Gravatar

#131 BN 15 år siden

Lord Beef Jerky (130) skrev:
Jeg hylder The Breakfast Club nu når de andre båtnakker ikke gør! Fremragende film omend et noget diskutabelt budskab.

Hvilket "diskutabelt" budskab tænker du på?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#132 Lord Beef Jerky 15 år siden

At den sære pige skal gøres til den pæne pige før hun bliver accepteret.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#133 BN 15 år siden

Lord Beef Jerky (132) skrev:
At den sære pige skal gøres til den pæne pige før hun bliver accepteret.

Nå, dét. Jeg opfatter det nu sådan, at det kun er
i det YDRE hun bliver gjort pænt. De andre siger ikke til hende, at hun skal ændre sit indre eller sin personlighed. Kun Claire brokker sig over sig hendes små løgnehistorier. ... Den "sære" pige fortsætter med at være "sær" eller speciel, efter at hun er blevet kæreste med den "pæne" sportsidiot (Emilio Estevez) - det ses ved den souvenir, hun lige tager fra ham, da hun river et mærke af hans tøj og laver et af sine typiske "sære"/sjove ansigter (den fremskudte hage), som man også så hende lave tidligere i filmen.
Gravatar

#134 Lord Beef Jerky 15 år siden

Jaja, det er da kun det ydre... men det er da fuldstændigt unødvendigt at hun skulle ændres på. Folk skal da have lov til at se ud, som de har lyst til. Alligevel accepterer de hende jo først, når hun bliver pæn... før det er hun bare sær i deres øjne. Det er bare et lidt forkert signal at sende i mine øjne.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#135 BN 15 år siden

Lord Beef Jerky (134) skrev:
Jaja, det er da kun det ydre... men det er da fuldstændigt unødvendigt at hun skulle ændres på. Folk skal da have lov til at se ud, som de har lyst til. Alligevel accepterer de hende jo først, når hun bliver pæn... før det er hun bare sær i deres øjne. Det er bare et lidt forkert signal at sende i mine øjne.

Jeg er uenig.
Accepten af hende kommer før dét. Den kommer for sportsidiotens vedkommende dér hvor hun viser ham og nørden indholdet af sin taske og får dem til at spørge om grunden til, at hun render rundt med alt det i tasken, hvorpå han følger efter hende og viser hende oprigtig interesse ved at spørge om det er slemt derhjemme. Og hele gruppens accept får hun dér hvor de alle fem sidder i en rundkreds og fortæller åbent og ærligt om sig selv, deres liv og deres sorger og bekymringer. Under denne "seance" lytter de alle til hende, når hun taler, og både den småkriminelle, sportsidioten og nørden er helt med på den, da hun får Claire til at indrømme, at hun er jomfru. Og da hun ærligt indrømmer, at hun også selv er jomfru, vinder hun de andres respekt og accept for sin ærlighed og sit mod, modet til at sige, at det ikke er nogen skam at være jomfru.

Det er først EFTER dét hun bliver gjort pæn, så man bedre kan se hendes ansigt og øjne. Og bemærk, at Claire gør det, fordi sportsidioten allerede ER forelsket i hende. Ja, han har forlængst accepteret hende, og det har de andre også. At Claire vil pynte hendes ansigt lidt, er jo bare en typisk pige-ting. Og Claire gør det for at være sød mod hende - ergo HAR hun jo accepteret hende.
Gravatar

#136 wimmie 15 år siden

Jeg ser det sådan:

Allison er tydeligvis ikke glad og tilpas; det er jo derfor hun lyver. Hun tager selv valget om at ændre på sit udseende og jeg tror heller ikke at det skal forstås som om at Emilio Estevez (aaarh....kan ikke huske hans navn i filmen) allerede er faldet for hende; netop fordi hun afviger fra de sædvanlige high-school piger han er vant til falder for sportsidioter som ham (dét han prøver at bryde ud af). Han kan lide hende fordi hun er anderledes men har nok ikke tidligere kunnet indrømme det da hun ikke er typen som hans slags dater.
Dét at hun bliver gjort "pæn" ændrer jo ikke hendes personlighed men som BN tror jeg også det er en blanding af en tøse-ting (det at Claire vil give hende en make-over er jo hendes måde at vise sin accept på) og noget symbolsk - netop at hun ved at vise mere af sit ansigt også er klar til at åbne sig op for andre)

Det er i hvert fald min fortolkning ;)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#137 Lord Beef Jerky 15 år siden

Sådan tolker jeg det ikke helt. Jeg giver dig ret i, at interessen for hende opstår ved de givne situationer, men selve accepten komemr først når hun bliver gjort pæn Sportsidioten er interesseret i hende ja, men accepterer hende først som kvinde og kommende kæreste, når hun bliver omdannet til noget pænt. Claire opfanger interessen og hjælper hende på vej. Måske er det ordet "accept" vi egentligt bare er uenige om definitionen af. For hvis hun var "accepteret" i mine øjne, var der absolut ingen grund til at ændre på hendes image... så kunen filmen have sluttet netop uden den scene hvor hun laves om til noget hun ikke er. Og det er netop det jeg synes er filmens største problem. Hvorfor skal hun laves om?
Gravatar

#138 BN 15 år siden

wimmie (136) skrev:
jeg tror heller ikke at det skal forstås som om at Emilio Estevez (aaarh....kan ikke huske hans navn i filmen) allerede er faldet for hende

Grunden til at jeg mener, at
han ER faldet for hende, er at han i scenen som ender med at Claire trækker den "sære" pige med sig, tydeligvis sidder og brænder inde med noget, ja, har lyst til at indlede noget med hende. Husk på, at den "sære" pige kommer tilbage til ham i klasseværelset, og hele dén scene oser langt væk af, at de hver især allerede ER faldet for den anden. Sportsidioten bliver bare positivt overrasket over hendes forandrede hår og ansigt.

Men det er da bare interessant, at vi fortolker det forskelligt - på samme måde fortolker vi jo også virkelige personer forskelligt i vores hverdag.

Bortset fra det, så kan jeg ikke længere holde ud ikke at kunne huske navnene, så jeg hentede dem lige fra imdb.com:

sportsidioten: Andrew el. Andy (Emilio Estevez)

nørden: Brian (Anthony Michael Hall)

den småkriminelle: John (Judd Nelson)

den "sære" pige: Allison (Ally Sheedy)

den populære pige / rigmandsdatteren: Claire (Molly Ringwald)

Så skulle dét være på plads .... for en tid. ;-)
Gravatar

#139 BN 15 år siden

Lord Beef Jerky (137) skrev:
Sådan tolker jeg det ikke helt. Jeg giver dig ret i, at interessen for hende opstår ved de givne situationer, men selve accepten komemr først når hun bliver gjort pæn Sportsidioten er interesseret i hende ja, men accepterer hende først som kvinde og kommende kæreste, når hun bliver omdannet til noget pænt. Claire opfanger interessen og hjælper hende på vej. Måske er det ordet "accept" vi egentligt bare er uenige om definitionen af. For hvis hun var "accepteret" i mine øjne, var der absolut ingen grund til at ændre på hendes image... så kunen filmen have sluttet netop uden den scene hvor hun laves om til noget hun ikke er. Og det er netop det jeg synes er filmens største problem. Hvorfor skal hun laves om?

At rette noget ved
en persons udseende, er ikke nødvendigvis mangel på accept. Min kone kan f.eks. godt foreslå, at jeg skal prøve at blive klippet lidt anderledes - det gjorde faktisk for nogle måneder siden. Og det er jo selvsagt ikke fordi hun ikke accepterer mig. Nej, det var bare et forslag, baseret på at forandring sommetider fryder. I filmen bliver den "sære" pige, Allison, jo også glad for det lille æstetiske indgreb, fordi sportsidioten Andy synes, det klæder hende.
Gravatar

#140 wimmie 15 år siden

Lord Beef Jerky> Du skal da heller ikke komme at sige at de fleste mænd ikke godt kan lide når en kvinde gør lidt ekstra ud af sig selv ;p
Hvis din kæreste/kone sætter håret op/slår det ud eller smutter i en lækker kjole og tager lidt make-up så, så gør det vel en udseendemæssig forskel som tænder noget?

Det samme er det vel her? Andy er en hormonel teenager - naturligvis reagerer han positivt på hendes nye look - han opdager jo at hun udover at have personlighed også er ret hot ;)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”

Skriv ny kommentar: