkt er brødrene Tommy og Michael Caffee, der er vokset op i den irske arbejderklasse-bydel The Hill i byen Providence uden for New York.
De to brødre har stærke bånd til hinanden, men de befinder sig på hver sin side af loven. Tommy er familiefar og en lovende politiker.
Michael er gangster og har været på flugt i syv år efter et blodigt opgør. Da hans gamle fjende, gangsteren Mullin, bliver myrdet, kan Michael vende tilbage til sit barndomskvarter. På rekordtid genoptager han sine tvivlsomme aktiviteter. Han lægger ikke fingrene imellem, og hans kriminelle virksomhed sender brødrene på kollisionskurs.
Men måske er de to brødre mindre forskellige, end Tommy har lyst til at indse. Storebror Michael er nemlig ikke den eneste, der spiller urent spil for at nå sine mål.
Det beviser Tommy blandt andet, da han beslutter sig for at sætte en stopper for planerne om at føre en motorvej gennem brødrenes barndomskvarter. I The Hill kan det være svært at få øje på skillelinjen mellem gangstervirksomhed og politik.
"Brotherhood" er en slags irsk-amerikansk udgave af "Sopranos", der jo handlede om en italiensk-amerikansk gangsterfamilie. Ligesom i "Sopranos" befinder vi os i en verden, hvor moral er et begreb, der kan gradbøjes, og hvor familie betyder alt - på godt og ondt.
I foreløbig 11 afsnit følger vi brødrene Caffee og deres familie. Deriblandt Tommys kone Eileen, der på overfladen er den perfekte mor og politikerhustru, men som jævnligt mødes med en gammel studiekammerat på et motel, hvor de ryger pot og dyrker sex. Vi møder også den manipulerende matriark Rose, der er en kvinde med sine egne hemmeligheder. Og vi møder gangsterbossen Freddie Cork, der opfatter den ambitiøse Michael som en trussel, men samtidig bruger ham som et middel til at afpresse Tommy.
Rollen som Michael spilles af Jason Isaacs, som mange seere netop har kunnet opleve som hårdtprøvet engelsk USA-ambassadør i thrillerserien "Manden i midten". Herhjemme kender vi også Isaacs fra roller i "The Patriot", "Event Horizon" og ikke minds, som skurken Lucius Malfoy i Harry Potter-filmene. Tommy spilles af den australske karakterskuespiller Jason Clarke, ham fra "All Saints" og "Farscape", mens Tommys kone Eileen spilles af Annabeth Gish, der var præsidentdatter i dramaserien "Præsidentens mænd" og Agent Monica Reyes i et par sæsoner af "X-Files".
Hvis den fortsætter som den er begyndt kan det godt gå hen og blive rigtig godt.
Den holder stadigvæk, Shirley Walker's score, og så det fantastiske kor alle spiller, som gør filmen til det den er en tragisk kærlighedsfortælling fra Batman Universet.
Andrea Beumont er en virkelig skarp pige, som Bruce falder pladask for "nice moves, can you dance too" fantastisk kemi imellem de to.
Og ja jeg glæder mig som en sindsyg til at se Heath Ledger som min ynglings batman Skurk nummer 1 The Jokester, men Mark Hamill er simplthen Fantastisk som The Jokester, jeg ville tage undervisnings klasse hos ham bare for at lære The Laugh, det er så dejlig manisk 8-)
Heath Ledgers er mere skræmmene og grumt, men det er to vidt forskellige Grin der passer perfekt, i det Univers, hvor de foregår i.
Har man ikke set den her Film, kan jeg på det varmeste anbefale og få den set, og nu man er igang købe Shirley Walker's (me she rest in peace) Fantastiske Score (som så småt er ved at udgå helt)
Ahh det var satme en god oplevelse 8-)
Ahahahahahahaa!
J. J: "This is one of my Favorite shots." Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Fik bare lige en stor lyst til at vende tilbage til En Joker jeg kendte, og bare glemme hele snakken om Heath Ledger's Joker, som jo først er om et stk. tid.
Men ja lad mig se jeg må heller lige få taget fat på Batman Beyound så.
J. J: "This is one of my Favorite shots." Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#111 Benway 17 år siden
Langt om længe fik jeg omsider set den på disse sider så ofte nævnte film. Jeg vidste meget lidt om handlingen i forvejen, hvilket viste sig at være en fordel, så jeg vil kun berøre den ganske kort. Filmen centrerer sig omkring den middelaldrene Titta Di Girolamo, en pertentlig klædt herre, der ved først øjekast ligner en hvilken som helst af den slags forretningsmænd man støder på rundt og omkring i hoteller og lufthavne. Disse anonyme skæbner der med et neddæmpet svagt bedrøvet udtryk, synes i evig transit et eller andet sted hen. Det bliver dog hurtigt tydeligt at et eller andet yderligere er galt. Vi får at vide at Titta, stort set ikke har forladt hotellet i adskillige år, og hans eneste aktivitet synes at være, at han med jævne mellemrum transporter en kuffert fuld af penge til en nærliggende bank. Resten af tiden henslæber han i evig zombielignende resignation. Hvem han er og hvad han egentlig laver er et komplet mysterium. Alt dette ændrer sig dog langsomt ved mødet med den smukke servitrice Sofia, som Titta begynder at få øjnene op for.
Italienske film er mildt sagt ikke hvad de har været, så det er en fornøjelse af se denne film som slet og ret er den bedste nyere italienske jeg har set i lang, lang tid. Filmen er delvis en kærlighedshistorie delvis en slags thriller, men først og fremmest helt sin egen. Tittas ulastelige overflade finder sin pedant i filmens billedside, der er fuldstændig bjergtagende. Hvert billede sidder lige i skabet med en kølig perfektion, der vækker glade minder om Kubrick og Antonioni. Jeg tror ikke jeg har været så betaget af en billedside siden jeg så "There Will Be Blood", og denne film er ærlig talt flottere. En bestemt sekvens hvori kameraet foretager et 180 grader sving tæt henover Titta, fik særlig min underkæbe til at ramme jorden. Musikken supplerer fotograferingen formidabelt, og skifter mellem rolige melankolske toner og fuld knald med en hast der får seeren til at hoppe i sædet.
Det er ikke let at fange tomhed på lærredet uden at filmen i sig selv bliver tom, men Paolo Sorrentino formår det med denne perle af en film, som jeg uden tvivl vil vende tilbage til i fremtiden. Amazon.co.uk har den i øjeblikket til meget billige penge. Det er et særdeles godt køb for enhver med blot den mindste smag for filmiske ambitioner.
#112 filmz-Bruce 17 år siden
#113 filmz-Narniabæver 17 år siden
En familie på to børn og en mor flytter ud i en lille by ved havet, og en nat bliver drengen besat af en ånd.
Overraskende og spændene dansk eventyrfilm.
9/10
#114 El vez 17 år siden
MEN!
Det der gjorde størst indtryk, var en ny trailer til Shyamalans "The Happening".
(trailer-spoiler)
Jeg har ikke set den andre steder og den var en del mere interessant end traileren hos apple
http://www.apple.com/trailers/fox/thehappening/lar...
#115 mr gaijin 17 år siden
Frygter dog lidt at det bare bliver en gimmick.
#116 elwood 17 år siden
Men slutopgøret gik hvertfald ikke stille for sig, ikke så gennemført som 3:10 to Yuma, men stadigvæk med en hvis tilfredstillese over sig.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#117 filmz-Crystalstar1200 17 år siden
Brotherhood
Jeg har ligget syg et par dage, så er det jo godt man kan nyde en TV-serie eller to. Denne gang blev det til "Brotherhood" der er produceret af kabel-tv-stationen Showtime, der velfortjent er blevet kaldt "det nye HBO", med henvisning til den succesrige kanal bag serier som fx "Sopranos", "Six Feet Under" og ikke midst "Deadwood". Showtime har senest markeret sig med den sexede historiskeserie "The Tudors", den stilfulde seriemorder-serie "Dexter" og den ganske morsomme "Californication". Så der er hverken sparet teknisk, på volden eller gode instruktører eller skuespillere, hvilket gør den til en rigtig god og spændende serie.
Tommy er politiker. Michael er gangster. Men måske er de to brødre mindre forskellige, end Tommy har lyst til at indse.
Seriens omdrejningspunkt er brødrene Tommy og Michael Caffee, der er vokset op i den irske arbejderklasse-bydel The Hill i byen Providence uden for New York.
De to brødre har stærke bånd til hinanden, men de befinder sig på hver sin side af loven. Tommy er familiefar og en lovende politiker.
Michael er gangster og har været på flugt i syv år efter et blodigt opgør. Da hans gamle fjende, gangsteren Mullin, bliver myrdet, kan Michael vende tilbage til sit barndomskvarter. På rekordtid genoptager han sine tvivlsomme aktiviteter. Han lægger ikke fingrene imellem, og hans kriminelle virksomhed sender brødrene på kollisionskurs.
Men måske er de to brødre mindre forskellige, end Tommy har lyst til at indse. Storebror Michael er nemlig ikke den eneste, der spiller urent spil for at nå sine mål.
Det beviser Tommy blandt andet, da han beslutter sig for at sætte en stopper for planerne om at føre en motorvej gennem brødrenes barndomskvarter. I The Hill kan det være svært at få øje på skillelinjen mellem gangstervirksomhed og politik.
"Brotherhood" er en slags irsk-amerikansk udgave af "Sopranos", der jo handlede om en italiensk-amerikansk gangsterfamilie. Ligesom i "Sopranos" befinder vi os i en verden, hvor moral er et begreb, der kan gradbøjes, og hvor familie betyder alt - på godt og ondt.
I foreløbig 11 afsnit følger vi brødrene Caffee og deres familie. Deriblandt Tommys kone Eileen, der på overfladen er den perfekte mor og politikerhustru, men som jævnligt mødes med en gammel studiekammerat på et motel, hvor de ryger pot og dyrker sex. Vi møder også den manipulerende matriark Rose, der er en kvinde med sine egne hemmeligheder. Og vi møder gangsterbossen Freddie Cork, der opfatter den ambitiøse Michael som en trussel, men samtidig bruger ham som et middel til at afpresse Tommy.
Rollen som Michael spilles af Jason Isaacs, som mange seere netop har kunnet opleve som hårdtprøvet engelsk USA-ambassadør i thrillerserien "Manden i midten". Herhjemme kender vi også Isaacs fra roller i "The Patriot", "Event Horizon" og ikke minds, som skurken Lucius Malfoy i Harry Potter-filmene. Tommy spilles af den australske karakterskuespiller Jason Clarke, ham fra "All Saints" og "Farscape", mens Tommys kone Eileen spilles af Annabeth Gish, der var præsidentdatter i dramaserien "Præsidentens mænd" og Agent Monica Reyes i et par sæsoner af "X-Files".
Hvis den fortsætter som den er begyndt kan det godt gå hen og blive rigtig godt.
Film: 7/10
Billede: 7/10
Lyd: 6/10
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#118 elwood 17 år siden
Den holder stadigvæk, Shirley Walker's score, og så det fantastiske kor alle spiller, som gør filmen til det den er en tragisk kærlighedsfortælling fra Batman Universet.
Andrea Beumont er en virkelig skarp pige, som Bruce falder pladask for "nice moves, can you dance too" fantastisk kemi imellem de to.
Og ja jeg glæder mig som en sindsyg til at se Heath Ledger som min ynglings batman Skurk nummer 1 The Jokester, men Mark Hamill er simplthen Fantastisk som The Jokester, jeg ville tage undervisnings klasse hos ham bare for at lære The Laugh, det er så dejlig manisk 8-)
Heath Ledgers er mere skræmmene og grumt, men det er to vidt forskellige Grin der passer perfekt, i det Univers, hvor de foregår i.
Har man ikke set den her Film, kan jeg på det varmeste anbefale og få den set, og nu man er igang købe Shirley Walker's (me she rest in peace) Fantastiske Score (som så småt er ved at udgå helt)
Ahh det var satme en god oplevelse 8-)
Ahahahahahahaa!
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#119 filt 17 år siden
#120 elwood 17 år siden
Fik bare lige en stor lyst til at vende tilbage til En Joker jeg kendte, og bare glemme hele snakken om Heath Ledger's Joker, som jo først er om et stk. tid.
Men ja lad mig se jeg må heller lige få taget fat på Batman Beyound så.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"