Ángel Sala, direktør for filmfestivalen i Sitges udenfor Barcelona, er i weekenden blevet sigtet for at sprede børneporno. Det skriver den spanske avis El Pais.
Sitges Film Festival er kendt for at specialisere sig i horror og fantasy, og sigtelsen sker på baggrund af en visning af den kontroversielle, serbiske skrækfilm “A Serbian Film” (2010) i oktober sidste år.
Netop “A Serbian Film” har skabt stor røre verden over siden sin urpremiere på en festival i Texas for et år siden. Således måtte den engelske gyserfilmfestival Frightfest aflyse deres visning af filmen, da det engelske censurorgan BBFC i sidste øjeblik krævede at få fjernet fire minutter, før de ville tillade den.
“A Serbian Film” handler om en tidligere pornostjerne, der lokkes til at spille en sidste rolle mod en stor sum penge. Men i stedet for økonomisk frihed til at flygte ud af Serbien sammen med sin familie ender han ude, hvor han ikke længere kan bunde.
Filmen er især berygtet for to scener med simulerede overgreb på børn. Overgrebene vises dog aldrig direkte, men antydes kun vha. kreativ klipning, filmens lydside og enkelte effekter – heriblandt en temmelig urealistisk dukke af et spædbarn.
Ifølge El Pais kan dette dog være nok til at føre til domfældelse i Spanien, for spansk lov forbyder ikke alene rigtig børneporno, men også pornografisk materiale baseret på modificerede billeder eller lydoptagelser af børn.
“A Serbian Films” instruktør, Srdjan Spasojevic, har ikke kommenteret den spanske sag, men har tidligere fortalt, at han anser sin film for at være en metafor for livet i det borgerkrigshærgede Serbien. Det er endnu ikke lykkedes Spasojevic at få “A Serbian Film” ud ucensureret i almindelig biografdistribution nogen steder.
Se også: Læge advarer mod “Klovn: The Movie”: Det er en pornofilm.
#21 Highland Park 13 år siden
Fra Kasper Lundbergs anmeldelse i Ekko:
Advarsel: anmeldelsen på Ekkos hjemmeside rummer adskillige spoilere.
Jeg har læst flere omtaler, hvor kritikken går på det samme.
#22 Killkaj 13 år siden
#23 Outbound Sith 13 år siden
Jeg vidste det! I er syge i hovedet!
Og tak for det. :)
Fox Mulder
#24 Thomsen 13 år siden
Lundberg har lort i hovedet og hans kritik er det samme slidte "det er provokation for provokationens skyld/ det er ikke andet end exploitation"-argument, som man også så disket ud i forbindelse med ANTICHRIST.
Jeg er HELT uenig. I mine øjne er det en hård, men også temmeligt god film. Og de rædselsfulde scener giver fin mening både som "konsekvent æstetisk vision" i forhold til filmens struktur og som metafor. Det er måske ikke den dybeste metafor, men det behøver det vel heller ikke at være?
Her er et par ret gode essays om filmen i form af en dobbeltanmeldelse:
http://dvdoutsider.co.uk/dvd/reviews/s/serbian_fil...
#25 Thomsen 13 år siden
#26 frahm-2 13 år siden
Enig. Der er intet galt i lidt Ekko-bashing, men tonen skal være ordentlig.
#27 Highland Park 13 år siden
#28 Thomsen 13 år siden
Det er det svenske selskab Cinematic Vision, der har købt rettighederne. Det er dog muligt, at den 30. marts kun gælder for Sverige, for en læser gør opmærksom på, at Lovefilm skriver 10. maj som dansk premieredato.
#29 Thomsen 13 år siden
Jeg skal have fat i anmeldelsen i Sight and Sound. Den skulle være ret god. Anmelderen poster også på criterionforum.org og har skrevet flere velargumenterede indlæg om filmen dér.
#30 Highland Park 13 år siden
Måske du bedre kan lide denne:
"A Serbian Film – Film Reel Rejects"
Jeg kan kun bifalde, at der er kritiske røster, som stiller spørgsmålstegn ved specifikke films/sceners indhold. Lige så vel som meget betydningsfuld kunst bliver udsat for "det er ikke andet end exploitation"-argumentet, bliver meget ligegyldigt lort forsvaret med påstande om en dybere mening og anklager om brug af ovenstående argument rettet mod dem, der ikke ser en dybere mening med det hele. Jeg synes, at begge parter ofte i lige høj grad griber til de sædvanlige høtyve og langer ud efter hinanden med ovenstående argumenter, frem for i hvert enkelt tilfælde at tage kritisk stilling til det pågældende værk.
Personligt oplever jeg ikke åbenlys brug af effekter som en "bail-out-mekanisme".
Uanset hvad så skal det stadig forestille en mand, der voldtager et barn.