Pingvinen Mumle bliver født som en stor stepdanser, men da han bliver ældre bliver han udvist af flokken, og må rejse ud i ingenmandsland, hvor hanm møder nogen spanske pingviner der hjælper ham.
Selvom at filmen er lang, så er den de de to timer værd i selskab med nuttede pingviner, men den kan dog tittider være lidt for dramatisk for de yngre børn.
10 / 10
Landet For Længe Siden 10
Lillefod har en drøm om en solformørkelse der snart finder sted, og Lillefod og hans bedsteforældre rejser ud til en anden dal der ligger i et krater.
Der i krateret møder Lillefod hans rigtige far, og hans ulydige bror der bor i en idyllisk dal, men de må kæmpe mod skarptænder og sætte solen på plads for at redde dalen.
Endnu en charmerende fortsættelse med en ret skuffende slutning.
7 / 10
The Matrix Reloaded:
Neo drømmer at Trinity er i fare, og imens er en hær af maskiner på vej mod Zion.
Udover det må Neo og hans venner bl.a. tage ud på en hårrejsende flugt på en motorvej.
En spændene men tiltider ret klam og snaksommelig film.
Et lyn flænser nattehimlen over New York og varsler ondskabens komme i form af en abnorm og ustoppelig superbetjent, der udfører sine gerninger som lovens lange arm med den ubehagelige tvist, at de uskyldige bliver straffet i stedet for de kriminelle. Efterhånden som mordene eskalerer, går folk i panik og en angst for alt i uniform hærger nu the big apple’s befolkning. Politichefen, (potent spillet af Richard Roundtree) og Capt. Ripley, (en bistert stirrende William Smith) bliver enige om, at der straks må skrides til handling for at redde politiets renomme’ og sætter derfor alle sejl til for at få skovlen under psykopaten med øgenavnet, Maniac Cop.
Efter nogle forviklinger vdr. Betjent Jack Forrests, (Bruce Campbell) kone bliver Forrest anholdt i den tro, at han måske er den såkaldte bedrager. Problemet syntes løst og alle er glade lige på nær en enkelt betjent…Detectiv Frank McCrae, (Tom Atkins), der fornemmer at der er ugler i mosen og at Forrest højst sandsynlig er blevet offer for en lumsk plan fra den rigtige morder og hans medhjælper i politiets egne rækker.
McCrae er overbevidst om, at det er en tidligere højt dekoreret betjent ved navn Matt Cordell, der står bag grusomhederne og begynder derfor at grave nærmere i hans mudrede fortid, vdr. en sag hvor Cordell kom lidt for langt i sin efterforskning involverende højtstående embedsmænd og barske mafiosoer. Cordell endte på ”mystisk” vis i fængslet sammen med alle de voldsmænd og slyngler, som han i sin tid selv havde buret inde og endte ifølge myten med at blive dolket, vansiret og senere erklæret død på briksen i fængselshospitalet i Sing Sing. Men døde Cordell overhoved og hvis nej, hvorfor er han så vendt tilbage.
Politichefen og Capt. Ripley slår med det samme McCrae’s forslag hen som værende ren nonsens. Cordell er død og sådan er det bare, punktum! Men det skal snart vise sig, at Cordell er alt andet end død og drevet af en stærk hævntørst skal fortiden nu hævnes en gang for alle. McCrae slår sig, i mangel af opbakning fra ledelsen, nu sammen med de eneste der tror på ham nemlig Forrest og hans kollega/kæreste, (Laurene Landon) i kampen om at stoppe Cordell og definitivt få lagt ham tilbage i graven.
1’eren slutter med en helt forrygende biljagt, (en sekvens der går igen i både 2’eren og 3’eren og som derfor kan betragtes som et trademark a’la det buldrende lyn, der åbner alle tre film), inden Forrest og Mallory til sidst i en drabelig duel imod Cordell runder filmen af med en oldschool cliffhanger.
”Manic Cop” er en klassisk b-film. Dels pga. sit tydelig lowbudget præg og dels via sin forrykte okkulte thriller historie. Men man fornemmer alligevel hurtigt trods alt, at folkene bag, (William Lustig & producer Larry Cohen) har formået at lave filmen, så den fremstår above b-genrens begrænsninger og tvivlsomme plots. Historien om en form for zombiebetjent der går bersærkergang lyder umiddelbart tåbelig og ligegyldig, men gir man sig tid til at se filmen, ja så er handlingen, inden for den genre her, faktisk ret opfindsom og meget originalt fundet på. På plussiden hos ”Maniac Cop”, finder man også et særdeles solidt og velspillende cast, der både gir plads til kultstjernen Bruce Campbell og debutanten Laurene Landon samt veteranerne Tom Atkins, Sheree North, William Smith og Richard Roundtree, foruden selvfølgelig selve titelfiguren spillet af den grotesk store og mærkværdigt udseende Robert Z’Dar. Alle har de fået roller, der har mere at byde på end standarden tillader, hvilket i den grad skyldes et velskrevet manuskript af Larry Cohen.
Helt fejlfri er ”Maniac Cop” dog ikke, for da det er en b-film i ordets bedste forstand der er tale om her, ja så kommer man ikke uden om, at der er et par scener hvor personerne handler ulogisk i forhold til scenen og at handlingen visse steder tager nogle letkøbte krumspring i sin fremdrift. Desuden bliver Cordells usårlighed og nærmest superhuman strenght aldrig defineret nærmere, hvilket IMO, er filmens helt klart største svaghed. Omvendt ku’ man så argumenterer for, at tilskueren på den måde selv får mulighed for, at fylde tomrummet ud ved blot at la’ fantasien råde.
4/6
Maniac Cop 2 : 1990 af William Lustig
Matt Cordell vender frygteligt tilbage i denne fantastiske, hæsblæsende, overraskende og dynamiske sequel der, i sær grundet filmens langt større budget, formår at overgå 1’eren i stort set alle facetter. Bruce Campbell og Laurene Landon er med igen og får denne gang selskab, i opgøret med Maniac Cop og hans nye bølge af terror, af altid coole Robert Davi, som Detectiv Sean McKinney og politipsykologen Susan Riley, (Claudia Christian). Desuden er de i et kapløb med tiden for, at få overbevist N.Y. borgmester, (herlig arrogant spillet af Michael Lerner) om Cordells tilbagevenden.
På 1’erens ekstramateriale kan man finde en bunke fraklippede scener, der alle omhandler borgmesteren og hans frygt for sin egen karriere grundet Cordell's revival. Det forekommer mærkværdigt at den stakkel skuespiller sku’ klippes ud af filmen, for hans scener er alle rigtigt godt spillet og havde da været en naturlig del af handlingen i del 1. Men der var en lumsk bagtanke ang. de fraklip. For ved først at introducere borgmesterens i 2’eren, har Cordell nu fået en fornuftig grund til at vende tilbage til N.Y. og endelig få udslettet den bundrådne del af the big apple for evigt og samtidig rense sit navn. Desuden mangler Cordell også, at få straffet hans mordere som stadig sidder fængslet i Sing Sings dystre celler. Så altså, alibiet holder so to speak og nu kan man så uden undret i sindet, la’ sig gribe af den groteske antihelts nye togt.
Godt nok er Matt Cordell vel næsten at betragte som en zombie, men en hvis hjernekapacitet besidder han dog stadigvæk og derfor slår han sig efter et par finurlige drab sammen med kvindemorderen Leo, (en særdeles klam Leo Rossi), i et bizart makkerskab med henblik på at udnytte Leos storhedsvanvid til egen fordel. Cordell får på den måde erhvervet sig et skjulested og en højre hånd der senere skal vise sig at være særdeles behjælpelig. Omvendt ser Leo, Cordell som et tegn fra de højere magter og en bekræftelse på sin egen storhed.
Et partnerskab fra helvede er formet og kaos kan begynde…
Undervejs i ”Maniac Cop 2” får man sig nogle gevaldige overraskelser, vdr. visse personer, der betyder at man efterfølgende sidder i spænding på hvad i al verden Lustig og Cohen nu kan finde på. Man må nok sige at de to herrer ikke er blege for at træffe upopulære valg i deres serie. Jeg havde i sin tid aldrig set det komme og jeg tør vædde med at nye seere heller ikke kan forudse manuskriptets surprise effekt. Et andet og også anderledes valg ang. hovedrollerne finder man hos Sean McKinney, (Robert Davi). Han har nemlig modsat de tre andre helte på intet tidspunkt fysisk kontakt med Cordell. Han leder efterforskningen på sidelinien og fungere i princippet mere som en slags tilskuer end egentlig deltager. Men bare rolig, han får sin sag for i 3’eren skal jeg lige hilse og sige.
Hvad McKinney figuren mangler af action mangler resten af person galleriet og filmen til gengæld intet af. 2’eren er på alle måder bigger, better, faster, more og underholder konstant i et eksplosivt tempo. Der bydes således på hele 2 fremragende biljagter, et helt unikt bilstunt hvor Susan Riley, (Claudia Christian) hænger i håndjern låst fast til rattet ud af en bilrude i modkørende trafik, et shootout i bedste Terminator stil på den lokale politistation, samt et imponerende fullbody fire stunt komplet med brændende fodspor. Det er dog ikke alt sammen actionbaseret gys for med den meget stemningsfulde og creepy introsekvens i en døgnkiosk, viser Lustig og Cohen at de ikke har glemt at tilføre ”Maniac Cop 2” en solid dosis af go’ gammeldavs uhygge.
Ligesom i 1’eren slutter 2’eren med en cliffhanger og 3’eren lå således og lurede lige bag den næste gravsten…
5/6
Maniac Cop 3 : Badge of Silence : 1992 af William Lustig.
Matt Cordell har i de to foregående film fået gjort op med sin fortid, så hvordan pokker har Lustig og Cohen tænkt sig at bringe den nu mere end zombieagtige Maniac Cop tilbage fra graven. Det spørgsmål bliver besvaret i form af voodoo, da en mystisk åndemaner fremprovokerer Cordells pludselige genopstandelse og hermed sender knippelsvingeren ud på endnu et mareridts togt. Jeg skal være helt ærlig og sige, at jeg aldrig fandt ud af hvorfor Mr. Voodoo gør som han gør, da han ikke syntes selv at ha’ nogle personlige motiver bag sit genoplivningsritual.
Ens undren falder dog delvist til ro da Cordell langt om længe når frem til voodoopræstens skjulested, en forladt kirke der oser af okkult uhygge. Her hører han via Mr. Voodoos gamle radio at en betjent med øgenavnet ”Maniac” Kate Sullivan, (Gretchen Becker) er blevet skudt ned under et røveri og efterfølgende anklaget for, at være skyld i et gidsels død, samt i overdreven magtudøvelse. Kort efter bliver Kate i dyb koma fragtet til et hospital nært placeret kirken som Cordell opholder sig i.
Den nyhed bryder hvor antihelt sig bestemt ikke om og straks beslutter han sig for at ryde op på en måde ingen andre kan og samtidig rense Kate Sullivans gode nav og rygte. Ingen går ramt forbi her og derfor må ikke alene de paparazzier der via deres stærkt redigerede og sensationsprægede footage af skududvekslingen i døgneren og altså bagmændene bag bagvaskelsen lade livet, men også en række af andre usle personer. Her i blandt en korrupt advokat, (Paul Gleason som spillede læreren i "Breakfast Club"), en ligeså korrupt overlæge, (Robert Forster), samt en kynisk og selvglad ung læge, (Doug Savant fra "Desperate Housewives"). Alle har de det til fælles, at de uden moralske skrupler udnytter den nu komatose Kate. En oversmart jogger der absolut skal provokere Cordell med nedladende bemærkninger om politiet generelt, må også stå for skud, bogstavelig talt, da Maniac Cop i filmens detalje sender vedkommende på en fortjent flyvetur og efterfølgende gennemhuller ham, som var han en mønt i et Lucky Luke album.
Robert Davi er tilbage som Sean McKinney og denne gang får man ham at se i direkte konfrontation med Matt Cordell. De to kommer på kolisionskurs med hinanden da McKinney under sin efterforskning af døgnkiosk shootout’et prøver at redde trådene ud for sin gamle elev og ven Kate.
Handlingen i ”Maniac Cop 3” lyder umiddelbart temmelig søgt, men inden for dens eget univers gir den nu alligevel mening. Godt nok har Cordell ikke længere selv noget på spil, men hans grundlag for at myrde løs igen er alligevel i orden via Kate Sullivan, der jo deler nogenlunde samme skæbne og fysiske tilstand som ham selv. Kates dybe koma symboliserer også hans egen levende død tilværelse og danner dermed samtidig en forbindelse imellem de to, der visualiserer sig selv med dybe ekkoer til Frankensteins Brud, ledende op til den spektakulære afslutning.
3’eren byder som noget helt nyt på et meget anderledes og mere svulstigt score af Joel Goldsmith. Jay Chattaway’s klassiske Maniac Cop tema fra 1’eren og 2’eren er derfor pist borte og selvom jeg ved første gennemsyn savnede det, ja vænner man sig hurtigt til det nye og mere buldrende bidrag.
Gennemgående er looket ganske flot i 3’eren. Men man fornemmer også at Lustig og Cohen er gået på kompromis flere steder i historien og set sig nødsaget til, hvad jeg gætter på er pga. budgettet, at la’ den foregå i størstedelen af filmen på et hospital. På den ene side er der 3 fede action scener, hvor især den sidste/slutscenen er udført med et stunt jeg aldrig har set før. Maniac Cops maskering er egentlig også ganske hæderlig og både fotograferingen og klippestilen fungerer også helt som det skal. På den anden side spores et lidt mystisk budget, der som sagt nogen steder virker stort, men som omvendt andre steder virker meget billigt, i sær grundet brug af footage fra 2’eren. Del 3 af trilogien er helt sikkert den svageste set på flere punkter, men har trods alt alligevel nok patroner i kammeret til at holde dampen oppe i sidste ende.
3/6
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
#141 Du er ikke indbildsk, men som bekendt er plejer død. Jeg havde desværre ikke tid til at anmelde længere, men mine platte kommentarer i forum slipper I aldrig for :)
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Hey, i kan få de tre film her til en ganske fair pris :
Kan anbefale at i køber Maniac Cop 1 i den nye special edition. Billedet er meget imponerende og det helt klart bedste transfer nogensinde. Kommentarsporet kan også varmt anbefales :
#141 JannikAnd 17 år siden
#142 filmz-Narniabæver 17 år siden
Pingvinen Mumle bliver født som en stor stepdanser, men da han bliver ældre bliver han udvist af flokken, og må rejse ud i ingenmandsland, hvor hanm møder nogen spanske pingviner der hjælper ham.
Selvom at filmen er lang, så er den de de to timer værd i selskab med nuttede pingviner, men den kan dog tittider være lidt for dramatisk for de yngre børn.
10 / 10
Landet For Længe Siden 10
Lillefod har en drøm om en solformørkelse der snart finder sted, og Lillefod og hans bedsteforældre rejser ud til en anden dal der ligger i et krater.
Der i krateret møder Lillefod hans rigtige far, og hans ulydige bror der bor i en idyllisk dal, men de må kæmpe mod skarptænder og sætte solen på plads for at redde dalen.
Endnu en charmerende fortsættelse med en ret skuffende slutning.
7 / 10
The Matrix Reloaded:
Neo drømmer at Trinity er i fare, og imens er en hær af maskiner på vej mod Zion.
Udover det må Neo og hans venner bl.a. tage ud på en hårrejsende flugt på en motorvej.
En spændene men tiltider ret klam og snaksommelig film.
8 / 10
#143 NightHawk 17 år siden
Et lyn flænser nattehimlen over New York og varsler ondskabens komme i form af en abnorm og ustoppelig superbetjent, der udfører sine gerninger som lovens lange arm med den ubehagelige tvist, at de uskyldige bliver straffet i stedet for de kriminelle. Efterhånden som mordene eskalerer, går folk i panik og en angst for alt i uniform hærger nu the big apple’s befolkning. Politichefen, (potent spillet af Richard Roundtree) og Capt. Ripley, (en bistert stirrende William Smith) bliver enige om, at der straks må skrides til handling for at redde politiets renomme’ og sætter derfor alle sejl til for at få skovlen under psykopaten med øgenavnet, Maniac Cop.
Efter nogle forviklinger vdr. Betjent Jack Forrests, (Bruce Campbell) kone bliver Forrest anholdt i den tro, at han måske er den såkaldte bedrager. Problemet syntes løst og alle er glade lige på nær en enkelt betjent…Detectiv Frank McCrae, (Tom Atkins), der fornemmer at der er ugler i mosen og at Forrest højst sandsynlig er blevet offer for en lumsk plan fra den rigtige morder og hans medhjælper i politiets egne rækker.
McCrae er overbevidst om, at det er en tidligere højt dekoreret betjent ved navn Matt Cordell, der står bag grusomhederne og begynder derfor at grave nærmere i hans mudrede fortid, vdr. en sag hvor Cordell kom lidt for langt i sin efterforskning involverende højtstående embedsmænd og barske mafiosoer. Cordell endte på ”mystisk” vis i fængslet sammen med alle de voldsmænd og slyngler, som han i sin tid selv havde buret inde og endte ifølge myten med at blive dolket, vansiret og senere erklæret død på briksen i fængselshospitalet i Sing Sing. Men døde Cordell overhoved og hvis nej, hvorfor er han så vendt tilbage.
Politichefen og Capt. Ripley slår med det samme McCrae’s forslag hen som værende ren nonsens. Cordell er død og sådan er det bare, punktum! Men det skal snart vise sig, at Cordell er alt andet end død og drevet af en stærk hævntørst skal fortiden nu hævnes en gang for alle. McCrae slår sig, i mangel af opbakning fra ledelsen, nu sammen med de eneste der tror på ham nemlig Forrest og hans kollega/kæreste, (Laurene Landon) i kampen om at stoppe Cordell og definitivt få lagt ham tilbage i graven.
1’eren slutter med en helt forrygende biljagt, (en sekvens der går igen i både 2’eren og 3’eren og som derfor kan betragtes som et trademark a’la det buldrende lyn, der åbner alle tre film), inden Forrest og Mallory til sidst i en drabelig duel imod Cordell runder filmen af med en oldschool cliffhanger.
”Manic Cop” er en klassisk b-film. Dels pga. sit tydelig lowbudget præg og dels via sin forrykte okkulte thriller historie. Men man fornemmer alligevel hurtigt trods alt, at folkene bag, (William Lustig & producer Larry Cohen) har formået at lave filmen, så den fremstår above b-genrens begrænsninger og tvivlsomme plots. Historien om en form for zombiebetjent der går bersærkergang lyder umiddelbart tåbelig og ligegyldig, men gir man sig tid til at se filmen, ja så er handlingen, inden for den genre her, faktisk ret opfindsom og meget originalt fundet på. På plussiden hos ”Maniac Cop”, finder man også et særdeles solidt og velspillende cast, der både gir plads til kultstjernen Bruce Campbell og debutanten Laurene Landon samt veteranerne Tom Atkins, Sheree North, William Smith og Richard Roundtree, foruden selvfølgelig selve titelfiguren spillet af den grotesk store og mærkværdigt udseende Robert Z’Dar. Alle har de fået roller, der har mere at byde på end standarden tillader, hvilket i den grad skyldes et velskrevet manuskript af Larry Cohen.
Helt fejlfri er ”Maniac Cop” dog ikke, for da det er en b-film i ordets bedste forstand der er tale om her, ja så kommer man ikke uden om, at der er et par scener hvor personerne handler ulogisk i forhold til scenen og at handlingen visse steder tager nogle letkøbte krumspring i sin fremdrift. Desuden bliver Cordells usårlighed og nærmest superhuman strenght aldrig defineret nærmere, hvilket IMO, er filmens helt klart største svaghed. Omvendt ku’ man så argumenterer for, at tilskueren på den måde selv får mulighed for, at fylde tomrummet ud ved blot at la’ fantasien råde.
4/6
Maniac Cop 2 : 1990 af William Lustig
Matt Cordell vender frygteligt tilbage i denne fantastiske, hæsblæsende, overraskende og dynamiske sequel der, i sær grundet filmens langt større budget, formår at overgå 1’eren i stort set alle facetter. Bruce Campbell og Laurene Landon er med igen og får denne gang selskab, i opgøret med Maniac Cop og hans nye bølge af terror, af altid coole Robert Davi, som Detectiv Sean McKinney og politipsykologen Susan Riley, (Claudia Christian). Desuden er de i et kapløb med tiden for, at få overbevist N.Y. borgmester, (herlig arrogant spillet af Michael Lerner) om Cordells tilbagevenden.
På 1’erens ekstramateriale kan man finde en bunke fraklippede scener, der alle omhandler borgmesteren og hans frygt for sin egen karriere grundet Cordell's revival. Det forekommer mærkværdigt at den stakkel skuespiller sku’ klippes ud af filmen, for hans scener er alle rigtigt godt spillet og havde da været en naturlig del af handlingen i del 1. Men der var en lumsk bagtanke ang. de fraklip. For ved først at introducere borgmesterens i 2’eren, har Cordell nu fået en fornuftig grund til at vende tilbage til N.Y. og endelig få udslettet den bundrådne del af the big apple for evigt og samtidig rense sit navn. Desuden mangler Cordell også, at få straffet hans mordere som stadig sidder fængslet i Sing Sings dystre celler. Så altså, alibiet holder so to speak og nu kan man så uden undret i sindet, la’ sig gribe af den groteske antihelts nye togt.
Godt nok er Matt Cordell vel næsten at betragte som en zombie, men en hvis hjernekapacitet besidder han dog stadigvæk og derfor slår han sig efter et par finurlige drab sammen med kvindemorderen Leo, (en særdeles klam Leo Rossi), i et bizart makkerskab med henblik på at udnytte Leos storhedsvanvid til egen fordel. Cordell får på den måde erhvervet sig et skjulested og en højre hånd der senere skal vise sig at være særdeles behjælpelig. Omvendt ser Leo, Cordell som et tegn fra de højere magter og en bekræftelse på sin egen storhed.
Et partnerskab fra helvede er formet og kaos kan begynde…
Undervejs i ”Maniac Cop 2” får man sig nogle gevaldige overraskelser, vdr. visse personer, der betyder at man efterfølgende sidder i spænding på hvad i al verden Lustig og Cohen nu kan finde på. Man må nok sige at de to herrer ikke er blege for at træffe upopulære valg i deres serie. Jeg havde i sin tid aldrig set det komme og jeg tør vædde med at nye seere heller ikke kan forudse manuskriptets surprise effekt. Et andet og også anderledes valg ang. hovedrollerne finder man hos Sean McKinney, (Robert Davi). Han har nemlig modsat de tre andre helte på intet tidspunkt fysisk kontakt med Cordell. Han leder efterforskningen på sidelinien og fungere i princippet mere som en slags tilskuer end egentlig deltager. Men bare rolig, han får sin sag for i 3’eren skal jeg lige hilse og sige.
Hvad McKinney figuren mangler af action mangler resten af person galleriet og filmen til gengæld intet af. 2’eren er på alle måder bigger, better, faster, more og underholder konstant i et eksplosivt tempo. Der bydes således på hele 2 fremragende biljagter, et helt unikt bilstunt hvor Susan Riley, (Claudia Christian) hænger i håndjern låst fast til rattet ud af en bilrude i modkørende trafik, et shootout i bedste Terminator stil på den lokale politistation, samt et imponerende fullbody fire stunt komplet med brændende fodspor. Det er dog ikke alt sammen actionbaseret gys for med den meget stemningsfulde og creepy introsekvens i en døgnkiosk, viser Lustig og Cohen at de ikke har glemt at tilføre ”Maniac Cop 2” en solid dosis af go’ gammeldavs uhygge.
Ligesom i 1’eren slutter 2’eren med en cliffhanger og 3’eren lå således og lurede lige bag den næste gravsten…
5/6
Maniac Cop 3 : Badge of Silence : 1992 af William Lustig.
Matt Cordell har i de to foregående film fået gjort op med sin fortid, så hvordan pokker har Lustig og Cohen tænkt sig at bringe den nu mere end zombieagtige Maniac Cop tilbage fra graven. Det spørgsmål bliver besvaret i form af voodoo, da en mystisk åndemaner fremprovokerer Cordells pludselige genopstandelse og hermed sender knippelsvingeren ud på endnu et mareridts togt. Jeg skal være helt ærlig og sige, at jeg aldrig fandt ud af hvorfor Mr. Voodoo gør som han gør, da han ikke syntes selv at ha’ nogle personlige motiver bag sit genoplivningsritual.
Ens undren falder dog delvist til ro da Cordell langt om længe når frem til voodoopræstens skjulested, en forladt kirke der oser af okkult uhygge. Her hører han via Mr. Voodoos gamle radio at en betjent med øgenavnet ”Maniac” Kate Sullivan, (Gretchen Becker) er blevet skudt ned under et røveri og efterfølgende anklaget for, at være skyld i et gidsels død, samt i overdreven magtudøvelse. Kort efter bliver Kate i dyb koma fragtet til et hospital nært placeret kirken som Cordell opholder sig i.
Den nyhed bryder hvor antihelt sig bestemt ikke om og straks beslutter han sig for at ryde op på en måde ingen andre kan og samtidig rense Kate Sullivans gode nav og rygte. Ingen går ramt forbi her og derfor må ikke alene de paparazzier der via deres stærkt redigerede og sensationsprægede footage af skududvekslingen i døgneren og altså bagmændene bag bagvaskelsen lade livet, men også en række af andre usle personer. Her i blandt en korrupt advokat, (Paul Gleason som spillede læreren i "Breakfast Club"), en ligeså korrupt overlæge, (Robert Forster), samt en kynisk og selvglad ung læge, (Doug Savant fra "Desperate Housewives"). Alle har de det til fælles, at de uden moralske skrupler udnytter den nu komatose Kate. En oversmart jogger der absolut skal provokere Cordell med nedladende bemærkninger om politiet generelt, må også stå for skud, bogstavelig talt, da Maniac Cop i filmens detalje sender vedkommende på en fortjent flyvetur og efterfølgende gennemhuller ham, som var han en mønt i et Lucky Luke album.
Robert Davi er tilbage som Sean McKinney og denne gang får man ham at se i direkte konfrontation med Matt Cordell. De to kommer på kolisionskurs med hinanden da McKinney under sin efterforskning af døgnkiosk shootout’et prøver at redde trådene ud for sin gamle elev og ven Kate.
Handlingen i ”Maniac Cop 3” lyder umiddelbart temmelig søgt, men inden for dens eget univers gir den nu alligevel mening. Godt nok har Cordell ikke længere selv noget på spil, men hans grundlag for at myrde løs igen er alligevel i orden via Kate Sullivan, der jo deler nogenlunde samme skæbne og fysiske tilstand som ham selv. Kates dybe koma symboliserer også hans egen levende død tilværelse og danner dermed samtidig en forbindelse imellem de to, der visualiserer sig selv med dybe ekkoer til Frankensteins Brud, ledende op til den spektakulære afslutning.
3’eren byder som noget helt nyt på et meget anderledes og mere svulstigt score af Joel Goldsmith. Jay Chattaway’s klassiske Maniac Cop tema fra 1’eren og 2’eren er derfor pist borte og selvom jeg ved første gennemsyn savnede det, ja vænner man sig hurtigt til det nye og mere buldrende bidrag.
Gennemgående er looket ganske flot i 3’eren. Men man fornemmer også at Lustig og Cohen er gået på kompromis flere steder i historien og set sig nødsaget til, hvad jeg gætter på er pga. budgettet, at la’ den foregå i størstedelen af filmen på et hospital. På den ene side er der 3 fede action scener, hvor især den sidste/slutscenen er udført med et stunt jeg aldrig har set før. Maniac Cops maskering er egentlig også ganske hæderlig og både fotograferingen og klippestilen fungerer også helt som det skal. På den anden side spores et lidt mystisk budget, der som sagt nogen steder virker stort, men som omvendt andre steder virker meget billigt, i sær grundet brug af footage fra 2’eren. Del 3 af trilogien er helt sikkert den svageste set på flere punkter, men har trods alt alligevel nok patroner i kammeret til at holde dampen oppe i sidste ende.
3/6
#144 Bohemian 17 år siden
Gode anmeldelser Fætter Guf
Hvor kan de fås billigt? he he ; )
#145 filmz-Crystalstar1200 17 år siden
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#146 filmz-Narniabæver 17 år siden
Lille Kylling tror at himlen falder ned, men en dag sker det, og så kommer der en War of the Worlds tilstand i Lille Kylling's hjemby.
En sød men tiltider plat tegnefilm.
9 / 10
#147 chuck 17 år siden
#148 JannikAnd 17 år siden
#149 filmz-Narniabæver 17 år siden
Moses bliver sendt væk af sin mor i Egypten, og han ender hos dronningen og hendes familie, men Moses kan ikke enes med sin bror Ramses.
Moses kommer en dag ved en ulykke til at dræbe en mand, så han flygter ud i ørkenen, hvor han møder den smukke Tsiporrah og hendes familie.
Efter et møde med Gud ved en brændene busk vender Moses tilbage til Ægypten for at befrie hans folk, men det bliver farlig.
Episk og charmerende, men tiltider uhyggelig og dramatisk tegnefilm for større børn.
9 / 10
#150 NightHawk 17 år siden
Hey, i kan få de tre film her til en ganske fair pris :
Kan anbefale at i køber Maniac Cop 1 i den nye special edition. Billedet er meget imponerende og det helt klart bedste transfer nogensinde. Kommentarsporet kan også varmt anbefales :
http://www.axelmusic.dk/productDetails/65493030599...
Maniac Cop 2 :
http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?DO=vis&...
Maniac Cop 3 :
http://www.axelmusic.dk/productDetails/68779759409...