Gravatar

#231 BN 15 år siden

Den eneste film fra listen jeg er enig i at give en høj placering, er 'The Deer Hunter'. For mig er den også den bedste af de nævnte film.

Jeg er ligeledes enig i, at 'Festen' er en af de bedste danske film nogensinde. Rigtig god historie, og rigtig godt skuespil.

'Bridget Jones' Diary' er dog også en fornøjelig komedie.

'Dead Poet's Society' skal jeg nok gense, før jeg kan danne mig en klar mening om den. Fakta er, at den ikke har sat sig fast på nethinden.

'The Prestige' har jeg ikke set, hvilket nok er en fejl jeg må se at få rettet op på.

De øvrige film er ikke lige mig. Von Trier og Tarantino er i mine øjne stærkt overvurderede instruktører. (Tarantinos seneste film 'Inglorious Bastards' får dog en chance en dag, fordi nogle i familien har anbefalet den.)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#232 dyg 15 år siden

Som jeg tidligere har nævnt for dig, så Ælsker jeg også Kill Bill filmene, og Ravenous ligger faktisk på mit sofa-bord lige nu. Mon ikke jeg får den set i dag?
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#233 wimmie 15 år siden

nayze (232) skrev:
Som jeg tidligere har nævnt for dig, så Ælsker jeg også Kill Bill filmene, og Ravenous ligger faktisk på mit sofa-bord lige nu. Mon ikke jeg får den set i dag?

Jo du gør da :D
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#234 Kruse 15 år siden

Jeg har ikke fået set Ravenous, Dogville og det er for lang tid siden at jeg har set Beetlejuice til at jeg kan bedømme den, men resten, undtagen Bridget Jones Dagbog, er glimrende film. Jeg er især vild med The Prestige og Dead Poet's Society.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#235 dyg 15 år siden

That was very sneaky!
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#236 wimmie 15 år siden

69-60

69. American Beauty

Jeg tror det er en film som de fleste kender og de fleste har set - især pga. den megen omtale og de mange oscars - og begge dele er ganske berettiget, for det er en virkelig god film med nogle af sen-90'erne største skuespilspræstationer. Kevin Spacey er altid god, men dette er nu hans bedste rolle hidtil. Han gør sin karakter sympatisk og menneskelig og man forstår hans frustrationer.

68. X-Men 2

Jeg har det med X-Men filmene som med Kill Bill-filmene - jeg kan ikke helt finde ud af om 1'eren eller 2'eren er bedst, så jeg har bare taget dem i rækkefølge. Da filmene kom frem troede jeg slet ikke det var noget for mig og jeg troede at man skulle være kender af tegneserierne for at finde dem underholdene...jeg tog fejl ;)
Jeg var vild med karaktererne og så var den naturligvis rigtig flot udført. Har læst nogle af tegnserierne siden ;p
Jeg er én af de (få åbenbart) der synes ganske godt om 3'eren også - dog ikke top160 materiale. "X-Men origins: Wolverine" var dog lidt af en skuffelse; underholdende men slet ikke på niveau med de andre.

67. X-Men

Se ovenfor ;)

66. Cool Hand Luke

Paul Newman der desværre gik bort sidste år var uden tvivl én af de bedste skuespillere Hollywood har set. Èn af hans allerbedste roller var i Cool Hand Luke hvor han er tilpas sympatisk og rebelsk.
Scenen med æggene er noget af det klammeste - og mest underholdende ;)

65. Edward Scissorhands

Endnu en Tim Burton. Jeg elsker Edward Scissorhands og stemningen i den - en blanding af eventyr og realisme; dog stadig en ret forkvaklet og satirisk realisme der aldrig forlader Burtons fantasi.
Johnny Depp er perfekt i hovedrollen og Winona Ryder var sød og smuk - synd at hendes karriere gik ned ad bakke i nyere tid.

64. Stand By Me

En af mine yndlingsfilm siden jeg har barn og en næsten perfekt filmatisering af én af Stephen Kinds bedste ikke-gyserromaner.
Rob Reiner der jo også stod bag filmatiseringen af "Misery" må hjertens gerne kaste sig også flere Stephen King bøger - han er én af de få der har haft held med at gøre det rigtig godt :)

63. La Vita é bella

Der er megen uenighed om hvorvidt Roberto Begnini fortjente sin hovedrolle-oscar for "Livet er smukt" - selv havde jeg nok gerne set Edward Norton vinde for "American History X", men når man så ser denne film så forstår man nu alligevel godt hvorfor Begnini vandt - han er helt vidunderlig i en film som på én gang er barsk, sjov og rørende og på trods af filmens dystre emne og
faderens død
enormt livsbekræftende.

62. Changeling

Hvor jeg blev noget skuffet over Gran Torino så blev jeg langt fra skuffet over Changeling. Filmen var meget anderledes end jeg havde regnet med - meget barsk og selvom den tid tider kammer en anelse over i sentimentalitet og uretfærdigheder, så er den hamrende spændende og rystende.
Jeg mener at Changeling er Clintens bedste film (som instruktør). Mystic River, Midnight in the Garden of Good and Evil, Million Dollar Baby og Flags of our fathers er også gode og solide film. Har endnu ikke fået set Letters from Iwo Jima og Unforgiven husker jeg ikke godt nok til at bedømme i forhold til de andre (husker den dog som rigtig god).
Men én ting har alle hans film til fælles; bundsolide skuespilspræstationer :)

61. Dancer in the Dark

Jeg har meget blandede følelser omkring Lars Von Triers film; "Idioterne" var idiotisk og "Direktøren for det hele" ser slet ikke ud til at være noget for mig - til gengæld er jeg rigtig glad for "Dogville", "Riget" og denne. Dancer in the Dark er en rystende oplevelse og en helt igennem stemningfuld og velspillet film - især Björk er helt fænomenal og overbevisende som den hårdtarbejdende, dagdrømmende og musical-elskende Selma. Musicalnumrene er flotte og har en rigtig god effekt på selve historien - og de bliver aldrig malplacerede da de jo er dagdrømmerier og ikke noget der sker.

60. Heat

Mange store stjerne fordærver bestemt ikke denne film ;)
Alle rollerne er perfekt besat af kompetente skuespillere (og skuespillerinder), og det er fedt at se Robert DeNiro og Al Pacino over for hinanden, selvom de ikke har megen tid sammen på skærmen. Scenen hvor de endelig mødes er jo klassisk.
Det er forfriskende med en action/krimi hvor der ikke så sådan er "gode" og "onde" - især De Niros karakter er tilpas sympatisk til ikke at kunne kategoriseres som en skurk.
Michael Mann har lavet gode film men Heat er klart favoritten.
Gravatar

#237 Lord Beef Jerky 15 år siden

American Beauty - 4/6
X-Men 2 - 5/6
X-Men - 4/6
Edward Scissorhands - 5/6
Stand By Me - 6/6
Livet Er Smukt - 5/6
Changeling - 5/6
Dancer In The Dark - 6/6
Heat - 4/6

American Beauty var jeg helt tosset med første gang jeg så den... jeg tror endda jeg anså den som den bedste film nogensinde. Efterhånden er jeg blevet lidt ældre, og et par gensyn senere anser jeg den som en solid film og intet mere. Mht. X-Men filmene synes jeg bestemt at 2'eren er bedst. 1'eren er en lang velproduceret introduktion, hvor 2'eren er en fremragende fremvisning i opbygning af spænding med en indeholdende god historie.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#238 Kruse 15 år siden

American Beauty - 5/6
X-Men 2 - 5/6
X-Men - 4/6
Cool Hand Luke - 5/6
Edward Scissorhands - 5/6
Stand By Me - Det er for lang tid siden at jeg så den, men jeg husker den som god.
Heat - 5/6

Ganske gode valg endnu engang :)
American Beauty har jeg efterhånden set en hel del gange og jeg er stadig helt vild med den. Fremragende film! Jeg er også helt enig med dig i at Paul Newman var en fantastisk skuespiller, og hans præstation i Cool Hand Luke er klart i top3 over hans bedste præstationer(sammen med The Hustler og The Verdict). Edward Scissorhands er også en fortryllende film som jeg nok snart må få anskaffet mig på Blu-Ray :)
Gravatar

#239 wimmie 15 år siden

Jeg har næsten lige købt Edward Scissorhands på BD og jeg må advare dig om at billedet alt i alt er lidt skuffende. Men mærkeligt nok så skifter det rigtig meget - nogle gange er billedet som dvd andre gange er det rigtig skarpt - men uanset hvad så var det en film vi skulle have, så når man nu har bluray kan man jo lige så godt købe den dér.

Filmen: 5/6
Billedet på BD-version 3-4/6
Gravatar

#240 Kruse 15 år siden

#239: Tak for den lille anmeldelse :)

Det er da ærgeligt at den ikke er helt i top, når nu filmen er så flot og fortryllende, men da jeg i forvejen ikke engang ejer den på DVD, kan jeg jo ligeså godt købe den på Blu-Ray :)

Skriv ny kommentar: