Kristne grupper over hele verden ser frem til premieren på filmatiseringen af C.S. Lewis’ fantasy-bog “Narnia: Løven, heksen og garderobeskabet”, som de betragter som god reklame for det kristne budskab.

Herhjemme har Indre Mission i Fredericia lejet den lokale biograf til en special-visning af filmen. Generalsekretæren i Indre Mission, Jens Olesen, siger ifølge Kristeligt Dagblad: ”Filmen er en oplagt mulighed for at nå børn, juniorer, unge og voksne med evangeliet.”

Asbjørn Asmussen, netmissionær og redaktør af JesusNet.dk, tilføjer: ”Der er flere paralleller til Bibelen. Det er næsten en genfortælling af en række af evangeliets budskaber.”

Nordirske C.S. Lewis blev konverteret til kristendommen af sin ven J.R.R. Tolkien i 1931, og under Anden Verdenskrig var han med til at holde moralen oppe med en række kristelige radiotaler.



Vis kommentarer (57)
Gravatar

#51 DerMann 18 år siden

#29
Ja, det er rigtig, at det er en dum mentalitet folket giver sig selv, ved at ophøje Profeten Muhammed eller Jesus, som guddommelige og deres skrift eller udsagn, som en guddommelig lov. Men det har jo aldrig været hensigten fra Jesus eller Profeten Muhammeds side. Dermed er roden til alt ondt IKKE religionen, men det enkelte individ, der har brug for en ophøjet eller guddommelig faderfigur for at, så at sige, skylde skylden på. Jeg, som protestant og moderat kristen, kan kun sige, at jeg ser Jesus, som en helt almindelig mand (hvilket der til er faktum), der "tilfældigvis" har været i kontakt med Gud og måske ER Guds søn. (Hvilket jeg bliver nødt til at tro på, for at kunne kalde mig selv kristen) Dermed ikke sagt, at jeg ser biblen som en lov eller et guddommeligt medie jeg SKAL tilbede. Sådan er der rigtig mange danskere der har det. Og jeg kender personligt rigtig mange muslimer, der har præcist det samme forhold til koranen, som jeg har til biblen. Derfor er de stadig, som #43 er inde på med hensyn til de kriste, stadig muslimer. Det er de ekstreme muslimer (eksempelvis medlemmer af Hizb-ut tahrir) og de ekstreme kristne (eksempelvis indre mission, Pinsekirken og til dels katolikkerne), som skaber problemerne. Ikke den kristendom jeg tilbeder. Eller den Islam, som mange af mine venner tilbeder.

#30
Kristen propaganda tror jeg, som mange er inde på, at man skal lede længe efter i film eller bøger som Narnia-serien. Vil du måske kalde et budskab om næstekærlighed for propaganda? Eller måske bare sund fornuft?
Gravatar

#52 Kalle Ferm 18 år siden

#51 Nu kan man jo ikke generelt sige at Indre Mission, Pinsekirken og til dels katolikkerne skaber problemer. Det er da vist en meget grov generalisering. Jeg har en del indre missionske venner, og kender også et par pinsefolk - og de skaber da ikke problemer. Det er mennesker der er ligeså tolerante overfor andre, som den øvrige befolkning.

Jeg er træt af at Indre Mission altid bliver fremstillet som verdens værste mennesker. Der er nogle sort-seere imellem - som i det øvrige samfund. Hvordan kan folk bedømme en hel religiøs gruppe fordi nogle af dens medlemmer er mere rabiate og direkte?

Her en tekst hentet fra Indre Missions hjemmeside. De lyder da ikke så slemme gør de?

Vidnesbyrd og socialt engagement
Forkyndelse og vidnesbyrd, hvilket vil sige kristnes personlige udtryk for, hvad troen på Gud og livet i Jesus Kristus betyder, har altid stået centralt i bevægelsens arbejde. Derudover har mange diakonale initiativer rod i Indre Mission. Det gælder bl.a. Indenlandsk Sømandsmission, KFUM´s Soldatermission, Blå Kors, Kristeligt Arbejde blandt Blinde, Kirkens Korshær og Sankt Lukas Stiftelsen. I Indre Mission ligger hovedvægten fortsat på forkyndelsen og vidnesbyrdet; men med det udtrykte ønske, at troen også sætter spor i forhold til medmennesker i nød.


Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#53 filmz-Bruce 18 år siden

Kan man ikke få "Fiskerne" på DVD?
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#54 Kalle Ferm 18 år siden

Det kan man vist ikke - den er ellers interessant!
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#55 filmz-Bruce 18 år siden

Jep, det er vel efterhånden 20 år siden den var i TV. Den var godt nok dyster.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#56 DerMann 18 år siden

#52
Det er overhovedet ikke det jeg mener. Det er såmænd ikke en generalisering, men en påstand om at de moderate kristne/muslimer ikke er dem, der skaber problemer. Dermed ikke sagt at ALLE indre missionske og pinsekirkemedlemmer er slemme. Mine to bedste venner fra min barndom er indre missionske og to af mine gode venner fra gymnasiet og militæret er pinsekirkemedlemmer. Så en generalisering var ikke min hensigt overhovedet.
Gravatar

#57 Kalle Ferm 18 år siden

OK, så misforstod jeg dig. :-)
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.

Skriv ny kommentar: