On Golden Pond, USA 1981, Mark Rydell Katharine Hepburn og Henry Fonda behøver ikke nærmere præsentation, og i On Golden Pond lever de helt op til deres ry. Desværre lever filmen ikke helt op til den, selvom den i det store og hele er ganske god. Den handler om alderdom og om forholdet mellem far, hans datter og hendes barn, og blodet kommer aldrig rigtig i omdrejninger, men man er fint underholdt, og hvis man synes den er kedelig, kan man altid nyde Katharine Hepburn og Henry Fonda på hhv. 74 og 76. Deres præsentation er absolut ikke dårligere end i deres største film.
Så blev jeg færdig med The D-files på Enchanted Blu-ray'en.
en slags mini quiz under filmen, som udløser små interviews om nogen af de mange disney film refrencher, og til sidst får man adgang til 3 xtra behind the scenes ting, hvor det kun er de to første der rigtig er noget ved, man får blandt andet lidt voice... eller sku jeg sige singin recording og se 8-)
Lidt en skam at man ikke lige umiddelbart kan vende tilbage til det, efter man har "gennemført"
Men som sagt skal man ha al behind the scenes tingene med, er man nødt til at "spille" det.
Meget hyglig lille quiz, hvis man så bare lige ku få lov og se det igen efter man har gennemført.
J. J: "This is one of my Favorite shots." Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Det er fantastisk som denne serie holder gensyn efter gensyn. Denne 3 gang brugte jeg på at kigge mere kritisk på den mht. til teknik og jeg er stadig imponeret, og før jeg havde set mig om havde jeg brugt hele min søndag på denne serie. Efter "Big Love", en anden HBO i særklasse, i aften hopper på anden sæson og jeg er sikker på at den holder ligeså godt.
Jeg nappede denne film i TP på vej hjem fra arbejde i dag. Filmen er fra 2001, en tv-film, der handler om en amerikansk bataljon i slutningen af første verdenskrig.
Det er ikke uden grund at "Saving Private Ryan" nævnes på coveret, da instruktøren i dén grad har kopieret stilen fra "Ryan" og "Band of Brothers". Man kan diskutere om dette er godt eller skidt, da næsten alle krigsfilm efter "Ryan", har lagt sig ret tæt op ad samme stil - for mit vedkommende, fandt jeg det lidt uopfindsomt, men lærte at leve med det.
Historien er baseret på virkelige hændelser, men skal man brokke sig lidt og det skal man jo, er der lige en kende for meget heltedyrkelse og filmen slår lidt for meget på sin egen tromme, med tårepressende musik i baggrunden og lidt for mange slow-mo shots. Samtidig er filmen ikke voldsomt lang og man savner lidt baggrundshistorie på en del af hovedpersonerne.
Men, når det er sagt, er filmen god underholdning og det er rart at se et realistisk tag på en krig, der er langt mere frygtelig på nogle måder, end anden verdenskrig, der åbenbart er alle folks favoritkrig.
Filmen er ikke fyldt med store navne, men Phil McKee viser da sit ansigt, i næsten samme type rolle, som han spiller i "Band of Brothers". Skuespillerne gør dog et habilt stykke arbejde, selvom vi ikke har med de største stjerner at gøre og i sådan en produktion, kan det endda være en fordel, at folk ikke er alt for kendte.
Billedet på udgivelsen er fint, uden at imponere og visse steder oplevede jeg lidt sære farvetoner, jeg ikke helt kan forklare.
Lyden er dog alt andet end imponerende. Første og fremmest er lyden voldsomt lav og der er ikke meget dynamik i lydsporet i det hele taget, ret skuffende, filmens genre taget i betragtning. Det skal i øvrigt nævnes at det er et stereo-lydspor.
Kort sagt: En stabil krigsfilm om et emne, man ikke ser nok film om og en dvd-udgivelse der er middelmådig. Til udgivelsens forsvar, skal det siges at den koster 25 kr. i TP Musik, så man kan ikke sige andet, end at den er pengene værd. Jeg kan i hvert fald sagtens anbefale at man giver filmen en chance.
Fik set Rambo og Cloverfield her til aften på Blu-ray. Vil ikke skrive så forfærdelig meget om dem, her ved godnat tid.
Rambo - BD Der er ikke så meget at sige. Lige på og hårdt, uden så mange dikkedarer. Der er en fjende, nogle uskyldige og så er der John Rambo. Resultatet er det samme. Mange døde og i et antal, der er proportionelt stigende med nummeret på filmen. Hvis et ansigtsudtryk siger mere end 1000 ord, så er Stallone enten Shakespeare eller i koma. Personligt tillægger jeg det ikke den store betydning, for ser man Rambo, så gør man det for voldens skyld og den er udpenslet til mindste detalje i dette kapitel.
Der er meget kitsch i denne og en del levn fra 80'ernes actionfilm, men dennegang er det ubarmhjertigt, brutalt og ekstremt. Det er sjældent jeg siger "holy shit", men det skete et par gange og det var ikke, da Stallone reciterede digte til sin udkårne, med mindre den udkårne er den Burmesiske hær og digtet afleveres af et "sig det med en ordentlig kaliber" bud.
Bottomline. Stallone har gjort sig umage med at finde en lokation, som ligner en jungle, hvilket en langt mere blodfattig instruktør har besvær med i disse år. Og i denne jungle får man serveret nogle scener, som nok skal mætte den indre drengerøv, mens fjenden simplificeret dæmoniseres via de billigste virkemidler der findes.
Men lægen havde sagt, jeg skulle tage denne dosis, for at komme mig over efterdønningerne af proteinfattige blockbusters og det virkede faktisk. Jeg beklager, jeg var sgu godt underholdt!
Jeg vil ikke anmelde lyden, for jeg tror der er gået ged i min opsætning. Ihvertfald havde jeg langtfra den følelse af demoreference, som jeg havde læst om, så nu vil jeg tjekke det hele igennem og så prøve igen.
Film: 6/10 Video: 8/10 Audio: ?/10
Cloverfield - BD Dette var også en ganske underholdende sag. Det håndholdte aspekt var ikke så slemt, som jeg havde frygtet, men havde jeg set denne på en mindre skærm, så havde jeg ganske givet slukket. Filmens virkemidler hviler på en stor del på et effektivt lydspor og igen måtte jeg skuffende erkende, at demoreferencen udeblev, trods rygterne om det modsatte. Men jeg vil som sagt tro, jeg har et problem med min opsætning, så denne får en ny chance.
Trods de anderledes præmisser og en original idé, så er der som sådan intet nyt under overfladen og flere af scenerne var en kopi af en kopi af en kopi, blot iscenesat på ny. Men der var gode momenter og især slutsekvensen var ganske effektiv.
Film: 6/10 Video: 8/10 Audio: ?/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Nu har jeg efterhånden set denne film et par gange og har endnu ikke ændret mening med hensyn til den. Babel er en fortælling om globaliseringen og hvad den gør ved os på godt og ondt. Den er del op i 4 historier, som alle har en forbindelse til hinanden som ikke skal røbes her. Der er den fattige familie i Marokko, den døve pige Chieko i Japan, det amerikanske par som er på ferie i Marokko, og endelig den mexicanske barnepige som passer det amerikanske pars to børn. Umiddelbart skulle man tro at det vil være et problem med 4 historier, idet nogle af historierne let kan komme til at virke banale, men Fernando Meirelles formår på brilliant vis at give sig den tid til at fortælle historierne, således vi får en ide om hvordan disse personer er. En vigtig ting er billedsiden. Der ligger så meget information i hvert enkelt billede og nogle af de vigtigste sekvenser er faktisk dem hvor Meirelles bare lader billedet køre til den fantastiske musik, som i øvrigt også skal fremhæves.
Filmen viser hvorledes verden er blevet mindre og at vi i virkeligheden har mere tilfælles med folk fra andre verdensdele end vi egentlig lige går og tror. Et rigtig godt eksempel på dette er forholdet mellem den amerikanske familiefar (spillet af Brad Pitt) og den marrokkaner som hjælper ham hvor han har allermest brug for det. De er i stand til at kommunikere med hinanden via engelsk, de har begge to en familie, og de har begge to en fornemmelse af hvorledes de vil sige at miste noget man har kært. I virkeligheden har vores amerikanske far mere til fælles med hans marrokanske ven end han har med de andre amerikanske turister.
I samme ombæring kan det også siges om turisterne at de er kommet til Marokko for at se den lokale kultur som i mange tilfælde er sat op i byerne for at gøre turisterne tilfredse. Den rigtige lokale kultur som turister sjældent ser, ligger dog bag facaderne og når turisterne endelig ser denne bliver de enten forfærdet eller synes den er kedelig og nogle gange opdager de den slet ikke.
I Japan møder vi en typisk teenager som ikke har et meget anerledes liv end teenagere i andre lande. Hun dyrker sport, hænger ud med vennerne og passer sit skolearbejde. Hun går i det tøj en teenager typisk går i og er i det hele taget ligesom en almindelig teenager. Hendes far har et normalt arbejde, de bor i et højhus (som ligeså godt kunne have ligget i New York). De har adgang til de samme muligheder som alle mulige andre og selv en nyhed som den at
to marokkanske drenge har skudt en amerikansk turist, dvs. det bliver fremlagt som et terrorist angreb, når hele vejen til Japan. Og det der går igenneme hele historien er den riffel som faren har givet til en marokkansk ven som han har været ude at fiske med, som så er blevet solgt videre til hans marokkanske ven og som er blevet brugt til at skyde en amerikansk turist med
Der kunne nævnes talrige andre eksempler og fælles for dem alle er at de er med til at beskrive de globaliseringsprocesser som finder sted.
En flot og medrivende film, som kan ses op til flere gange idet man hele opdager nye ting.
9/10
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
#178 - fantastisk film, og god anmeldelse, hvad man kan tilføje er også de kommunkationsproblemer personerne har, som også er et gennemgående tema i hele filmen. Det opfatter jeg som instruktørens opråb til folk i den globale verden, at vi bliver nødt til at prøve at forstå hinanden, for det er en nødvendighed vi kommunikere sammen på tværs af kulturer.
#178 Flot anmeldelse, og jeg er helt enig i bedømmelsen af filmen. Dog er det ikke Fernando Meirelles, der har instrueret, men den ligeledes hypertalentfulde Alejandro González Iñárritu.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
#171 Skeloboy 17 år siden
Katharine Hepburn og Henry Fonda behøver ikke nærmere præsentation, og i On Golden Pond lever de helt op til deres ry. Desværre lever filmen ikke helt op til den, selvom den i det store og hele er ganske god. Den handler om alderdom og om forholdet mellem far, hans datter og hendes barn, og blodet kommer aldrig rigtig i omdrejninger, men man er fint underholdt, og hvis man synes den er kedelig, kan man altid nyde Katharine Hepburn og Henry Fonda på hhv. 74 og 76. Deres præsentation er absolut ikke dårligere end i deres største film.
#172 elwood 17 år siden
en slags mini quiz under filmen, som udløser små interviews om nogen af de mange disney film refrencher, og til sidst får man adgang til 3 xtra behind the scenes ting, hvor det kun er de to første der rigtig er noget ved, man får blandt andet lidt voice... eller sku jeg sige singin recording og se 8-)
Lidt en skam at man ikke lige umiddelbart kan vende tilbage til det, efter man har "gennemført"
Men som sagt skal man ha al behind the scenes tingene med, er man nødt til at "spille" det.
Meget hyglig lille quiz, hvis man så bare lige ku få lov og se det igen efter man har gennemført.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#173 filmz-Crystalstar1200 17 år siden
Det er fantastisk som denne serie holder gensyn efter gensyn. Denne 3 gang brugte jeg på at kigge mere kritisk på den mht. til teknik og jeg er stadig imponeret, og før jeg havde set mig om havde jeg brugt hele min søndag på denne serie. Efter "Big Love", en anden HBO i særklasse, i aften hopper på anden sæson og jeg er sikker på at den holder ligeså godt.
Film: 9/10
Billed: 8/10
Lyd: 8/10
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#174 filmz-Kadann 17 år siden
Jeg nappede denne film i TP på vej hjem fra arbejde i dag. Filmen er fra 2001, en tv-film, der handler om en amerikansk bataljon i slutningen af første verdenskrig.
Det er ikke uden grund at "Saving Private Ryan" nævnes på coveret, da instruktøren i dén grad har kopieret stilen fra "Ryan" og "Band of Brothers". Man kan diskutere om dette er godt eller skidt, da næsten alle krigsfilm efter "Ryan", har lagt sig ret tæt op ad samme stil - for mit vedkommende, fandt jeg det lidt uopfindsomt, men lærte at leve med det.
Historien er baseret på virkelige hændelser, men skal man brokke sig lidt og det skal man jo, er der lige en kende for meget heltedyrkelse og filmen slår lidt for meget på sin egen tromme, med tårepressende musik i baggrunden og lidt for mange slow-mo shots. Samtidig er filmen ikke voldsomt lang og man savner lidt baggrundshistorie på en del af hovedpersonerne.
Men, når det er sagt, er filmen god underholdning og det er rart at se et realistisk tag på en krig, der er langt mere frygtelig på nogle måder, end anden verdenskrig, der åbenbart er alle folks favoritkrig.
Filmen er ikke fyldt med store navne, men Phil McKee viser da sit ansigt, i næsten samme type rolle, som han spiller i "Band of Brothers". Skuespillerne gør dog et habilt stykke arbejde, selvom vi ikke har med de største stjerner at gøre og i sådan en produktion, kan det endda være en fordel, at folk ikke er alt for kendte.
Billedet på udgivelsen er fint, uden at imponere og visse steder oplevede jeg lidt sære farvetoner, jeg ikke helt kan forklare.
Lyden er dog alt andet end imponerende. Første og fremmest er lyden voldsomt lav og der er ikke meget dynamik i lydsporet i det hele taget, ret skuffende, filmens genre taget i betragtning. Det skal i øvrigt nævnes at det er et stereo-lydspor.
Kort sagt: En stabil krigsfilm om et emne, man ikke ser nok film om og en dvd-udgivelse der er middelmådig. Til udgivelsens forsvar, skal det siges at den koster 25 kr. i TP Musik, så man kan ikke sige andet, end at den er pengene værd. Jeg kan i hvert fald sagtens anbefale at man giver filmen en chance.
4/6
#175 filmz-Bruce 17 år siden
Rambo - BD
Der er ikke så meget at sige. Lige på og hårdt, uden så mange dikkedarer. Der er en fjende, nogle uskyldige og så er der John Rambo. Resultatet er det samme. Mange døde og i et antal, der er proportionelt stigende med nummeret på filmen. Hvis et ansigtsudtryk siger mere end 1000 ord, så er Stallone enten Shakespeare eller i koma. Personligt tillægger jeg det ikke den store betydning, for ser man Rambo, så gør man det for voldens skyld og den er udpenslet til mindste detalje i dette kapitel.
Der er meget kitsch i denne og en del levn fra 80'ernes actionfilm, men dennegang er det ubarmhjertigt, brutalt og ekstremt. Det er sjældent jeg siger "holy shit", men det skete et par gange og det var ikke, da Stallone reciterede digte til sin udkårne, med mindre den udkårne er den Burmesiske hær og digtet afleveres af et "sig det med en ordentlig kaliber" bud.
Bottomline. Stallone har gjort sig umage med at finde en lokation, som ligner en jungle, hvilket en langt mere blodfattig instruktør har besvær med i disse år. Og i denne jungle får man serveret nogle scener, som nok skal mætte den indre drengerøv, mens fjenden simplificeret dæmoniseres via de billigste virkemidler der findes.
Men lægen havde sagt, jeg skulle tage denne dosis, for at komme mig over efterdønningerne af proteinfattige blockbusters og det virkede faktisk. Jeg beklager, jeg var sgu godt underholdt!
Jeg vil ikke anmelde lyden, for jeg tror der er gået ged i min opsætning. Ihvertfald havde jeg langtfra den følelse af demoreference, som jeg havde læst om, så nu vil jeg tjekke det hele igennem og så prøve igen.
Film: 6/10
Video: 8/10
Audio: ?/10
Cloverfield - BD
Dette var også en ganske underholdende sag. Det håndholdte aspekt var ikke så slemt, som jeg havde frygtet, men havde jeg set denne på en mindre skærm, så havde jeg ganske givet slukket. Filmens virkemidler hviler på en stor del på et effektivt lydspor og igen måtte jeg skuffende erkende, at demoreferencen udeblev, trods rygterne om det modsatte. Men jeg vil som sagt tro, jeg har et problem med min opsætning, så denne får en ny chance.
Trods de anderledes præmisser og en original idé, så er der som sådan intet nyt under overfladen og flere af scenerne var en kopi af en kopi af en kopi, blot iscenesat på ny. Men der var gode momenter og især slutsekvensen var ganske effektiv.
Film: 6/10
Video: 8/10
Audio: ?/10
#176 Skeloboy 17 år siden
#177 elwood 17 år siden
"Oh hej skat, beklager jeg kommer så sent, men jeg blev transporteret tilbage i tiden for at hjælpe hjælpe Lee Harwey Oswald"
"Skat..skat hvorfor går du, hør nu på mig, jeg ved godt du heller ikke troede på mig da jeg røg tilbage til 60'eren for at hjælpe en familie"
Stakkels mand ja, men selv om serien blev stoppet efer en sæson, så følger jeg nu aligevel med, det er ret underholdene 8-)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#178 filmz-jonasgr 17 år siden
Nu har jeg efterhånden set denne film et par gange og har endnu ikke ændret mening med hensyn til den. Babel er en fortælling om globaliseringen og hvad den gør ved os på godt og ondt. Den er del op i 4 historier, som alle har en forbindelse til hinanden som ikke skal røbes her. Der er den fattige familie i Marokko, den døve pige Chieko i Japan, det amerikanske par som er på ferie i Marokko, og endelig den mexicanske barnepige som passer det amerikanske pars to børn.
Umiddelbart skulle man tro at det vil være et problem med 4 historier, idet nogle af historierne let kan komme til at virke banale, men Fernando Meirelles formår på brilliant vis at give sig den tid til at fortælle historierne, således vi får en ide om hvordan disse personer er. En vigtig ting er billedsiden. Der ligger så meget information i hvert enkelt billede og nogle af de vigtigste sekvenser er faktisk dem hvor Meirelles bare lader billedet køre til den fantastiske musik, som i øvrigt også skal fremhæves.
Filmen viser hvorledes verden er blevet mindre og at vi i virkeligheden har mere tilfælles med folk fra andre verdensdele end vi egentlig lige går og tror. Et rigtig godt eksempel på dette er forholdet mellem den amerikanske familiefar (spillet af Brad Pitt) og den marrokkaner som hjælper ham hvor han har allermest brug for det. De er i stand til at kommunikere med hinanden via engelsk, de har begge to en familie, og de har begge to en fornemmelse af hvorledes de vil sige at miste noget man har kært. I virkeligheden har vores amerikanske far mere til fælles med hans marrokanske ven end han har med de andre amerikanske turister.
I samme ombæring kan det også siges om turisterne at de er kommet til Marokko for at se den lokale kultur som i mange tilfælde er sat op i byerne for at gøre turisterne tilfredse. Den rigtige lokale kultur som turister sjældent ser, ligger dog bag facaderne og når turisterne endelig ser denne bliver de enten forfærdet eller synes den er kedelig og nogle gange opdager de den slet ikke.
I Japan møder vi en typisk teenager som ikke har et meget anerledes liv end teenagere i andre lande. Hun dyrker sport, hænger ud med vennerne og passer sit skolearbejde. Hun går i det tøj en teenager typisk går i og er i det hele taget ligesom en almindelig teenager. Hendes far har et normalt arbejde, de bor i et højhus (som ligeså godt kunne have ligget i New York). De har adgang til de samme muligheder som alle mulige andre og selv en nyhed som den at
Der kunne nævnes talrige andre eksempler og fælles for dem alle er at de er med til at beskrive de globaliseringsprocesser som finder sted.
En flot og medrivende film, som kan ses op til flere gange idet man hele opdager nye ting.
9/10
'Cause I'm evil"
#179 Skeloboy 17 år siden
Deraf navnet Babel
#180 rockysds 17 år siden