Gravatar

#81 jessup 12 år siden

Nåh, men videre til det næste. Jeg var glad for vodka da jeg var yngre og drak det tit rent - drikker det ikke så tit mere. Da jeg var i Krakow for et par år siden smagte jeg en Chopin vodka og alt andet jeg jeg havde smagt var på en eller anden måde inferiørt -det være sig Grey Goose, Xellent og meget mere. Prøvede at finde den i dk men den var ikke videre udbedt og i den dyre ende og jeg fandt da også ud af at det var kartoffel versionen jeg havde smagt. Dyr var den også i Warsawa da jeg var der i sommers, men smagte den igen på en bar hvor det var langt det dyreste produkt de havde på kortet. Da jeg så den i lufthavnen havde de dog et godt tilbud der krævede lidt kreativ tænkning og jeg fik ikke mindre end 3 kartoffelvodkaer med hjem: Luksusowa, Palace og Chopin (3 gange så dyr som de andre. Jeg holdte en lille smagning tidligere på året og vi var alle enige om at Luksuskowaen var "dårligst" og forskellen mellem Palace og Chopin var til at overse - men alle var rigtig gode. I Aften er det kun Luksusowa jeg har på køl - så den skal smages. En anden vodka som kan anbefales og fås nogle få steder i København er Starka som dog er en noget anderledes og smagful vodka oplevelse.

Lidt anmeldelser af Luksuskowa:

http://www.russianlife.com/vodka/custrev2.cfm?Vodk...

Starka:

http://www.russianlife.com/vodka/custrev2.cfm?Vodk...

Chopin sammenlignet med kendte mærke (dog nogle kan nok ikke findes i dk) - den er vinderen:

http://www.slate.com/articles/life/shopping/2004/0...

Derefter bliver det en meget lokal solbærbrændevin fra Tyskland

This is just until June
Gravatar

#82 mr gaijin 12 år siden

#81 Spændende med vodka! Jeg kan regne ud, at det er Palace, man skal have fat i, hvis man har gode polske kontakter.

Jeg smagte i øvrigt en gin ved navn Geranium for få dage siden, som var overraskende god. Jeg har ellers ikke været den store fan af gin. Måske fordi jeg kun har smagt standarderne som Gordon's, Bombay, Beefeater og Tanqueray. Alle er ganske gode at mixe i en gin & tonic, men ikke noget som imponerer, når det drikkes rent ved stuetemperatur.

Geranium er klasser over det, jeg havde prøvet før. Meget behagelig varme fra alkoholen. Ingen krads spritsmag eller brændende kemiske reaktioner på tungen. De havde den til 260 hos Juul's, og i betragtning af at standard gin snildt koster et par hundrede hos de fleste supermarkeder, så er det et fund for pengene. Hvis jeg ikke havde fyldt mit skab med whisky i sidste måned, havde jeg nok også selv taget en flaske.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#83 jessup 12 år siden

Jeg er helt med på Geranium - den og Hendricks er alle pengene værd - sidstnævnte har jeg haft et par gange. Dog er jeg søgt efter de lidt billigere for nyligt - Hammer - den er dog for mild. Næste gang bliver det nok Plymouth Navy Strenght eller den efter sigende suveræne Martin Millers Gin - har ikke smagt nogen af dem og de er vist langt fra hinanden.

Men som du er inde på er Geranium virklig god og Hendricks kan bestemt også anbefales.
This is just until June
Gravatar

#84 jessup 12 år siden

Lidt OT:Var til vinsmagning idag og havde en flaske Bollinger special Cuvee med hjem som gave - ikke dårligt.
This is just until June
Gravatar

#85 mr gaijin 12 år siden

I disse dage er der ikke så mange tilbud i supermarkederne med spændende whiskyer.

Kvickly har i et par måneder kørt med en kampagne med enten en Dalwhinnie (sød og let-drikkelig highland whisky), en Caol Ila (en mildere whisky fra Islay-øen, hvor der normalt er masser af røg og tørv i duft og smag), en Craggamore (en meget let og lidt anonym Speysider whisky) eller en Talisker (en røget klassiker fra Isle of Skye) til 300 kr.

Hvis man mangler gode whisky-glas, så har Juul's på grænsen mellem Vesterbro og Frederiksberg et tilbud på en Benromach 10 års med to tilhørende Glencairn-glas til 400.

Husk at skriv, hvis I har haft nogle gode oplevelser for nylig enten med whisky, cognac, gin, brandy, vodka, you name it.
Gravatar

#86 Slettet Bruger [3616514540] 12 år siden

Det lyder faktisk ganske fint med whisky og glas, jeg burde også få købt nogle bedre glas til formålet. :)
Gravatar

#87 jessup 12 år siden

Jeg ved ikke om nogen kender til Whisky Magazine? men jeg købte for et par dage siden på nette deres 100 jubilæums udgaver af følgende:

Whisky Magazine Special 100th Issue and 100 Greatest Distilleries to Visit and The 21st Century’s 100 Greatest Bottles cover editions.

Til knapt 10 £
This is just until June
Gravatar

#88 mr gaijin 12 år siden

#86 Fordelen ved glas er, at man får meget mere ud af duften af sin whisky. Og nogle af de bedste whiskyer giver næsten lige så meget i næsen som i munden og svælget. Næsten.

#87 Det lyder godt. Jeg overvejer også at abonnere på det svenske "Allt om Whisky", som har fået en del ros.
Gravatar

#89 inflector 12 år siden

I weekenden blev der smagt på lidt af hvert fra samlingen.

Først en 12 års Bowmore Islay. Den er meget røget, faktisk alt for røget til mine smagsløg. Det lugter næsten af spejderlejr når proppen den ryger.

Dernæst en Maker´s Mark Kentucky bourbon. En dejlig mild sag, som sagtens kan anbefales til nybegyndere og folk der ellers normalt ikke kan lide whiskey

Det samme kan siges om Crown Royal som er en blended canadisk whiskey. Det var klart aftens hit.

Aftenen sluttede med en El Dorado 15 års rom. Det er også gode sager. Kryderet og sød, men en smule vand i den klæder den.
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#90 chronaden 12 år siden

Nogen der kan anbefale nogle gode cask strengh?
http://www.lebowski.dk/film.html

Skriv ny kommentar: