Gravatar

#91 mr gaijin 12 år siden

#89 Enig med Bowmore. Jeg har ikke smagt Crown Royal, men jeg er normalt glad for canadiske whiskyer, både single malts og blends. Hvad gjorde den god? Var den kompleks i smagen eller var der noget andet?

I weekenden tog jeg hul på en Caol Ila, som har en OK mængde røg for en Islay-whisky. Caol Ila er kendt som for at have ”mildere” tørv end de andre Islay-whiskyer. Ardbeg er for meget for mig. Lagavulin er tilpas, men kun på grund af den varme sødme, som afbalancerer tørvesmagen. Caol Ila har den perfekte mængde tørv for en Speyside-drikker som jeg. Den er ikke så rund og varm i smagen som Lagavulin, som nok er min foretrukne af Islayerne, men den går helt klart an. Der er ikke så meget i eftersmagen andet end røgen. God standard Islay.

Derudover åbnede jeg også den Amrut, jeg nævnte tidligere på måneden. Virkelig spændende indisk whisky. Meget sød, nærmest som en flødekaramel. Den er ikke så imponerende at dufte til. Den er relativt ukompleks. Men der er meget smag at komme efter.

#90 Gode cask strength whiskyer? Det kommer virkelig an på, hvad du foretrækker af "almindelige" aftapninger. Du kan få kraftigt røgede Islay-whiskyer i cask strength, og du kan gå i den modsatte retning og få tørre Lowland eller frugtige Speyside-whiskyer i cask strength.

Hvis du kigger forbi Cadenheads whisky shop i Odense eller København (bag Illum), kan du få whiskyer fra rigtig mange destillerier i cask strength-versioner.

Den bedste cask strength whisky jeg har fået er en limited edition aftapning fra Dailuaine-destilleriet fra Speyside-regionen. Jeg har også smagt en god Glengoyne i cask strength. Faktisk er alt bedre i højere procentaftapninger (man kan altid justere med lidt vand, hvis man vil), uden karamelfarve og uden chill filtering.

Jeg er supernysgerrig efter Hakushus 8 års cask strength whisky, men den er desværre ikke i handlen hverken i Japan eller Europa. Man kan dog få den på destilleriet selv, så næste gang jeg er i Japan uden at være rejseleder, vil jeg tage afsted med min japanske svigerfar op i bjergene på en whiskytur.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#92 jessup 12 år siden

Som jeg har nævnt tidligere i tråden kan Springbank 14 år Single Cask Rum Barrel Strength 56,4 % bestemt anbefales og den eneste cask strenght jeg har i øjeblikket - 1 ud af 230 flasker. Men den er ikke for nybegyndere og er ikke i den billige ende

http://uhrskov-vine.dk/product/springbank-14-yo-si...

Jeg har ledt efter en anden fra Campbeltown som jeg var ret glad og som da jeg smagte den vurderede ligeså højt som Springbanken - har ikke helt kunne finde den identiske jeg har smagt da den var aftappet i 2010 og denne er aftappet i 2006

Springbank Marsala Wood 9år - 58,8%
This is just until June
Gravatar

#93 jessup 12 år siden

Whisky smagning - har været til et par arrangementer hos denne vinhandler i Ballerup før og det er bestemt i orden - Tirsdag d. 7. februar kl. 18:30 - 8 slags 300 dkk - Lars Code holder lidt foredrag og kommentere løbende:

Springbank vintage 1995 14 år på portvinsfad
Oban doubblematured vintage 1992.
Ledaig vintage 1993 15 år
Poit Dhubh 12 år maltwhisky
Highland Park MC vintage 1987 23 år
Dun Bheagan Islay 8 år
Chieftains Laphroaig vintage 1997 14 år
Ardbeg Alligator

http://www.skjoldburneballerup.dk/
This is just until June
Gravatar

#94 jessup 12 år siden

jessup (92) skrev:

Jeg har ledt efter en anden fra Campbeltown som jeg var ret glad og som da jeg smagte den vurderede ligeså højt som Springbanken - har ikke helt kunne finde den identiske jeg har smagt da den var aftappet i 2010 og denne er aftappet i 2006

Springbank Marsala Wood 9år - 58,8%

Rettelse - jeg fik ikke ovenstående men denne her:

http://uhrskov-vine.dk/product/hazelburn-8-yo-sing...

Her er den første som er en 8 YO Hazelburn Triple Distilled Single Malt Whisky - Cask Strength Exclusively bottled for Denmark. Cask No. 0014 Sherry Hogshead. Distilled 2001 Bottled 2010 kun 292 flasker tappet.

Kan stadig anbefales:)

Har lidt rod i mine noter.
This is just until June
Gravatar

#95 mr gaijin 12 år siden

#93 Masser af ø og Islay-whisky! Det lyder meget spændende. Og ret billigt. Jeg ville ønske, at jeg kunne tage til Ballerup den tirsdag aften.
Gravatar

#96 jessup 12 år siden

Jeg kan heller ikke der er dog 2 mere - en i marts og en i maj og alt efter program kommer jeg nok til en af dem.
This is just until June
Gravatar

#97 jessup 12 år siden

Jeg har et spørgsmål vedr. køb over nettet i udlandet. Så vidt jeg kan se er det eneste man skal betale ekstra er punktafgift (150 dkk pr. 100L ren alkohol - 40 % = 60 dkk). Ved i om der opkræves gebyr som ved opkrævelse af moms ved køb af vare udenfor eu over 80 dkk? - kort sagt slipper man kun med punktafgiften? Er der nogen der har erfaring på dette område? Whisky er ikke altid billigere i england men det kan ske at de har gode tilbud - men umiddelbart gælder min interesse andre spritarter hvor jeg har fundet et par gode ting på Amazon UK.
This is just until June
Gravatar

#98 mr gaijin 12 år siden

#97 JDu skal sende en mail til SKAT:

http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1924329&vId=0
Gravatar

#99 jessup 12 år siden

Puha - det er aligevel en del man skal igennem.
This is just until June
Gravatar

#100 jessup 12 år siden

Ballentines 17 år var på tilbud for et par måneder siden et eller andet sted og jeg mener den har samme pris i Føtex nu - 350 dkk. i Jim Murray's Whisky Bible fik den i 2011 97,5/100 point - men inden jeg får bekræftet prisen er der så nogen der har smagt den?
This is just until June

Skriv ny kommentar: