Produktplacering er nutildags lige så normalt som at trække vejret. Det til trods har filmselskabet MGM i sinde virkelig at presse citronen med “James Bond 23”, der i stor stil vil blive finansieret via produktplacering.
Se også: Coen-brødrenes favorit-fotograf skyder måske “James Bond 23″.
Op til en tredjedel af budgettet for “James Bond 23” vil komme fra selskaber, hvis produkter vil dukke op i filmen i en eller anden form – så hvem ved, måske drikker agent 007 ikke længere Martini, men i stedet Dr. Pepper?
MGM og Sony tager 5 mio. dollars fra hvert firma, der ønsker at være en del af filmen. Alt i alt giver det 45 mio. dollars i indtægter blot på produktplacering. “James Bond 23” slår dermed “Minority Report”, der er den tidligere rekordindehaver med 20 mio. dollars.
Produktplacering er dog ikke en nyhed i “James Bond”-film. Bilmærket Aston Martin er nærmest blevet synonym med figuren, og det samme kan siges om urmageren Omega.
Se også: Sam Mendes instruerer næste James Bond-film i slutningen af 2011.
#1 frankdrebin 13 år siden
#2 Nicki52 13 år siden
Så har jeg sku ondt af Daniel Craig at han skal drikke det lort. Det bliver aldrig in igen. Bare filmen ikke svømmer i product placement, for så vil man ikke lægge mærke til andet. Så ser vi ham vel også sætte sit hår i filmen, så vi får nogen hårprodukter lige i røven.
#3 Nukleon 13 år siden
Den værste product placement film må absolut være I, Robot hvor Will Smith's figur lovpriser hans "antikke" Converse sko, og specifikt beder om specielt sødemiddel, op til flere gange.
#4 X&O 13 år siden
#5 Frederik Uhrbrand 13 år siden
#6 Alex- 13 år siden
Hader derimod hvis der er åbenlyse "kopier" eller hvor et logo er dækket, så man tydeligt kan se hvad det er, og så alligevel ikke. Det virker bare dumt.
#7 Batsy 13 år siden
#8 Blade 13 år siden
Det er desværre den vej at de er på vej.. og det ødelægger det ret meget.
Ovenstående eksempel var fra tv serien Bones.
#9 Jb-film 13 år siden
Men at Hollywood falder på halen og misbruger det element i nutidige film, er til at ryste på hovedet af!
James Bond skal overleve - om det det så er med et boost af produktplacering.
Ak ja ...
Vi ender med at få film der næsten er rene reklamefilm, i stedet for spillefilm.
Det vil sikkert glæde dem der nyder gavn af produktplacering ved fremtidens filmprisuddelinger.
- Og bedste reklame i en film går til?
Ja, et skræmmende eksempel!
- Noget som for nylig også blev berørt af en dansk reklamemand i Aftenshowet på DR1, der også tog afstand for den stigende interesse for produktplacering.
Herhjemme har også Bille August taget afstand fra andre danske film- og tv-serierinstruktørers stigende interesse i produktplacering.
#10 Jb-film 13 år siden
http://skjultreklame.dk/
- især David Lynchs kommentarer ...