Minority Report
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 5. feb 2003 | Af: azathoth | Set på DVD
Ideen med PreCrime afdelingen er i og for sig god nok… man forhindrer alle mord inden de bliver begået… men allerede her bliver ridsen endnu dybere, for behandlingen af de “skyldige” er inhuman… de lægges i en kunstig koma, dog med hjernefunktionen intakt, så fangerne stadig er ved bevidsthed… filmen nævner ikke nogen tidsramme for straffen, så man må næsten gå ud fra det er for evigt, og det er da den værste straf jeg overhovedet kan forestille mig… komplet isolation! Også de tre precogs har stort set ingen rettigheder. De bliver omtalt som guder, men holdes fanget, bedøvet og uden kontakt til omverdenen. Spørgsmålet her er så om disse menneskers lidelse er en pris man ønsker at betale for at redde menneskeliv. Et spørgsmål som nok de færreste kan besvare.
Selve PreCrime teknologien er også ret interessant (om end urealistisk), og skaber lidt af et paradoks, der er hele filmens grundkerne: Kan man ændre sin egen fremtid hvis man allerede kender den.
Cruise spiller overfor svenskeren Max Von Sydow, der spiller Lamar Burgess opfinderen af PreCrime, der samtidig er en faderfigur for Anderton. Sydow er altid et godt kort at have på hånden, og han leverer sin præstation med kølig elegance. Filmens bedste præstation ligger hos Samantha Morton, der spiller Agatha, en af de tre precogs. Hun giver sig fuldt ud i filmen, både fysisk og mentalt. Agatha rives fra sin ”trygge” verden hos PreCrime og pludselig kastes ud i den virkelig verden som hun betragter med stor forundring, forvirring og frygt… og Morton portrætterer det smukt.
Birollerne tæller bl.a. Colin Farell som den skeptiske FBI agent Danny Witwer, Kathryn Morris som Andertons ekskone Lara. De spiller begge mindre roller, men lægger alligevel nogle gode præstationer for dagen. Peter Stormare har efterhånden monopol på slimede karakterer, og hans rolle i denne film ændrer ikke på det… som altid stjæler han billedet når han er på skærmen.
Filmen er dog langt fra perfekt i alle henseender, og mange af de fejl der opstår, er plot huller som unægteligt vil opstå i film hvor man beskæftiger sig med denne slags tidsparadokser. Et eksempel: Hvis de tre precogs kan se fremtiden, og en PreCrime enhed så tager ud og stopper det mord de har set, så var det jo egentlig slet ikke fremtiden de så og så er deres vision jo ikke noget værd. Filmen prøver at komme med en forklaring, men slet ikke godt nok, til at man ikke undrer sig over det når filmen er slut. Der er flere eksempler på den slags plothuller, så man skal lige huske på inden man ser filmen at det er Spielbergs verden, og han laver reglerne for hvad der kan og ikke kan lade sig gøre… men det betyder ikke at vi ikke kan gruble over det.
Når man ser bort fra sådanne småting, så må konklusionen på det hele være at “Minority Report” er en yderst interessant film. Skuespillet er på et absolut acceptabelt niveau, og filmens plot og koncepter er originale, nytænkende og tankevækkende. Action scenerne er fantastisk flotte, ligeså de mange special effects, der vækker denne fremtidige verden til live. Det hele går op i en højere enhed, og dette er absolut en film du ikke må snyde dig selv for.
Minority Report er en mørk og dunkel film, og farverne er dermed ofte meget mørke og kolde, men det er ikke noget problem for dette transfer, der klarer den opgave flot og bringer Kaminskis flotte cinematografi til live.
Til gengæld er der samme grynethed over billedet som også A.I. havde, og det er desværre typisk for Kaminski. Det er muligt det giver filmen et flot og “råt” look, men personligt er jeg lidt småtræt af de gryn, for de giver sig ikke godt ud på et digitalt medie.
Lydbilledet er klart og fylder godt ud i højtalerne. Både surroundhøjtalere er rigtig godt i brug, og subwooferen kommer på overarbejde i mange af action scenerne, som fx. når PreCrime hoverskibene flyver forbi eller i scenen med sonic boom geværerne. Det er lyd når det er rigtig flot, og giver topkarakter.
Nå, men så må vi i stedet fornøje os med en ordentlig samling featuretter i stedet for. De forskellige programmer varer mellem 2 og 10 minutter.
“Minority Report From Story To Screen” indeholder to dokumentarer om hvordan filmen gik fra ide til produktion og “Deconstructing Minority Report” viser hvordan forskellige scener er blevet til.
Dernæst er der “The Stunts of Minority Report” med tre featuretter om stuntarbejdet på filmen. Bl.a. ser vi Tom Cruise udføre sine egne stunts. “The Digital World of Minority Report” viser hvordan mange af filmens effekter er blevet til hos ILM. “Final Report” er et kort program med interviews med Spielberg og Cruise.
Til sidst er der et arkiv med Cast og Crew biografier, trailers, stillgallerier, storyboard mm.
Det er en god samling special features der dækker temmelig bredt og som giver rimelig god information. Men ingen af dokumentarprogrammerne er specielt lange, og det er lidt en skam, for det kunne have været rart med lidt mere dybdegående materiale.
Det er en rigtig flot udgivelse som SF-Film har sammensat til “Minority Report”. Filmen er absolut seværdig, og den tekniske side er i orden, på nær et enkelt lille surt opstød over det lidt grynede transfer. Ekstra materialet er acceptabelt, og det hele giver tilsammen en udgivelse der bestemt er værd at bruge penge på.
Klik [url=articles-view.php?id=217]her[/url] for at læse mere om hjernen bag “Minority Report”, Philip K. Dick, i Ugens filmz.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet