Produktplacering er nutildags lige så normalt som at trække vejret. Det til trods har filmselskabet MGM i sinde virkelig at presse citronen med “James Bond 23”, der i stor stil vil blive finansieret via produktplacering.

Se også: Coen-brødrenes favorit-fotograf skyder måske “James Bond 23″.

Op til en tredjedel af budgettet for “James Bond 23” vil komme fra selskaber, hvis produkter vil dukke op i filmen i en eller anden form – så hvem ved, måske drikker agent 007 ikke længere Martini, men i stedet Dr. Pepper?

MGM og Sony tager 5 mio. dollars fra hvert firma, der ønsker at være en del af filmen. Alt i alt giver det 45 mio. dollars i indtægter blot på produktplacering. “James Bond 23” slår dermed “Minority Report”, der er den tidligere rekordindehaver med 20 mio. dollars.

Produktplacering er dog ikke en nyhed i “James Bond”-film. Bilmærket Aston Martin er nærmest blevet synonym med figuren, og det samme kan siges om urmageren Omega.

Se også: Sam Mendes instruerer næste James Bond-film i slutningen af 2011.



Vis kommentarer (18)
Gravatar

#1 frankdrebin 13 år siden

Synes ikke jeg lagde mærke til product placement i Minority Report så meget som jeg gjorde i Casino Royale..
Gravatar

#2 Nicki52 13 år siden

måske drikker agent 007 ikke længere Martini, men i stedet Dr. Pepper

Så har jeg sku ondt af Daniel Craig at han skal drikke det lort. Det bliver aldrig in igen. Bare filmen ikke svømmer i product placement, for så vil man ikke lægge mærke til andet. Så ser vi ham vel også sætte sit hår i filmen, så vi får nogen hårprodukter lige i røven.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#3 Nukleon 13 år siden

Jeg syntes ikke Casino Royale er så specielt ekstremt et eksempel. De absolut værste er egentlig kun da Vesper spørger Bond "Rolex?" hvorefter han tørt svarer "Omega."

Den værste product placement film må absolut være I, Robot hvor Will Smith's figur lovpriser hans "antikke" Converse sko, og specifikt beder om specielt sødemiddel, op til flere gange.
Gravatar

#4 X&O 13 år siden

Nåh men så bliver billetterne vel også 1/3 billigere, eftersom vi vel ikke skal betale for at se reklamer? Så længe det ikke tager mig ud af filmen er det helt fint med mig.
Gravatar

#5 Frederik Uhrbrand 13 år siden

bedste product placement forekommer i Return of the Killer Tomatoes...[url=
Gravatar

#6 Alex- 13 år siden

Kan absolut ikke se noget forkert i produktplacering, jeg kan ikke huske noget fra Minority Report eller andre af de nævnte film. Synes tværtimod kun at det gør en film bedre når der er produkter med man kender. Selvfølgelig skal de ikke prise produktet, men at drikke en coca-cola, have all stars på eller hoppe rundt på taget af en Carlsberg lastbil, har jeg på ingen måde noget imod.
Hader derimod hvis der er åbenlyse "kopier" eller hvor et logo er dækket, så man tydeligt kan se hvad det er, og så alligevel ikke. Det virker bare dumt.
Gravatar

#7 Batsy 13 år siden

Jeg bemærker ikke rigtigt der der reklamer, kun vis jeg ikke keder mig gevaldigt under filmen og fokousre på detaljer og fejl.
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#8 Blade 13 år siden

Så længe det er en del af historien er det ok.. Det gør feks ikke noget at en person kører rundt i en ford.. MEN når man så lige skal vise at den kan da også parkerer uden at man rører rattet. Så bliver det pludseligt til en reklame film, og ikke bare product placement..

Det er desværre den vej at de er på vej.. og det ødelægger det ret meget.
Ovenstående eksempel var fra tv serien Bones.
Gravatar

#9 Jb-film 13 år siden

En sørgelig tendens at film ikke kan laves uden blikfængende produkter, i stedet for filmens egentlig sigte!

Men at Hollywood falder på halen og misbruger det element i nutidige film, er til at ryste på hovedet af!

James Bond skal overleve - om det det så er med et boost af produktplacering.
Ak ja ...

Vi ender med at få film der næsten er rene reklamefilm, i stedet for spillefilm.
Det vil sikkert glæde dem der nyder gavn af produktplacering ved fremtidens filmprisuddelinger.
- Og bedste reklame i en film går til?
Ja, et skræmmende eksempel!

- Noget som for nylig også blev berørt af en dansk reklamemand i Aftenshowet på DR1, der også tog afstand for den stigende interesse for produktplacering.

Herhjemme har også Bille August taget afstand fra andre danske film- og tv-serierinstruktørers stigende interesse i produktplacering.
Gravatar

#10 Jb-film 13 år siden

Her en anden side, der også er kritisk overfor produktplacering:
http://skjultreklame.dk/

- især David Lynchs kommentarer ...

Skriv ny kommentar: